Recenze: Wing Island – na křídlech nudy

Wiimote se pro letecké arkády hodí víc než dost, jenže špatnou hru nezachrání. Jak je možné, aby se z na první pohled neškodné a mírumilovné arkády s netradičním ovládáním vyklubalo trýznění hráčské duše? Čtěte dále.
Recenze: Wing Island – na křídlech nudy

Platforma: Wii
Typ hry: letecká arkáda
Multiplayer: 2 hráči na jedné konzoli
Výrobce: Hudson Soft
Vydavatel: Konami
Distributor v ČR: Conquest

Na první pohled vypadá koncept letecké arkády, kde hráč všelijak pomáhá obyvatelům idylických ostrovů, docela dobře. Různorodé úkoly by mohly přinést rozmanitou hratelnost, stejně zajímavě se jeví ovládání dvouplošníků (jediný typ letadel ve hře) pomocí naklánění wiimotu. Jenže realita je trochu odlišná. Už úvodní příběhová animace leccos naznačí. Mladému neambicióznímu opeřenci je svěřena na povel letecká společnost, ve které pracují samí humanoidní ptáci. Nepohyblivé kreslené obrázky doprovází „věrohodný“ dabing v podobě jakéhosi absolutně nesnesitelného ptačího pípání a hráč začíná tušit malér. Panice začíná propadat v momentě kdy zjistí, že se nekoná tvrdé soupeření konkurenčních firem, stejně jako letecké soubuje o přežití. Wing Island zkrátka neobsahuje žádné násilí ani nabídky, které se nedají odmítnout. Skoro by se slušelo zaplesat nad tím ideálním světem, kde hráčova firma často pracuje zadarmo.

Hlavně že jsou letadla v pořádku * Hezké město, ne? Ne * Táborák na moři

A čím vlastně může taková mírumilovná hra zabavit? Podle jejích tvůrců by tomuto účelu měly sloužit především šablonovité mise typu „na místo A je třeba doručit věc Ň“ občas proložené téměř nekonečným kroužením ve vzduchu ve snaze najít určitou věc. Za výjimečnou trpělivost s tímto titulem lze někdy narazit na i docela zábavný úkol v podobě propichování záludně naaranžované řady balónků.

Let smrti

Z právě řečeného plyne jeden zásadní fakt - Wing Island je celkově hrou tak nudnou, že vedle ní vypadá koukání z okénka v metru jako adrenalinový sport. Titulu nejvíc chybí rozmanitost, po hodině hraní už vlastně nemá co nabídnout. Typy úkolů, jako doručování surovin, hašení požáru či hledání domácího zvířectva, neposkytují zajímavější dění než zdlouhavé kroužení ve vzduchu a zmáčknutí tlačítka “B” na určitém místě. Stejně ale dokáží tyto mise někdy pěkně frustrovat tu šikovně schovanou kravičkou, tam zas špatně uhasitelným požárem. Závodění s ostatními letci se vyskytne hodně zřídka a i tak není příliš velkou výzvou, narozdíl od místy přestřelené obtížnosti při zmíněném ničení balónků. V těchto disciplínách je možné soutěžit s živým protihráčem (a stačí k tomu jen kombo nunchak + wiimote), což nakonec není úplně nejhorší zábava.

Typický průběh hry * Opeřený hlavní hrdina * Dojde i na bombardování, bohužel jenom skály

Náplň hlavního módu hry však není jediným obrovským kladivem devastujícím nápis “zábava”, problém je totiž také v dynamice hraní. Dobře, bez akce a násilí se dá nějak obejít, jenže jak je možné stvořit zábavnou leteckou arkádu s letouny tak pomalými, že kdyby ve hře byli holubi, tak při pohledu na tyto létající stroje umřou smíchy? Ve Wing Island chybí pocit rychlosti a adrenalinový zážitek z letu, možnost využívat krátkodobého boost efektu je jen zoufalým pokusem tuto situaci změnit.

Další nudná rozvážka * Jak jsou hezky seřazeni, viďte? * Letadlo opravdu neplave

Záblesk světla uprostřed tmy

Když nic jiného, tak alespoň ovládání zaslouží pochválení. Wing Island si vystačí bez nunchaku, směr letu se řídí nakláněním wiimotu a rychlost (v případě této hry spíše pomalost) pohybu lze ovlivňovat směrovými šipkami. Speciálnější vychytávky jako boost, otočka o 180 stupňů nebo změna letové formace závisí na určitém pohybu ovladače. Jenom škoda, že občas hra ignoruje snahu o vyvolání některého z jmenovaných úkonů, což se však v kontextu kvality titulu jeví jako nepatrný detail. Jinak ale můžu označit ovládání za dobře vymyšlené, poměrně pohodlné a většinou přesné.

Tak jsem popsal největší klad titulu, nezbývá než se znovu zabývat o něco méně příjemnými vlastnostmi. Třeba vzhledem hry. Když je zpracování vody nevalné, částicové efekty sotva nadchnou, výbuchy havarovaných letounů nestojí za moc a textury přílišnou ostrostí netrpí, tak bych alespoň čekal v rámci možností hezké prostředí. Tím například rozhodně nemyslím ostrov skládající se z kráteru po jaderné bombě, tedy vlastně zálivu, zelených plání na jedné straně, lesa z naklonovaných stromů na druhé a jakýchsi velkých šedivých ploch uprostřed, asi nějakého skalního útvaru. Soundtrack je narozdíl od grafiky trochu zajímavější, “fanfárové” melodie se ke klidnému létaní docela hodí.

• Nenásilnost
  • Ovládání
  • Nudné úkoly
  • Stereotyp
  • Pomalá letadla
  • Vzhled hry

I když pojmenovat náplň Wing Island jako klidné létaní je příliš zaobalené. Většinou jde o velice nudné kroužení nad herní mapou, někdy zpestřené nějakým tím nepříjemným momentem, kdy je mise zbytečně těžká. Jako budget by titul měl větší šanci oslovit nenáročné hráče, jenže za plnou cenu se dá Wing Island doporučit jen stěží.

Grafika: 4/10
Hudba: 6/10
Zvuky: 6/10