Recenze: Xenosága 2 – pokračování Bible

Epické sci-fi RPG vám vysvětlí, jak to vlastně bylo se stvořením světa, kde se rodí andělé a jakou podobu bude mít předpověděný Armageddon. Využívá k tomu desítek hodin filmů, hudbu Londýnského filharmonického orchestru a komplexní hratelnost. Japonci nám právě naservírovali nejlepší RPG od doby Final Fantasy X.

Paměťová karta: 34KB
Analog: jen páčky
2 DVD + DVD film
Výrobce:
Monolith
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: Sony Czech (

„Abyste zachránili budoucnost, musíte odhalit minulost.“

Motto hry

„Ty, číslo 666, jsi opravdu ten had. A já budu tím, kdo tě uloví.“

Albedo

„Takže polovinu cesty máme za sebou…“

Shion

Japonská RPG, to je odnož herního světa, kterou můžete buďto ignorovat nebo zbožňovat, ale těžko něco mezi tím. Kdo jedou zkusil Final Fantasy (škoda nízké technické úrovně PC konverzí) nebo Xenoságu, bude jistě souhlasit, že monumentální výprava a epické příběhy těchto her jsou zkrátka nezapomenutelné. Stejně tak důraz na psychologii postav a jejich vývoj nebo komplexní bojový systém v duchu „hra ve hře… ve hře“ patří k typickým vlastnostem velkorozpočtových japonských RPG. Hlavním rysem je nicméně naprosto odvázaný vizuální design – postav, herního světa, nepřátel, zbraní, kouzel… zrovna ten název „Final Fantasy“ docela vystihuje schopnost japonských RPG překonávat hranice fantazie.

Nezaměnitelný vzhled japonských RPG se značně podepsal na vizuálním kouzlu Xenoságy

Bohužel všichni evropští fanoušci měli v posledních letech tak trochu utrum, protože od Final Fantasy X (2001) se žádné opravdu výpravné japonské RPG neobjevilo (nejblíže se asi dostal nedávno vydaný Lucifer´s Call). Square-Enix již čtvrtým rokem piluje svoji Final Fantasy XII a nádherně kreslenou Baten Kaitos pro Gamecube (od stejného tvůrčího týmu, který stojí za Xenoságou!) si vychutnali jenom fanoušci Nintenda. Xenosága byla rozhodně největší RPG událostí v Japonsku a USA, jenže první díl se do Evropy nikdy nedostal. Teprve nyní přichází na naše pulty dvojka. A všichni fanoušci poctivých japonských RPG by měli rozbít kasičky, protože tohle je nejlepší hra v rámci žánru od dob FFX. Xenosága 2 je totiž ďábelská jízda, kterou by si nikdo z vás neměl nechat ujít.

Náboženství a filozofie

Xenosága se víceméně zdárně snaží o výpravnost na úrovni svého největšího konkurenta (FF série), nicméně svoji jedinečnost buduje na žánrovém pojetí příběhu. Jde o sci-fi RPG, ve kterém najdete hodně z Hvězdných válek i z vážného cyberpunku. Futuristické prostředí plné obřích humanoidních robotů, agresivní mimozemské rasy s děsivými vražednými schopnostmi či androidů s lidskými emocemi (obětovaných, aby lidé přežili) zdárně doplňuje řada odkazů na rozličné náboženské texty (především Bibli - ale nejen tu) a také na životní dílo filozofa Friedricha Nietzscheho (spousta drsných názorů o dominanci silnějšího, stavební materiál také pro postavu a svět Conana).

Xenosága je především drama * Každá postava má své smutné tajemství * Dialogů jsou tuny

Díky tomuto koření v podobě náboženských symbolů a filozofických odkazů máte většinu hry dojem, že jde o vážnější a hlubší dílo, než tomu je ve skutečnosti (na rozdíl od původního „prequelu“ série, Xenogears, kde ta hloubka doopravdy byla). Stejnou techniku použili autoři kultovního anime seriálu Neon Genesis Evangelion, z nichž někteří se na Xenosáze opravdu podíleli. Ve skutečnosti je ale Xenosága „pouze“ nabušeným a pestrým akčním sci-fi o poslední válce lidí ve vesmíru. Pořád ovšem zůstávají všechny ingredience příběhu kvalitního japonského RPG, v čele s mimořádně propracovanými postavami. Jejich vztahy, vývoj a duely budete prožívat, jako kdyby to byli vaši skuteční přátelé.

Jeden z osudových duelů * Další takový * A ještě jeden souboj

Základní kostrou příběhu je opravdu „pokračování Bible“. Po zničení původní Země „božskou“ potopou následuje o deset tisíc let Armageddon také pro zbytek lidí, kteří unikli do vesmíru. Vše má souvislost s monolitem pojmenovaným Zohar (kromě jiného předchůdce křesťanského kříže). Vykonavateli ortelu nad lidmi je mimozemská rasa bytostí přezdívaných Gnosis (jsou nehmotní, dosahují od lidské velikosti po stonásobek rozměrů velryby, vysávají z lidí duše podobně jako mimozemšťané ve filmu Final Fantasy: Esence života). Jako poslední zoufalou zbraň sestrojí lidé s pomocí původního nástroje stvoření (monolit) nové plémě andělů s modrovlasou Kos-Mos v čele. Příběh se ovšem do značné míry soustředí také na ostatní „humanoidní“ zbraně jako je například aneroid č.666 Rubedo. Slogan hry o „zachránění budoucnosti odhalením minulosti“ souvisí s dvojitou časovou linií, ve které se komplexní příběh odehrává.

