Recenze: Xbox 360 Wireless Racing Wheel – brzda, plyn a jedem

Jaký je volant, o němž se všechny jeho vlastnosti dozvíte hned z názvu? Podařilo se Microsoftu vytvořit pro svoji konzoli ideální závodní náčiní? A můžete jezdit i v městském bytě rychleji než padesátkou? Testovali jsme pro vás.

Platforma: Xbox 360
Výrobce: Microsoft (
Distributor v ČR: Microsoft (
Předpokládaná cena: 3500,- Kč

Co vše naleznete v krabici

• Xbox 360 bezdrátový volant
  • pedály
  • klips na připevnění volantu ke stolu
  • A/C napájecí adaptér
  • Kabel na propojení volantu s pedály
  • Tužkové baterie
  • Dokumentace
  • Hra Project Gotham Racing 3 (verze upravená pro force feedback)

Milovníci závodů se většinou stahovali do dvou skupin – hlouček okolo reálných závodních strojů, a nebo alespoň jejich slabších kolegů, nebo počítače. I když se na konzolích nachází veké množství kvalitních titulů, výběr volantů k nim není nikterak pestrý. Výjimku tvoří snad jen PS2, v současné době je však možné se přesunout i k Xbox 360. Společnost Microsoft přinesla svojí konzoli volant Xbox 360 Wireless Racing Wheel se kterým se dá prožít pořádný závod i z pohodlí u televize.

Hned první pohled na mohutnou krabici s volantem působí impozantně. Viditelně si někdo v Microsoftu hrál s prostorovým rozvržením a i když je vnitřní prostor plně využit, poskytuje zároveň dostatečný přehled nad zakoupeným zbožím. Jakmile vyřešíte vícerozměrné puzzle a vysvobodíte volant včetně příslušenství z krabice, můžete se pustit do úvahy, jak to budete jednou skládat zpátky. Tato procedůra mi zabrala asi půl hodiny, obdivuji tvůrce, jak důmyslně vše promysleli.

Kam s ním?

Po vybalení však přijde na věc důležitá otázka, kde budete hrát? Dalo by se předpokládat, že připojíte Xbox 360 k televizi, ale je vhodné si ujasnit, zda chcete volant připevnit k nějakému stolu, nebo jej necháte vesele ležet na kolenou. Pokud se rozhodnete pro křeslo a volant na kolenou, musíte počítat s drobným problémem při extrémních zatáčkách, kdy budete muset buď přechytávat, nebo se přes stehna nejspíš nedostanete do extrémních pozic volantu. Ten má rozsah okolo 260 stupňů, což žene ruce do stehen. Na druhou stranu je třeba říci, že seděl jako přilepený a svým tvarováním na nohy pasoval jako červená na Ferrari.

Elegantní vzhled, tvarování pro kolena

Druhou možností je přidělat volant k nějaké desce, nejlépe asi stolu, a mít tak pod ním dostatek místa. Na okolních obrázcích můžete vidět propracovaný držák, který na několik rychlých pohybů přicvaknete k volantu, na stůl, zamknete a můžete klidně hrát. Kdybych nebyl volant vedle vás tak nenápadný, tak bych klidně řekl, že jej můžete používat i v práci a jste schopni jej sundat ze stolu dříve, než začne kolem pobíhat rozzuřený šéf.

Držák na stůl, do něhož volant uchytíte

Držák z plastu má však jednu výraznou nevýhodu, narozdíl od ostatních částí není pogumovaný, takže pokud máte jako já extrémně hladký stůl, může vám po něm volant mírně tancovat. Ne, že by to bylo nějak výrazné, ale třeba oproti Momo to poznáte. Samozřejmě je zde jednoduché řešení si držák něčím podložit, čekal jsem však, že nebudou ani podobné mušky.

Radost podržet

Podobný problém může nastat i v případě pedálů, pokud máte třeba plovoucí podlahu. Na kobercích a jakémkoliv drsnějším materiálu máte problém i při silném sešlápnutí s pedály jako celkem hnout, ale jakmile se dostanete na naleštěné parkety, děkujete za délku kabelu mezi nimi a vlastním volantem. Klasická dvoulinka je dostatečná pro jakoukoliv postavu, nemáte-li tedy dva a půl metru. V tu chvíli však stačí zajít do obchodu a kabel si koupíte bez problémů.

