Recenze: Vietcong CZ - jaká je česká verze další tuzemské pecky?

Tak jsme se dočkali další po celém světě netrpělivě očekávané hry z České republiky. V zahraničí ji hráči už dlouho prohánějí ve svých mašinkách, česká verze se však jako obvykle poněkud zpozdila. Ale jelikož nedávno konečně dorazila do našich obchůdků, můžeme vás dnes pozvat na výlet do země nezkrotnými říčkami a nepropustnou džunglí oplývající, kde kupodivu tu a tam zaslechnete svou rodnou řeč.

Typ hry: FPS
Minimální konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 32 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Pterodon (
www.pterodon.cz) / Illusion Softworks (www.illusionsoftworks.cz
Vydavatel: Take2 Interactive (
Vydavatel v ČR: Cenega (
Homepage hry:
Singleplayerrová demoverze (99 MB):
Multiplayerová demoverze (72 MB) :

Dvacáté století přineslo světovým dějinám pěknou řádku konfliktů od malých šarvátek až po celosvětové, několik let trvající, války. Válka ve Vietnamu se však od všech ostatních radikálně liší. Snad jen Afghanistán (teď nemyslím bleskovou detalibanizaci, ale konflikt o několik desítek let starší) se průběhem a v podstatě i výsledkem může poměřovat s noční můrou všech amerických veteránů. Tam, daleko v jižní Asii padly představy o neporazitelnosti a všemohoucnosti strýčka Sama a USA poprvé ve 20.století poznaly hořkost porážky. A ta byla o to těžší, že na druhé straně nestál po zuby ozbrojený nepřítel s moderním vybavením, ale "pouhopouhá" severovietnamská armáda společně s oddíly partyzánů s postarším ruským arzenálem.

S cheaty se může z Vietcongu stát tombraiderovka * A zapálíme si ohýnek

Ale nebudu vás zde nudit přednáškou z historie, abyste mi tu neusnuli. Co jsem předchozím odstavcem chtěl říct? Zapomeňte na Medal of Honor, zapomeňte na Iron Storm a dokumenty na Discovery o světových válkách. Ve Vietnamu nepoběžíte s úsměvem vedle tanku se zdviženou pravicí a pokřikem: "Uráá, za Stalina," či jiného světového potentáta. Nedočkáte se ani poslední dobou populárních přestřelek v troskách rozlehlých rozbořených měst. Vietcong vás zavede do exotických krajů, kde zažijete něco, co jste ještě nezažili a nehráli.

Válka ve Vietnamu
(1964-72)

Ač Vietnamská válka, jak ji známe dnes, začala až o devět let později, počátky konfliktu je třeba hledat v konci druhé světové války. Komunističtí představitelé v čele s Ho Chi Minhem totiž po jejím skončení vyhlásili na území Vietnamu nezávislost, což se pochopitelně nelíbilo Francii, neboť do té byl Vietnam její kolonie. Země se rozdělila a začala válka komunistického severu proti jihu, kde se usídlila francouzská vojska. Severní Vietnam nakonec s podporou Číny (a později i SSSR) dokázal Francouze porazit a vynutit si jejich odchod ze země.

To se nelíbilo vládě USA, která se obávalo ovládnutí Indočíny komunistickým blokem, a tak se rozhodla jednat a vyslat do země své vojska, která by chránila v té době relativně demokratickou vládu v jižním Vietnamu. Američané se museli bránit zejména útokům partyzánských guerill (tyto jednotky daly hře jméno - Vietcong), které na území pronikaly zejména přes neutrální území Laosu a Kambodže. Američtí vojenští stratégové se nedokázali přizpůsobit taktice partyzánů podporovaných severovietnamskými vojsky a navíc se zdráhali přímo zaútočit na severní Vietnam. Tato neschopnost vedla k hrozivým ztrátám na americké straně - odhaduje se, že v konfliktu přišlo o život 55 000 vojáků.

Paradoxně k ukončení americké účasti vedlo úspěšné odražení ofenzívy na města v jižním Vietnamu. Ač v nich byl v podstatě Vietcong rozprášen, americká veřejnost byla útokem vyděšena a vynutila si stažení vojsk z Vietnamu. I přes sliby pomoci v případě nouze pak Američané jen sledovali, jak se osamocený jižní Vietnam marně volající o pomoc stává obětí invaze severovietnamských vojsk, kteří v roce 1975 dílo dokonali a sjednotili Vietnam pod komunistickou nadvládou.

