Recenze: Warhawk – Battlefield na PS3

Co byste řekli na pořádnou multiplayerovou válečnou akci pro PS3 - takový vlastní platformový next-gen Battlefield 2? Warhawk se úspěšně snaží být právě takovou hrou a díky vyváženému repertoáru zbraní a dech beroucí grafice se mu to bezezbytku daří.
Recenze: Warhawk – Battlefield na PS3
Objednejte si na shop.doupe.cz
Warhawk
  • PS3: 1 699 Kč
  • Platforma: PS3
    Žánr: Online střílečka
    Výrobce: Incog Inc. (
    Vydavatel: Sony Computer Entertainment (

Hráli jste někdy kterýkoliv díl ze série Battlefield? Pokud ano, můžete zbytek této recenze s klidným svědomím přeskočit. Warhawk je perfektně zvládnutou kopií slavného multiplayerového hitu na PS3. O nic víc, ale rovněž o nic méně, přičemž na vítězství i to bohatě stačí.

Bojovat budete pěšky...

Základní myšlenka je jednoduchá: Dostat 32 hráčů (v nejlepším případě, lze operovat i v menších skupinách) na obrovské bojiště, případně je rozdělit do dvou týmů, dát jim k dispozici spoustu zbraní, vozítek, letadélek a podobných serepetiček a nechat je, ať si hrají. O zbytku už rozhodne jen vhodná strategie, kooperace a souhra zůčastněných. Jen na hraní o samotě doma můžete rovnou zapomenout, pokud vás neláká procházka po vylidněném bojišti.

Warhawk nabídne pět herních módů: Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Zones a Dogfight. První tři není třeba uvádět, tyto klasiky má dnes již zažité každý. Mód Zones je postaven na získávání a kontrole základen, které jsou rozesety po bojišti. Když jich máte obsazených víc než soupeř, sypou se na vaše konto bodíky, a pokud kontrolujete naráz hned několik sousedících pevností, zóna vašeho vlivu roste geometrickou řadou a samozřejmě i body se objevují výrazně rychleji. Stejně jako naštvaní nepřátelští hráči rozhodnutí tohle vaše řádění zastavit. Mód Dogfight nabízí čistě vzdušné souboje. Jinými slovy, namísto pozemního kodrcání se pěšky nebo v nějakém tanku dostanete k dispozici nějaké to létající pometlo a pak už se jen snažíte s nepřáteli pořádně zamést.

Bojovat budete ve vozidlech...

Pokud ale nehrajete právě Dogfight, začínáte vždy pěšky a vyzbrojeni jen pistolí s pár granáty. Není nic snadnějšího, než se pořádně dovybavit. Základny rozmístěné po celé mapě – právě ty, o něž bojujete v módu Zones – totiž bývají většinou dobře zásobeny, a pokud do nich doběhnete, máte obvykle  z čeho vybírat. Kromě dnes již klasických zbraní se můžete setkat například i s plamenometem nebo s možností přivolat si na pomoc bombardovací letectvo.

Ovšem s  plným zásobníkem vaše možnosti ani zdaleka nekončí. Můžete usednout do některého z mnoha vozítek a prohánět se v nich (a hlavně v nich prohánět nepřátele) po celé mapě. A pokud by vám i tohle bylo málo, mávají ze startovacích ploch vrtulemi létající hračky. Těch je k dispozici nadprůměrně velké množství a ony sami mohou také dokázat opravdu hodně. Při online hraní je prakticky neustále několik hráčů ve vzduchu, přičemž se sestřelují navzájem nebo s vervou útočí přímo na pozemní cíle. Auta a letadla nejsou to jediné, do čeho si můžete vlézt za účelem totálního vyhlazení nepřátelských sil. Na mapě najdete spousty různých statických střeleckých věží a věřte mi, že zejména proti čemukoli létajícímu oceníte skvělé samonaváděcí rakety.

Bojovat budete ve vzduchu...

Na Warhawk je úžasná vyváženost všech zbraní i většiny jeho aspektů. Každá zbraň má svá pro i proti, má své silné i slabé stránky, které zaručují, že se proti ní dá snadno bojovat, když víte jak. Totéž platí i pro jednotlivá vozidla. Pěšák nebo jeep nic nevydrží, ale je těžké jej zasáhnout - nejvíc se proti nim vyplatí vzít si tank. Ovšem pozor, ten je zase snadným cílem pro letectvo! Co proti němu? Věže sice nejsou nijak zvlášť účinné proti pozemním silám, ale se vším ve vzduchu udělají krátký proces.

