Recenze: Wanted Guns – ozbrojený reverend na divokém západě

Myslíte si, že staré arkády definitivně vymřely? Že nemají šanci vedle dnešních vypiplaných stříleček? Wanted Guns je světlou výjimkou, potvrzující zmíněné pravidlo. Titul, který byl prezentován coby neambiciózní budget, jako hra, od které nemáme příliš očekávat. Jenže realita je odlišná – Wanted Guns je totiž příjemným překvapením letošního jara.

Typ hry: Akční arkáda
Minimální konfigurace: Procesor 700MHz, 128 MB RAM, Windows 98, 16 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1500 MHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D karta
Testovací konfigurace: Athlon 2000+, 512 MB DDR RAM, 128 MB 3D karta
Výrobce: Iridon Interactive
Vydavatel: Take 2 (
Distributor v ČR: Hypermax (
Cena: 699 Kč

Jednooký reverend Devlin nebyl právě obvyklým kazatelem. Mžourajíc do potemnělého slunce, jeho jediné zdravé oko slzelo z kouře, který se vznášel nad obzorem zkázy před ním. Zdálo se, že jej minulost konečně dostihla – temné skutky, na které se tak dlouho snažil zapomenout, jej zalily jako vlna a on byl náhle zpátky, v době před deseti lety…

Vy spolu nemluvíte? * Sedni si a nedělej bordel * No, a koho mam zabíjet?

Příběh nás zavádí do vcelku originálního prostředí Divokého západu, které vedle neustálých témat z 2. světové války nebo snad budoucnosti působí opravdu osvěžujícím dojmem. Sledujeme příběh Devlina, bývalého, přesto však charismatického lupiče, který kdysi oloupil bandu vlastních kumpánů o bohatou kořist. Následoval souboj se šéfem, v němž Devlin přišel o pravé oko a zařekl se, že již nikdy nevezme do ruky zbraň. Pro tento účel vstoupil do církve a stal se oblíbeným reverendem kostela v menším městečku.

Idylický život však narušila Devlinova minulost, která ho dostihla. Bez větších podrobností stačí říci, že se chopí pistole hluboko zahrabané pod postelí a vydává se vykonat poslední pomstu. Příběh sice netrpí přehnanou originalitou, přesto je příjemně nahuštěný a jeho vývoj máme možnost, prostřednictvím textových bloků mezi jednotlivými misemi či rovnou ve hře, sledovat. V ději vystupuje poměrně slušné množství postav a někdy je problémem se v nich neztratit, na druhou stranu hra na něm nestojí a jako odrazový můstek pro hlavní ingredienci, tedy akci, poslouží skvěle.

Jeden na jednoho * Dyť to říkám, byla to řacha * Hej ty, kde to jsem?

Arkáda jako řemen

Na obrazovkách počítačů se v dnešní době setkáváme výhradně s rádoby propracovanými akčními hrami, které více jak na hratelnost dají na technické provedení. Ve výsledku tak trpí jedině hráč. To Iridon Interactive ke svému dílku přistupují s evidentně větší láskou a přestože zjevně neměli prostředky pro vytvoření neotřesitelně poutavé prezentace, dali hře ducha, který se dá přirovnat jen ke starým arkádám – Wanted Guns vás prostě přibijí k monitoru a vy budete loadovat pořád nové a nové pokusy, abyste konečně tu zatrolenou pasáž přešli. Hra začíná ve chvíli, kdy reverendovi chcípl kůň a on se dále musí vydat po svém. Hned na první pohled překvapí titul pohledem, který by se dal vzdáleně přirovnat k third person perspektivě, ale z mnohem větší dálky. I v tomto směru není podobnost s arkádami všeho druhu asi čistě náhodná.

Čím že jsem to říkal, že se nabíjí? * Co to máš na sobě, chlape? * Já ve stínu, on na světle

Hned zpočátku není hra procházkou růžovým sadem, ale staví před hráče čím dál větší výzvy. Přes několik tutorialových rad se postavíme prvním nepřátelům, jichž sice není přehnané množství, ale na druhou stranu vydrží z počáteční pistole hned pořádnou porci ran. Navíc dělají kotrmelce, při jejichž vykonávání je nemůžete zasáhnout. Jako všechno to chce trochu cviku a především lepší kvéry, které přijdou poměrně brzy. Zbraní není mnoho, ale vedle zmíněné pistole (použitelná především v duálním modu) a nože se můžete těšit na tradičně zblízka účinnou brokovnici, kuši a především skvělou pušku, která protivníky povalí i na větší vzdálenost jednou ranou. Horší už to je z municí, jíž jsem především pro pokročilejší zbraně neměl nikdy nazbyt a šetrnost se v tomto případě více než jen vyplatí. Trochu zamrzí, že náboje ani bouchačky nevypadávají ze samotných zlořádů, ale je nutné si pro ně dojít do po většině úrovních rozmístěných beden, což malinko zdržuje. Na druhou stranu v nich narazíme i na nepostradatelné láhve whisky, které významnou měrou posílí Devlinovo zdraví.

