Recenze: X-Men Legends 2 - Apokalypsa na vašich monitorech

Minimální konfigurace: procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 1 GB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 2,5 GB HDD
Výrobce: Raven Software (
Vydavatel: Activision (
Distributor v ČR: Cenega (

Svět je na tom špatně. Opravdu špatně. Přihlížíte neuvěřitelnému scénáři. Wolverine, Cyclops a Storm se vydávají vysvobodit Profesora Xaviera. Na tom by nebylo nic divného, kdyby jim v tom nepomáhali Mistique, Sabertooth a... Magneto. Na scénu přichází nejstarší a nejmocnější z mutantů – Apocalypse, který vzápětí ničí sídlo mutantů jménem Genosha. Při té příležitosti unese čtyři mutanty, z nichž jeden je Magnetův syn. Veškeré spory jdou stranou. Bratrstvo a společenství X-Menů kolem Profesora X stanou po boku, aby čelili nepříteli příliš silnému pro obě skupiny, pokud by byly samy.

Přiznám se, že nejsem fanoušek komiksů s X-Meny. Ne snad, že by mi něčím vadily, prostě mě tohle nějak minulo. Ale viděl jsem oba filmy a upřímně jsem byl nadšen. Nápaditost světa mutantů, jejich propracované schopnosti, vztahy... Vše funguje už čtyři desetiletí a to už je slušně dlouhá doba na vychytání všech detailů. Herní zpracování se navíc vydává osobitou cestou a to hned v několika ohledech. Objevuje se tu nejmocnější z mutantů. Xavier a Magneto bojují bok po boku. Oproti prvním X-Men Legends je kladen mnohem větší důraz na celou čtveřici hrdinů, které ovládáte, a navíc na jejich prazvláštní kombinace. Wolverin, Cyclops a Storm v čele s Magnetem se nevidí každý den.

Čtyři jezdci apokalypsy

X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse (XML2) je rozdělen do pěti aktů. Na konci prvních čtyřech vás čeká řádný souboj s unesenými mutanty, na konci pátého číhá velkolepé finále, jaké si komiksoví hrdinové zaslouží. Prostředí je o něco různorodější, než tomu bylo posledně. Budeme bojovat v džungli, prastarém egyptském chrámu, továrně... Obrovskou devizou prostředí je jeho interaktivita, nebo spíše zničitelnost. Na každém kroku narazíte na něco, co jde rozbít, rozmlátit, zničit, nebo roztříštit. Že v tom není rozdíl? Ve hře to také nepoznáte, nejen proto, že vše doprovází stále stejné zvuky. Na druhou stranu to dodává prostředí punc nesterilnosti a bojům šťávu. Nebo snad pohrdnete možností rozmlátit kus zdi bandou „špatných chlápků“?

Některé spory se nezapomínají * Kovové kulky proti Magnetovi? Ehm... * Zřejmě mu nesedla snídaně...

Nejdůležitější je vybrat si tu správnou partu gerojů. Na výběr máte z 15 mutantů a další tři se odemknou během hry. Nesmí mezi nimi chybět jména jako Juggernaut, Colossus, Rogue, Iceman, Pyro... a méně známí, jako Sunfire, Bishop, či Toad. Každá s postav má samozřejmě sadu svých unikátních schopností, které se během hry vylepšují. Kombinace schopností různých mutantů je tou správnou cestou k cíli. Magneto vytvoří kovový most k protivníkům, na které se okamžitě vrhne Wolverine a Juggernaut, přičemž je z dálky podporuje Cyclops svým svůdně jiskrným pohledem.

Přestože většinu soubojů není vůbec žádný problém vyřešit standardním útokem, ať už v jeho běžné, či silnější podobě, speciální schopnosti celé hře dodávají ten správný rytmus. Grafické efekty vytvářejí z vašeho monitoru omalovánky, které by Sluníčko mohlo závidět, do toho se ozývá ryk protivníků a praskot rozbitého materiálu. Zvláště souboje s bossy a minibossy jsou pak pravým komiksovým zážitkem. A myslím si, že o to přesně šlo chlápkům z Raven Software nejvíc.

