Recenze: Xanadu NEXT – hardcore RPG

Jak vypadá jedno z nejzásadnějších mobilních RPG? Myslíte si, že hardcore už je jen vyšumělý pojem, který ztratil význam s příchodem vlněných ponožek a mluvícího otvíráku na pivo? Nenastal čas pro jeho novou definici? Japonci se o to už pokusili a výsledek vypadá dost přesvědčivě.
Recenze: Xanadu NEXT – hardcore RPG

Žánr: Action RPG
Multiplayer: ano (Bluetooth  / N-Gage Arena)
Platforma: N-Gage
Výrobce: Nihon Falcom
Vydavatel: Nihon Falcom

I když se reklamním povídačkám, do kterých autoři balí svoje hry, nedá vždycky úplně věřit, tentokrát měly něco do sebe. Některé položky sice pokulhávají, ale slibované "hardcore RPG gaming" se opravdu koná. Protože jestli tohle není ten nejhardcorovější hardcore, tak ať moje stáda pohynou, ropné vrty vyschnou a diamantové doly těží jen písek.

Když Shigeru Miyamoto (tvůrce legendárních titulů osmedesátých let Donkey Kong, Mario a Zelda) nedávno v rozhovoru pro CNN kritizoval současné příliš herně a časově náročné tituly, jimž se mohou věnovat jen opravdoví hardcore hráči, musel mít už z Xanadu NEXT odehráno hezkých pár hodin. Protože pokud to s jeho hraním myslíte vážně, ujistěte se, že jste ochotni mu věnovat hodně času a hodně nervů.

Procházka na náměstíčku * Procházka na cestě * Procházka na mostě

U jeho zrodu taky nestojí žádná jelita, ale renomovaná posádka Nihon Falcom. Ta má na svém kontě řadu RPGček napříč celou platformovou škálou, mezi jinými dreamcastového Sorceriana, PSPčkovou Gagharv Trilogy nebo PC sérii Ys. Samotné Xanadu NEXT navazuje na dvacet let starou japonskou PC hru, o níž je dnes známé jen to, že to nebylo ani akční, ani RPG. Jisté každopádně je, že mírumilovná a po všech stránkách šťastná země Xanadu je opět terorizována zlým dračím králem Galsisem, a vaším úkolem je dirigovat bezejmenného červenovlasého žoldáka městečkem Marion Berck a přilehlými oblastmi až k finálnímu vyřešení všech problémů.

Bonus za totální anihilaci * Truhlo truhličko, kdo v tobě přebývá? * Momo chce domů, Momo chce domů!

To se ovšem snadněji napíše než udělá. Ne že by obyvatelé městečka snad byli skoupí na slovo, ale s konstruktivním návrhem či radou jak vyřešit aktuální quest raději nepočítejte. Ať už půjde o nalezení starostovy dcery, získání legendárního meče Dragon Slayeru nebo vysvobození městečka ze spárů temnoty, je pouze na vás, z kterého konce to vezmete. A že je za co brát. Xanadu představuje klasické pravoúhle políčkové RPG viděné z třetího pohledu, jehož každý čtverec navazuje až na čtyři další, a to i o úroveň výš či níž. V lokálním krámku se tedy vybavíte nějakou sečnou zbraní, několika zdravotními flaštičkami a hurá do světa; třeba cestou i vyřešíme zadaný quest.

Ukázka lehkého puzzlu z hradu * Středně obtížný puzzle s bednami (ano, těch beden je šest) * Až potkáte pár takových drobečků, poznáte, že jde do tuhého

I když předchozí věta může připomínat nepříliš povedený pokus o vtip, docela dobře vystihuje situaci. Například ve fázi, kdy je už Momo zpátky doma a jste vysláni zdolat domnělého King Dragona, aniž máte potuchy kde ho hledat, se už z městečka můžete vydat dvěma směry a máte přístupné tři různé lokace. Některé jen do poloviny či dvou třetin, protože jste nevyřešili některý z puzzlů v dané nebo jiné oblasti nebo nenašli nějaký klíč. Milý dráček se ovšem ukrývá na konci zcela jiné, čtvrté lokace, k níž vede cesta přes neomapovanou část ruin, aby orientace snad nebyla příliš jednoduchá. Při hledání cest budete po sté přecházet mezi lokacemi a zkoušet, kterou cestou se vydat. Je to hardcorově frustrující.