Pedály něco vydrží

Možná se lehce divíte, že tady mluvím o kabelu, když je v názvu jasně psáno wireless. Volant je s konzolí propojen opravdu bezdrátově, jediné dráty slouží jeden na přenos mezi pedály a volantem, a druhý pak na napájení volantu z elektrické sítě. Toto dokonce ani není nutné, můžete si vystačit s baterkami, nepočítejte pak ale s nějakou pořádnou zpětnou vazbou. Na baterky se volant zmůže jen lehké třesení (rumble), pokud si chcete hru pořádně vychutnat, je třeba jej zapojit do zásuvky.

Chubí už jen přístrojová deska

Jakmile máte volant upevněný a zapojený, můžete jej konečně pořádně uchopit do rukou. A zjistíte, že vám tam vesele přirostl a vůbec se mu nechce pryč. Pogumované kolo volantu je tvarováno s důsledností mistrů, ať už máte ruce jakékoliv, měly by si najít bez problémů vhodnou pozici. Střed a ramena oproti tomu působí spíše kovovým dojmem, který dokončuje seříznutá a pochromovaná spodní část volantu. Celkový dojem je příjemně agresivní a sportovní. Ramena však plní i další funkci – naleznete na nich tlačítka pro ovládání konzole. Střed pak poskytuje dostatek místa pro Start a Back, stejně jako funkční logo konzole. Za volantem se pak nacházejí dvě páky k řazení.

Force Forza

K volantu je dodávána speciální verze Project Gotham Racing 3, která s sebou nese také ovladače. Bohužel zatím není mnoho her, kde by si člověk mohl naplno vychutnat veškeré možnosti, jež volant skýtá. Hlavně zpětnou vazbu podporuje pouze výše zmíněné PGR3, Need for Speed Carbon a v budoucnosti také vyjde speciální edice Test Drive Unlimited, stejně jako se čeká podpora volantu od simulátoru Forza Motorsport 2. V ostatních hrách se budete alespoň zatím muset obejít bez zpětné vazby.

Hraní bez zpětné vazby je jako závodění na trojkolce proti Lamborghini. Ano, když protivníkovi dojde benzín, tak jste schopni jej nějak dojet, ale rozhodně z toho nemáte takový požitek. Řekl bych, že volant má v tu chvíli až příliš velkou vůli a neklade vám nejmenší odpor při zatáčení. Rozhodně si užijete více, než při hraní na běžném ovladači, ale stále to není to pravé, benzínové.

I když v současné chvíli můžete hrát se zpětnou vazbou pouze arkády, s volantem je pocit při hraní v úplně jiné kategorii. Po chvilce si jedinci se silnější vůli všimnou, že nejsou schopni se od hry vzdálit, stále mají potřebu rychlosti a raději nenasedají do běžného auta, aby nejeli příliš rychle. Slabší hráči takovéto problémy ani nevnímají a jen se slastným úsměvem jezdí jeden závod za druhým. Při vhodném zapojení je zpětná vazba příjemně silná, ani vám neurve ruce, ani nestačí držet volant malíčkem jedné ruky. Řízení je přesné, stejně jako ovládání pedálů, které by sice mohly být o něco tvrdší, ale to je nejspíš pouze otázka vkusu.

Světlé stránky
  • Atraktivní vzhled
  • Účelné zpracování
  • Padne do rukou i pod nohy
  • Zpětná vazba
  • Bezdrátové
  • Možnost hrát na kolenou i u stolu
Temné stránky
  • Málo podporovaných her
  • Může tančit po kluzkém povrchu

Přiznám se, že jsem se po testování s volantem nerad loučil. Přinese závodním hrám na Xbox 360 úplně jiný rozměr. I když má možná PC lepší možnosti výběru v oblasti titulů, málokterý volant se rovná tomuto závodnímu skvostu. Přitom odpadají klasické problémy z PC, kdy se musíte starat o tisíce ovladačů, tady prostě jen zapojíte, vložíte PGR a závodíte. Co více by si mohl člověk přát? Aby už vyšla Forza a konečně mohl volant pořádně využít.