Storm se s ničím nemaže * RedBull vám dává křííídla * Má takovou nezdravou barvu - asi moc nevydrží

Tři mušketýři

Ach ano, na to bych málem zapomněl. Za XML2 stojí vývojáři, kteří mají na svém kontě tituly, jako Soldier of Fortune, SW Jedi Knight: Jedi Academy, nebo velkolepou akci Quake 4. Jinými slovy za hrou není banda amatérů, kteří si chtějí smlsnout na atraktivní licenci. Právě naopak vám servírují zajímavé akční RPG, které má vše, co byste od žánru mohli chtít. Dokonce se v redakci ukázalo, že XML2 osloví i hráče, jímž je RPG jinak zcela cizí. Přímočará hratelnost drží neustále ve víru akce, s lineárním prostředí není možné zabloudit a kupodivu přímočará cesta k cíli mise (často značená šipečkami) většinu hrací doby nevadí. Ta je okolo pětadvaceti hodin, což vzhledem k lákavé možnosti rozehrát to celé znovu s jiným týmem není málo.

A jak je to s našimi mušketýry? V jednu chvíli ovládáte jen jednoho – o zbytek se stará AI. Se svým vyvoleným můžete dělat poměrně dost věcí. Vedete skupinu, takže za vámi všichni poslušně cupitají a vy se můžete soustředit na destrukci nepřátel i prostředí za použití běžných útoků i speciálních schopností. I uprostřed bojové vřavy přitom není problém zvolit někoho jiného, a tak třeba v krizové situaci přepnout ze zadýchaného Wolverina na Pyra a nepřátelům řádně zatopit. AI se přitom o vaše mutanty stará vzorně. Chování můžete modifikovat pro každého hrdinu zvlášť, je tedy snadné kontrolovat, jak moc se kdo pohrne do boje, kdy a jak bude používat schopnosti a jak moc se bude léčit.

Jo, je jich víc. Má mně to vadit? * "Počkej, kouknu se na to" -Cyclops * Trochu nesourodá banda? Rozhodně

Vše je podřízeno pokud možno pořádně rychlé a dynamické akci. Dovolím si zde malou odbočku – XML je multiplatformní titul, takže se první díl objevil i na mé N-Gage. A větší nápor na klávesnici není ani mobilní ICQ. S PC verzí hry je to stejné; rubáte do klávesnice intenzitou horníka-úderníka, či naopak skotačíte po všemožných klávesových zkratkách s elegancí Franze Liszta (a pak prý že média už nemají vzdělávací funkci). To vše za doprovodu hudby, kterou si sice mimo hru nepustíte, ale v rámci akce splňuje svoji úlohu mnohem lépe, než jednotvárné ozvučení.

Co oči nevidí a z čeho bolí ruce

Grafická stránka hry je taková... komiksová. PCčkáři dluží autorům přinejmenším malé poděkování – na pohled je PC verze XML2 lepší, než její konzoloví sourozenci – což se sice dá očekávat, ale potěší to. Před příchodem next-gen konzolí tak ortodoxní příznivci osobních počítadel mohou ještě chvíli ukazovat na konzolisty dlouhý nos. To však nic nemění na tom, že mi hora barevných oblečků a světýlek na monitoru příliš nesedla. Jasně – je to komiks, ale celé mi to přišlo takové přeumělkované, neostré a divné. Nicméně tuhle výtku berte jako můj subjektivní názor a vlastní obrázek si udělejte z obrázků...

Jeden z mnoha soubojů - hra je v jádru jen o nich * A teď jsem velkej a budu zlej * Interface... chtělo by to facelift

Co mi ovšem nikdo nevymluví je úděsnost ovládání. Jsou v podstatě dvě cesty, jak se misemi XML2 probíjet, přičemž kombinace obou si hladově žádá vaše duševní zdraví. Buďto budete hrát za pomoci klávesnice i myši. Máte tak v každou chvíli přehled o situaci díky nastavitelné kameře a útočit můžete prostřednictvím myšítek. Klávesnici tak zapojíte jen na přepínání postav a léčení. Jenže ouha! Zkusíte speciální schopnosti, avšak zmáčknout KP5 a E je výkon přesahující schopnosti jedné ruky. Ovládání čistě klávesnicové tento problém řeší, ale díky typicky konzolové kameře, mající v oblibě zdi, sloupy a jiné neprůhledné překážky, nevidíte nic. Takže si pohledem hýbete klávesami, což však bude vyžadovat mutaci, jež vám přidá třetí ruku, nebo schopnosti převyšující výše zmíněného pana Liszta.

