Recenze: XIII - návyková akce v komiksovém kabátě

Třináct. Číslo, které je již od pradávna symbolem smůly a neštěstí. Třináct je také kódové označení muže, který se bez vzpomínek a s nejasnou představou o své vlastní identitě vydává hledat řešení veškerých nezodpovězených otázek. To vše v akční hře XIII, z níž komiksové pojetí ve spojení se špionážními prvky učinilo jeden z nejlepších titulů žánru.

Typ hry: Akční hra
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 2,6 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 2,6 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Vydavatel hry: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Distribuce v ČR: Playman (http://www.playman.cz/)

Většina herních projektů inspirovaných komiksovou předlohou skončila nezdarem. Snad i proto je svět kolem nás plný předsudků, odsuzujících jakoukoliv komiksovou hru už pro její podstatu a pro příznivce velkolepých efektů směšnou vizuální stránkou. S příchodem XIII se však vše mění. Hra, která ve znalcích žánru vzbuzovala pozornost už od počátku vývoje, se nepyšní převratnou grafikou, revolučními změnami a inovacemi - nabízí však návykovou akci, příběh, který vás svým detektivním ztvárněním pohltí. Pojďte teď společně se mnou na výlet do kresleného světa, který se od reality dneška liší jen pramálo.

Stahujte videa zachycená při hraní akce XIII!
Kromě recenze jsme pro vás připravili také malý zákusek v podobě dvojice DivX videí akční hry XIII. Oba trailery jsou ozvučené a v rozlišení 400x300.

Major Jones (19,6 MB, délka 3:06)
Ponorka (15,7 MB, délka 2:27)

Zabil jsem prezidenta, pánové

Znalci ví, ostatní se jistě rádi poučí. XIII není jen název nové počítačové hry, ale (a nutno zdůraznit, že především) jeden z nejoblíbenějších francouzských komiksů všech dob. Jeho herní ztvárnění nám tak samozřejmě nabízí vývojářská firma ze země galského kohouta, která však proslula na celosvětové scéně coby nejrychleji rostoucí herní vydavatel dneška. Ubi Soft zvládl nelehký úkol převést komiksovou legendu na monitory našich PC (potažmo televizory - XIII je multiplatformovou hrou) na výbornou a my si právě teď společně povíme, co dělá z tohoto výtvoru příjemné osvěžení ve světě akčních her.

Zásah odstřelovací puškou i s pěkným efektem navíc * Trochu jsem si zastřílel a mrtvoly se válí všude okolo * Práce špióna aneb vyslechneme rozhovor důležitých nepřátel

XIII je kódové jméno muže, kterého na začátku celého dění potkáte coby člověka bez identity a v jehož těle budete rozplétat nitky příběhu. Hra tak prakticky začíná v místě, které jste si mohli odzkoušet v hratelné demoverzi. XIII se probouzí na pláži s vědomím, že zabil prezidenta (mimochodem v situaci, která paroduje atentát na Kennedyho). Jeho jediným vodítkem v neznámém světě, kde žije bez vzpomínek a identity, je tak klíč od bankovní schránky. Návštěva peněžního ústavu i první kontakt s neznámými protivníky je však pouhou předehrou veškerého dění, vyšetřování i hledání sebe samého.

Za každého počasí, vždy a všude připraven!

Třináctka zajímavě vypadá, má dobrý příběh a v neposlední řadě se skvěle hraje. Obrovská variabilita a různorodost prostředí vás doslova uzemní a ve finále pak rozhodně potěší špionážní prvky, díky nimž si můžete hru vyzkoušet i v roli agenta "tichošlapky". XIII je v zásadě hrdinou béčkových hollywoodských filmů, Jamesem Bondem ve světě her. Tvůrci této představě podřídili mnohé - od využití nejmodernějších technologických výstřelků, přes efektní a ve filmovém stylu zpracovaná in-game videa, až po samotných příběh. Amnézie a ztráta paměti navíc navozuje hlavnímu hrdinovi stavy rozpomenutí a vy se tak setkáváte s útržkovitými vzpomínkami na jeho minulost. Všechny situace samozřejmě úzce souvisí s příběhem i identitou hlavního hrdiny – a co je navíc podstatné, mají velmi pozitivní vliv na atmosféru.

Zásah elektrickým proudem dokáže pokazit den... * Lanovka padá, musíte zachránit generála! * Dvě z postav, které stojí vždy a všude na vaší straně

Načal jsem otázku rozmanitých lokací a jak mi velí povinnost i nepsaná pravidla každého recenzenta, vše obratem napravím/dokončím. Třináctka se v otázce herního prostředí pyšní obvyklým "arzenálem" lokací, jistě však nepohrdnete také malým přídavkem, kterým hra vyniká nad průměr. Pláž, banka, nemocnice, ponorka, nepřátelské základny, navštívíte dokonce i kostel. V nemocnici se o zpestření postará nezbytné využití rukojmí, v misích, jejichž nedílnou součástí je právě zmiňovaná ponorka, pak nebude nouze o potápění. Představivosti se meze nekladou a tvůrci tohoto předpokladu dokázali využít do puntíku. Smekám a píšu si za jedna.

