Recenze: X2 The Threat - novodobý nástupce Elite

Frontier, Privateer, Freelancer - všechny tyhle hry mají vyjma společné koncovky "-er" také podobnou náplň. Jedná se o vesmírné simulátory, ve který jde v prvé řadě o peníze, pak o dobrodružství a nezřídka i osud celého lidstva. X2 - The Threat na tradici těchto her navazuje. Jak úspěšně, to se dozvíte v dnešní recenzi!

Typ hry: vesmírný a obchodní simulátor
Minimální konfigurace: Windows 98SE/2000/ME/XP, Pentium III 800 MHz, 128 MB RAM, grafická karta 32MB RAM, 4x CD-ROM, 800 MB na disku
Doporučená konfigurace: Pentium III 1.3 GHz, 256 MB RAM, grafická karta 64MB RAM, DirectX 8.1, 32x CD-ROM, 1 GB na disku
Testovací konfigurace: Athlon 2200+, 512 MB RAM, 128 MB graf. karta GeForce Ti 4800SE
Oficiální stránky:
Výrobce hry: Egosoft (www.egosoft.com)
Distributor hry: Enlight (
Distributory hry v ČR: Hypermax (

Radostně jsem si povyskočil, když se mi podařilo uzurpovat si X2 - The Threat v redakční tlačenici pouze a jen pro sebe. Konečně, říkal jsem si, zase nějaký pořádný simulátor, který mě dokáže zabavit v čase umorousaných zimních večerů! O tom jak to celé dopadlo si můžete přečíst na následujících řádcích.

Prehistorie a historie

Na počátku bylo slovo a to slovo znělo "Elite". Zejména kvůli mladším čtenářům, kteří snad ani názvy jako Elite či Frontier neznají, se na úvod krátce vydáme do časů dávno minulých, kdy světu počítačových her vládli stroje Commodore 64 a Amiga. Ti světaznalejší, pokud si nechtějí připomenout dávno zapomenuté časy, mohou s klidem přeskočit.

V roce 1985 uvedl človíček jménem David Braben se svou společností Firebird na trh hru Elite právě pro C64. Všeobecná vlna pozdvižení, která následovala, si vyžádala nejen konverze pro Amigu a PC, ale také druhé (Frontier: Elite 2, 1993) a třetí pokračování (Frontier: First Encounters, 1995). Vysoké popularity těchto her si nemohlo nepovšimnout studio ORIGIN, které ze série svých bojových simulátorů Wing Commander odtrhlo "obchodní" odnož pojmenovanou Privateer (1993). Ta se později dočkala také druhého, a dle mého názoru i nepoměrně kvalitnějšího pokračování (Privateer 2: The Darkening, 1996).

V nekonečném vesmíru narazíte na nekonečné množství různých lodí, platí to pro hry, filmy i seriály

Spolu s tím jak se počítačové hry dostávaly do povědomí stále širší veřejnosti, slábla popularita vesmírných simulátorů. Staly se nadšeneckou, specializovanou záležitostí pro poměrně úzkou skupinu hráčů. Nicméně ta byla stále dost početná na to, aby se německé společnosti Egosoft vyplatilo v roce 2000 vydat titul X: Beyond the Frontier. Ten vypráví příběh zkušebního pilota, který je díky až přespříliš úspěšnému testu nových hypermotorů přenesen na druhý konec galaxie, kde zažívá originální dobrodružství. Zní to jako upoutávka na nějaký televizní seriál a on z toho vlastně takový malý seriál byl - následovala pokračování X-Tension a X-Gold, aby vše mohlo být završeno právě titulem X2 - The Threat, který na původní dějovou linii nepřímo navazuje.

Napravený zloděj, dvakrát horší zloděj?

Od posledního dílu série "X" doba pokročila a žádá si nové přístupy a nové hrdiny. Obojí X2 - The Threat splňuje, posunuje příběh o 25 let dopředu, přináší novou hlavní postavu, nové zpracování, nové možnosti. Aneb "nová novější, spodky čistější". Anebo ne?

Nejrůznější vyvrhelové společnosti bývají vděčným námětem pro hlavní hrdiny mnoha her, filmů či románů. Tentokrát po jednom takovém sáhnul i Egosoft. Je jím pilot a vesmírný zloděj jménem Julian. Jméno není příliš důležité, můžete se přejmenovat třeba na Kozu Rózu, když budete chtít (v animacích vám ale stejně budou cpát do hlavy, že jste Julian). Úvod hry se nese ve zpytavém duchu, když jste spolu se svým kumpánem chyceni při činu a na dlouhou dobu uvězněni. Co vypadá na první pohled spíše jako závěr se zanedlouho promění ve velkolepý úvod do epického příběhu, ve kterým nechybí a) šťastné znovunalezení rodiny, b) boj proti příšerným příšerám a c) krásné ženy. Mám vám prozradit víc? Nu tedy dobrá, ale nebojte se, zážitek si tím nezkazíte. Hlavní příběhová linie X2 je sice lineární, ale zato poměrně obsáhlá a místy i docela překvapivá, nudit se rozhodně nebudete.

