Recenze: Urban Reign – v područí gangů

Prásk! Úder pěstí na bradu. Švih! Rána loktem na hrtan. Bum! Kop kolenem do břicha. Křup! A ještě párkrát na žebra, ať se jen tak nezvedne. Násilí prý sice nic neřeší, ale zkuste si to říct protagonistům Urban Reign. Skončíte tak maximálně s pudingem místo obličeje.
Recenze: Urban Reign – v područí gangů

Karel KališPlatforma: PS 2
Paměťová karta: 118 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Namco
Distributor: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Bitky v mládí

Když uslyším slova pouliční mlátička, nebo jak se cizojazyčně říká beat’em’up akce, nemůžu než zavzpomínat na dřívější doby. Tenkrát byly maringotky plné automatů s různobarevně blikajícími obrazovkami hodně častý jev a já jsem mlácením do tlačítek a kvrdláním páčkou strávil pěkných pár hodin. Jednotlivých druhů her se dalo vyzkoušet spousty, ale jeden žánr převládal. Hry, ve kterých jste s různými bojovníky/želvami/žábami/samuraji/policisty/ochránci zvířat a kdo ví, s kým ještě, procházeli po obrazovce zleva doprava a po cestě zmlátili každého, kdo se vám postavil.

Chlapci, nevyřešíme to dialogem? * No tak tedy ne * Co vylepšíme teď?

Jednou z těch nejúžasnějších her tohoto typu byla vylepšená verze herní pecky ze ZX Spectra jménem Renegade. Hra excelovala v naprosto syrově podávané brutalitě (na svou dobu), kdy všechny ty rány do obličeje, kopy kolenem mezi nohy a přehozy přes rameno vypadaly, že musí zatraceně bolet. A stejně takový pocit jsem měl u Urban Reign, což je další přírůstek do v poslední době velmi opomíjeného žánru pouličních mlátiček. Tentokrát se navíc na hře podíleli experti z Namca, kteří mají na svědomí špičkové bojovky Tekken a Soul Calibur, což by mohlo přinést určitou známku kvality.

Povoláním bojovník

Brad Hawk, zatraceně drsný týpek. Sáčko z hadí kůže, ramena jako vrata od hangáru, ruce jako lopaty, neholená brada, na krátko střižené vlasy, odhodlaný podhled…prostě frajer až na půdu. Tenhle maník je tak drsnej, že být ještě o chlup drsnější, daly by se na jeho bradě hoblovat fošny. S touhle vizáží by jste nepředpokládali, že se bude jednat o obyčejného úředníčka z městského úřadu, co? A máte pravdu, Brad je totiž profesionální pouliční bitkař. V současné době si ho zaplatila velitelka čínského gangu v jednom fiktivním městě jenž je momentálně zmítáno vlnou násilí a válkou gangů. Bradovým úkolem není nic jiného než pomoci fešné Číňance s jejími problémy s konkurencí. A když už budete v tom, hodilo by se zjistit, kdo stojí za současnou situací plnou násilí.

Návštěva z Tekkena číslo 1 * Návštěva z Tekkena číslo 2 * Jen se proleť

Příběh rozhodně nehraje ve hře první housle a je to možná škoda, Urban Reign tím mohl získat na výjimečnosti mezi podobnými tituly. Místo toho se vám dostane neoriginální dějové linky, která rozhodně nefunguje jako tahoun zábavnosti. Čas od času narazíte na nějaký zvrat a kličku, ale nejedná se o nic, co jste neviděli už předtím desetkrát. Kromě poměrně kvalitního intra, které dokáže nabudit do hry, a sporadických CG animací, je vám děj předkládám v textové podobě co by briefingy před každou misí. Ale co, pouliční mlátičky nikdy moc nesázely na kvalitní story, možná až na mizerného Bouncera od Square Softu, hlavní je přeci dát všem okolo pořádnou nakladačku, ne?

A bitek si tady užijete požehnaně, za celou hru zmlátíte daleko víc lidí, než třeba policejní jednotky na CzechTeku. Urban Reign nejde ve stopách klasických pouličních mlátiček, protože celá hra je rozkouskovaná na nějakých 100 kratičkých misi dělených do několika kapitol. Jednotlivé mise se vždy odehrávají v nějaké poměrně rozsáhlé, ale přesto prostorově velmi omezené aréně. Úkoly se různě mění, ale vždy jde o jedno, zmlátit všechny, co to jen jde. Občas narazíte na férové bitky jeden na jednoho, ale většinou si na vás počíhá celá tlupa budoucích boxovacích pytlů. Někdy stačí porazit jen určitý počet protivníků, jindy všechny a často jste též na tento úkol omezeni časovým limitem. Délka misí se liší, ale většinou se dají zvládnout od jedné do několika minut. S tím souvisí první černá tečky hry – přílišná krátkost příběhového módu. Pokud se do hry dostatečně zaberete, uvidíte konec za jedno delší odpoledne.

Ale na rovinu, snad žádná podobná beat’em’up akce nepřináší desítky hodin zábavy v hlavním módu, většinou skončí dřív, než se pořádně rozehřejete. Navíc příběhový mód není v Urban Reign osamocený, ve hře si užijete spoustu další zábavy, třeba v některém z multiplayerových módů až pro čtyři hráče. Sice tu poněkud překvapivě nenajdete kooperativní hru, ale i tak je nabídka poměrně slušná. Navíc narazíte i na spoustu odemykatelných  bonusů v podobě dalších hratelných postav. Menší kameo si střihli i borci z Tekkena, jmenovitě Paul Phoenix a Marshall Law. Ale kromě nich potkáte spoustu dalších bojovníků, každý s odlišným bojovým stylem.

