Recenze: Unreal II: The Awakening – padající hvězda

Den D nadešel. Po několika letech, kdy byli žurnalisté i veřejnost krmeni pouze malými sousty pochutiny jménem Unreal II, jsme se konečně dočkali. Vesmírná sága se tak rozrostla o dalšího člena, aspirujícího na pozici nejúspěšnější střílečky posledních let. Ambice hry Unreal II: The Aweaking byly nepochybně vysoké. Je tomu však i nyní, kdy jsme hru mohli konečně okusit na vlastní kůži?

Typ hry: FPS (střílečka v první osobě)
Minimální konfigurace: Procesor 733 MHz, 256 MB RAM, 3 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1200 MHz, 384 MB RAM, 3 GB na HDD, 64 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 3 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Domovská stránka: (
Výrobce hry: Legend Entertainment (
Distributor hry: Infogrames (
Distribuce v České republice: Cenega (
Cena hry: 1599,- Kč

Kupte si tuto hru na Vltavě!

Značka Unreal a hry její stále se větvící série jsou po celém světě dostatečně známé. První díl této vynikající střílečky se zapsal do historie jako jeden z několika mezníků, stejnou měrou bylo třeba zaznamenat do historických análů také multiplayer variaci Unreal Tournament, která se loni na podzim dočkala svého následovníka s označením Unreal Tournament 2003. Dnes je však opět na programu pokračování singleplayer odnože celé vesmírné akční ságy. Blíže si tak představíme hru Unreal 2.

Do titulu Unreal 2 byly z řad hráčů vkládány velké naděje - není se konec konců čemu divit, první díl zazářil jako padající hvězda (byť to zřejmě není nejlepší přirovnání), druhý díl si navíc naplánoval svůj příchod na naše obrazovky ve výjimečném roce 2003, kdy bude konkurence na poli stříleček v první osobě opravdu nadupaná - neopomínejme očekávaného Dooma III či prozatím velmi nadějně se jevící titul S.T.A.L.K.E.R. Byla to právě hra Unreal 2, jejíž 2 CD jsem mohl téměř nedýchaje jako první z těchto jmenovaných titulů zasunout do své domácí mechaniky. Zde jsou mé dojmy ze hry samotné...

Výlet do vesmíru!

Autoři zvolili pro svůj výtvor příběh prostý, velmi jednoduchý a tak pochopení všech podstatných souvislostí v pozadí herního dění nebude činit problémy ani těm méně anglicky zdatným z vás. Jak to tak již bývá, do rukou se vám dostane odvážná i velmi schopná osůbka, která však stojí v pozadí a na pokraji celogalaktického dění. Coby John Dalton, bývalý mariňák a současný člen TCA (Terran Colonial Authority), se vydáte po nezměrných končinách gigantického vesmíru pátrat po sedmi záhadných artefaktech, o nichž je toho známo jen pomálu. Jedno je však jasné. Nejste sami, kdo chce ukořistit všechny částečky této velké skládanky a to je bezpochyby malou předzvěstí toho, co na vás čeká. Společníky na celé cestě a výletu do nitra Unreal 2 vám budou celkem tři osoby - sympatická dívčina Aida, mimozemský pilot Ne´Ban a také technik a odborník na zbraně Isaak.

Jak jsem již zdůrazňoval, příběh nikterak složitý či dokonce spletitý, ostatně tak tomu v případě mnoha FPS titulů bývá (a situace to jistě není právě příjemná). I přesto se však nemohu ubránit pocitu, že jsem od něj očekával něco o chlup jiného, ve stylu gigantické story hodné nejlepší hry svého žánru.

Asi pro vás nebude žádným překvapením zjištění, že je Unreal 2 stavěn na klasickém principu postupného plnění misí. Design všech úrovní je velmi dobrý, bohužel však na nás nečeká až tak rozmanitá paleta úkolů. Klasické mise, kde je vaším stěžejním úkolem pouze získání jednoho z artefaktů, střídá jen v několika málo případech nápaditá myšlenka - ať již nutné bránění svých pozic před nájezdníky z řad nepřátel či záchrana nevinných rukojmích. Navíc kvalitativní úroveň všech misí až nepřiměřeně koliduje - zatímco v některých fázích vám bude pocit ze hry opravdovým požitkem, v ostatních případech se vše zvrhne jen v nudné a zdlouhavé likvidování nepřátel.

Ach, ta délka!

