Recenze: Underworld – upíři versus vlkodlaci versus Matrix

Včera měl v našich kinech premiéru nový film, který se podle některých názorů pokouší převzít štafetu akčních trháků po trilogii Matrix. Nasvědčovala tomu kromě jiného ukázka, která byla připojena před samotný Matrix Revolutions a ve které upíři a vlkodlaci bojovali v kostýmech a stylem, jež Matrix nápadně připomínaly. Jenže Underworld je nakonec docela jiný...

Underworld (USA, Německo, Velká Británie, Maďarsko 2003, 121 min)
Scénář: Danny McBride
Střih: Martin Hunte
Hudba: Paul Haslinger, David Bowie a John Frusciante
Kamera: Tony Pierce-Roberts
Režie: Len Wiseman
Hrají: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Michael Sheen, Shane Brolly, Bill Nighy

Já jsem jej viděl už hezkých pár měsíců dopředu, protože filmy jsou po hrách můj největší koníček a pečlivě sleduji na internetu novinky o nich, ale pro spoustu lidí bylo první blízké setkání s Underworldem shlédnutí traileru, připojeného k filmu Matrix Revolutions. Samozřejmě se nemohlo minout účinkem – v oné ukázce hrdinka v koženém černém plášti pobíhá s dvojicí pistolí, ohání se mečem, rachot zbraní a akční střih dávají tušit, že inspirace Matrixem není náhodná. Vzhledem k obecně rozporuplnému přijetí Matrix trilogie jako celku spousta lidí upnula své naděje vstříc novému filmu, který místo filozofování sliboval „klasickou“ hororovou akci s upíry a vlkodlaky zároveň, navíc v (podle ukázky) ještě povedenější (modernější?) formě, než nabídnul (jinak výborný) Blade 2.

Tak pozor: ta ukázka je jedním z největších podvodů sezóny: akce v Underworldu je pomálu a ani jedna scéna se svým rozmachem (nebo alespoň kamerou) neblíží megalomanským a nezapomenutelným pasážím z filmů Matrix. Pokud ale jdete na Underworld jako na temný zamilovaný příběh Romea-vlkodlaka a Julie-upírky, s prvky hororu a akce jakožto chutným kořením (po špetkách, ale kvalitně), pak tolik zklamáni nebudete. Možná.

Otázka je, jak jste to mohli z ukázek a reklamních plakátů (či sloganů tušit), že Underworld bude něco TAKOVÉHO a ne „jen“ Matrix s upíry či Romeo a Julie ze záhrobí, jak některé reklamní slogany slibovaly? Ne každému musí taková love story (navíc hodně nepropracovaná a naivní) vyhovovat, stejně jako příběh, založený spíše na dialozích, než střelbě a akrobacii.

Příběh aneb to nejméně důležité

Tak alespoň viděli tuhle složku filmu samotní tvůrci, řekl bych podle toho, kolik jí věnovali pozornosti. Hlavní hrdinové se do sebe zamilují na první pohled, když „na ulici“ pohlédnou jeden druhému do jeho krásné tvářičky (po 600 letech nepřátelství mezi jejich rasami slušný paradox :-)), hloubka nebo pořádné odhalení ve finále filmu se nekoná (všechna ta klišé a „šokující“ zvolání se dala očekávat, pokud jste v posledních deseti nebo dvaceti letech koukali na americké filmy), celé to je prostě čirá akce pro akci, asi jako Resident Evil nebo Blade. Upřímně bych po inspiraci filmy Interview s upírem nebo Královna prokletých čekal něco víc. Oba zmíněné filmy měly dialogy, postavy a temnou atmosféru upířích legend, o které si Underworld může nechat zdát, stejně jako třeba Blade – ten ale hodně získává stylovou hlavní postavou, která je dostatečně temná sama o sobě (ať žije moje oblíbená hláška z Blade 2: „Vy... očividně... nevíte... s KÝM... si... zahráváte!!!“ :-)).

