Recenze: X3: Reunion – nekonečný vesmír volá

Vesmír se opět otevřel všem, kteří hledají bohatství, slávu a dobrodružství. Již třetí pokračování hry snažící se navázat na zašlou slávu her typu Elite je zde. Dokáže však tento žánr pobláznit zástupy hráčů jako kdysi? Přepoklady na to má, ale to stačit na úspěch nemusí.

Typ hry: vesmírný simulátor
Minimální konfigurace: procesor 1,7 GHz, 512 MB RAM, 128 MB 3D grafická karta, 4 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+ , 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Egosoft (
Distributor: Deep Silver (

Zapomenutý žánr?

Vesmírné simulátory patří v současné době na listinu ohrožených druhů. Jen si vzpomeňte, kdy jste se dostali naposledy do vesmíru za knipl nějaké futuristické poletuchy? Mě jako poslední v hlavě uvízla freewareová záležitost podle seriálu Babylon 5. Trochu málo, když si vezmete, co jich dříve bylo, ať už orientovaných na boj (jako legendární X-Wing, Tie-Fighter, Wing Commander, Inferno, Freespace, Starlancer…) či obchodně založených (kde musím vzpomenout pecky tipu Elite, Privateer, dále IW 2, Freelancer nebo právě série X). Ale dost žehrání, zvlášť, když jsme se dočkali X3: Reunion, která všem vesmírným dobrodruhům otvírá svoji náruč plnou nekonečna.

Pohled z věže * Některé stavby prostě vyrazí dech * Přístávaní je brnkačka

Hned na začátek bychom si měli ujasnit jedno. Vesmírné obchodní simulátory jsou záležitostí pro trpělivé, zvlášť když nabízí takovou komplexnost a bezbřehou volnost jako právě X3. Pokud nedokážete strávit hru, kde co půl vteřiny něco nevybuchuje, nestřílí či neumírá, Reunion raději ani nezkoušejte. Čekala by vás potupná smrt unuděním. Naopak pro všechny mezigalaktické průzkumníky, interplanetární šmelináře a hvězdné velkotovárníky nabízí tahle hra stovky hodin zábavy.

Sága pokračuje

X3: Reunion přímo navazuje na konec minulého dílu. Znovu se ujmete role Julliana Brennera, mezigalaktického dobrodruha. Argonská flotila se ocitá na pokraji rozpadu po neustálých útocích nepřátelské rasy Khaak. Aby toho nebylo málo, na scénu přichází nový, ještě nebezpečnější protivník a objevuje se neuvěřitelně mocný artefakt, pro jehož získání by různé frakce udělaly doslova cokoliv. Příběh se postupně odhaluje v 15 na sebe navazujících misích. Což se může zdát málo, ale to není vše, co X3 nabízí.

Mazaně čekám ukryt  za asteroidem * Vzhůru do neznáma* Grafika vypadá prostě excelentně

Ono totiž o nějaký děj moc nejde. Největší síla hry tkví v neskutečně rozsáhlé volnosti, která nabízí doslova celý vesmír k vyřádění. Nic vás nenutí nikam spěchat, můžete klidně celé hodiny prozkoumávat jednotlivé sektory a kochat se žijícím vesmírem. Můžete obchodovat, těžit nerosty z asteroidů, sestřelovat piráty či jiné protivníky a kdo ví co ještě. O tom, že spousty zábavy se dá zažít i bez příběhových misí vás přesvědčí samotné hlavní menu, kde si jde zvolit i módy bez děje, v nichž se můžete vrhnout přesně na tu činnost, která vás láká. Není problém se stát vesmírným průzkumníkem, obchodníkem, či nájemným žoldákem. Výhodou těchto voleb jsou speciálně upravené startovní podmínky; obchodník získá loď s velkým nákladovým prostorem, žoldák mrštnou, těžce vyzbrojenou stíhačku atd.

Nemá smysl vyjmenovávat, co vše se dá v X3 provádět, ale vězte, že celá hra je doslova našlapaná možnostmi. Jeden příklad za všechny. Z vaší lodě jde vystoupit a pohybovat se ve vesmíru jenom ve skafandru. Lze tedy - v jistých případech - krást cizí plavidla. Nebo další příklad - můžete z vašeho plavidla vystřelit náklad. Využití je nasnadě. Živíte se zrovna pašováním nelegálního zboží a blíží se k vám vesmírná patrola? Není nic snazšího než odhodit nepohodlný náklad do prostoru.

