Recenze: World Tour Soccer 2 – zábava na úkor realismu

Zdálo se, že doba, kdy Sony vydávalo dobré fotbalové tituly, je nenávratně pryč. Pak ale přišel World Tour Soccer pro PSP. S malými ambicemi, avšak o to většími výsledky. Po roce tady máme druhý díl, který míří mnohem výš. Otázka je proto jasná: promítnou se ambice i do kvality titulu? Odpověď je složitější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Žánr: Sportovní
Výrobce: SCEI
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

S pokračováními se to má tak, že buďto navazují na kvalitního předchůdce, nebo se snaží od staršího sourozence vzdálit co nejvíce. To podle toho, nakolik byl premiérový díl úspěšný. Na kterou stranu se přiřadí World Tour Soccer? Jednoznačně k první skupině – první díl příjemně překvapil už jen proto, že od Sony jsme na kvalitní fotbalové tituly nebyli zvyklí. Navíc šlo o po čertech hratelný kousek, který hráčům nedal spát ještě hodně dlouho po vydání. Druhý díl podobné překvapení nepřichystá. Sony tentokrát volí cestu lehkých inovací – a není se čemu divit. Proč měnit něco, co minule skvěle šlapalo? Stačí přidat pár nových prvků a je vystaráno.

Jednu věc si musíme vyjasnit hned na začátek: World Tour Soccer 2 nic podstatného nemění. Stejně jako minule nejde o ryzí fotbalovou simulaci jakou je třeba Pro Evolution Soccer, ale o zábavu. Ta je zde na první místě a byla jí podřízena i základní pravidla. Nejde tak v první řadě o góly (i jejich důležitost samozřejmě opomíjet nesmíme ani zde), ale o herní styl. O to, jak hrajete. Pokud budete celý zápas jen bránit a potom dáte z brejku jeden gól, nemusíte nutně vyhrát. Pakliže bude na poli celou dobu tlačit protihráč a vy budete jen díky štěstí držet čisté konto, může klidně vyhrát soupeř. Prostě proto, že hrál lepší fotbal. Ano, jde přece hlavně o požitek ze hry, ne o to, kolik branek střelíte.

Za všechno, co ve hře děláte, jste hodnoceni. Můžete získávat jak kladné (za dobré přihrávky, vstřelení gólu, obrání soupeře o míč), tak i záporné body (za ztrátu míče, nepřesnou přihrávku, střelu mimo). V kombinaci s faktem, že záleží hlavně na tom „jak“ a ne „kolik“, můžu jedině pochvalně kývat hlavou. Hra vás sice nepřímo – ale o to účinněji – nutí hrát vabank. Riskování zde skutečně patří k běžnému stylu, hraje se nahoru-dolů a na žádné bránění není čas. Tedy samozřejmě by se našel; to by pak ale měl na svých kopačkách soupeř míč nebezpečně dlouho a vám by se mohlo stát, že byste prohráli.

Experimenty nezůstaly pouze u hratelnosti, neméně zajímavá je i nabídka herních módů. Nechybí klasická kariéra složená z několika po sobě jdoucích zápasů (tady se tomu říká World Tour), v nichž si vyberete jeden z národních týmů a budete se pokud možno snažit hrát co nejlépe. Pokud by vás hlavní režim nebavil, můžete sáhnout po některém z vedlejších. Skvělý je hlavně mód All Rounder, který vám nezapočítá vstřelenou branku do doby, než se míče nedotknou všichni hráči týmu. Shot Clock zase přináší zajímavý prvek v podobě časového limitu – jakmile se dostanete do útoku, máte jen omezený čas na střelu. Dále nechybí několik menších a méně originálnějších režimů, které slouží de facto jako trénink. Můžete třeba hrát proti přesile, přihrávat si přes checkpointy nebo zkusit hrát na zóny (celé hřiště je rozděleno na několik zón, v každé z nich je vaše počínání hodnoceno jinak).

Velkým plusem World Tour Socceru je dlouhá hrací doba. Možností a motivace je tolik, že vám vydrží na několik (desítek) hodin (záleží na šikovnosti). Musíte však počítat s tím, že zážitky z hraní budou trochu odlišné než u „normálních fotbalů“. Zde jde totiž fotbalovost místy stranou a přednost dostává zábava. Nečekejte realistické chování míče, podrobné statistiky hráčů... Zato se ale můžete těšit na skvělou porci nenáročné zábavy. Je to jen na vás, sami si musíte vybrat, co chcete. Osobně jsem ale zastáncem názoru, že se strategie World Tour Socceru na handheldy hodí tak nějak lépe než superrealistické simulátory. Už jen proto, že hráči na PSP většinou věnují hře v kuse jen pár desítek minut, kdežto ostatní klidně i hodiny.

• originální pojetí
  • grafika
  • hratelnost
  • dlouho vydrží
  • ovládání

Vyzdvihnout musím technické zpracování. Stačí se podívat na okolní obrázky – grafika nemá konkurenci, je naprosto úchvatná! Zvuky jsou na úrovni, takže po této stránce není co řešit. Součet povedené hratelnosti se skvělým zpracováním totiž může dát jen jediný výsledek: spokojeného recenzenta. A ten udělá co? Přece doporučí hru hráčům. Takže doporučuji.

PS: Určitě jste si všimli, že v recenzi nepadla jediná výtka. Ono také není prakticky co vytýkat, pomineme-li trochu horší ovládání, na které si je třeba zvykat. Přesto se držme s hodnocením při zemi, všechno důležité známe z jedničky.

Zvuk: 8/10

"Nejlepší fotbal na PSP? Zatím ano, uvidíme, s čím přijde konkurence..." To jsme říkali loni a říkáme to i letos.