Budu ale objektivní. Pro mě naprosto nepoužitelné ovládání, o němž se mi bude zdát, jakmile po tom šíleném kafi, co mám zrovna v sobě, za dva až tři dny usnu, může pro někoho být naopak důvodem k hraní XML2. Zní to rozporuplně? Jsem hráč RPG a jako takový mám určitý zažitý standard. Ovládání myší či klasikou WASD a pár kláves navíc, obvykle něco jako mezerník, E, Q a další věci, co jsou po ruce. Kolega Tomáš Vrána RPG nehraje, ale XML2 si díky klávesnicovému ovládání parádně užil. Vyberte si proto pro sebe tu správnou škatulku.

Pokud máte pocit, že jsou souboje místy nepřehledné, připište si bod * Ááá - to jsem se to dnes krásně vyspal * Tak pěkně seknu a nepřítel má zase zpoždění

Drobky aneb složme ze strouhanky rohlík

Moje oblíbené 3D puzzle pro středně pokročilé chovance dr. Chocholouška a redaktory Doupěte není v nadpisu samoúčelně. Z jednotlivých součástí si nyní poskládáme obrázek s nápisem X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse a na zeď pověsíme výsledné hodnocení. Raven Software nám servíruje akční řežbu v X-Manovském duchu. Nepřátelé a většina předmětů z okolí poletují vzduchem za záře schopností jednotlivých mutantů. Čtyřlístek (Fifinka s Bobíkem chybí) mutantů si proráží cestu intenzitou malinkého atomového výbuchu a když je něco zdrží, rozpoutají se vám na monitoru ty správné mutantské orgie.

• Svět X-menů
  • Interaktivita prostředí
  • Spojenectví Xaviera a Magneta
  • Důraz na originální kombinace mutantů
  • AI ovládající spolubojovníky
  • Schopnosti dělají ze soubojů akci věrnou komiksové předloze
  • Atraktivní příběh a hlavní padouch
  • Pro někoho opravdu zpackané ovládání
  • Nepřehledný interface
  • Grafika se může zdát přeumělkovaná
  • Některým se může zdát, že už zbytečně rýpu

RPG systém je vyřešen tak, aby nikoho neobtěžoval, ale zájemce si užil. Levelup se dá vyřešit automaticky, nebo si vše pečlivě rozvrhnete sami. Pokud tedy překousnete opravdu hodně zmutovaný interface, který o pojmech přehledný, intuitivní, či snad funkční zřejmě nikdy neslyšel, dostanete se k dalším kladům. Opomenout nelze příjemné animace, které vás provázejí příběhem, místy povedené dabérské výkony a především komiksový příběh plný zvratů, jenž vám samozřejmě nevyzvoním. Máte tedy v podstatě dvě možnosti. Buďto vám vstanou vlasy hrůzou i tam, kde žádné nemáte, při pohledu na interface a vzápětí si zlomíte několik prstů při ostřejších soubojích, anebo se zcela naopak obratně opřete do klávesnice a nějaký interface vás nerozhází.

Schopnosti schopné (eh?) zasáhnout více nepřátel jistě oceníte * Rozlila se mi minerálka... * Na tobě se příroda teda vyřádila... jestli to vůbec byla příroda

Nebudu vám tvrdit, že patřím do druhé skupiny – podle recenze jste opak jistě už dávno pochopili. Jsem však přesvědčen, že „moje“ skupinka bude mít znatelně méně členů, než ta druhá, díky které vznikne kolem XML2 slušná komunita fanoušků, takže si třeba užijete kooperativního multiplayeru. A buďte si jistí, že nakopat Apocalypsovi zadnici s třemi kamarády po boku, je rozhodně mnohem víc „kúl“, než se s tím packat o samotě. Vybaví-li se vám pod zkratkou RPG epické série Gothic, Elder Scrolls, Baldur’s Gate, Fallout, či pohádka Fable, dejte ruce pryč – tohle pro vás není. Chcete-li akční RPG a/nebo pořádnou X-Menovskou hru, nemůžete sáhnout jinam, než po Rise of Apocalypse.

Zvuky: 6/10
Ovládání: 4 nebo 8/10

X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse je důstojnou hrou pro X-menovské komiksy i pro vývojáře z Rave Software. Vzhledem k tomu, na kolika konzolích vychází, zřejmě vydělá pěkný balík. A zaslouží si to.