Mezigalaktický byznys

Největším počtem možností je obdařeno obchodování. Tvůrci se holedbají novým systémem, jenž se o byznys stará. Celý vesmír je plný NPC postav, které sami obchodují, budují továrny a ovlivňují trh. Na něm, pochopitelně, funguje pružně reagující systém nabídky a poptávky. S trochou snahy se z nemajetného obchodníčka s malou lodí můžete stát úspěšným byznysmenem s celými flotilami a s vlastními obchodními trasami. Pokud na to máte, klidně si můžete postavit vlastní továrny a vydělávat tak ještě víc, až se z vás stane kosmický Rockeffeler.

Další vesmírná stanice * Tak do čeho investujeme? * Designy lodí jsou výborné

V porovnání s obchodováním není nabídka možností pro žoldáka tolik pestrá. Dají se brát questy od NPC postav, ovšem pokud jste měli tu čest s předešlým dílem, zjistíte, že autoři velkou měrou úkoly převzali. Bavit se však můžete prostým sestřelováním pirátských lodí a následným sbíráním pozůstatků. Pokud zbraně postrádají potřebný účinek, není problém si nakoupit lepší kanóny, rakety, či další užitečné vybavení - například skener nákladu. Motory lodí se dají upravit, štíty a ovládání zlepšit. Nebo se na všechno vylepšování dá vykašlat a rovnou si koupit celou novou loď. Jednotlivých druhů tu najdete snad stovky. Od malých průzkumných stíhaček přes obrovské obchodní lodě až po válečné křižníky. Vše se dá vlastnit, ve všem se dá létat.

Bohužel na první pohled nezjistíte, že pilotujete novou stíhačku, protože ve hře se nedá zobrazit kokpit; ovšem dá se přepnout do pohledu za loď a pak se kochat detailním modelem nového plavidla, kvůli kterému jste museli prodat i vlastní ponožky. Na druhou stranu absence kokpitů má pozitivum v naprosté přehlednosti HUDu. Na obrazovce vidíte přehledně zobrazené všechny důležité informace a díky chytrému ovládání máte vlastně kdykoliv přístup ke všem ovládacím prvkům. Staří kosmičtí harcovnicí pravděpodobně vytáhnou ze skříně svůj stovkami bitev prověřený joystick, ale ovládání je solidně upraveno i pro kombinaci myš a klávesnice. Myší ovládáte řízení do okamžiku stisknutí pravého tlačítka, kdy se vám zobrazí klasický kurzor.

Kdo hraje bez patche, ten brzy zapláče

Pokud se do hraní X3 vrhnete, rozhodně si nejdřív nainstalujte patche, které jsou v  současnosti k dispozici. Asi největší chybu, kterou aktuální verze 1.2 odstranila, je náhodné padání při přesunu ze sektoru do sektoru. Moje první hra ve verzi 1.0 skončila už při pokusu o první skok. Dalším opraveným problémem byla synchronizace zvuku a obrazu, kdy jednotlivým postavám nebylo někdy vůbec rozumět. Autoři zapracovali též na optimalizaci enginu, ale v tomto ohledu má hra ještě stále co dohánět. Patch 1.2 též upravil některé další herní aspekty, například vylepšení menu atd. V současné době tvůrci usilovně pracují na patchi verze 1.3. Výpis oprav si můžete prohlédnout třeba tady.

Pomocí něj můžete klikat po celém HUDu a měnit zbraně, vybírat cíle či se orientovat v různých menu, kde najdete naprosto vše od informací o pilotovi, lodi, nákladu, přes mapu vesmíru a současného sektoru po herní menu. Vše zpracované do klasických okének ne nepodobných Windows. Což na jednu stranu přispívá k obrovské přívětivosti, kdy si nemusíte pamatovat tunu klávesových zkratek, ale ke všemu se snadno proklikáte, bohužel tím však ztrácí hra na atmosféře. Nikdy jsem si totiž nepřipadal jako ve vesmírné lodi.

Nekonečné pustiny vesmíru

Dalším problémem je určitá neosobnost až sterilita hry plynoucí z faktu, že kromě občasného výletu ve skafandru neopustíte kokpit lodi. Vážně mi chyběly návštěvy jednotlivých vesmírných stanic jako v legendárním Privateeru či nověji Freelanceru. Což zamrzí o to víc, když si uvědomíte, nakolik je zdejší vesmír plný lidí. Většina sektorů je plná civilních lodí, továren a vesmírných stanic. Na druhou stranu tato výtka je ryze subjektivní, mnozí určitě uvítají realistické zpracování než nějaký přebarvený kosmický cirkus.

