Recenze: X-Men 3: The Last Stand – do třetice?

Asi nikdo z nás nebude nikdy super-hrdinou, jenž by zachraňoval nevinné lidi, zabíjel zloduchy a sklízel slávu na každém kroku. X-Men 3: The Last Stand ovšem hráči alespoň na chvíli umožní do jisté míry podobný zážitek zažít. Dovolí vtělit se do role tvorů schopných provádět téměř zázraky.

Žánr: Akční
Platforma: J2ME
Testovací hardware: Nokia 6680

Říká se: do třetice všeho dobrého. Jenže u filmu X-Men 3 by se podobné přísloví nedalo zrovna nejlépe použít. Spíše: „opakovaný vtip není vtipem“ – jistěže se tvůrci slavných titulů (ať už filmových, herních nebo knižních) snaží ze zvučného jména vymlátit co nejvíce. Nicméně pravidlem zůstává, že čím větší je pořadová číslovka, tím horší je kvalita daného počinu. Počin X-Men 3: The Last Stand ale překvapivě nejde po stopách svých herních (zejména počítačových či konzolových) a filmových bratříčků. Spíše se vrhá do neznáma zcela sám, aniž by byl jakkoliv ovlivňován, a možná díky tomu nabízí více než solidní porci zábavy.

Druhý pohled

Stačí se podívat na okolní obrázky a ihned víte, jak se věci mají – titul The Last Stand v jádru připomíná obyčejnou dvojrozměrnou střílečku, kterých jsou na světě desítky. Po bližším prozkoumání jsem ovšem přišel na fakt, že se nejedná o titul nudný, postavený na licenci a názvu. Naopak, mobilový X-Men 3 kloubí prvky akce s logickým uvažováním, důležitým pro další postup v levelech a pro překonávání překážek. Díky tomu se stává ruku v ruce se slušnou variabilitou ovladatelných postav opravdu zábavný.

Kde jsou tady ty plantáže trávy? * Můj zrak prokoukne každou podlost! * Boss? Neee!

Není totiž příliš časté, že ve hrách (zejména mobilových) lze ovládat několik super-hrdinů, obdařených specifickými vlastnostmi. The Last Stand ovšem umožňuje vžít se hned do několika známých X-hrdinů. Jmenovitě například do Nightcrawlera, schopného teleportace, a tudíž i překvapujících útoků, případně Icemana, jenž si zase dokáže vytvořit skluzavku z ledu, díky níž může překonávat mnohé překážky. Právě proto se z titulu The Last Stand stává nadmíru chytlavá záležitost, u které se nuda opravdu nedostaví „jen tak“ z nenadání.

Další příšery na porážku * Romantika... tu já rád * ... to je sice pěkny, co teďka děláš, ale já se s tebou nechci bít

Samozřejmě, že schopnosti, jimiž vás obdařil radioaktivní Bůh, nepřijdou vniveč. Ano, nepřátel je habaděj, jejich rozmanitost snad nebere konce a dokonce přijde v závěru jednotlivých levelů řeč na bosse – mnohdy se jedná o dosti peprné mršky, které dokáží po pár ranách hráče zdolat. Tím se ale zároveň dostávám k jednomu vskutku nemilému faktu – něco jako save/load v průběhu kol neexistuje. Pokud v boji zahynete, a to kupříkladu u závěrečného souboje, musíte začít zase od začátku. A řeknu vám, že není zrovna nejzábavnější hrát jeden level třikrát. Pravda, obtížnost není extrémně velká, mnohdy platí spíše pravý opak, ovšem autoři mohli podobný nešvar odstranit.

A až teprve teď ten první...

Grafika. Lákadlo i strašák spousty her. X-Men 3: The Last Stand se ale po stránce vizuální nepovedl – prostředí je sice pestré a postupem času se proměňuje, jenže jeho detailnost a propracovanost vaše zraky příliš neošálí. Podobně bych mohl mluvit o hudební a zvukovém doprovodu, jenž také příliš nezaujme, nicméně zároveň je pravda, že ani neurazí.

Naopak potěšující je přítomnost české lokalizace (osobně jsem hrál anglickou verzi, nicméně českou jsem měl možnost vidět a vyzkoušet), jež se u mobilového X-Mana 3 povedla takřka na jedničku.

• Hratelnost
  • Několik ovladatelných postav
  • Rozmanitost levelů
  • Čeština
  • Horší grafika
  • Neosluňující zvuky a hudba

Jste-li tedy fandové X-Mana, případně máte obecně rádi komiksové postavičky, neměli byste hru X-Men 3: The Last Stand minout. Nabízí slušnou porci zábavy, několik ovladatelných postav, i příjemnou českou lokalizaci. Sice se nepovedla nejlépe audiovizuální stránka, ovšem dokonalé není asi nikdy nic, takže přivírám oči.

Grafika: 6/10
Originalita: 2/10
Atmosféra: 8/10