Hned z kraje recenze se však nevyhneme největšímu negativu a nedostatku celé hry - a tou je její délka. Bohužel, v poslední době se stále častěji setkáváme s velmi či i mimořádně kvalitními tituly, které však ze samých herních výšin sráží do pověstného průměru právě podprůměrná doba potřebná pro jejich dokončení. Je smutné, že do podobné společnosti musíme chtě nechtě zařadit také titul Unreal II. Přestože autoři naservírovali na stříbrný podnos nadílku celkem 23 misí, zapomněli podotknout, že více než třetina z nich jsou pouze krátké briefingy. Ty trvají zhruba pět minut, odehrávají se na vaší mateřské lodi Atlantis a skládají se především z rozhovorů s posádkou, které jsou však mnohdy velmi podstatné a úzce souvisí s hlavní příběhovou linií. Je ale nepochybné, že i přesto je nemůžeme a také nechceme považovat za plnohodnotné mise. A kolik nám jich tedy tvůrci dohromady nadělili? Číslo to ke zklamání jistě každého z vás není příliš vysoké - 12. Jistě mohou mnozí z vás protestovat, že ani tucet misí nemusí být pro jakoukoliv hru při jisté příznivé konstelaci hvězd sebevraždou, ba co více, i opak může být pravdou. Ano, tak tomu skutečně je, avšak netýká se to případu jménem Unreal 2. Tato hra vám totiž, při zvolení střední obtížnosti, vydrží okolo pouhých 10-15 hodin (samozřejmě plus, mínus), pochopitelně v závislosti na vyzrálosti a zkušenosti hráče. Zdá se vám to na dnešní poměry až směšně málo? Mě také a to jsme si ještě neřekli ani zdaleka vše!

Do jisté míry zklamáním pro mě totiž byla také druhá půlka hry. Prosvištět všemi misemi této části hry je totiž ještě o chlup snazší, než v případě první poloviny. Nedovolil bych si tvrdit, že je to dáno špatným designem misí, nedostatečným počtem nepřátel či zákysových míst, důvod třeba hledat na zcela odlišném místě. Jak tomu totiž bývá, s postupujícím časem stráveným u hry pochopitelně zjistíte, jak nejlépe útočit, jak se krýt či které kousky vašeho arzenálu zbraní používat na daný druh nepřátel. Řečeno stručněji a srozumitelněji - hra se pro vás stává každých deset minut jednoduší a tvůrci ke zklamání všech nenabídli nic, čím by tomuto jistě ne zrovna pozitivnímu stavu zamezili. Dost však bylo výtek a kárání - Unreal 2 totiž rozhodně nepatří mezi podprůměrné tituly a snad vás o tom mimo jiné přesvědčí i následující informace.

Bohaté herní prostředí a arzenál zbraní

Tvůrci se beze všeho ostychu nebáli dát průchod své fantazii v otázce herního prostředí - planety zemského typu, které jsou pokryty zelenou trávou a hypermoderními budovami, jsou tak mimo jiné vystřídány výjimečnými mimozemskými končinami, které vás v mnoha ohledech příjemně překvapí. Nepsané pravidlo kvality herního prostředí se však netýká jen exteriérů, ale i vnitřního vybavení obytných objektů.

Řádně rozmanitá je také paleta zbraní. Zatímco z počátku vám bude dělat společnost zejména několik již ověřených kousků (brokovnice či ruční samopal), později se celý arzenál rozroste o další specialitky, zejména mimozemského původu. Bohužel, vzhledem k délce hry a také dalším aspektům je využití spousty zbraní minimální. Zatímco například služeb plamenometu jsem si pochvaloval nejen v misi plné malých pavouků a podobné havěti, ale i v dalších pasážích hry, použití granátometu se mi zdálo více než zbytečné a jeho užitná hodnota velmi nízká. Přestože je tedy celý arzenál neskutečně bohatý, plnohodnotně využijete jen minimum zbraní.

Geniální atmosféra!

Nutno podotknout, že co hra na první pohled ztrácí v mnoha jiných ohledech, to jí můžeme opět připsat k dobru díky temné a nervy drásající atmosféře. Pachuť napětí, smrti a podezřelého dění vás totiž bude provázat krok za krokem celou hrou. Přestože bývá význam atmosféry a jejího vlivu na herní tituly často podceňován a opomíjen, je to právě ona, která vám neumožní zaměřit se na jinou činnost či titul do doby, než se vám podaří Unreal II dokončit. Autoři navíc velmi dobře využili všeho, co jim pestré herní prostředí nabízí - nejednou vás tak překvapí monstrum, které vyskočí z rozbitého okna či v pozadí se skrývající protivník. Jisté zásluhy za povedenou atmosféru nutno připsat také ozvučení - skřípavé zvuky za protějšími dveřmi, výkřiky mučených vojáků či řev krvežíznivých nepřátel, to vše snad hovoří již samo za sebe.

