Recenze: Warhammer Online – akce, jedem!

Ve světě, kde je jen válka, vsadili tvůrci na bezbřehou akci. Podívejte se s námi, zda se k nim štěstěna neotočila zády.

Snad jste mne špatně nepochopili. Ozývám se sice proti chybám ve hře, ale nejedná se o zdrcující problémy. Přeci jen, v několika základních principech je WAR dostatečně podobný nejúspěšnějším hrám žánru. A to dokonce i pokud se rozhraní hry týče, navíc tvůrci umožnili měnit rozmístění všech potřebných elementů na monitoru a časem se jistě umoudří i okolo zatím oficiálně nepovolených addonů. Příjemné je, že většinou je vidět jasná snaha udělat hru co možná nejintenzivnější.

Brutální masakr motorovým kartáčkem na zuby

Zapomeňte na nějakou potřebu jídla a pití, váš hrdina chvíli po skončení jednoho souboje má již plné všechny ukazatele a může vyrazit klidně na další. Podobně je tomuto podřízen i systém profesí, o němž se více dozvíte přímo od tvůrců hry ve videu.

Pokud máte nějaké pobíhací úkoly, zjistíte zcela nový význam rčení osina v řiti

Jen ve zkratce dodám, že vyrábět můžete ve výsledku jen lektvary a talismany. První slouží k zlepšení vašich šancí v boji, ať už léčením, nebo nějakým bonusem, talismany pak můžete zasadit do brnění a vylepšit tak své vlastnosti.

Jen dvě výjimky vás zdrží od akce. První je skvělá Tome of Knowledge, kde můžete klidně dlouhé hodiny číst příběhy ze světa Warhammeru, získávat nové skryté úkoly a skvěle se bavit. Druhou je pak nedořešený systém cestování, kdy většinu času musíte běhat po svých, nebo později na bujném oři s děsivou animací. Letecká přeprava funguje jen mezi bojovými tábory, kdy narazíte na jeden na mapu, k tmou ještě ne nutně patřící vaší straně. Pokud máte nějaké pobíhací úkoly, zjistíte zcela nový význam rčení osina v řiti.

I když se tvůrcům povedlo vyvážit mezi sebou jednotlivá povolání, dospěli k jinému problému. V redakci jsme se jednoznačně shodli, že ač je teoreticky výběr výbavy pestrý, na vzhledu vašeho avatara se to nijak zásadně neprojeví. Sice si můžete téměř každou část oděvu nabarvit různou barvou, nebo vystavit na bandalír trofej za tisícovku zabitých chaosáků, stejně však budete pro ostatní vypadat stejně, jako kterýkoliv jiný hrdina daného povolání do pěti úrovní oběma směry od vás. Ke stropu úrovní se sice situace do jisté míry zlepšuje, protože objevujete různé sady brnění, ale pořád není zdaleka ideální.

Oni mi utekli

To je však jen malá daň za to, jak povedená je vlastní akce. Jakmile se dostanete do boje, nestíháte ani příliš vnímat, že kolem vás pobíhají tři vám podobní hrdinové, soustředíte se jen na svůj cíl a schopnosti, hra vás plně pohltí a nepustí, dokud vy, nebo v lepším případě všichni protivníci, neskončíte na zemi. Nečekejte žádné grafické orgie, hra není v tomto ohledu výjimečná, je však svým způsobem přitažlivá právě díky rychlosti, s jakou se musíte snažit ovládat svého hrdinu k vítězné straně meče.

Lehce zapomenete na všechny drobnosti, co jsem popisoval dříve. Jakmile plníte třeba PQ, nebo obléháte nepřátelskou pevnost, oceníte hlavně jednoduchost a účelnost, s jakou se všechny bojové úkony dají podnikat. Přijetí do party? Na co, přihlaste se tam sami.

Zkušenosti pro vás a navíc možnost nosit titul The Zapped

Spojení dvou skupin v jednu velkou? Bez problémů. Zabíjení stovek a tisíců protivníků v řadě, získávání zkušeností, výbavy a hlavně dobrá zábava, to všechno jde téměř samo, jakmile narazíte na pár dobrých lidí.

Tady si neodpustím drobné rýpnutí do tvůrců, když zapomněli navýšit kapacity serverů po úvodním návalu, což má za následek, že obrovská vlna hráčů se rozlije po kraji a už se často začínají objevovat místa a úkoly, kde noha hrdinova nespočine co je den dlouhý. Zatím se ale dá předpokládat, že z toho autoři časem nějak vybruslí, docela však zabolí, když třeba týden nehrajete a najednou zjistíte, že všichni vaši společníci už jsou někde jinde a na jejich místo jaksi není koho sehnat.

This way out

Je však vidět, že tvůrci se poučili z různých cizích neúspěchů a vydali hru již hotovou. Z vlastních zkušeností mohu říci, že obsahu pro vyšší úrovně je dostatek a to mluvím i o finálních kouscích. Pokud navíc u hry nesedíte dnem i nocí, těžko se vám povede nějak přehnaně rychle dosáhnout stropu ve všech směrech, stejně vám vždy zbývá Tome of Knowledge a spousta zajímavých věcí v ní. Možná vám bude chybět několik mistrovských kousků, nebo proběhnutí jistých částí příběhu jiných ras. Stejně tak se vám ale může zachtít nějakého titulu.

Co by to v současnosti bylo za hru, pokud by nezahrnovala systém achievementů? Zabil vás gobliní šaman? Zkušenosti pro vás a navíc možnost nosit titul The Zapped. Lepší už je to s počítáním zabitých protivníků, ale nic nepotěší více, než tituly za vaše vlastní úspěchy. Vzpomínám si živě na uspokojení, které se rozlilo po hráčské duši hned po dosažení označení Topper za desítku nejlepších umístění v hodnocení užitečnosti na konci PQ. Následovaly další a další tituly, kterými se hráč může chlubit. Prostě potěšení na mojí straně.

Zbývá už jen jediné, odpovědět na otázku položenou v úvodu. Warhammer Online: Age of Reckoning si své hráče zaslouží. Nepochybuji o tom, že v blízké době nesesadí z trůnu World of Warcraft, dvojnásob pak pro blížící se datum třináctého listopadu, ale ze současných her má snad jako jediný titul potenciál se vyšvihnout do jeho výše. A i kdyby WAR neuspěl, ukáže cestu dalším, protože mnohé je správně. Už jen odstranit to, co je špatně.

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Mythic Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. září 2008