Recenze: World of Warcraft: Burning Crusade – pořádné rozšíření

Slyšte, slyšte, přichází recenze opěvované Burning Crusade, nevíc ne jen tak ledasjaká. Najdete nejen něco pro běžné hráče, ale v druhé části se budeme věnovat závislákům, kteří již mají WoW v malíčku. Však uvidíte sami.

Žánr: MMORPG
Výrobce: Blizzard Entertainment (
Vydavatel: Blizzard Entertainment (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Datum vydání: 16. leden 2007
První dojmy:

Pokud má World of Warcraft kroniky, pak se 16. leden tohoto roku do nich zapsal zlatým písmem. Po dlouhém čekání a napínání, několika kolech beta testu, shánění elitní výbavy a balancování vlastních postav mohou hráči toto všechno zahodit. Otevřely se brány do Outlands, kde padají zažitá pravidla. Během pár dní zběsilého hraní, objevování a prozkoumávání, se první postavy dostaly na nově přístupnou sedmdesátou úroveň, kde lov finální výbavy začíná nanovo. Do těchto závratných výšin se však přesunete až v druhé části recenze, nyní se vrhněme na příjemnou hru pro obyčejné smrtelníky.

Láska na celý život

I když se to někomu může zdát nemožné, World of Warcraft se dá hrát i bez žádné extrémní závislosti, jen tak pro zábavu. Když zrovna máte čas a chuť, uděláte si jeden dva úkoly a vesele se odeberete do říše snů. Žádné zalamování se okolo závěrečných předmětů, každodenní hlídání hodnosti, neustálé sledování aukce, opakované zabíjení jedné a té samé příšery, dokud nepadne kýžená tretka. Namísto toho se můžete rozhodovat, zda vaší postavě více sluší rukavice s lemováním, nebo bez. Možná se ptáte, jak se Burning Crusade dotkne právě vás.

Co to jen je za hologram? * Opilý Elf leží před hospodou * Tudy prošla nemrtvá zkáza

Jak již matně tušíte, přináší s sebou datadisk nějaké novinky. O takové drobnosti, jakými jsou dvě nové rasy, jste již slyšeli. To samozřejmě znamená několik věcí, ale ve chvíli, kdy máte pomalu se rozvíjející postavu vás zajímají dvě – kolem vaší úrovně proletí spousta zkušených hráčů, kteří vám mohou výrazně pomoci, stejně jako můžete využít kupní síly nových postav. Ty samozřejmě dostanou do vínku nějaké peníze od svých zkušenějších kolegů, takže se stačí vydat na chvíli do lesů, luk a strání, vrátit se s pár nepotřebnými předměty, využitelnými v profesích, a máte vyděláno na několik generací dopředu.

To jste si nastoupili kvůli mně? * Můj Voidwalker je menší, ale šikovnější * Opuštěné a zničené domy plné duchů

V současné chvíli již není tento jev tak výrazný, jako byl hned po spuštění serverů, ale ceny se stále ještě nevrátily na původní hranici. Nemusíte být ani nijak šikovní a za chvilku se zlaťáky ve vašem měšci usmívají na vás, jako nového majitele. A se spoustou peněz v kapse je hra hned veselejší, protože příšery, které jste dříve pracně pižlali, nyní pouze škrábou lak na vašem novém brnění. A nebo mají těžkou schizofrenii, projevující se i fyzickým rozdvojením osobnosti, po zásahu vaší nové zbraně.

Červení a modří

Stejně tak se můžete přidat k zástupům nováčků, kteří hodlají ochutnat krásky s ocásky a jejich kolegy modrásky, nebo metrosexuální šikmouchy spolu s nimi i jejich vnadné děvuchy. Navíc budete mít oproti ostatním výhodu, neboť vás budou nejspíš lákat i jiná povolání, než u Blood Elfů paladin a modrosrstý šaman. Je pravda, že většinou potkáte právě tyto dvě kombinace, neboť Aliance do vydání datadisku neměla k šamanům přístup jinak, než v soubojích, zatímco Horda se snažila paladiny také jen zabíjet. A navíc budete právě tyto nové přírůstky skvěle doplňovat, protože ani jedno z těchto povolání samo moc neudělá.

Pro stovnání i domy nově obydlené Elfy * Farore je krásné jméno pro takovéhoto dráčka * Druid zkouší své tanečky

A abych nezapomněl, i když po několika dnech strávených v Ghostlands to jde jen těžko, i vaše staré postavy budou mít přístup do startovních zón nových ras, což znamená spoustu nové zábavy v jednoduchém, a přitom originálním, prostředí. Třeba právě zmíněná část Ghostlands je připomínka války Blood Elfů proti Metle (pro neznalce Warcraft 3 se jedná o Scourge), když se celou zemí táhne černá rýha, trefně pojmenovaná jako Jizva. I když se magií protkaní Elfové snaží, nedaří se jim toto dílo zkázy zacelit a vedle jejich nablýskaného města působí zčernalá půda plná kostí a oživlých mrtvol jako drát do oka.