Takhle zmenšené vypadají screenshoty z X2 náramně pěkně, ale při bližším zkoumání zjistíte, že je to jen pozlátko

Z vězení vás dostane jistý Ban Danna, jehož jméno sice může připomínat banán, ale my si z tohohle staříka vůbec střílet nebudeme. Vždyť mu vděčíte za tolik! Dostal vás z vězení, napravil vaši pochroumanou zlodějskou mysl, osvobodil i nepostradatelného kámoše Breta a co víc, dal vám práci. Zprvu sice fádní a nudnou, ale už v druhé misi nabírající na zajímavosti (a atraktivitě) a ve třetí už pořádně roztáčející obrovitá kola osudu.

Obchodník, dobrodruh, pirát nebo vše v jednom?

"Obchoduj, bojuj, buduj, mysli" - tak zní hlavní heslo téhle hry. Herní možnosti X2 jsou neuvěřitelně rozsáhlé. Všechno sice začíná úvodem do příběhu, který tvoří důležitou součást celé hry, nicméně není tím nejdůležitějším. Tím je zde svoboda. V X2 má hráč naprostou volnost pohybu i konání. Kdykoliv můžete příběhovou linii opustit a vydat se vlastní cestou kam až vás motory vaší lodi vystřelí. Ze současných titulů snese X2 srovnání nejlépe asi s proslulým Battlecruiserem od Dereka Smarta, ale ani to není tak docela férové. Zatímco Battlecruiser je čistě jenom o boji, v X2 toho můžete dělat mnohem víc.

V kokpitu své lodi najdete všechny důležité informace o svém okolí i vlastním vybavení

V X2 je všechno gigantické - budovy, lodě, stanice, výbuchy, ovšem i ta nejmenší srážka vás může zabít nebo znepřátelit s tím druhým

Třeba se stát těžebním magnátem. Začíná to první továrnou nebo křemíkovým dolem na asteroidu a končí u obrovského impéria rozprostírajícího se po mnoha sektorech, které nejenže vydělává milióny, ale ovlivňuje ekonomickou situaci celé galaxie. Tržní systém v X2 je značně dynamický a neustále se vyvíjí, mění se s každou událostí. Vesmír X2 je živoucí organismus, který dýchá spolu s vámi. Pořád se tady něco děje - ať už sou to pirátské útoky nebo nekalé obchody. Nemusíte vždy stát na straně těch dobrých, být pirátem bývá někdy docela výnosné. A zábavné. Ale nebezpečné zároveň. Naopak takový lovec pirátů si může docela slušně žít všude tam, kde nejsou piráti doma (a takových míst je tady naštěstí opravdu jen málo).

• Zajímavý příběh
  • Obrovský komplexní svět
  • Naprostá volnost pohybu
  • Rozsáhlé herní možnosti
  • Propracovaný ekonomický systém
  • Zdloooouuuuhááávééé...
  • Složité na ovládání
  • Rozporuplné audiovizuální zpracování
  • Vysoké hardwarové nároky
  • Pouze pro vesmírné fajnšmekry a ty, kteří nemají peníze na vlastní raketoplán

Samozřejmě, že ani boj tady nezůstává opominut. Své lodě (ano, postupem času jich můžete vlastnit víc, třeba celou flotilu) si vybavujete podle tučnosti konta a účelu, kterému mají sloužit. Mohou to být doprovodné lodě pro transportéry, aby je chránily proti útokům pirátů, anebo to naopak budou právě transportéry, které více než silné zbraně a výbornou manévrovatelnost vyžadují velký nákladový prostor. Takřka každou vlastnost vaší vesmírné lodi lze upravovat, od síly štítů, výkonnosti motorů, dostupných palných zbraní a raket až po vybavení nejrůznějšími pomocníky.

Ovládání různých lodí se samozřejmě liší - stíhače jsou manévrovatelnější než například velké transportní lodě

Vážení cestující, let potrvá pouze několik minut...

Jenže v tom je právě ten problém. Několik minut je u počítačové hry sakra dlouhá doba. A tahle hra je gigantická - opravdu GIGANTICKÁ! Nic většího dnes pravděpodobně jen tak nenajdete. Obsahuje přes stovku hvězdných systémů, v každém z nich se nachází několik různých stanovišť - nejčastěji jsou to různé průmyslové komplexy, jako elektrárny, farmy nebo už zmíněné křemíkové doly, občas ale natrefíte také na obchodní stanici nebo loděnici. Dvě nejdůležitější místa v celém vesmíru, samozřejmě hned po tom zvaném "doma". Takřka v každém obyvatelném komplexu se nachází "vesmírná nástěnka" s nabídkami práce nebo prostě jen zajímavými zprávami. Někdo žádá o převoz zboží, jiný se vsadil, že se dostane co nejrychleji z místa A do místa B a jindy se zase princezna v království C přiotrávila zkaženým jogurtem, takže je rychle potřeba protilátka. Ale jen v obchodní stanici můžete prodávat nebo nakupovat opravdu rozsáhlý sortiment výrobků a jen v loděnici seženete výbavu pro své lodě.