Vítejte ve Vietnamu!

Nevím, jak se to autorům povedlo, ale stejně jako postavy ve hře, i já jsem po čase začal nadávat na celý Vietnam. Nesnášel jsem procházky věčně zarostlou džunglí, kde se to jen rojilo nepřáteli a při pomyšlení na vstup do tunelů, kde si protivník vybudoval základny, jsem dostával husí kůži. Nejsem odborníkem na problematiku jihovýchodní Asie, ale z různých filmů a odkazů mám pocit, že se brněnským Pterodonům podařil husarský kousek, a to přenést pocity vojáků z boje přímo do nitra vašeho počítače.

Bitva teprve začíná * S kapitánem na projížďce

Už od první mise se cítíte tak podivně stísněně a zranitelně. I v tom Flashpointu, který se svým krutým zobrazením reality poněkud rozšířil obzory doomařům a dalším "bum, bum, prásk" hráčům, šlo utéct někam daleko, kde byl vcelku klid a nehrozilo vám bezprostřední nebezpečí smrti, kdežto Vietcong vám nedá pokoj nikdy. Když už si myslíte, že jste všechny nástrahy autorů hry vychytali, šlápnete na skrytou past a opět spadnete z výšin zpátky na zem. Džungle je rozsáhlá a nepřehledná, nepřátel jsou desítky, někdy i stovky a Rambo styl končí neúspěšně po dvaceti metrech s třemi kulkami z kalašnikova v těle.

Není to tak hrozivé, jak to na první pohled vypadá, ale pravdou je, že stačí jeden či dva údery a je po vás. A ne jen teoreticky v PR materiálech, nýbrž opravdu se to stává ve hře. A až vás jeden takový Vietcong třikrát po sobě odpraví aniž byste ho vůbec zahlédli, pochopíte, jak se asi cítili vojáci v terénu. ATMOSFÉRA s velkým A, to je to, co Vietcongu v žádném případě nechybí. Možná budete občas trochu nadávat, ale pokud vydržíte, odměnou vám bude skvělý pocit po každé dokončené misi (a také noční můry plné šikmookých nepřátel:-).

Jedno po druhém

Překvapivě se po čase nedostaví očekávaný stereotyp z neustálého procházení pralesů. Není džungle jako džungle. Postupně se naučíte rozeznávat její jednotlivé podtypy - džungli nepropustnou, džungli keřovitou anebo džungli otevřenou. Co se týče hustoty Vietnamců ze severu na metr čtvereční, není mezi nimi žádný rozdíl, ale hraje se v nich úplně jinak. A co teprve když přijde noc! Stíny dodají přírodě takřka magickou dimenzi a taková procházka okolo nepřátelské vesničky za mdlého svitu měsíčku zrychlí tep nejednomu flegmatikovi.

Mise vás zavedou do roztodivných míst a ač zpočátku úkol vypadá snadně, mnohokrát se zvrtne v ošklivý boj o holý život. Začátek je možná trochu slabší (procházka úzkou, texturami ohraničenou, částí džungle plné pastí a několika Vietcongů je docela frustrující), ale po tomto neslaném a nemastném úvodu vám hra začne servírovat velice zajímavou směsici úkolů.

Ať už je to obrana rádiové základny před stovkami (a to si nevymýšlím!) nepřátel (proti šesti je to docela síla) nebo zběsilá jízda v džípu (za volantem sedíte samozřejmě vy) na pomoc spřáteleným jednotkám. Jindy se projdete ve Vietcongské základně situované hluboko pod zemí. A když říkám základna, tak myslím opravdová základna, ne nějaký kumbálek o dvou tunelech a jedné jídelně. V podzemí nachodíte kilometry a kilometry a po cestě potkáte více Vietnamců než na průměrné západočeské tržnici než ti šťastnější z vás najdou cestu ven.