V Underworldu jde tedy o válku vlkodlaků a upírů, která zuří staletí, skryta očím běžných smrtelníků. Nicméně to se má změnit, protože se chystá konečná bitva a její rozsah prostě skrytý zůstat nemůže. Místo samotné války se ale film soustředí spíše na hlavní postavu, krásnou a vražednou upírku se zvláštním postavením, která se zamiluje do krásného a statného člověka, který je pak ale vlastně vlkodlak... celý ten nápad by se dal dobře využít, kdyby šlo o dílo dobrého spisovatele nebo japonské ( - originální a na postavách založené) anime. Jenže Underworld se spokojí s mnohem menšími ambicemi a tak jde prostě o akční film. Problém ale je, že i akční filmy již dnes mají vyšší nároky. No nic - vezměte svůj popcorn a Colu a užijte si to, pochybuji, že vás na to někdo vytáhne podruhé.

Film

Ladění filmu autoři zvolili více než dobře – temných upírských velkofilmů je v posledních letech docela málo, navíc „gotické hnutí“ nabírá další a další členy, podobně laděný film jim je rozhodně po chuti (zde si řekněme, že kostýmy jsou na celém filmu jednoznačně to nejlepší!). Vzhledem ke svému rozpočtu jsou docela povedené triky s převtělováním (u první proměny vlkodlaka jsem zahlédl náznaky „trhavé“ animace v duchu Silent Hill série, ale bohužel to je jedinkrát, co tento milý efekt ve filmu najdete, zbraně (stříbrné biče, meč, i všechny možné střelné nástroje) jsou nicméně nádherné, stejně jako další rekvizity (šperky, kulisy).

Z hlediska výpravy má film svoje nepopiratelné kouzlo, jenom člověka trochu zamrzí, že všechna ta nádherná zrcadla v hlavním sídle upírů odrážejí jejich obrazy, ještě mnohem hůře působí z kontextu vytržené tvrzení, že „žádný člověk nikdy nepřežil pokousání upírem nebo vlkodlakem, protože tito přenášejí smrtící (?) viry“. Zkrátka a dobře, upíři v Underworldu toho zas tak moc s těmi obávanými, téměř nesmrtelnými stvůrami společného nemají. Pryč jsou monstra ze Stokerova Draculy nebo z městečka Salemu od Stephena Kinga. Vedle upírů ze stránek nádherné komiksové knihy 30 dní dlouhá noc, která aktuálně zaplavila naše knihkupectví, jsou upíři v Underworldu jen stíny. Nápad se stříbrem a ultrafialovým světlem v kulkách byl ale dobrý.

Stejným stínem je pak samotný scénář filmu. Příběh posunuje přeskakování od lekavých a nechutných hororových pasáží přes akční přestřelky (hodně nenápadité a vzhledem k původu bojovníků trapně jednoduché) po zamilované/nezamilované pasáže, zrádce je nesmyslně průhledný, zabezpečení staletími konfliktů zocelených upírů je k smíchu a tak dále a tak dále. Kamera ani střih nejsou špatné, ale po filmech Matrix, Kill Bill nebo třeba Tenkrát v Mexiku (Desperado 2) jsou hodně „obyčejné“.

Ženská část Doupěte komentuje romantickou část filmu Underworld

Tak jsem si zase jednou vyrazila do kina. Trailery vypadaly více než dobře a sem tam probleskl hlásek o inspiraci Romeem a Julií. Takovou love story si přece nemůžu nechat ujít! Navíc upíři a vlkodlaci a jejich tisíciletý boj ... opravdu jsem se těšila. Ale jaké bylo zklamání, když místo nehynoucí lásky, která se vykupuje smrtí a skvělé akce nám autoři předložili příběh, v němž láska byla plytká, stejně tak děj samotný. Jediné, co se snad dalo přirovnat k mistrovskému dílu Shakespearovu, byl problém znepřátelených rodů. I když – hlavní hrdina se vlkodlakem stal až v průběhu ... hmm, tak to nám tu už nic nezbylo.