I přes nepopiratelnou zábavnost a vyváženost má Warhawk pár chyb na kráse. Pro začátek třeba herní bojiště. Jistě, je pravda, že všech pět map (ano, čtete správně) je skvěle navržených. Ale přeci jen, pouze pět? Jistě, můžete je zkusit v několika variantách pro 8 až 32 hráčů, ale popravdě – co z toho? Dalším problémem může být přístupnost pro nové hráče. Zejména ovládání letadel je náročnou záležitostí, a pokud nevíte která bije, snadno vás nepřátelé sestřelí, často doslova během sekundy. Warhawk vám tuhle situaci nijak neulehčí – jedinou pseudovariantou na tréninkový mód je rozjetí si vlastního domácího bojiště, ve kterém budete sami. Uměle inteligentní boty v této hře nenajdete.

A neustále se bude na co koukat

Dalším problémem je voice chat, zcela nezbytný pro jakoukoli koordinovanou akci. Abyste mohli mluvit, je třeba zmáčknout a držet L3 (tedy levou analogovou páčku). Skvělá věc, držet analog v pozici „stisknuto“ a při tom jím ještě ovládat celou hru. A to pomíjím fakt, že z nějakého záhadného důvodu se čas od času kvalita přenášených hlasů zhoršuje až někam na hranici neartikulovaného škrčení.

Problémová je i podpora ovládání pomocí senzoru pohybu Sixaxis. Ve hře je standardně vypnutá, přičemž tvůrci dobře vědí proč. Pokud se chcete jen tak proletět po mapě, je vše v pořádku. Ovšem ve víru ostrého boje se zase jednou projevuje nedokonalost celého ovladače Sixaxis. Nedokonalost, která slova Sony o tom, jak hravě překoná Wii, mění v nepovedenou taškařici o jednom dějství. Ovládání nakláněním ovladače je nepřesné a postrádá potřebnou citlivost. Kontrolovat pohyb letadla takto mimo boj jakž takž jde, ale již uřídit džíp je prakticky nemožné.

Ještě je zde grafika. Neděste se, i když o ní mluvím až po výčtu chyb hry, je skvělá. Dohled je neuvěřitelný, efekty efektní – zkrátka radost pohledět. Navíc vše slouží nejen k pěkné podívané, ale i hře samotné. Díky vysokému dohledu víte o bleskových leteckých útocích včas a navíc s trochou tréninku můžete všechny agresivní poletuchy sestřelovat i z obrovské vzdálenosti. S odstřelovací puškou lze kontrolovat doslova celé bojiště – pokud se tedy na takovou vzdálenost dokážete trefit. I na velkou dálku je možné snadno poznat, čím že na vás budou blížící se nepřátelé za moment střílet. A pokud pak sestřelíte velké letadlo, užijete si úžasné podívané na parádní destrukci.

Ruku v ruce s grafikou jdou i zvuky. Perfektně dokreslují atmosféru celé hry a snadno podle nich identifikujete, čím na vás kdo střílí. Impozantní je i hudba, a pokud se pustíte do hraní Deathmatche, doporučuji vypnout si chrchlající hlasovou komunikaci, abyste si ji užili naplno.

• Vyvážené zbraně, vozidla i poletuchy
    • Zábava
    • Hratelnost
    • Jen pět map
    • Žádný tréninkový mód
    • Nepodařená hlasová komunikace

Warhawk je perfektní multiplayerovou záležitostí pro PS3, kde je takových tutulů poskrovnu. Z her jako je Battlefield nebo Star Wars: Battlefront si vzal to nejlepší, upravil to, předělal a i přes pár chyb vytvořil sice neoriginální, ale proklatě zábavnou hru. Jediné, co jí lze vytknout, je, že i přes veškerou optimalizaci i ladění Sixaxis a PS3 prostě nemají na myš, PC a počítačovou multiplayer komunitu.

Battlefield pro PS3 aneb perfektní multiplayerová akce. Nic víc, nic míň.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Dostupné pro: PS3