A co FPS?

Světe div se, ale výše zmíněný styl hry, tedy chození s panáčkem, na něhož nahlížíme z ptačí perspektivy a střílení zlých nepřátel, není jedinou variantou hry, ale jednou ze tří. Druhou představuje střílení z pohledu první osoby, ale zapomeňte na zvyklosti z klasických akcí. Tvůrci si vzali příklad opět z automatů, takže počítač s vaším panákem chodí a vy jen střílíte, ale i to je značně omezené, jelikož vystřelit můžete jen v pasážích, kde je vám to dovoleno, což možná trochu zamrzí. Zmiňme také, že druhým myšítkem je třeba nabíjet, ale jen v případě, že máte prázdný zásobník. To je výrazný handickep, protože pro pasáže, kde je více nepřátel, je třeba po okraj naplněný kolt a ne abyste si po první ráně ládovali nové náboje. Škoda, tento mod by šel ještě více odladit. Třetím stylem hry je plížení, kterého si sice moc neužijeme, ale stejně jde o významné zpestření. Jde o klasické stealth mise, kdy zabíjíme pouze zezadu a výhradně nožem. Nepřátelé mají zvýrazněný výhled, takže můžete v pohodě taktizovat a vysledovat většinou předem naskriptované patroly. V případě, že vás objeví, tak vás netradičně silnými kvéry na 99% oddělají.

Kdo to tam je? * Doufám, že vyberu tu zatáčku, je ostrá * Nešahej mi na ty koně!

Co se týče prostředí, musíme říci, že jsou příjemně variovaná. Podíváme se na klasická městečka v poušti, do lesa, saloonu atd. Většinu misí budete několikrát opakovat, jelikož jejich obtížnost není nejnižší - avšak většinou platí, že víte, co a jak, pouze „provedení“ jaksi pokulhává. Jistý podíl na tom má i jednoduché, ale docela nepřesné ovládání. Čas od času je tak obtížné zasáhnout protivníka, jelikož se místo něho zaměří krabice v povzdálí. To pak hodně naštve. Pokud se ptáte na úkoly, povětšinou jsou velmi prosté – dorazit do vybraného místa. Kýžený bod se vám zobrazí na mapce v levém dolním rohu obrazovky, takže není možné se ztratit, což by jinak vzhledem k nepříliš širokému výhledu nebyl takový problém. Ale i v úkolech narazíme na světlé výjimky, ty bych však ponechal jako příjemné překvapení. Za zmínku pak jistě stojí i přítomnost koně, jehož výhod budete časem užívat.

• Svižná a dynamická hratelnost
  • Příjemné grafické zpracování
  • Prostředí Divokého západu
  • Cena
  • Čeština
  • Brzká stereotypnost
  • Krátká herní doba
  • Problémy s ovládáním
  • Chybějící dabing

Od Wanted Guns asi nikdo mnoho nečekal, přeci jen tato hra byla již s předstihem prezentována jako budget a jako takový také vychází. Ale jde rozhodně o vynikající budget, který má šanci oslovit valnou většinu hráčů svou nenáročností a příjemnou hratelností, kterou jsme tu v podobné podobě dlouho neměli. Ovšem jsou zde i chybky, veskrze charakteristické jak pro „levné hry“, tak pro arkády. Jedná se o výraznou krátkodobost, jelikož hra moc dlouho nevydrží, následuje postupný úpadek do stereotypu a také menší problémy s ovládáním. Přesto si Wanted Guns díky výše zmíněným skutečnostem, ale také hodně příznivé ceně a českému překladu, dovolím doporučit.

Grafika: 6/10
Délka zábavy: 5/10

Příjemné, zábavné a především nenáročné odreagování. V neprospěch titulu hraje jen s postupem času narůstající pocit stereotypu, který však sám o sobě netrvá příliš dlouho, jelikož hra záhy končí. Přesto nejde, především díky velmi příznivé ceně a českému překladu, o špatnou koupi.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (4) Další článek: Výherci triček Twin Snakes ze soutěže s Conquestem

Témata článku: , , , , , , ,