Střílíme, rdousíme, vraždíme

Náš malý herní James Bond je samozřejmě řádně vycvičeným vojákem a tak o jeho schopnostech nemusíte mít pochyb - dokáže zdatně využít bohaté nabídky arzenálu i dalších předmětů. Nabídka zbraní se však neomezila na střelné zbraně a profláklý seznam pistolí, pušek a ručních kulometů, těšit se můžete také z nožů (určených k házení), kuše či využití vlastních pěstí. Pěstní souboje jsou sice omezeny aktivitou pouze z vaší strany (nepřátelé se drží zarytých standardů a palných zbraní), přesto se můžete k nepříteli pomalu přiblížit a efektním chvatem ho poslat k zemi. Házení nožů jsem si oblíbil ve stealth misích, v nichž je tichým a účinným řešením jakéhokoliv setkání s nepřítelem - nože navíc viditelně zůstávají přesně v místech "zásahu" a nejednou si tak budete moci prohlédnout vojáka s kudlou "mezi očima".

Pusťte mě z cely, nejsem žádnej blázen!! * Drogy dokáží své... * Útěk s rukojmí je ve hře spíše přepychem

Malý šikula v hlavní roli třináctky pak umí využívat také výstřelků moderní technologie - zařízení s lanem, které se dokáže na některých místech přichytit a vás tak houpáním a skoky přenést až k vytouženému cíli, nechybí ani odposlech, kterým si zpestříte jednu z posledních misí hry. Ke klasické výbavě agenta patří bomby, které dokáží zničit sklad zbraní i poškodit ponorku, hlavní hrdina si pak mimo jiné dobře rozumí s páčidlem, které účinně používá k otevření uzamknutých dveří.

Špionátor

Již demoverze nás přesvědčila, jak velký potenciál se skrývá ve využití prostředí a špionážních prvků. Skutečné dojmy z plné verze hry jsou však rozporuplné. Buďte si jisti tím, že XIII rozhodně není akční hrou, v níž jde pouze a jen o zabíjení. Pro tituly stejné škatulky se "nadstandardní" úkoly smrsknuly v nekončící hledání klíčů (eventuelně magnetických karet), využití spouštěcího zařízení s lanem (kterého si užijete dost a dost) a čas od času také užitečné využití rukojmích. Mezi střílecími misemi se však svou strukturou a pojetím najdou také čistě stealth levely. V nich je pak typicky vaše počínání omezeno pohrůžkou jejího neúspěšného dokončení v případě přivolání posil ze strany všudypřítomných strážných. Nic lepšího zkrátka tvůrci nevymysleli.

Mise končí, odlétáme * Hlavnímu hrdinovi se vracejí vzpomínky - vidí sám sebe, nebo je to někdo jiný? * Budova zničena, velení bude mít radost

Když si při psaní těchto řádků vzpomenu na potenciál, který variabilita prostředí spolu s nezbytnou špionážní omáčkou nabízela, jsem konečným výsledkem tak trochu zklamán. Smíšené pocity však obratem vyvážila herní doba, jíž XIII předčila další podzimní pecky stejného žánru (ano, narážím na výborné a přesto krátké tituly Call of Duty a Max Payne 2). Daní za přijatelnější playtime je však opakování herních úkolů, jejichž nižší rozmanitost jsem již kritizoval výše. Nutno také zmínit ukládání hry, které probíhá jen na předem určených místech každé z misí a nesčetněkrát si tak některý z levelů vyzkoušíte více než jednou.

Chybička se vloudila

Jen jediná věc zabránila XIII v dosažení samého vrcholu a jak jistě sami tušíte, řeč je o umělé inteligenci nepřátel. Když jsem si před několika měsíci vychutnával demoverzi v uzavřených lokacích a malých místnostech, nabyl jsem opačného pocitu – AI mi připadala dobrá, nepřátelé se kryli a využívali překážek. Problém nastává v rozlehlejších lokacích. Vojáci spolu nijak nespolupracují, jejich kooperace tak byla omezena na přivolání posil. Často navíc pocítíte, jak nepříjemná může být chronická slepota (tvůrci zkrátka nepomysleli na periferní vidění ani na prostý fakt, že člověk zkrátka vidí dál než na pouhých několik metrů). Jistě je třeba ocenit, že se nepřátelé snaží vzít a použít účinnější zbraně svých padlých spolubojovníků – proč tak ale činí v okamžiku, když od nich stojíte na jeden metr a vyprazdňujete další zásobník samopalu? To je jedna ze zřejmých otázek, na které by ani tvůrci nenašli kloudnou odpověď. Škoda, přeškoda.