Je mi jasné, že každý film nemusí být jedna velká zamilovaná sága, nejsme z Venezuely, ale zde se nabízel potenciál, který nebyl – bohužel - využit. Ani jako akční film nebo horor to za moc nestálo. Jediné, co mě na filmu opravdu nadchlo, byla postava Luciana – měl opravdový důvod vraždit a mstít se – pro lásku :-)

Kateřina Bínová

Herci a jejich postavy

Achich ouvej. Asi si spočítáte, že v takovém „dílu“ není dvakrát velký prostor pro herecké výkony, ale navzdory tomu mne zoufale zklamal „snad hlavní hrdina“ Michael, který je oním Romeem v příběhu a má ve finále představovat nejsilnější ze všech monster. Tenhle človíček je po většinu filmu probodáván nějakými jehlami a ostatní postavy jím smýkají tam a zpět jak se jim zrovna hodí, takže v podstatě nemá ani možnost zahrát nějakou svou roli. Modrý makeup mu ale na konci filmu slušel.

Selene, hlavní hrdinka a vypravěčka příběhu, se Kate Beckinsaleové povedla, nicméně ani její role nedává velký prostor pro zajímavé herecké party, takže je to spíš její přirozené kouzlo a ženskost, co postavě dává nějakou hloubku či přitažlivost. Taky je tu samozřejmě hezký kožený kostým, ale ten je prostě „vypůjčený“ od Trnity, takže 0/10 za originálnost.

Vincent a Lucien, to je jiná. Ten první je prastarý mocný upír, silně připomínající Kaina ze série Blood Omen. Považuji jeho postavu za to nejlepší v celém filmu, jeho nástup, grimasy, mluvený projev a celkové charisma jsou prostě hodně dobré, nicméně Kain byl ještě o hodně působivější. Pokud jde ale o Underworld, mezi slepými jednooký králem. Lucien má zase dobrou roli a dobré finále postavy, takže tam je možné hovořit o nějakých sympatiích. O zbytku postav ani herců nemá smysl mluvit (i když Amelia byla alespoň hezká, moc toho zahrát nestihla :-)).

Ale ne Underworld, proboha, nýbrž výše zmiňovanou 30 dní dlouhou noc. Nebo třeba Salem´s Lot Stephena Kinga. Nebo toho Draculu. A pokud chcete upíry, kupte si právě vycházející Blood Omen – Legacy Of Kain: Defiance. Underworld lze doporučit pouze v případě, že chcete nějaký akční film a SWAT ještě nehrají. Jako horor nebo dokonce temná love story totiž obstát nemůže. A z pohledu akčních filmů... viz. výše jmenované kousky. I ten Resident Evil nebo Blade 2 byly mnohem zajímavější, alespoň množstvím nebezpečných potvor nebo postavami. Underworld začal s velkým potenciálem a skončil s velkým komerčním průměrem. Budiž mu země lehká... a přejme tvůrcům, aby neslyšeli názory fanoušků gotiky nebo upírů, které jsem vyslechl během opouštění sálu na konci filmu...

Scénář: 5/10
Režie: 5/10
Kamera: 6/10
Výprava: 8/10
Herecké výkony: 5/10

Nejvíce zábavy si za celý film užije chrabrý „hlavní hrdina“ Michael, který většinu času sedí na křesle a kam přijde, tam mu někdo šlehne nějakou dávku z injekční stříkačky. Pryč je nádherně propracovaný svět upírů z filmů jako Interview s upírem nebo Královna prokletých, pryč jsou děsivé postavy nejstarších upírů, jako je Kain nebo Raziel. Underworld je průměrná popcornová zábava pro ty méně náročné z nás.

Celkové hodnocení: 5/10