Vzhůru na potvory! * Hóóřííí! * Viditelně dělám co se dá

Podobně je zničené i okolí Exodaru, hlavního města Draenei, avšak důvod i barvy jsou jiné. Draenei totiž na svých lodích cestovali vesmírem, když se jejich loď za ne zrovna příznivých okolností, na kterých se nemálo podíleli právě Blood Elfové, podívala zblízka na jedno ze souostroví poblíž Darkshore. Všude po okolí „přistání“ jsou zranění, ale také se do přírody dostaly krystaly, jež loď poháněly. Díky tomu se z běžné fantasy přírody stala nebezpečná zóna, kde i květiny mají vlastní inteligenci a vše září rozličnými barvami. Do toho všeho ještě ztroskotají na ostrově lidé a je o zábavu postaráno.

Záchrana světa

Zajímavé jsou úkoly, které budete na obou nových územích plnit. Nevyhnete se klasickému boji proti druhé straně, ale obecně se bude jednat spíš o snahu vrátit tamní přírodu do nějakého rozumného stavu. Elfové se, za pomoci Zatracených, se snaží napravit škody napáchané nemrtvou zhoubou (ano, nemrtví proti nemrtvým), zatímco Draenei se pokoušejí odčinit změny způsobené jejich krystaly. Pokud si budete číst příběhy okolo jednotlivých úkolů, pak se dostanete k celkem zajímavým zápletkám. Navíc na sebe slušně navazují a jak postupujete po úrovních, zahrabáváte se hlouběji do historie celého světa.

Vidím světlo na konci tunelu * A samozřejmě, že děkování jde mojí osobě * Sexy ocásek to jistí

Stále však platí, že v žánru MMORPG závisí hlavně na hráčích, jak je bude hra bavit. Můžete udělat úžasný svět, ale jakmile do něj někdo vkročí a narazí na partičku namyšlených dětí, nepomůže ani voda svěcená. Přesto však klidně mohu prohlásit, že na odpočinkové hraní je World of Warcraft, včetně datadisku, ideální. Vzhledem k počtu lidí není problém najít partu když potřebujete, navíc ve hře jsou dostatečné pomůcky pro případ problémů. Že hrajete dvě hodiny týdně nikomu nevadí, najdete si lidi, kteří hrají podobně a máte hned o zábavu postaráno. Datadisk jen rozšíří vaše již tak široké možnosti.

Venture Co se vecpe do všech problémů * Pár menších krystalů asi pozměnilo přírodu * Přímo to zde hraje barvami

Možná si někteří z vás myslí, že po dvou letech už hra nemůže vypadat dobře. Opak je pravdou, zvláště pak v případě World of Warcraft, kde se každým dnem stará rozsáhlý tým lidí o udržování hry v chodu. Datadisk s sebou přinesl nové zóny, které opět otestují váš počítač. Můžete se sami přesvědčit z okolních obrázků, že nové zóny barvami nešetří a jistě váš zrak na nějakou tu dobu zabaví.

Co to slyším?

Nejen očima však člověk vnímá, a sluch je neméně důležitý. Pokud přijdete k vesmírné lodi Draenei, slyšíte praskáni statické elektřiny, stejně jako jej vnímáte u hologramu s úkoly. Jako vždy ale musím vyzdvihnout hudbu, která se neskutečně povedla. Momenty, kdy z prostředka umírajícího lesa vkročíte na půdu, kde chystají invazi druidové Night Elfů, melodie se změní a vy se opravdu ocitáte v jiném světě, stojí za hraní. Stejně tak monumentální rytmy při vstupu do města a nebo nádherná hudba v Outlands, ale to už se pomalu motám do druhé kapitoly. Pokud máte alespoň trochu hudebního sluchu, pak vás sice hra nebude rušit od hraní, ale bude podporovat už i tak skvělou atmosféru.

Světlé stránky
  • Nové zóny
  • Soundtrack
  • Nové rasy
  • Jewelcrafting
  • A hlavně: Skvělá zábava
Temné stránky
  • Hrozící závislost

Při hodnocení her nemám rád hrátky o každou desetinu, namísto toho se raději podívám po nějakém pěkném, celém, čísle. V tu chvíli zbývá pro Burning Crusade pouze jediná známka. Ano, čekali jste dlouho, ano budete čekat opět, ale do té doby se můžete královsky bavit.

Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 10/10

Datadisk se vším všudy. Novinky se dostavily v hojném počtu, zábava také a máme jak čekat nejméně do příštího roku. A jak známe Blizzard, tak další datadisk rozhodně neuspěchá. Do té doby nezbývá něž se skvěle bavit s Burning Crusade.

Celkové hodnocení: 10/10

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Blizzard Entertainment | Webové stránky hry