Recenze: Unleashed – nespoutaná podívaná ve velkém stylu

Studenti utíkají zpátky do škol, profesoři se vrací za své stoly a pracující přijíždějí z dovolených. A právě v této době se v kinech objevuje další akční trhák, tentokrát v hlavní roli s Jet Lim.

Thriller / Akční
Francie / USA / Velká Británie / Hong Kong, 2005, 102 min
Režie: Louis Leterrier
Hrají: Jet Li, Morgan Freeman, Bob Hoskins, Kerry Condon, Scott Adkins

Víte, jak přeložit The Girl Next Door? Přece Sexbomba od vedle. Slovo sex vydělá v kinech alespoň o 10% více. Nebo je libo přeložit Amittyville Horror jako „3:15 zemřeš“? The Skeleton Key jako Klíč - a takto bych mohl pokračovat ještě několik stránek. Naši překladatelé si s názvy zahraničních filmů moc hezky hrají a jen čekám, kdy se objeví film Night Watch přeložen jako „Hlídej v noci“.

Proč o tom všem mluvím? Film Utržený ze řetězu je totiž v anglickém znění Unleashed (Nespoutaný) a ve francouzském Danny the Dog. Nevím sice, jak překladatelé přišli na slovo „utržený“ nebo dokonce „řetěz“, ale co vím zcela jistě je, že se v názvu neobjevilo ani jedno slovo z originálu. Nyní však k samotnému filmu. Ale ještě předtím si dobře prohlédněte tento odstavec. Najdete zde poslední kritická slova o tomto filmu.

Hlavní sílou tohoto snímku je uvěřitelný příběh zasazený do přítomnosti, mistrné akční scény a samozřejmě brilantní herecký výkon Jet Liho. A když dáte všechny tyto fakty dohromady, vyjde vám film, který zhltáte a budete chtít nášup. Nejdříve vám ale nabídnu kousek předkrmu v podobě příběhu, dáte si?

Představte si žít jako pes. Být zavřený v kleci, přivázaný k řetězu a především – mít obojek na krku, který vám „páneček“ občas sundá. Sundá ho, abyste někoho zabil. Pro peníze na zbraně, drogy a vaše „žrádlo“. A představte si, že už vás to jednoho dne začne opravdu štvát a tak utečete z vybouraného auta. Představte si, že byste normálně žili. Žili, ale mysleli jen na jediné – na pomstu. A ta pomsta jednoho dne přijde...

Originalita základní dějové linky se filmu Unleashed rozhodně upřít nedá. Když k tomu přičtete všechny scény plné zoufalství, vzteku a emocí, dostanete velice atmosférický celek, který budete prožívat společně s hlavním hrdinou Dannym. Jet Liho herecké umění se právě v tomto filmu projevilo na plno. Rapidní změna hlavní postavy během filmu je v jeho podání fascinující. Ze začátku je to ustrašený kluk, sloužící pouze jako nástroj pro zabíjení. Ke konci se z něj stane sebejistý, přemýšlející bojovník schopný udělat cokoliv, aby si udržel svou svobodu.

Danny ale není jedinou hvězdně obsazenou rolí ve filmu. Další z velkých rolí si zahrál po jeho boku Morgan Freeman v podobě slepého ladiče klavírů, který si vezme zmateného utečence pod ochranu a naučí ho všemu potřebnému. Dannyho „vlastníka“ si zahrál v roli Barta Bob Hoskins a musíme ocenit jeho fyzické i herecké propozice, protože role mafiána mu sedla. Na konci filmu má navíc s Dannym výtečnou scénu a tak nemám u jeho role - a vlastně ani u žádné jiné - výhrad. Vše do sebe zapadá a je vidět, že každý má jasně danou svou pozici a jediný, kdo vás svým jednáním může překvapit, je hlavní hrdina. Jestli je to dobře nebo ne, to už záleží na názoru každého z vás.

Utržený ze řetězu, Unleashed, nebo pokud chcete Danny the Dog je film beze sporu špičkový a chyb na něm naleznete minimum. Bojové scény jsou perfektní, jednotlivé souboje se vždy odlišují stylem a v jedné scéně se dočkáme chladnokrevného usmrcení jediným úderem, abychom si o pár desítek minut později mohli vychutnat zběsilý brutální boj, kdy lidé létají okny. Vše však v jistých mezích, aby jste si nepřipadali jako v pohádce.

Světlé stránky filmu
  • propracovaný příběh
  • hlavní hrdina
  • mix bojových soubojů a jejich kvalita
  • závěr ve velkém stylu
Temné stránky filmu
  • pár slabších scén ve scénáři

Závěr je také dostatečně nespoutaný a tak mi nezbývá, než vám tento film doporučit. Po prázdninách se jedná o jednu z nejlepších nabídek v našich kinech a pokud vás zajímá, jak vypadá mix amerického točení filmů a asijského bojového umění, máte hned dva důvody, proč shlédnout tento snímek.

Scénář: 8/10
Režie: 9/10
Výprava: 9/10