Lákavé zátiší jedné krtčí díry * Mezihra na motorovém člunu

Bráníme základnu... *... neúspěšně, mimochodem tuhle cedulku si určitě zapamatujete

Cheaty

Během hraní zapněte konzoli klávesou [~] a pište následující kódy (potvrzujte Enterem) :

GIFTFROMPTERODON - povolí zadávání ostatních kódů (musíte zadat jako první !)
CHTHEAL - obnoví zdraví
CHTHEALTEAM - obnoví zdraví celému týmu
CHTWEAP [X] - přidá zbraň, X je číslo zbraně (0-30)
CHTAMMO - doplní munici
CHTGRENADES - přidá granáty
CHTALLQF - zpřístupní rychlé boje
CHT3PV 0 nebo 1 - pohled třetí osoby
SHOWFPS 0 nebo 1 - zobrazí FPS
SHOWPROF 0 nebo 1 - zobrazí další statistiky

Zdroj: Scorpion´s Cheater - www.cheater.cz

Zastřílíte si také z vrtulníku, v motorovém člunu, vypálíte půlku Vietcongské vesničky, v tmavém lese se budete bránit zuby nehty než pro vás přijede záchranný vrtulník, málem se utopíte v tunelech, zachráníte z nepřátelského tábora amerického vojáka nebo jen prozkoumáte okolí zadané oblasti. Celkově si Vietcong zachovává po stránce rozmanitosti vysokou kvalitu a až na pár hluchých míst (nevím proč, ale zkrátka mě procházky po cestičkách prolezlých pastmi příliš nechytly), se budete bavit celou dobu.

Je nás víc, nebojíme se Vietnamce nic

Osvěžujícím faktem je častá přítomnost vašich spolubojovníků v misích. Trochu jsem se bál, jak to nakonec dopadne, a zda-li kamarádi nebudou spíše přítěží než užitečnými pomocníky, ale moje obavy se ukázaly jako zbytečné. Členové vaší jednotky jsou opravdu elitně vycvičení vojáci americké armády a nevrhají se dobrovolně na sebeobětovací akce hluboko do týlu nepřítele. Co si vzpomínám, tak za celou dobu hraní skončila mise vinou smrti členů týmu jednou či dvakrát.

Naopak jsou hoši kupodivu vítanými společníky v boji. Když se někde zapomenete, dokáží se vypořádat s nepřáteli a sami se o sebe postarat (najít si střelivo či zavolat doktora). Na druhou stranu se nemusíte bát, že by na vás nic nezbylo. Vaši podřízení se sice snaží a občas i nějakého toho Vietconga trefí, nicméně vzhledem k počtu nepřátel se chtě nechtě do boje musíte zapojit.

Podle výstřelu o je stoprocentně M-16 ;-) * Objednal si tady někdo napalm?

Vaše spolubojovníky ovládáte pomocí několika jednoduchých příkazů, což bohatě postačuje. Fanoušky taktických akcí to možná příliš nepotěší, ale Vietcong je v prvé řadě akční hra, kde by strategická složka příliš zdržovala plynulost. Pomoci přátelských jednotek se dá občas dobře využít, ale stejně se nakonec celá interakce s nimi zvrhne v přivolávání doktora či ženisty na doplnění munice, případně stopaře, aby vám ukázal cestu.

Ratatatata!

"Nepřátel se nelekejme, na množství nehleďme," tak toto heslo si můžete pobrukovat po celou dobu hraní. A na Vietcong se hodí jako vyšité. Každou chvíli budete muset vykukovat zpoza kmene či skály a ostražitě vyhlížet, odkudže to vyšla ta kulka, která vás málem poslala expres na poslední cestu. A proto právě důkladné krytí je jednou z nejpotřebnějších dovedností ve hře. Bez něj se nedostanete ani přes první lesík. Aby to nebylo až zase tak těžké, máte k dispozici speciální režim střelby, při kterém můžete likvidovat nepřátele zpoza překážky.

Taková klasická přestřelka pak připomíná spíše hru na schovávanou. Snažíte se najít dostatečně silnou překážku, abyste se za ni schovali a mezitím po očku pokukujete po nepřátelích. Počkáte až utichne střelba, posunete se zase o kousek dál a čekáte na moment až ten odporný "komouš" zase vykoukne zpoza kmene stromu, abyste mu sundali jeho sexy slaměný klobouk.

Kde je sakra ten zaplacenej průvodce?! * Pro letošní sezónu je módním hitem červená

Zbraňový arzenál Vietcongu je velice různorodý. Těšit se můžete na obligátní nůž (taková větší sestřička toho co vám trůní doma v kuchyni), základní pistolky, klasiky M-16 a AK-47, těžké kulomety, odstřelovačky, brokovnice, ale i postarší pušky a samopaly. Vše samozřejmě v ruských i amerických variantách. Hra je maximálně realistická, a tak se vám při střelbě klepe ruka a automaty hezky "škubou". A až uslyšíte ten zvuk! Medal of Honor má myslím po této stránce ve Vietcongu těžkou konkurenci.

