Recenze: World of Goo – nezbedné kuličky

Jaká je jedna z nejočekávanějších indie her letošního roku? Naplnily se všechny sliby a očekávání? Inu, přesvědčte se sami.

Na druhou stranu se nemusíte bát – obtížnost je celkem přátelská a i kdyby vám nějaký z levelů dělal potíže, můžete ho přeskočit. Abyste to však neměli tak lehké, musíte mít k tomuto kroku dostatek kuliček posbíraných z předešlých úrovní. Z toho důvodu je dobré snažit se už od začátku dopravit do cíle co možná nejvíce „goomíků“.

Za každé přeskočení se vám odečte něco z počtu již zachráněných kuliček, které se jinak shromažďují, abyste je mohli použít v módu zvaném World of Goo Corporation. Jeho principem je poměřit svůj stavitelský um s ostatními hráči z celého světa. Takže když nebudete mít kuličky, jaksi nebudete moci ani využívat tento mód. Zase až taková ztráta to však není, protože se stejně jedná o zábavu tak na dvě použití.

Design levelů je neméně povedený a prakticky se mi nepodařilo narazit na nějakou výrazně horší úroveň. V každém z nich na vás čeká zajímavý úkol, až se leckdy budete divit, kde Kyle Gabler a spol. berou nápady. Zpočátku jsem se bála, že postupem času tyto nápady dojdou, avšak jednalo se jen o planý poplach. Ať už se jedná o destrukci poloviny obrazovky, šplhání z propasti či létání s balónky, nudit se nebudete.

Ryzí originalita, to je World of Goo

Ve většině případů využijete fyzikální hrátky, což je poslední dobou velice oblíbená kratochvíle. Nelze se proto divit mezinárodnímu ocenění Seumase McNallyho za inovativní design, jenž WoG získalo na prestižním festivalu Independent Games Festival 2008.

Nyní se dostávám k jedné z největších a nejsilnějších předností dnes recenzovaného titulu, a to jest originalita. Na poli komerčních her se toto slovo řadí do slovníku cizích slov a vývojáři ho používají maximálně tak v PR materiálech, ale nezávislá scéna je na tom naštěstí úplně jinak. Amatérští a poloamatérští tvůrci se totiž nemusí bát ziskuchtivého vydavatele, tudíž si mohou dovolit vyrukovat na svět s něčím opravdu netradičním, což je i případ World of Goo. Když nepočítáme freeware předlohu plus ještě nějakou vzdálenou inspiraci, nic takového jsme tu ještě neměli. Nápad je navíc úplně jednoduchý a přitom člověka dokáže k monitoru přikovat na dlouhé hodiny.

TIP: Svým stavbám se snažte dávat široké základy, jinak hrozí, že se převrhnout a vaše snažení bude zbytečné

Grafický kabátek je na hodně vysoké úrovni, o čemž svědčí i přiložené screenshoty. Kombinace vektoru a komixového stylu se vyloženě povedla a dokonale zapadá do celého kontextu hry. Jedním slovem: famózní, dvěmi slovy: oku lahodící, třemi slovy: pojďte do toho! Hudební doprovod se také nenechá zahanbit, byť některé skladby občas budí dojem, že do děje moc nezapadají, a to je vzhledem k jejich vysoké kvalitě veliká škoda a vlastně i jediná výraznější chybka u audiovizuálního zpracování.

World of Goo si své osmičkové hodnocení po právu zaslouží. Úžasná hratelnost, jež vás dokáže doslova pohltit a nepustit až do závěrečných titulků, celkové originální pojetí, skvělý design, díky němuž se na každý další level vyloženě těšíte, protože víte, že to zase bude neskutečná zábava. Přesně tyto slova byste měli použít, pakliže vám někdo položí otázku, jaký vlastně tento titul je. Většina očekávání byla naplněna, některá více, některá méně, ale rozhodně nejsme zklamaní.

World of Goo zasáhl i Wii

Ano, je tomu tak. Tato nezávislá hra zasáhla i platforumu Wii prostřednictvím distribučního systému WiiWare. Stáhnout si jí zde můžete za 1000 WiiBodů, což je v přepočtu nějakých 225 Kč. Obsah hry je identický s PC verzí, takže majitelé Wii nejsou o nic ochuzeni. Hra se představuje v hezkém grafickém kabátku, s neotřelou hudbou, která se po chvilce vryje do hlavy a zůstane tam pěkně dlouho. Co musím pochválit je určitě fyzikální model, kdy při lehkém opomenutí při průchodu levely se vám věž, či jiná stavba, začne hroutit přesně dle pravidel fyziky. Ovládání je řešeno pomocí infračerveného rozhraní Wiimotu a je srovnatelné kvalitou i rychlostí s PC verzí a ovládáním myší. Tento počin patří mezi nejlepší WiiWare hry a můžeme jen doufat, že se takovýchto nezávislých her objeví více. Já osobně hře dávám 9/10.

Josef Netrh

Pro všechny odpůrce nezávislé herní scény (a že jich po světě pobíhá!) je WoG jasným důkazem, že indie tituly mohou být častokrát na stejné, ne-li dokonce vyšší úrovni, než právoplatné komerční počiny z dílen předních světových studií. Jestli se chcete přesvědčit sami, máte dvě možnosti.

Dostáváte do roku jasný důkaz, že i indie hry mohou být neskutečně kvalitní

Buďto si zdarma stáhnete demoverzi nebo si hru rovnou koupíte. Nicméně doporučila bych vám spíše první variantu, neboť World of Goo je i přes své přednosti přeci jen značně hardcore záležitostí, která se nemusí líbit každému. Cena plné verze je stanovena na 29.99 USD.

Pokud máte rádi originální věci a nebojíte se inovace, právě jste našli svůj splněný sen. Ovšem jestli jste spíše konzervativního rázu, WoG vám moc nesedne.

Dostupné pro: PC, Wii
Žánr: Logické | logicko-fyzikální hrátky