Recenze: V jako Vendeta - vražedný verdikt

Teroristé, nemoci, války. Svět kolem nás je plný děsivých hrozeb. Kam by to mohlo vést, to nám odhalují autoři filmové trilogie Matrix ve svém novém velkolepém trháku. Proč někteří považují tento film za filozofické akční veledílo? To se dočtete právě zde.

V for Vendetta
Akční / Drama
USA / Německo, 2005
Režie: James McTeigue
Scénář a produkce: Bratři Wachowští
Hudba: Dario Marianelli
Hrají: Natalie Portman, Hugo Weaving, Stephen Fry, Sinéad Cusack, Rupert Graves, Stephen Rea, John Hurt

„Lidé by se neměli bát své vlády. Vláda by se měla bát svého lidu.“

V

„Zemři, zemři! Proč nezemřeš…?!!“
„Pod touto maskou je více než jen maso. Pod touto maskou je myšlenka, pane Creedy. A myšlenky, ty jsou neprůstřelné.“

Creedy a V

„Vzpomeňte na pátý listopad…“

V

Tím nejdůležitějším, co hledám při sledování každého filmu, hry nebo knihy, jsou pro mne emoce. Ty většinou přichází s dobrým příběhem, správně podaným (ať už to je napínavý horor, emotivní drama, adrenalinová akce nebo kouzelná pohádka), zabydleným dostatečně prokreslenými postavami, s nimiž se mohu identifikovat. Takže emoce. To, do jaké míry mě dokáže „umělý svět a jeho příběh“ pohltit, abych místo nudění se měl pocit, že jsem skutečně něco prožil – napětí, strach nebo zármutek. Čím silnější, tím lepší. Z tohoto pohledu mne Vendeta uspokojila mírou vrchovatou: v žádném případě nejde o prostoduchý akční film, jak by možná někteří mohli při pohledu na ukázky čekat.

Boj za svobodu si vždycky žádal oběti

Musím se ovšem přiznat, že jsem do kina šel již dopředu hodně dobře připraven na to, co mne čekalo. Jsem totiž velkým fanouškem knihy, která posloužila jako předloha pro tento film. Spisovatel Alan Moore totiž patří k mým nejoblíbenějším. Má na svědomí například taktéž zfilmovaný horor o Jacku Rozparovači, „Z Pekla“, kde ovšem došlo ke zneužití téměř tisícistránkové geniální předlohy pro značně průměrný a povrchní film, jenž z původního ducha spisovatelova díla prakticky nic nezachoval. Je to škoda, protože Alan Moore dokázal ve svých knihách zúročit své zkušenosti s terorismem, útlakem a bojem za svobodu takovou formou, že za jejíž obsah by se nemusel stydět žádný z velkých filozofů lidské historie.

"V" vstoupí do života mladičké Evi jako démon, ale nic není takové, jak se zdá na první pohled

Hodně jsem se tedy bál, že monumentální příběh plný myšlenek a citlivě budované ideologie boje za svobodu se zvrhne v průměrné akční béčko. Na druhou stranu ale patřím k těm, kdo našli ve filmové trilogii Matrix bratrů Wachowských hlubší smysl, myšlenky a význam. Jakmile jsem se tedy dozvěděl, že scénář a produkci filmu mají na svědomí tito mimořádně talentovaní lidé, začal jsem doufat, že se podaří myšlenky obsažené ve strhující a nezapomenutelné knize dostat na stříbrné plátno ve správné podobě. A nebudu vás dlouho napínat: opravdu se to podařilo! V jako Vendeta je možná na první pohled akční film, připomínající v první polovině promyšlenou detektivku a v druhé polovině válečné drama… ale hned na druhý pohled je to filozofické drama, kde se za vším tím vizuálním pozlátkem skrývá mnohem víc – pro každého s otevřenou hlavou a srdcem.

