Recenze: Wipeout Pulse – tohle na dálnicích nezkoušejte

Platforma: PSP
Žánr: Závodní arkáda
Multiplayer: Ano, 8
Výrobce: Sony Studio Liverpool (
Vydavatel: Sony Computer Entertainment (
Distributor v ČR: Sony Czech (

Když Wipeout před téměř dvěma lety poprvé konvertoval na handheld PSP, mnoho hráčů ho s ohrnutým nosem přehlíželo. Ti, jež mu zůstali věrni, však zjistili, že tento titul je schopen nabídnout mnohem víc, než se na první pohled může zdát. Snad právě kvůli skalním fandům společnost Sony vsadila na tu samou kartu, a letos na podzim se vrací s Wipeout Pulse. Ačkoliv je zvykem ponechat si finální hodnocení až na závěr, jmenovaný kousek se vskutku povedl. Bohužel, ani jemu se však nevyhnuly drobnější chyby, které drobet kazí celkový dojem. Dost už ale tlachání, rozeberme si to hezky popořadě.

S rozbitým tachometrem až do cíle

Stejně jako jeho předchůdce i nový Wipeout nabídne všem majitelům životu nebezpečné závodění na bláznivých okruzích, přičemž opět záleží jen a pouze na vás, který tým bude vaším vyvoleným. Na výběr máte z osmice uchazečů, přičemž nechybí ani Piranha či Feisar (bonusově pak přibyl EG-X). Důrazně ovšem doporučujeme nepodcenit výběr a zvážit u každého manšaftu všechna pro a proti. Wipeout Pulse se totiž může pochlubit takzvaným systémem loajality, jehož prostřednictvím se lze dopracovat k exkluzivnímu obsahu. Časté závodění za jeden klub se tentokrát vyplatí víc než kdy dřív!

Pokud jste předchozí díl prozatím krátké série ještě neměli čest vyzkoušet, jistě vám bude notnou chvíli trvat, než si na ovládání a mnohasetkilometrovou rychlost vznášedel zvyknete. Odměnou vám však bude úspěšné absolvování celého závodu, potažmo turnaje, odměněné zlatou medailí a postupem dál. Nicméně už zde dává hra svým odpůrcům možnost pořádně si rýpnout. Na rozdíl od Wipeout Pure totiž bude váš postup přímo závislý na vašem umu. Abyste rozuměli, závody se odemykají postupně a chcete-li se podívat do dalších kol, musíte bezpodmínečně dojet jako první. Pokaždé! Doporučujeme obrnit se notnou dávkou trpělivosti a již nyní začít procvičovat prstoklad. Dokonalé zvládnutí techniky jízdy je prvotním předpokladem pro zdárné zdolání celé hry.

Když vám hoří zadek

Jakmile pochytíte co a jak, dozajista začnete více využívat bonusů rozesetých po závodních okruzích, které nejednou zařídí vaše zázračné vítězství nebo naopak prohru. Kromě starých známých (štít, bomba, rakety atp.) se však můžete těšit i na několik nových přírůstků, mezi něž patří například kulomet se třiceti kulkami nebo takzvaný Repulsor, jenž před vás vyšle tlakovou vlnu zpomalující všechny a všechno. Krom toho disponuje nový Wipeout ukazatelem, dá-li se tak nazvat, který vám prozradí jakých bonusů se dostalo vašim protihráčům (jichž může opět nastoupit až osm). Nově se tak do Wipeoutu dostává i prvek taktiky.

Ihned poté, co se vaše vznášedlo podřídí vašim nenechavým prstům, můžete rozjet kariéru, na jejímž konci se z vás stanou vítězové nebo ztroskotanci. Ne, jen žertujeme. Ti z vás, kterým se nepodaří zkrotit svého plechového oře hned ze začátku mohou využít dalších módů, mezi něž se řadí Time Trial, Speed Lap, Zone, Eliminator nebo prostý Single Race. Pro ty z vás, které závodění s počítačovými protivníky neuspokojuje a potřebují trénovat s reálnými protihráči, je opět připraven multiplayer, jenž byl do začátku vybaven čtyřmi módy ze hry jednoho hráče.

Protnout cílovou pásku a do boxů

V předchozích odstavcích popsané herní náplni zdatně sekunduje i technické zpracování. Vývojáři sice nechali většinu při starém, nicméně opatřili titul detailnějšími texturami a vyladili celkový vzhled. Jako bonus působí hudební složka, která sice není špatná, nicméně nejvíc na ní oceníte, že ji můžete kompletně „restaurovat“. Hra vám totiž umožní naskládat si do tracklistu vlastní songy a dle nálady je měnit.

• Nové okruhy
  • Možnost tvorby vlastního tracklistu
  • Vylepšená grafika
  • Pro nováčky náročné
  • Nepřináší v podstatě nic nového

Náš dnešní závod uběhl rychleji, než si kdo vůbec dokázal představit. Ač to vypadá, že se jedná o recenzi na dva roky starý Wipeout Pure, opak je pravdou. Přestože se to mnohým nemusí líbit, tvůrci jasně ukázali, že jim jde především o tvorbu kvalitních titulů. Tím byl i Pure, jehož lehce vylepšeným klonem je dnes recenzovaný počin. Na závěr dodejme, že ani novému Wipeoutu nechybí možnost stahování přídavného obsahu, díky čemuž můžete rozšířit 12 základních okruhů, popřípadě 8 týmů/vznášedel. Zmíníme-li navíc, že dnes propírané pokračování disponuje oproti předchůdci takzvaným Photo módem (umožní snímat obrázky přímo ze hry a ukládat je na paměťovou kartu), sami uznáte, že Wipeout Pulse je více než adekvátním nástupcem.

Hudba: 6/10

Ačkoliv Wipeout Pulse nabízí spoustu nových věcí, nepřesvědčil, že stojí za doporučených patnáct stovek. Přesto se jedná o vynikající pokračování, které rozhodně nedělá ostudu svému jménu.

Celkové hodnocení: 7,5/10