Recenze: Viewtiful Joe: Double Trouble – oživlý comics

Viewtiful Joe znamenal návrat klasických beat`em`up akcí ve vrcholné formě. Zběsilá mlátička se sympaťákem v červeném trikotu v hlavní roli a s úžasnou grafikou si získala srdce mnoha fanoušků. Otázka zní - dokáže znovu překvapit i na dvou displejích NDS?

Karel KališPlatforma: Nintendo DS
Vývojář: Clover Studios
Distributor: Capcom
Distributor v ČR: Conquest (

Zpátky do trikotu

Viewtiful Joe se na konzolích zjevil jako blesk z čist... Ne, buďme stylovější. Jako Batman z temné oblohy Gotham City ...a přinesl s sebou módu superhrdinů v těsných kostýmech. Jediné štěstí, že nenosí slipy přes punčocháče, jako (dnes už nejspíš mírně senilní) Superman. Kromě obtažené červené uniformy ovšem disponoval Joe pekelně svižnou hratelností, která vzdávala čest klasickým beat’em’up hrám z automatů. A nesmíme zapomenout na pekelně stylovou comicsovou grafiku snoubenou s pořádným hudebním nářezem. Clover Studios se podařil se svoji prvotinou výtečný nástup na scénu a spousta hráčů od nich do budoucna čeká ještě velké věci.

Jste na řadě, vy okřídlený krysy  * To bude rekord ve vertikálním letu * Barvičkami se nešetří

Teď zcela jasně narážím na neuvěřitelně vypadající a slibnou hru na PS2 s japonsky znějícím názvem Okami. Ale teď se přeneseme od bílých vlčic, o kterých si ostatně můžete přečíst třeba tady, zpátky ke comicsovým drsňákům. Joe se zrovna jen tak flákal po filmovém zábavním parku jménem Movieland, když tu narazí na svého oblíbeného hrdinu jménem Captain Blue, kterak dotáčí svůj poslední akční spektákl. Co víc, jednu z rolí dokonce hraje Joeova sestra Jasmine a na místo se připlete i jeho přítelkyně Sylvia. Ovšem než se hlavní hrdina stačí rozkoukat, na scénu vběhnou podivní robotničtí protivníci, seberou film a mizí. A co udělá superhrdina? Samozřejmě neváhá a vrhá se plechouny pronásledovat.

Double Trouble se drží konceptu předchozích dílů a klasických pouličních bojovek/plošinovek. S hlavním hrdinou pobíháte po úrovních pěkně zleva doprava a po cestě zmlátíte každého, kdo se vám postaví. K tomu si přidejte občasné skákání po různých plošinkách, vyhýbání se rozličným pastím, řešení různých hádanek, souboje s bossy, využívání speciálních dovedností a máte hrubou představu, jak Viewtiful Joe vlastně vypadá. Zdánlivě žádné místo na originalitu, ale to by tahle hra nesměla být určena pro Nintendo DS.

Škrábej, rozděl, posuň

Na začátku se Double Trouble zdá být klasickou pouliční bojovkou ve stylu legendárního Double Dragon. Joe dokáže zasazovat tvrdé rány pěstí, silné kopy, uhýbat úderům protivníka a vytvářet efektní komba. A samozřejmě skákat. Ovšem co by to bylo za superhrdinu bez speciálních schopností? Zde se jmenují VFX, což znamená speciální efekty. Po chvíli hraní získáte schopnost zpomalovat čas. Šikovná věc, díky ní se snáze vyhnete úderům protivníka, případně letícím nožům a vystřeleným kulkám. Hodí se i na překonávání pastí, které se pohybují až příliš rychle. A v neposlední řadě ve zpomaleném pohybu získají vaše údery na „přesvědčivosti“.

Rozdělení obrazu v praxi  * Safra, hippies jsou tu * Útok ze dvou stran vám nepomůže

Zpomalování sice vypadá efektně a je efektivní, jenže to není nic, co bychom neviděli v jiných hrách už stokrát. Další schopnost už vypadá zajímavěji. Stisknutím tlačítka R na moment zastavíte čas a v ten okamžik musíte jezdit prstem po dotykové obrazovce. Následné zemětřesení nejen shodí protivníkům na hlavy rekvizity a omráčí je, ale občas vám uvolní cestu. I tak škrábání prstem přes obrazovku nepatří mezi nejnápaditější dovednosti.

Originálněji působí VFX dovednost jménem Split - dělení. Jednoduchým pohybem prstu po dotykové obrazovce lze horizontálně rozdělit obraz na dvě poloviny a vrchní pohybovat. Zní to divně? Názorný příklad vám určitě vše hned ujasní. Představte si situaci: Joe stojí pod balkónem, který znamená jedinou možno cestu dál. Jenže ouha. Balkón hoří a Joe azbestové trenky rozhodně nenosí. Co dál?

Řešení je jednoduché. Hned pod balkonem jako náhodou stojí tryskající hydrant. Jedním pohybem prstu posouvám polovinu displeje s hořícím balkónem nad hydrant a voda už se postará o zbytek. Oheň uhašen, problém vyřešen. A v podobném stylu řešíte další hádanky; jednou v podobě zavřených dveří a výbušného sudu, jindy skládáte dohromady obraz. Nápadů měli tvůrci v rukávech dost a dost.

Hvězdičky, Joe má asi rád astrologii  * Hlavně, ať to nevysaje i mě * Že by tajemný hrad v Karpatech?

