Recenze: Viva Piñata - roztomile ukrutná

Svět, který se stále mění a který je plný nekonečných možností. Je to totiž svět, ve kterém ty všechno rozhoduješ. Hra pro všechny a v každém věku. Starším osmi let však v zájmu zachování duševního zdraví dvakrát nedoporučujeme.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Viva Piñata
    PC: 899,- Kč
    Xbox 360: 799,- Kč
    Xbox 360 (Party Animals): 1 299,- Kč

Typ hry: Budovatelská strategie pro nejmenší
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 1 GB RAM, DirectX 9 kompatibilní grafická karta (GeForce 5900 nebo Radeon 9600 a vyšší), 10 GB na HDD, Windows XP a Vista
Testovací konfigurace: Athlon X2 BE-2350 (2,1 GHz dualcore), 2 GB RAM, Radeon X1600 Pro, Windows Vista
Výrobce: Rare Ltd. (
Vydavatel: Microsoft (

Už před rokem vrhl Microsoft na trh hru Viva Piñata určenou pro Xbox 360. David Sláma se tehdy v recenzi rozpuýval, jaké že to kuášné poštavičky může prohánět po své zahrádce sem a tam. PC verze přináší stejné kouzlo. Navzdory roku, který měl výrobce na konverzi, však vše není tak hladké a čarokrásné, jak si užili příznivci Xboxu. Ale nepředbíhejme.

No není k zulíbání? * Na pár vteřin kopáčem * Odpad zásadně nerecyklujeme

Co je Piñata?

Encyklopedie říká, že toto slovo má svůj původ v Mexiku již v době předkolumbovské. Aztékové tehdy jako piñatu používali hliněný hrnec. Moderněji je piñatou to, s čím zápolíme i v této hře. Roztomilé zvířátko z kusů barevného papíru naplněné hračkami či sladkostmi. Piñata se zavěsí na strom, kde ji dítě se zavázanýma očima musí probodnout či prorazit tyčí a nechat tak všechny dobroty vypadat na zem.

Viva Piñata odhaluje tato roztomilá zvířátka živá. Tenhle kousek stačí nainstalovat a každý, kdo v sobě najde alespoň špetku infantilnosti se musí okamžitě rozplývat. Animovaní piñatové jsou opravdu pženádheuně uoštomiuí. Jsou to barevná buclatá stvoření s velkými hlavami. Roztodivně se pohybují, skotačí a vydávají šmudlózní zvuky. Divoká piñata je černobílá. Jakmile však na své úrodné hroudě vytvoříte podmínky pro nastěhování toho kterého druhu, dostane záchvat štěstí a zbarví se, což značí, že je piñata vaše. Pravda, postupem času příchody zvířátek a především průvodní animace tak omrzí, že čtyři z pěti hráčů překřtí proces zbarvení piñaty na záchvat epilepsie.

Nádherná scenérie * Žužvák převléká kabát * Zásnubní taneček

Na zahradu nezapomeňte pracovní rukavice

Jakmile překonáte úvodní povídání vaší pomocnice s nezapamatovatelným anglickým jménem (pochopíte o kousek níže v textu), dostanete na povel hromadu svinčíku, který máte přeměnit na vzkvétající (rajskou, chce se říci) zahradu. Lopatkou stačí zrýt kousek onoho rumiště a první obyvatelé, červíčci žužváčci už se hrnou. Hurá, zahrádka ožívá! Whirlmové, ehm, Žužváčci dostanou domeček, spáří se a prožijí svůj „romantický taneček“. A jelikož žijí v trubce, kde určitě protahuje, nezbývá jim nic jiného, než se přitulit. Zahrajete si rozmnožovací minihru a, kdo by to byl řekl,  za chvilku je ze dvou velkých Žužváků jedno malé… vajíčko. Nevadí. I z něj se nakonec vylíhne malé Žužváče. Pokud to dosud nebylo patrné, pak vězte, že nad celým tímto procesem máte plnou kontrolu – a jak se zahrádka a počet jejích obyvatel rozrůstají, začíná to být slušná makačka.

Myší jednoduše ovladatelná rozmnožovací minihra * Slušné holčičky chodí domů za světla * ...aneb jak slušně naznačit, co je pro vznik malého Žužváčete potřeba

Za chvilku ale přijde vystřízlivění. Jakmile se nastěhuje vrabčáček Sparrowmint, nastane kontrola červí populační exploze. Abyste mohli vyrábět malá Sparrowminčata potřebujete spářit dva velké vrabce a každého nakrmit jedním červem Žužvákem. Uspokojování životních nároků piñatů i rostlinek je vlastně náplní celé hry. Jen je to samozřejmě čím dál tím složitější. Malí papají kytičky, velcí papají malé. Pan Darwin by měl radost.

Na tomto místě je potřeba malá jazyková vsuvka, abych okolo jmen a názvů netančil až do konce článku. Celá hra je lokalizována do češtiny. Vlastně skoro celá. Přeloženo je vše kromě jmen postaviček. Myslím, že když už si Microsoft dal práci s přeložením Máršmelova ve Windows Vista, mohl pár hodin času strávit i nad překladem jmen ve Viva Piñata. Nevím, jak se budou malé děti srovnávat s anglickými jmény pomocných „lidských“ postaviček či samotných piñatů. Lokalizace navíc není konzistentní, takže takový červík Whirlm je někde zmiňován jako Whirlm, jinde již česky jako Žužvák. Většina postaviček má však pouze anglické jméno. Ženský hlas provázející hrou vyslovuje jména s až přehnaným a pro dětské ucho tudíž v porovnání s textovými titulky naprosto nepochopitelným anglickým přízvukem. Pojďme ale zpět na zahrádku.

