Recenze: Urban Chaos: Riot Response – ve službách zákona

Policejní služba není jen pojídání koblih, pití kafe a kérování řidičů za špatné parkování. Obzvlášť ne, když ve městě řádí gang nebezpečných šílenců. To se pak musí pokutové bločky vyměnit za brokovnice a jít šířit zákon a pořádek v té nejtvrdší formě. Ostatně, přesvědčte se sami.

Karel KališPlatforma: PS 2, (Xbox, PC)
Paměťová karta: 80 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Rocksteady Studios
Distributor: Eidos
Distributor v ČR: Cenega (

Hra na policajty a lumpy

Už pěkných pár her nám přineslo možnost se postavit na správnou stranu zákona. Tím myslím policejní složky, pro ty zmatenější z vás. Jen tak z hlavy mě napadá akčně taktická série SWAT či z trochu akčnějšího soudku – True Crime nebo třeba Urban Chaos. Ovšem teď nemám na mysli dnes recenzovanou hru, ale third person akci se stejnojmenným názvem. Riot Response má s předchozí hrou společné maximálně téma – boj policistů proti zločinu, ale jinak si jde svojí vlastní cestou.

Elektrizující zážitek * Prý máme vyčistit město od špíny * Asi dvojčata

Nick Mason, jméno vašeho herního alter ega a zároveň nový člen speciální policejní jednotky T –Zero. Než se dal k policii, byl Nick původně mariňák, tvrdý a drsný jak neohoblovaná fošna. Teď mu tyto vlastnosti a výcvik přijdou více než vhod. T-Zero totiž nepostávají před školou a nepřevádějí dětičky přes přechod, ani neotravují řidiče, nenasazují botičky na špatně zaparkovaná auta a nevypisují pokuty. A když, tak se jedná o permanentní pokutu služební devítkou. Úkolem T-Zero se stává zvládnout chaos v ulicích jejich města, protože právě tam vládne bestiální gang známý jenom jako Burners. Zástupy maniaků v hokejových maskách pobíhají ulicemi, děsí pokojné civilisty, ničí veřejný majetek, zapalují auta a dokonce snad ani nevyhazují odpadky do košů, ale na zem. Tohle musí přestat.

Riot Response sice nepřináší nikterak zvlášť originální a propracovaný příběh, ale aspoň jej prezentuje chytrým způsobem. Ve formě hraného televizního zpravodajství se dozvídáte další dění ve městě, reakce veřejnosti na předchozí akce jednotek T-Zero atd. Zprávy vypadají dost hodnověrně, nechybí záběry z nepokojů, obrovské titulky, proužek s dalšími novinkami ve spodku obrazovky…prostě klasická americká forma pro zpravodajství. Hra dokonce pro čas vysílání používá ten, který máte nastavený v konzoli. Ale hrané úseky jsou jen takovým pozlátkem, které na samotnou hratelnost nemají žádný velký vliv.

Bez pistole ani ránu (doslova)

Jak už jsem zmínil, vtělíte se do role člena speciálních jednotek policie. Ovšem to neznamená, že hra klade nějaké požadavky na taktiku. Naopak, Riot Response přináší klasickou FPS jak řemen, obohacenou několika originálními nápady a zasazenou do zajímavého prostředí. 12 misí vás čeká na vaší cestě za vyčištěním města. Nezdá se to mnoho, ale hra přináší ještě několik vedlejších misí a celou paletu odemykatelných bonusů, které jinak poměrně chudou hrací dobu s úspěchem natahují. V každé misi vždy získáte několik primárních úkolů, které doplňují nepovinné. Většinou se jedná o najití určitého počtu masek roztroušených po úrovní, zatčení daného počtu kriminálníků, projití úrovně bez opakování checkpointu či třeba likvidování protivníků headshoty. Za plnění vedlejších úkolů se dostanete k bonusům v podobě zvýšení kapacity zásobníků či účinnosti zbraně.

To máte za to, že mě ráno budíte *  Nebojím se, proč bych se jako bál?* Ochrana obličeje při práci musí být

Zbraně hrají v Riot Response velkou roli. Zapomeňte na to, že si vystačíte s obuškem, služební pistolkou a vyleštěnou lakýrkou jako nějací pochůzkáři. Však proti vám taky nestrojí brunátní strýcové či ochmelená mládež, ale banda magorů se sekáčky na maso, motorovými pilami a zápalnými lahvemi. Proto se nějaké té brokovnici či samopalu ve vaší výzbroji nelze divit. Arzenál Nicka Masona se dělí do tří skupin, každé je přiřazeno jedno tlačítko pro rychlé a snadné přepínání dle potřeby. Obligátní pistole a kulomety se řadí do skupiny jedné, v další najdete výbavičku, kterou si posloužíte od zpacifikovaných kriminálníků. Poslední skupinu pro sebe zabírá zbraň/nezbraň – tázer. Stačí krátká dávka pár stovek voltů a zločinec padá do bezvědomí, ideální na zatýkání. Ovšem pokud to s veselými voltíky přeženete, můžete zatknout tak leda smradlavý škvarek.