Bojovat budete také pod vodou * Obří kontejner udělal placky z dvojice vojáků * Souboj s vrtulníkem skončil mým vítězstvím

Inteligenci nepřátel si pak můžete „vychutnat“ nejen v rámci hlavní kampaně, ale také díky multiplayeru – ten se totiž neomezuje na hru po internetu či místní síti, ale nabízí zápolení také proti počítačem řízeným botům. K dispozici je množství arén (samozřejmě vytvořených v lokacích, které se nachází v singleplayerové části hry) i dostatek módů. Jsem si jist, že právě multiplayer spolu s nízkou hardwarovou náročností může být pro mnohé z vás dalším podnětem pro koupi XIII.

Netradiční komiksové pojetí

Nemusíme si nic nalhávat - byla to právě grafika a nezvyklé cel-shaded pojetí, co hráčskou obec na titulu XIII zaujalo. Dokázaly to herní výstavy, na nichž byla třináctka s velkým úspěchem prezentována. Dokázal to i zájem čtenářů o tuto hru. A já mohu s klidem v duši potvrdit, že se tak stalo oprávněně. Vizuální zpracování XIII neznamená revoluci, vždyť také vychází z postaršího Unreal enginu, přesto jeho kreslená forma nabízí nezvyklý a nevšední zážitek. Tvůrci se snažili, aby jejich výtvor komiksem doslova dýchal. V hojné míře tomu napomáhají dobře vyvedené efekty, zejména pak roztřepaný obraz po blízkém dopadu granátu. Animacím postav chybí jen velmi málo k dokonalosti.

Odposloucháváme cizí rozhovor * Jeden z úhlavních nepřátel brzy zemře * A tady je jeho mrtvola

A pak jsou tu samozřejmě v komiksovém písmu vyvedené texty, které nejen kouzelným slovíčkem "Tap" odhalí blížícího se vojáka, ale také zpestří výbuchy klasickým a ohraným "Boom". Jedná se o jednoduché a zároveň neuvěřitelně efektní zpestření, jehož genialitu možná neocení každý z nás. Při součtu všech pozitiv navíc nutno připočítat také užitečná "okénka" s pro vás nedosažitelným obrazem, typicky zobrazující dění za následujícím rohem, dveřmi či stěnou. Věřte, šestý smysl hlavního hrdiny vám mnohdy zachrání život. Zkrátka a dobře - nevím jak vy, ale já jsem s XIII po stránce zpracování na výsost spokojen. A to tím spíš, že téměř dokonalý je také dabing, na němž se podílely hvězdy filmového nebe v čele s populárním Davidem Duchovnym.

• Napínavý příběh
  • Prvky špionáže a detektivní pojetí hry
  • Skvělá atmosféra
  • Některé zajímavé nápady (využití rukojmí atd.)
  • Komiksová grafika
  • Hardwarové nároky
  • Dabing
  • Umělá inteligence nepřátel
  • Nižší rozmanitost úkolů
  • Nebyl využit veškerý potenciál prostředí i špionážních prvků

Skvěle chutnající komiksová hra

Třináctka (alias XIII) prospěla na výbornou v mnoha ohledech - komiksovou grafikou, ozvučením, dabingem, příběhem i špionážními prvky. I když se chyby na tomto výtvoru hledali jen opravdu ztěží, našel jsem - a o to víc mě mrzí, že jde o nedostatek, které částečně kazí jinak výborný prožitek ze hry. Veskrze průměrná umělá inteligence nepřátel je v případě akčně-špionážní hry prvkem, který hratelnosti rozhodně neprospívá a je škoda, že právě na ní nebyli tvůrci schopni více zapracovat. Z části nevyužit zůstal také potenciál prostředí. Ani tato výtka však nic nemění na výjimečnosti XIII. Již po dlouhou dobu jsme totiž neměli tu čest s tak hratelnou komiksovou hrou, která by kromě nápadité kampaně nabízela také povedený multiplayer. Já osobně bych tak XIII zařadil po bok titulů Hidden & Dangerous 2, Call of Duty a Max Payne 2 na pomyslný (výjimečně čtyrčlenný) trůn nejlepších akčních her letošního roku.

Zvuky: 9/10

XIII vnáší svým komiksovým pojetím a smícháním špionážních prvků s čistokrevnou akcí nový vítr do světa akčních her. Rozhodně tak třináctku doporučuji všem, kteří stále nevěří, jak hratelná a návyková může komiksová hra být.

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Ubi Soft | Webové stránky hry