Hladovec přichází * Kdo to kdy viděl - červí vajíčko * Malí pinatové jsou přeci jen roztomilejší

Hra na boha: Přístupno od tří let

Být Viva Piñata hra pro dospělé, vnímali bychom ji jako božskou budovatelskou strategii. Svým zaměřením ale přeci jen do této kategorie tak docela nezapadá. Hráč se sice zabývá managementem zahrady (a také její obranou třeba před mrzutými šneky pasoucími po semínkách), jen u málokteré „dospělé“ hry se ale hráč doslova rozplývá nad chováním, vzhledem postaviček a návrhem prostředí. Viva Piñata se zde samozřejmě přizpůsobuje dětem.

Místy až psychedelické barvy hru neuvěřitelně oživují. Piñatové jsou (úchylně) roztomilou parafrází na skutečná zvířátka. Rostlinky jsou trochu idealizované, avšak reálné. Přírodní vztahy balancují rovněž na hraně mezi fantazií a skutečností, jsou však naštěstí vždy dobře vysvětleny a cílové hráčské skupině doslova naservírovány. Bez dlouhého tápání tak každý zjistí, že na rozmnožení králíčků není potřeba pouze kompatibilní piñata (další králíček), ale také mrkvička se sedmikráskovou omáčkou, aby bylo co do bříška.

No, vždyť to říkám * Vrabci jenom slintají, čekají na váš povel

O jídelníčku piñatů jsem se koneckonců už zmiňoval. Odpovídá potravnímu řetězci, jaký známe z výletů do reality. Ne každé zvířátko je tudíž býložravec. O populační regulaci přemnožených červů se například postarají vrabci, myši spolehlivě vyhubí hadi. Správný cynik (tedy někdo, komu tahle hra po hříchu není určena) by s potutelnou radostí (přiznám se, že popisuji sebe) čekal, jak můžou takové hody (nebo piñatí námluvy) vypadat. Ale kdepak, senzace se nekoná.

Výrobce představil překvapení odkazující na skutečné piñaty v reálném světě. Usmrcení svačiny je provedeno světelným efektem podobným těm, jež známe z Warcraftu 3. Potrava se následně promění v hromádku bonbonů, které jsou vítanou hostinou pro všechny přeživší. Špetku cynické radosti nám starším tak udělá pouze skutečnost, že veškeré popisované dění záleží zcela na naší vůli.

Dáte Viva Piñata svým nejmenším pod stromeček?

Rozhodně doporučuji, byť bez kritiky se neobejdu. Grafika je nádherná, chytlavá a bohatá. Scenérie jsou dobře propracované, i když by jim možná prospělo víc animací. Při konverzi z Xboxu bylo vytvořeno ovládání tak, aby k němu postačila myš. Jí dokážeme pohybovat kamerou, ovládat menu, nástroje i piñaty. To má svou výhodu v jednoduchosti, nicméně každý si asi uvědomí podstatný rozdíl mezi ovladačem Xboxu 360 a běžnou počítačovou myší.

Nálet střemhlav * Silnější vyhrává * No není vám ho líto?

Ano, nám písíčkářům chybí „pár“ páček a čudlíků. Ovládání je sice zjednodušeno, přesto je neustálé zajíždění myší na ovládací kytkosluníčkohodiny v pravém horním rohu dost otravné. Návrh je navíc řešen tak, aby se hra dobře ovládala dětem, které logiku práce s počítačem příliš nechápou a nechávají se vést. Chcete-li pracovat trochu intuitivně a nenechat se neustále vláčet za ručičku, za chvíli se chtě-nechtě zcvoknete. Chybějící tlačítka totiž znamenají, že se nabídka dostupných možností velmi často proměňuje, někdy bohužel nelogicky. Dovedu si představit, že použití Xbox ovladače, který bohužel nemám k dispozici (což ale nejsem mezi uživateli PC sám), by tuto hru na PC pozvedlo minimálně o bodík výš. Na druhou stranu nevím, jak bych s ním naháněl hopkající piñaty, které je často problém ulovit i myší. K ovládání mám ještě jednu výtku – myš občas vůbec nereaguje na kliknutí, speciálně při pokusech o opakovanou činnost, například rytí či setí.

• Geniální nápad
  • Existuje lokalizace
  • Pozor, návykové!
  • Nedostatky lokalizace
  • Odrostlejší hráči potřebují pro hraní více trpělivosti, než jsou zvyklí odjinud

Zvukové efekty nahráli tvůrci roztomiloučké. Šňufající, chrochtající, bzukající a bůhvícoještějící piñatové nikdy neomrzí. Proti nim však stojí hudba, která dokáže lézt na nervy velmi brzy. Přestože jde o chytlavý a hravý motiv, začne rychle otravovat neustálým opakováním. Mezery najdeme i v hratelnosti: Kromě zmíněných problémů s ovládáním jde zejména o simulaci střídání dne a noci, která je sice výborně zpracována, v noci však hra trochu nudí. Nechcete-li zrovna něco stavět, cítíte se nad svým pozemkem trochu bezmocně, zvířátka totiž nevinně pochrupují a ne vždy se dají vyrušit, pokud s nimi máte jiné plány.

Přesto přese všechno. Viva Piñata je něco, co tu ještě nebylo. Ani vyjmenované nedostatky mi nebrání u této hry vysedávat často dlouhé minuty. Děti, kterým je určena, navíc tyhle problémy nás, rozmazlených dokonalostí, jednoduše mít nebudou. Viva Piñata se dá jedině doporučit.

Hudba a zvuky: 8/10
Ovládání: 7/10

Tolik pozitivní energie a syrové přírody v tak nádherných barvách.