Trochu kontroverzní se zdá být otázka multiplayeru. Jak se ostatně vědělo již před dokončením hry, Unreal 2 se jím nepyšní. Důvod je prostý a z mnoha hledisek také pochopitelný - požitek ze síťového klání či hry po Internetu nabízí všem hráčům jiný titul se slovem Unreal v názvu. Pochopitelně mluvím o vynikající hře UT2003, kterou snad více netřeba představovat. Zdá se vám to jako dostatečná výmluva? Je to chytrý marketingový tah? Nechť si na tyto otázky odpoví každý z vás sám. Je však nepochybné, že jinak až přespříliš krátkou singleplayer část by multiplayer řádně oživil - z tohoto pohledu je jeho absence výraznou ztrátou a snížením ambicí hry Unreal 2.

AI, grafika a ozvučení

Další podstatným faktorem, který se projevil na konečně kvalitě hry, je pak také umělá inteligence všech zúčastněných postav (vás konec konců v roli Daltona nevyjímaje). Jak jsou na tom NPC charaktery po této stránce? Moje dojmy jsou lehce rozporuplné - přestože jsou vaši spojenci (zastoupení mariňáky) v mnoha případech velmi užiteční, jsou situace, kdy se zcela nelogicky ženou proti početnějšímu a lépe vybavenému soupeři. Protivníci pro vás sami o sobě prakticky nepředstavují soupeře - jejich chování v boji je sice ucházející, je zde i patrná snaha o krytí, ale jejich bojové schopnosti jsou v porovnání s vašimi velmi chabé. A tak tedy spíše než typ a odzbrojení nepřítele vám může dělat jemné vrásky na čele celkový počet všech útočících monster. Unreal 2 však nepatří v otázce obtížnosti mezi hardcore tituly a tak ani houfy nepřátel nemohou vyvést průměrného pařana z klidu.

Zodpovědět pravdivě otázky týkající se zpracování hry bude přinejmenším tím nejjednodušším, co lze o titulu Unreal 2 konstatovat. Přestože obrázky vypovídají sami za sebe, zmíním se o grafice také v několika větách sám. Je nepochybné, že vizuální stránka hry se tvůrcům velmi povedla a je možná škoda, že kromě grafiky nebyly k dokonalosti dovedeny i zbylé části hry. Modely postav, animace i použité textury jsou výborné. Nic však není zadarmo a tak si také Unreal 2 vybírá v podobě hardwarových nároků svou daň. Nic víc myslím není nutné ke grafice hry dodávat.

Vše kladné, co mohu zcela upřímně povědět o vizuálním zpracování titulu Unreal 2, se do puntíku týká také ozvučení této hry. Nadabování postav je výborné, hudba také, byť nepochybuji, že nebude odpovídat vkusu všech hráčů - na to je příliš svébytná a vkus nás lidí až přespříliš rozdílný. Jednotlivé zvuky působí velmi realisticky a připočteme-li k tomu ještě možnost zapnutí prostorového ozvučení, je o kvalitu této stránky hry postaráno v potřebné míře.

• Herní prostředí
  • Atmosféra
  • Zpracování – grafika, ozvučení
  • Délka hry
  • Slabší příběh
  • Absence multiplayeru

Opravdu takové zklamání?

Chtě nechtě, je zřejmé, že má recenze vyznívá negativně. Nelze však z pohledu několika chyb (byť ne bezvýznamných) hodnotit celou hru. Unreal II se pyšní celou řadou prvků, kterými vás uzemní a díky nimž by vám tento titul v žádném případě neměl uniknout. Týká se to nejen výborné atmosféry, zajímavého herního prostředí, ale také zpracování atd. Přesto je zklamání na místě. Netřeba zastírat, že byl titul Unreal II: Awakening jednou z nejočekávanějších her svého žánru posledních let a tak se od něj čekalo něco podobného, co přinesl už jeho předchůdce - tedy malou a rozhodně ne nevýznamnou revoluci. Ta ovšem nepřišla. Vliv na tom má hned několik faktů, které jsem v dnešním článku již zmínil, především pak délka hry a mnohé další. Po pečlivém sečtení i odečtení všech předností a nedostatků hry, vynásobení výsledků koeficientem technického zpracování a "zlogaritmování" celého čísla, mi tak jako spravedlivé ohodnocení výtvoru firmy Legend Entertainment vychází rovná osmička.

Zvuky: 9/10

Nepochybně kvalitní hra, která však nesplnila naděje do ní vkládané - to jest Unreal 2: The Awakening. I přesto by však zřejmé zklamání nemělo převážit kladným dojem, který ve vás zanechají již první minuty strávené u tohoto titulu.

Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Legend Entertainment | Webové stránky hry
  • Herní prostředí