Troll s kladivem. Velkým. * Kde to jsme? Kdo ví. * Při DEX okolo stovky minout tohohle, to už je hardcore.

Čím dál od městečka se vypravíte, tím víc se budete muset spolehnout jen na svůj čuch, zásoby léčiv a šermířské umění. V prostředích, mezi nimiž nechybí dávné ruiny, hradní dungeony, vulkán a rozlehlý hrad, naleznete bohatou zásobu obyvatelstva, které nepropásne jedinou šanci na nějaké to kousnutí, flusnutí, ďobnutí, seknutí, říznutí nebo klofnutí. Zásadní roli zde přitom hraje jedna z vlastností společná vašemu hrdinovi i všem ostatním potvorám - obratnost neboli dexternity. Rozdíl mezi jejími hodnotami totiž určuje pravděpodobnost, s níž útočník zasáhne cíl. Ze začátku to bude brnkačka, po chvíli už to nebude tak slavné a po další chvíli budete rádi za třetinovou úspěšnost. Při hodnotách DEX okolo 110 jsou už nepřátelé v druhé polovině hry v zásadě nezasažitelní a jejich lifebary jsou několikanásobně delší než vaše. I když celková hodnota vaší obrany bude podobná jako obratnost, ke konci bude stačit jeden úspěšný zásah, aby vás připravili i o několik set hitpointů, což by zabilo i parní válec. A to je teprve hardcore.

I draci se rádi zasmějí dobrému vtipu * Finální bitva na dohled, legrace skončila. * Jestli se dostanete až sem, taky tady skončíte.

Abyste na to všechno nebyli sami, můžete si v místním chrámu vybrat božskou ochranu od některého z nabízených guardianů. Guardiani jsou k dostání ve formě magických karet, které nacházíte na svých toulkách po Xanadu. Jejich vlastnosti a výhody na vás pak sesílá chrámové médium. Po nasbírání dostatečného množství zkušeností můžete jejich vlastnosti používat, aniž by nad vámi drželi ochrannou ruku, a vesele expit s jinými. Guardiani mají rozdělené bonusy a schopnosti tak, že vylepšení určité vlastnosti kompenzují drobet horší statistikou jiné, jak ilustrují příklady z obrázků. Zatímco například Apsaras je chlapík do nepohody s bonifikací síly, čarodějka Krode posílí vaše mentální schopnosti, nezbytné pro vyvolávání drobných kouzel jako zapálení nebo bleskový útok.

Apsaras je jeden z posledních guardianů, kterého získáte * Krode je třetí v řadě * Ukázka bestiářové Falcom Card, které pak můžete měnit přes Bluetooth

• komplexnost map, zbraní i nepřátel
  • nelinearita řešení questů
  • loadování mezi herními políčky
  • obtížnost na hranici hratelnosti

Grafika ani ozvučení hardcorovostí zrovna neoplývají, ale to nikdo nesliboval. Texturám by neublížila širší barevná škála, modelům NPC více polygonů a zvukovým samplům vzorkování na frekvenci vyšší než 8 kilohertz. Prostředí jsou na druhou stranu vytvořena velmi detailně, což se bohužel místy promítá i do výsledného počtu obrázků za vteřinu.

A protože to nejlepší patří nakonec, sluší se nyní podotknout několik věcí. Například, že veškeré získané zkušenosti a nalezené guardiany měníte za vylepšení svých vlastností jen na jednom jediném místě, a to v chrámu v Marion Berck. Anebo, že Xanadu NEXT disponuje sice čtyřmi save sloty, ale pouze jedním save pointem, který se nalézá ve starostově domě. Save uložený u starosty v domě přitom doplní ztracenou energii na maximum. Dojdou vám na hradě při zapalování světel magic pointy, nebo vás nedej bože něco zabije? Nevadí, do městečka nebo zpátky je to jen hodina cesty! Mimo tento save point Xanadu NEXT ukládá ještě instantní save při každém ukončení hry, který pak lze naloudit z menu přes položku “Continue”, takže obezřetné zhodnocení situace před opuštění hry je na místě.

Zvuk: 5/10
Originalita: 7/10
Atmosféra: 8/10