Vzduch je ďábelsky vietnamský

Pro dotvoření autenticity herního prostředí můžete po skončení mise pročítat zajímavé materiály, které vám pomohou blíže pochopit mentalitu místních obyvatel a postupně vám poodkryjí složitou historii národa. Kromě toho jsou k dispozici příručky pro vojáky, které armádní zaměstnance seznamují a varují před zákeřnostmi a pastmi nepřátel. Nevím jak vás, ale mě rozhodně potěší, když vím, že tamten zelený mužíček není alien z planety XYZ, galaxie Beta, který chce jako obvykle dobýt a zničit Zemi, ale obyčejný Vietnamec, který si klade neskonale nižší a vcelku pochopitelnější cíle.

A pokud budete mít náladu a chuť, Hawkinsův (tedy váš) deník plný spousty dojmů a postřehů z války leží na stole jen a jen pro vás. Navíc si ke čtení můžete pustit rozhlas, který vás mezi dobovými písničkami neustále informuje o situaci na bojištích.

Kaňky na kráse

Složení jednotky

Bojová jednotka Special Forces A-216 je složena ze šesti členů, kteří pravidelně vyrážejí do boje proti nepříteli.

Steve R. Hawkins - velitel
Jeho Veličenstvo aneb vy osobně. Kladní hrdina, který vše zvládne na výbornou. Drsná mluva, úspěšně zvládnuté akce a mužstvo stojící za ním. Co víc si můžete přát?

Thomas Bronson - ženista
Chlápek, který se stará o munici a její doplňování v průběhu mise. Stačí jen zavolat a máte zase "plnou". Jelikož jako správný státní zaměstnanec miluje svoji práci, jeho zálibou jsou zbraně a detonace. Jo a taky vás obehrává v kartách. ;-)

Joe Crocker - medik
Vážná a opatrná část týmu. Ono není se čemu divit - doktoři nesmí být příliš ukvapení. Jeho služeb oceníte nesčíslněkrát a v nouzi budete děkovat nebesům, že je Crocker někde poblíž.

C.J. Hornster - kulometčík
Jednoznačně největší opozice v týmu. Hudruje, remcá, nadává na všechno a na všechny, ale v boji je na něj spolehnutí. Zvláště jeho M-60 umí nepřítele umlčet pádnými argumenty.

P.J.Defort - radista
Vaše ústa a ucho a spojení se světem. I přesto, že na zádech neustále nosí bednu s rádiem, není podřadným členem jednotky. Z důvodů neustále se měnící situace se mnohdy stává nejpotřebnějším v týmu.

Le Duy Nhut - stopař
Oxfordskou angličtinu sice nemá, ale domluví se. Navíc se perfektně vyzná v džungli a rozumí  domorodcům. A jeho hlášky ("My muset rychleji střílet. Nepřítel víc.") jsou naprosto kouzelné.

Je to škoda, ale Vietcongu se nevyhnuly chyby a bohužel není jich zase tak málo. Těch bugů, co jsem ve hře našel! Pistole se bez problémů "zařezávají" do dřeva či skály, nepřátelé se po smrti nesesují k zemi, ale volně v křeči levitují ve vzduchu a jejich zbraně jakbysmet. Ale co, jsem vcelku tolerantní člověk a uznávám, že chybička se občas vloudí, ale opravdu mě dokáže NAŠTVAT, když se ve hře s datem výroby 2003 zaseknu o dva ******* (rozuměj opravdu ale opravdu škaredé;-) kmeny stromů a nepomůže nic než restart. Propadávání postav do hlubin zemských sice zamrzí, avšak dá se to přežít. Když se však pokradmu blížíte do nepřátelského tábora a při plížení nejste schopni se otočit na prostoru 2 x 3 metry a kvůli tomu vás zmerčí stráž, působí to na vás stejně jako kdyby se do džungle přiřítil Knight Rider s Pokémony. Celé to pomaličku budované nadšení z propracovanosti a reálnosti hry je rázem fuč.

Praha to sice není, ale i tady se dá žít * Jedna milióntina hry je za mnou

Přistaň, mám za sebou stovku NVAček.... RYCHLEEE! * Kdo měl vzít tu baterku?!