Filmová hra

Xenosága 2 má hodiny a hodiny filmových animací (někdy se budete patnáct minut dívat na film, pak si hru uložíte a spustí se dalších patnáct minut:-)). Svým způsobem je to kombinace hry a středně dlouhého anime seriálu. Proti lineárnosti hra staví především paletu desítek (často mnoho hodin dlouhých) vedlejších questů, na nichž budete cestovat po celém vesmíru a plnit více či méně originální/zábavné úkoly (za jejichž splnění získáte „bonusové“ vybavení a předměty).

Další z rozhovorů odhalujících konspiraci * Tradiční záběr v anime stylu * Nezpomenutelný souboj člověk versus mech

Vzhledem k síle příběhu se možná děsíte, že spoustu věcí nepochopíte (protože u nás vychází až druhý díl ságy). Tak se nebojte, protože u hry je přibaleno filmové DVD se všemi důležitými pasážemi příběhu prvního dílu. Ještě než se do hry pustíte, užijete si tedy čtyřhodinový kvalitní CG film. Celkově je toho příběhu a filmů v Xenosáze víc, než v jakékoliv jiné hře. Pokud jste ale fanoušci anime či přímo Otaku, pak jistě budete tento fakt kvitovat spíše s povděkem než naopak.

Herní pravidla

Celá hra je kompletně 3D a poněkud komiksově stylizovaná. Prostředím procházíte z pohledu filmových kamer jako například v Resident Evil 3 nebo Final Fantasy X. Jedna postavička přitom klasicky znázorňuje celou družinu. Souboje nejsou náhodné: své protivníky vidíte v herním prostředí před sebou a můžete se na ně připravit nebo se jim v rámci možností (daných okolím) vyhnout. Hra disponuje tradičním menu pro management všeho možného od magie jednotlivých postav až po jejich vybavení nebo aktuální seznam hlavních i vedlejších questů.

Ženské postavy obsadily většinu klíčových rolí příběhu

Pro boj se přeneste do oddělené bitevní arény (známe ze série Final Fantasy). Střídáte se po tazích, ale rychlost postavy ovlivňuje kolik tahů za kolo kdo má a také je možné používat funkci „boost“, kterou můžete sem tam vskočit do tahu protihráče (tuto funkci používají i nepřátelé!). Ústředním motivem soubojů jsou tři různá tlačítka pro tři různé druhy úderů, které se dále větví do kombinací. Každý protivník má specifickou slabinu proti některé kombinaci tlačítek, na kterou je důležité přijít (můžete své postavy naučit, aby si slabiny jednotlivých nepřátel automaticky pamatovaly, jakmile je jednou odhalíte).

Souboj v robotech * Speicální útok * Kos-Mos a její speciální "motorka"

Postavy i velké humanoidní roboty, v nichž odehrajete některé pasáže, můžete vybavovat předměty pro zlepšení útočných i obranných vlastností. I když to v těch pár řádcích možná nevypadá, Xenosága 2 nabízí tradičně komplexní a hluboký systém vývoje postav, jejich managementu a soubojů. Pokud se do toho dostatečně neponoříte, zřejmě vám bossové v pozdějších fázích hry dají co proto. Xenosága rozhodně není jednoduchá a obtížnost citelně dává najevo, že jde o hru pro starší a  poctivé hráče s citem pro bojovou strategii.

Svátek pro Otaku

Otaku neboli fanoušci japonské kultury si jistě Xenoságu 2 užijí nejvíce. Stejně tak ji ale lze bez obav doporučit všem, kdo mají rádi silné příběhy, monumentální soundtrack (Londýnský filharmonický orchestr střihnutý elektronikou) či poctivé a komplexní RPG hry. Anglický dabing je solidní, anglické titulky nechybí (u filmového DVD je dokonce možnost zapnutí japonského znění) a celkově se lokalizace podařila na jedničku – jak jsme ostatně u Namca zvyklí.

• Silný příběh
  • Propracované postavy
  • Výpravné filmové pasáže
  • Filmové DVD s Xenoságou 1
  • Epický orchestrální soundtrack
  • Komplexní hratelnost
  • Délka 50 až 100+ hodin
  • Slabé finále
  • Úlitba komerci

Pokud jste v minulosti četli moje recenze na Xenogears a první Xenoságu, pak jste možná překvapení. Předchozí díly série jsem totiž označil za nejlepší hry svého života. Zde nic takového nenajdete. Xenosága 2 do určité míry hlásá do světa svoji komerčnost a snazší přístupnost „široké hráčské obci“, díky čemuž je především příběh o něco slabší, než tomu bylo v minulosti. Speciálně useknutý konec je po velkolepých scénách v průběhu hry velkým zklamáním (třetí díl pro PS2 je již ve výrobě). Přesto stojí Xenosága 2 hodně vysoko nad většinou konkurence v rámci žánru. Holt legendy se nepřekonávají snadno a Xenogears už zřejmě nikdo nezopakuje.

Filmové pasáže: 10/10
Hudba: 10/10
Zvuk: 8/10