Za naprostou lahůdku v arzenálu jednotek T-Zero považuji klasický policejní štít. Co si pamatuji, tak podobnou neprůstřelnou hračkou jste mohli disponovat třeba taky ve hře Counter-Strike, ale zdejší verze se i k něčemu hodí. Kromě své absolutní neprůstřelnosti (vydrží i zásah raketou) disponuje i odolností proti plamenům, páře a podobným legráckám. A to nemluvím o tom, že se s ním naprosto snadno a elegantně rozmlacují obličeje všem, kdož stojí v cestě. Před naprostou dokonalostí štít dělí fakt, že pokud ze za ním kryjete, nelze střílet. Ovšem nic vám nebrání si v bezpečí za štítem počkat než přitroublí gangsteři vystřílí celý zásobník, a pak jim ukázat přesnost svojí mušky. Ostatně přesně na tomto principu fungují zábavné pasáže se záchrannou rukojmí.

Aha, tak tam zůstala ta C4 * Poslyš, nemáš problémy s pletí? * Pojď sem nebo ti nařežu!

Nick Mason není na všechno sám, ale během misí mu pomocnou ruku podají i jeho kolegové z T-Zero, hasiči a zdravotníci. Zatímco členové T-Zero týmu přidají k dobru nějakou tu ránu z pistole, od ostatních nic takového čekat nemůžete. Ale ku zdaru věci (a vašemu přežití) přispějí podle svých možností. Hasič se svojí sekerou udělá z pěkných pevných dveří ošklivou hromadu třísek či odnese do bezpečí civilistu. Zdravotník poskytne nějaký ten uzdravovák vám, či se postará o ostatní raněné. Pomocníky nebudete mít k dispozici po celou dobu mise, ale přidají se na potřebnou pasáž a během té jim můžete zadávat jednoduché příkazy. Třeba stůj na místě, pojď sem atd. Pomocníci rozhodně nejsou nesmrtelní a vaším úkolem bude nad nimi držet ochrannou ruku.

Zázraky se nekonají, zábava ano

Od počátku vás hra dostane svojí atmosférou městských nepokojů. Gang Burners řádí jako pominutý, všude na vás čeká destrukce, kouř, oheň, kvílení sirén atd. Co chvíli narazíte na nějakou předskriptovanou událost, kriminálníci se na vás valí ze všech stran a vy je nemilosrdně likvidujete jednoho po druhém a hra hezky odsýpá. Bohužel postupem času hra ztrácí grády. Motiv krytí za štítem, používání tázeru a spolupráce s hasiči brzy vyčerpá původní náboj. Tvůrci se snažili co chvíli přidat nějaký zpestřující prvek, třeba mise ve vlaku (ta aby taky v podobné hře chyběla), ovšem ani tak se stereotypu nevyhnuli. Design misí  není nikterak zázračně nápaditý a přílišná linearita lehce vyčerpává. Navíc systém checkpointů není vyřešen zcela ideálně, případná smrt vám přinese repete až zbytečně dlouhé části úrovně.

Už mažou pryč, zbabělci * Že se nestydíš, krýt se za menšího * Tak utíkej hasit

Tvůrci výborně implementovali do hry fyzikální engine Havok, ale umělé inteligenci už tolik pozornosti věnovali. Kriminálníci se ták zmůžou na pouhé tupé nabíhání pro smrt a nějakého toho občasného pokusu o krytí. Ani grafické ztvárnění hry vám dech nevyrazí. O žádné ždímání výkonu PS2 se nejedná, na špektákl ala Black zapomeňte. I když se nejedná o exkluzivní oblek jak od Versaceho, hernímu stylu padne grafický kabátek přímo na míru. Prostě solidní a funkční práce. A to samé se dá říci i o hudební a zvukové stránce hry.

• Atmosféra
  • Arzenál
  • Zábavné a hratelné
  • Solidní zpracování
  • Rychle ztrácí tempo
  • Lineární a krátké
  • Slabší AI

Urban Chaos: Riot Response si svoji cestu do síně elitních FPS zřejmě nenajde, ale rozhodně se nejedná o špatnou hru. Předpověď z prvních dojmů, že se o žádnou herní revoluci jednat nebude, se vyplnila do posledního puntíku. Ve své podstatě se jedná o takový herní ekvivalent chleba s máslem a se salámem, žádný extatixký zážitek pro chuťové pohárky, ale docela chutná a zasytí. Takže teď záleží jen na vás, jestli máte hlad či jen chcete mlsat.

Zvuk: 7/10

Jednou větou: Solidní FPS s pár zajímavými nápady a dobrým zpracováním.

Celkové hodnocení: 7,5/10