Zvláštní kapitolu pak tvoří podrazy na hráčích. Nemůžu tomu jinak říct, když elitní vojáci americké armády nedokáží překonat pár poražených stromů přes cestu a musí místo toho překážku obcházet dvoukilometrovým obchvatem přes zarostlý prales. Nebo když vám naprosto nepochopitelně seberou kalašnikova a dají vám pistolku s tlumičem před sestupem do tunelu, kde se to nepřáteli jen hemží. Stejně tak jsem s nelibostí sledoval výskyt "neviditelných" překážek. Nemluvě o tom, že občas je nutno otrocky sledovat cestu, jak ji vytyčili level-designeři a její obejití vyvolává poněkud podivné situace.

MULTIplayer

Na druhou stranu AI je vcelku kvalitní a propracovaná, což oceníte zejména po dohrání hry v režimu "Rychlá bitva". Jasně, najdou se občas případy, kdy se hoši nedokáží z metru zastřelit a obchází se v nepochopitelných obloucích, ale naštěstí se nevyskytují příliš často.

Největší zážitek po této stránce přináší hra více humanoidů v kombinaci s několika režimy multiplayeru. Kromě klasických CTF a deathmatchů si můžete vyzkoušet další více či méně originální módy. Mezi ty inovativní patří záchrana amerického pilota z Vietcongem zamořené oblasti nebo variace na CTF - Real War. A pokud si ženete oddaného kamaráda, můžete s ním projít některé mise společně.

Technologický koutek

Grafika již při vydání multiplayerového dema sklidila rozporuplné reakce. Někomu se líbili, jiný ji odsuzoval. Podle mého názoru splňuje dnešní standard, i když samozřejmě prostor pro zlepšení je všude. Zdálky vše vypadá nádherně, bližší zkoumání však odhalí jednotlivé pixely, ale jinak to asi na současném hardwaru nešlo. Pochvalu si zaslouží zpracování pohybů. Vojáci se elegantně přehoupnou přes ležící kmen, zakleknou a z pomalého náklonu vypálí dávku po nepříteli. Jenže jak už jsem řekl, celkový nadšený dojem vám nakonec zkazí trapné zaseknutí o skálu případně nemožnost vyskočit na metr vysoký násep.

Ich speak česky

Jak již bylo prozrazeno v úvodu, hra byla recenzována z české verze hry a pokud jste čekali kvalitu lokalizace na úrovni Mafie, vaše přání a tužby se vyplnily. Stejně jako v Americe třicátých let se k uchu českého hráče dostává lahodná a přirozená mateřština bez podivných anglofilních konstrukcí. Pravda, Marek Vašut je Marek Vašut, ale i tak dabéři Vietcongu obstáli na výbornou. Připravte se na drsný vojenský jazyk, který se spisovnou řečí nemá moc společného, ono taky sdělení:" Kamaráde, ty jsi mě střelil do nohy," by ve hře moc reálně nevypadalo.

• ATMOSFÉRA jako z pravé džungle
  • široké možnosti multiplayeru
  • rozmanité úkoly
  • skvělé zvuky
  • obstojná AI
  • kompletně v češtině
  • bugy, bugy a ještě jednou bugy
  • nutnost sledovat úmysl autorů
  • chvílemi trochu frustrující procházení pastmi zamořených oblastí
  • česká verze vychází se zpožděním

A vítězem se stává...

Vietcong je určitě kvalitní first-person střílečka, která se ve světě neztratí. Bohužel však není to tak špičková hra, jak jsem potajmu doufal. Ty chyby, ty chyby. Možná patche v budoucnu spraví to, co napáchalo asi příliš uspěchané vydání hry. Uvidíme, každopádně takhle se bude Vietcong muset spokojit "jen" s osmičkou.

Zvuky: 10/10

Skvělé autentické atmosféře z místa dění bych se nezdráhal dát devět a půl bodu, avšak moře chyb potopilo hodnocení do nižších pater pomyslného žebříčku. Naštěstí vše zachránil skvělý multiplayer a spolu s ním dlouhá životnost i po dokončení hry. Závěrečné resumé? Nadprůměrná střílečka z Vietnamu, která rozhodně stojí za zkoušku.

Žánr: Akce | FPS s prvky týmové strategie
Výrobce: Illusion Softworks | Webové stránky hry
  • ATMOSFÉRA jako z pravé džungle