Tenhle mstitel se nezalekne žádné přesily

Příběh se odehrává zhruba okolo roku 2015 (citlivá adaptace knihy, zasazené vzhledem k jejímu stáří do jiného letopočtu, následovaná nasazením na moderní dobu a témata – to jsou možná nejúžasnější vlastnosti filmu… a jen díky tomuto je film natolik oslovující pro současné diváky) v Anglii. Zatímco USA a do značné míry také zbytek světa jsou zdevastovány nemocemi, terorismem a válkami, Anglii se docela daří. Má to ovšem vysokou cenu: po letech stupňujícího se úpadku a utrpení postavila zemi na nohy silná politická strana „Nordický oheň“. Ta vymýtila většinu problémů za pomoci extrémně drastických prostředků (koncentrační tábory pro cizince, ale také třeba homosexuály a hlavně pro jakoukoliv opozici). Nyní vládne strana vedená kancléřem Sadlerem železnou rukou naprosté fašistické totality.

Jedna z nejpůsobivějších pasáží filmu

V tomto prostředí se seznamujeme s hlavní hrdinkou příběhu, devatenáctiletou Evi Hammondovou. Ta se připlete do cesty tajemnému maskovanému mstiteli, jež se po nocích vynořuje ze stínů a postupně likviduje významné představitele vládnoucí strany. Mstitel chodí v černém plášti a Angličanům dobře známé masce Guye Fawkese – ten byl skutečnou historickou postavou, která se v šestnáctém století snažila bojovat proti útlaku vládnoucí kasty. Mstitel s přezdívkou „V“ spustí pečlivě naplánovaný řetězec událostí, jenž může vést až k občanské válce a svržení nenáviděné vlády. Otázkou je, zda lidé ještě mají dostatek vlastní vůle a odvahy postavit se diktátorovi. Navíc se všechno zkomplikuje právě díky přítomnosti Evi, se kterou V během přípravy své promyšlené pomsty za utrpení v koncentračním táboře nepočítal…

* trojice stylových tapet na plochu *

Film činí výjimečným jeho schopnost podat obrovské drama boje za svobodu jak ve velkém záběru, kde sledujete situaci napříč celou společností, od vládnoucích politiků až po nejchudší lidi z ulice… tak zároveň pomocí soustředění se na menší či větší příběhy jedinců, se kterými se snadno identifikujete a můžete jejich osobní drama procítěně prožít. Přitom ústřední myšlenkou příběhu je kromě jiného fakt, že všechno se vším souvisí a nic se neděje náhodně. Symbolická scéna, kde meditující V staví obrovský obrazec z domina a následně jej bourá, slouží zároveň jako vyjádření brilantně promyšleného plánu, jež tento stylový mstitel uvedl v chod. Ačkoliv film (podobně jako Matrix) obsahuje trojici nezapomenutelných akčních sekvencí (obzvláště ta poslední je dokonalá), bude to právě odhalování vychytralého plánu mstitele, co vás bude udržovat napnuté a zaryté do křesla. V tomto se zážitek z filmu nejvíce podobá detektivce Sedm.

• Strhující příběh
  • Filozofické myšlenky
  • Herecké výkony
  • Hudba
  • Aktuálnost tématu
  • Některé dekorace
  • Nehodící se první písnička u titulků
  • Menší množství akce, než byste čekali

Celkový dojem z této výjimečné podívané je souhrou mnoha jedinečných vlastností, které se dost těžko vkládají do slov. Už víte, že příběh je stavěn jako promyšlená a napínavá detektivka s monumentálním akčním finále. Že tam jsou vizuálně ohromující bojové scény. Že postavy jsou báječně prokreslené a živé (občasné citování Shakespearea dodává ještě další úroveň působivosti). Kromě toho zážitek obrovsky prohlubuje jedinečná hudba, složená z několika velice smutných a přesto krásných písniček, doprovázených monumentálním orchestrálním zbytkem, jež má na svědomí skladatel hudby k operám. Co se ale špatně popisuje, jsou věci jako nezapomenutelná scéna vykoupení mučeného člověka silou jeho vlastní duše. Tak nebo onak, tenhle film je hodně jiný, než všechny ostatní. Sám jsem na něm byl již několikrát (jako bývalý anarchista mám k některým myšlenkám ve filmu možná ještě o kousek blíže, než ostatní) a každý z lidí, které jsem vytáhl sebou – včetně mojí mámy – odcházel z kina nadšený. Berte to jako maximální doporučení.

Scénář: 9/10
Režie: 8/10
Výprava: 8/10