Pohledné násilí

Samotné bitky jsou velmi efektní a choreograficky dobře provedené. Sice na základní úder máte pouze jedno tlačítko a kopy nebo rány pěstí volí hra sama, aby souboj dobře vypadal. Ale kromě toho máte k dispozici celou škálu dalších možností, jak protivníka zmlátit do bezvědomí. Najdete tu celou řadu chytaček, různé skoky, vyběhnutí po zdi, speciální silné rány, na které musíte nabírat sílu běžnými útoky atd. Velký význam má krytí, díky kterému se dokážete s trochou správného načasování dostat protivníkovi na kobylku. Dvakrát vykryjete úder, následně ukročíte a máte otevřený prostor na svoje vlastní drtivé rány, paráda.

Docela davy, co? * Jeden na jednoho, to je fér * Dámy si kryjí navzájem pozadí..eh, záda se říká

Dobrou vlastností hry je rozdělení těla na tři zásahové zóny; hlava, torso a tělo,  pokud soustředíte útoky na jednu, získají vaše rány na účinnosti a porážka protivníka přijde o to rychleji. Stejně tak si pomůžete, pokud vezmete do rukou některou z okolo se povalujících chladných zbraní. Rozčísnout lebku olověnou trubkou dá méně práce, než vše řešit „ ručně“ a navíc si ani neotlučete kotníky na rukách. Bojový systém je prostě výborný, propracovaný a dostatečně hluboký, aby boje hned tak neomrzely. Je vidět, že v Namcu prostě bojovky umí. Postupem času vám se záplavou protivníků pomůže i parťák, kterého je i možno si zvolit z několika postav. S tímto přichází do boje i nové prvky v podobě různých týmových comb, chytaček a úderů.

Od stereotypu odvádí pozornost i určité RPG prvky. Za každou splněnou misi získáte nějaký ten bodík, který se dá investovat do zlepšení statistik vašeho bijce. Vlastnosti se dělí na obranné a útočné,  od vylepšení úderů, chytaček, boje se zbraní, přes vylepšení blokování, větší odolnosti atd. výběr je široký a lze si hlavního hrdinu přizpůsobit podle stylu boje, který vám vyhovuje. Zatím to vše zní skvěle, ale na Urban Regin naházíme nějakou špínu, přeci jen výsledné hodnocení není z nejvyšších.

Velký problém přináší velmi nevyrovnaná obtížnost, většinu misí se probíjíte protivníky jako kombajn zralými stvoly pšenice, ale čas od času přijde tuhý protivník, že skoro hrozí horizontální vrh ovladačem směr obrazovka. Soupeři prostě vyrukují s neblokovatelnými údery, vaše naopak kryjí s naprostou samozřejmostí, hodí si vás do jugglu a vy už jen smutně koukáte, jak dostáváte nakládačku a sotva se zvednete ze země jede se znovu a pak znovu…frustrace občas dosahovala takových výšin, že jsem měl sto chutí přetrhnout ovladač napůl, překousnout PS2, rozdrobit DVD s hrou a šňupnout si následný lesklý prášek.

Není jiné volby

Navíc i přes chytlavý bojový systém a RPG prvky, stále se jedná o to samé, mlátit, mlátit a mlátit, což se časem přejí i přes všechny módy. Systém spousty krátkých misí by skvěle zapadl na handheldy, ale na PS2 bych očekával klasické kompaktní dlouhé levely, kterými se postupně probíjíte až k závěrečnému bossovi. Též by se hodila i nějaká vložka, která by nabourávala monotónnost, která stejně dříve nebo později přijde i přes všechny snahy tvůrců hry. Varibialita jednotlivých prostředí, kde se bitky odehrávají, je poměrně široká, ale nenarazíte na nic originálního. Na druhou stranu míra interakce s prostředím tento nedostatek mírně kompenzuje. Nábytek se láme, spousta věcí se během vašeho řádění postupně ničí, klidně si můžete zlost vybít i na vedle parkujícím automobilu.

Netrefils saláte * Že by skok vysoký? * Kdepak ústup, jen postupuji opačným směrem

I samotné grafické ztvárnění se vydařilo. Díky poměrně malým arénám tvůrci nemuseli šetřit na objektech a detailech, což je na hře znát. Všechny postavy  jsou vymodelovány precizně a stejně skvěle vypadají všechny animace. Na drobné nedostatky by se dalo narazit, ale nic zásadního. Zvukům se nedá nic moc vytknout; údery, nárazy i dabing znějí solidně. Akci podbarvuje svižná a dravá rockové hudba, která má však tendence se dost opakovat a celkově mě moc nezaujala.

• Spousta postav
  • Bojový systém
  • RPG prvky
  • Hezká grafika
  • Poměrně krátké
  • Nevybalancovaná obtížnost
  • Nudný příběh
  • Stereotyp

Urban Regin nabízí asi nejlepší beat’em’up akci z poslední doby, ale jednooký je zase jednou mezi slepými králem, jak se tak říká. Samotným bojům se nedá skoro nic vytknout, provedení obstálo na jedničku. Tedy až na nevyrovnanou obtížnost. Bohužel díky nudnému příběhu a určité monotónnosti chybí hře švih. Pokud si budete někdy potřebovat vybít agresivitu, Urban Reign vám pomůže, ale na nějaké dlouhodobější hraní není určený. Možná kvůli tomu je i tak krátký, i když se to na první pohled nemusí zdát. Milovníci mlátiček určitě zajásají, ale já si asi seženu emulátor ZX Spektra a zkusím, jestli Renegade mě chytne stejně jako před léty.

Zvuk: 7/10

Poměrně povedená mlátička s výborně vypadajícími boji, ale poněkud nedotaženou hratelností, které hlavně chybí silnější motivace.

Celkové hodnocení: 6,5/10