Na dotykovém displeji se odehrává většina akce, zatímco horní displej ukazuje přiblížený obraz na Joea. To abyste si užili boje pěkně zblízka. Ale má to i svůj druhý význam. Další VFX schopnost vám totiž poskytne na moment možnost prohodit displeje. Prostě místo horizontálního pohybu prstem po obrazovce jednoduše sjedete dolů nebo nahoru.

A na přiblíženém obrazu lze manipulovat s okolím. Zase uvedu příklad: vašemu přechodu do další části brání zavřené dveře, před nimi velký číselník a kousek dál je naškrabané trojciferné číslo. Řešení je prosté. Dojdete k číselníku, přehodíte si obrazovky a voila, na dotykovém displeji jednoduše vyťukáte na číselník kód – a dveře se otevřou. Ale můžete i posouvat páky, mačkat tlačítka nebo likvidovat protivníky. Čas od času totiž narazíte na potvoru, která se dá zabít pouze dotykem, běžné údery nestačí.

Vylepšete si svého Joea

Speciální schopnosti se nedají používat neustále. Na obrazovce vidíte ukazatel, který ubývá zatraceně rychle. Když dojde, Viewtiful Joe se promění na obyčejného Joea, který nevládne speciálními silami. Naštěstí se ukazatel VFX sil sám rychle dobíjí a sbíráním speciálních předmětů se dá i prodloužit. Jen škoda, že na začátku každého nového levelu se vždy vrací na výchozí úroveň.

Čas na posunutí obrazovek  * Popisky jak z comicsu * Viewtiful Joe, opravdový hrdina

Díky VFX trikům získává hra na rozmanitosti. Většina úrovní se skládá z mixu bojů s řešením hádanek. Za začátku se neuvěřitelně bavíte, každý nápad vám přijde nový a svěží, ovšem později hra mírně ztrácí na přitažlivosti. Autoři totiž dost nerozvážně dali hráči do rukou všechny síly hned na začátku a později tak už nemá hra čím překvapit. Ale zase mě nepochopte špatně; Joe je zatraceně zábavný od začátku do konce. Jen na tom začátku je zábavnější o chlup víc. :-) Hra má ale i později páky, jak udržet vaší pozornost. Po každém odehraném úseku jste oznámkování za rychlost, obranu a útok a za výsledek obdržíte bonusovou částku... Říkejme tomu třeba „véčka“. Ty se dají sbírat i během hry a po konci úrovně je můžete proměnit na různé nové útoky, větší počet životů atd.

Další výtku bych směroval k ovládání. Střídání mezi hraním na dotykovém displeji a normálních tlačítkách sice zabere trochu tréninku, ale až vám vejde do krve, nebude představovat žádný problém. Až tedy na některé momenty, kdy dotyky prostě nefungují přesně tak, jak by měly. Hra čas od času u některých hádanek vyžaduje absolutní přesnost při ovládání a tak se stává, že sice víte co a jak udělat, ale nedaří se to. Možná by se dala vytknout i poměrně krátká herní doba, ale to zaleží na vámi zvolené obtížnosti.

Dvakrát 3D, stále 2D

Viewtiful Joe: Double Trouble opravdu dokázal vyždímat z NDS co se dalo. Hra je plně 3D, ale pohybujete se pouze ve 2D. Autoři si vyhráli se stylizací grafiky, takže hra vypadá jako rozpohybovaný comics. Už předchozí díly si svým specifickým grafickým zpracováním získaly pozornost; a nová inkarnace na NDS v tomto trendu pokračuje.

Celé Joeovo dobrodružství se odehrává v šesti rozsáhlých úrovních, každá je zasazená do jiného filmu. Modely všech postav se povedly na jedničku a animace jsou naprosto plynulé. Double Trouble je snad první hra, která na obou displejích na jednou zobrazuje 3D grafiku. Pravda, zobrazuje vlastně to samé, ale i tak. Díky tomuto detailu získáte ze hry úplně nový požitek. Frame rate se drží na vysokých hodnotách i během lítých bojů. Dost možná na to má vliv i to, že snad nikdy na obrazovce nejsou víc než dva, tři protivníci.

Ani po zvukové stránce se hře nedá vytknout kvalita zpracování. Dabingu se sice - až na pár hlášek - nedočkáte, ale nijak vám nebude chybět. Akci doplňuje solidní rockový nářez, který se ke hře maximálně hodí. A samozřejmě se dočkáte nějakých těch zvuků okolo jako dopadající rány, různé vzdechy, cinkání atd.

A nakonec ještě pár slov o multiplayeru. Žádný není...

• Originální využití možností DS
  • Chytlavá hratelnost
  • Stylová grafika
  • Skvělá hudba
  • Později stereotyp
  • Nepřesné ovládání

Nový Viewtiful Joe se opět povedl. Díky unikátním vlastnostem NDS získáte zážitek, který je odlišný od Joea na konzolích. Hra má sice svoje mouchy, ale ty vyvažuje zábava a hratelnost, kterou přináší. Rozhodně se jedná o velmi povedené dílo, které by nikomu nemělo uniknout. Zvlášť ne fanouškům Viewtiful Joea.

Zvuk: 8/10

Zábavný výlet mezi superhrdiny. Nevím, na co čekáte. Navlečte si trikot a vzhůru do boje proti zlu.