Příběh je často posouván dál za pomoci in-game filmečků nebo animací - někdy i docela povedených...

...ale v okamžiku, kdy se na scéně objeví postavy, přímo otřesných; výbuchy vypadají docela dobře, co říkáte?

A v čem je vlastně ten úvodem zmiňovaný problém? Právě v rozsáhlosti, komplexnosti. Cestovat i tou nejrychlejší lodí mezi jednotlivými hvězdnými systémy, které jsou propojené sice propracovaným, ale přesto stále docela pomalým systémem hvězdných bran, je ubíjející. A nezachrání to ani urychlovač času. Možná spíš hypermotory, díky kterým můžete skákat libovolně jako žabáci ze sektoru do sektoru, ale na ty si vyděláte teprve po úvodní hodině hraní. Nejsem si jistý, kdo to tu hodinu vydrží. Rychlost cestování není jediný problém. Spravovat systém mnoha vesmírných stanic rozházených v kdejakém koutě vesmíru také není právě peříčko. Existuje tady systém správců, kteří vám na stanice dohlédnou, ale až příliš často se přesvědčíte o platnosti známého pravidla "udělej si sám".

Vypadá to jako obrovský vesmírný bagr, ale ve skutečnosti je to přepravní loď * Město budoucnosti * A to je samotný Ban Danna

Zautomatizovat je možné dokonce i pohyb vašich lodí a nákup na stanicích - celé je to trochu krkolomné, nicméně funkční. Teprve po několika desítkách minut hraní jsem přišel na to, že není třeba v jednotlivých stanicích zdlouhavě parkovat do připravených doků, ale stačí zmáčknout klávesu ESC a loď se automaticky zaparkuje, pokud zmáčknete znovu ESC, objevíte se rovnou venku ze stanice. A takových skrytých, nesmírně užitečných, ale hráčům předem neznámých vychytávek je X2 plná. Ovládání vám zabere myš (pro pohyb lodi) i téměř celou klávesnici (pro všechno ostatní). Už to samo o sobě hodně vypovídá o cílové skupině zákazníků. Pranic tady nepomůže ani chystaná česká verze od Hypermaxu, která má vyjít v březnu.

Grafika, hmmm?!

Co X2 nelze upřít, to je naprosto skvostné grafické zpracování. Minimálně při pohybu vesmírem se budete rozhlížet kolem sebe a samou libostí si pomlaskávat. I kokpity lodí vypadají k světu, některé modely také stojí za ohlédnutí. Radost z grafiky ale povadne při pohledu na často používané tuctové, primitivní textury, což je markantní zejména při parkování v titánských vesmírných stanicích.

Nic naplat, ty postavy jsou prostě hnusné, zachraňují to jen krásné obrázky z vesmíru a legrační xichty mimozemšťanů

Zaparkovat ve stanici není snadné, naštěstí máme autopilota * Ano, to jsem já - loď mi ukradli, musím létat ve skafandru * Východ slunce :)

Dvě věci zážitek z na první pohled skvělého vizuálního zpracování vyložené kazí - jednak jsou to doslova ohavné animace, ve kterých nejvíce bijí do očí strnulé, toporné postavy, a za druhé je to extrémní hardwarová náročnost, která se nijak nesnížila ani po vydání prvního patche, který je k dispozici na oficiálních stránkách.

Za vyzdvižení stojí také krásná, podmanivá a atmosféru skvěle doplňující hudba, která se klidně dá poslouchat i samostatně. Druhá strana audiální mince ovšem skrývá žalostně nekvalitní synchronizaci pohybu rtů s řečí v animacích a mizivé procento zvuků. Vím, jsme ve vesmíru, ale tady bych na realističnosti přeci jen raději šetřil a přidával víc na efektech. Lidem se to prostě líbí, tak proč jim to upírat?

Pouze pro vyvolené

Těžko s něčím srovnávat. X2 - The Threat je třeba oproti takovému Freelanceru úplně jiná liga. Lidé z Egosoftu musejí být skuteční nadšenci, v X2 stvořili fantastické dílo, které však plně docení pouze hrstka hráčů a ještě menší počet z nich si ji opravdu koupí. Nejsem si úplně jistý, zda měli manažeři do puntíku přesně vypočítanou návratnost, anebo jestli prostě vsadili na divokou kartu, nicméně zůstává pravdou, že na takhle obrovskou a komplexní hru jen tak nenarazíte.

Zvuky: 6/10

Pokud jste vždycky chtěli být vesmírným korzárem, máte fůru volného času a pamatováka na klávesové zkratky, je tohle hra pro vás. Normálním jedincům se její hraní nedoporučuje.

Celkové hodnocení: 6/10