Šutrák jako živý * Podrobná mapa, základ cestování * Tak co si vybereme?

Ve hře nenajdete žádný tutoriál, což může být pro nováčky velký problém. Sice na vás během hraní tu a tam vyskočí tabulka s užitečným tipem, ale pokud nemáte zkušenosti s minulými díly, strávíte pár dní jen samotným prozkoumávání toho, co hra nabízí. Což je v dnešní době, kdy vám skoro každá hra vede za ručičku, na pováženou. Zvlášť, když se jedná o komplexní o obrovský vesmírný simulátor. Dalším odrazujícím prvkem je celková pomalost hry; přeci jenom nějakou dobu trvá, než se dostanete do cíle, i když cestujete se zapnutým zrychlením času. Pravda, později se dá rovnou skákat ze sektoru do sektoru, ale i tak X3 sází na vláčnější tok hry a celkové pomalejší tempo. Ovšem na to jsem vás upozorňoval už na začátku recenze.

Obrázky jak Hubbelova teleskopu

Vesmír, jak nám ho předkládá X3, je vskutku famózní podívaná. Samotné prostředí plné hvězd, planet, mlhovin, asteroidů a dalších kosmických objektů vypadá jak z obrázků viděných na hvězdárnách a když si přidáte tuny do detailů vymodelovaných lodí a vesmírných stanic, budou vám až oči přecházet. Málokterá hra vás dokáže pohltit tak, že klidně hodiny budete bloumat po jednotlivých koutech vesmíru, jen abyste viděli tu kosmickou nádheru. Nejednou jsem strávil pár minut tím, že jsem oblétával některou z gigantických lodí a prohlížel si až maniakální důraz na detail každé sebemenší plochy.

Můžete pokecat s kde kým * Ještě kousek, ještě kousek... * Žhavení laserů, ale jen pro efekt

Jenže tahle grafická pastva si vybírá krvavou daň v podobě brutálních nároků na hardware; i když za náročnost hry může ve velké míře nevyladění enginu, čím bylo neblaze známý i minulý díl. Naštěstí tvůrci neustále pracují na dalších patchích, které odstraňují různé herní nedostatky a zlepšují plynulost hry. V současné době se na mé konfiguraci (Athlon 64 3000+ , 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB) se s patchem 1.2.1 hra stávala občas mírně nehratelnou s nastavením 1024x768, detaily high, vypnutý AA, kdy FPS v některých sektorech padaly pod hranici 10 snímků.

Hudba zůstala stejná nebo hodně podobná minulému dílu a jako pobarvení vesmírného dobrodružství funguje skvěle. Skládá se většinou z pomalých, uklidňujících melodií. Čas od času se mi místo zvuků ozývalo z reproduktorů podivné škrčení, což by měl nejbližší patch odstranit. Veškeré briefingy a rozhovory jsou nadabované, ovšem titulky si musíte zapnout v menu a hra si jejich nastavení nepamatuje, což znamená zapínat je pokaždé znovu a čekat na patch.

• Nádherná grafika
  • Stovky lodí
  • Obrovská svoboda
  • Perfektní ekonomický model
  • Rozsáhlý vesmír
  • Hardwarová náročnost
  • Bugy, bugy, bugy
  • Pomalejší tempo
  • Převzaté věci z X2

X3: Reunion nabízí takřka nekonečnou zábavu pro ty, kteří se chtějí toulat nekonečným (dobře, není nekonečný, má myslím "jen" 133 sektorů) vesmírem a budovat vlastní impérium. Bohužel, stejně jako minule se na trh dostala nevyladěná verze a pár patchů bude na odstranění všech problémů ještě potřeba. Fanoušci minulých dílů už rovnou mohou vystartovat do obchodů, ostatní by si měli rozmyslet, jestli obrovskou kompletnost a pomalejší tempo zvládnou. Případnou odměnou jim bude neuvěřitelná grafika a neskonalá hloubka herních možností.

PS: Po opravení všech zásadních chyb si k výslednému hodnocení budete moci připočíst ještě bod.

Zvuk: 8/10

Impozantně rozsáhlý vesmírný simulátor, který však nepůjde pod nos všem. Pokud jste strávili stovky hodin v Elite, X3 vám přinese podobný zážitek. Jen škoda těch bugů.