Recenze: XIII Century - Smrt nebo vítězství – vedení boje ve 13. století

Všichni si z hodin dějepisu pamatujeme, jak to pro našeho krále Přemysla Otakara II. dopadlo neslavně v Bitvě na Moravském poli. Chcete si onu památnou událost připomenout na obrazovkách vašich monitorů? Máte jedinečnou možnost.

Objednejte si na shop.doupe.cz
XIII Century: Smrt nebo Vítězství 
  • PC: 899,- Kč
  • Platforma: PC
    Typ hry: strategie
    Multiplayer: ano
    Minimální konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 3 GB na HDD
    Doporučená konfigurace: procesor 3,2 GHz, 2 GB RAM, 256MB grafická karta, 3 GB na HDD
    Testovací konfigurace: Core 2 Duo E6750 2.67 GHz, 2 GB RAM, Geforce 8800 GTS 320 MB
    Výrobce: Unicorn Games Studio
    Vydavatel: 1C (http://www.1c.ru/)
    Distributor v ČR: Cenega (
    http://www.cenega.cz/)
    Homepage:
    http://xiiicentury.1cpublishing.eu/

    Hra XIII Century - Smrt nebo vítězství od ukrajinských vývojářů se neřadí ke klasickým strategiím, kde se staráte o chod svého impéria, blahobyt obyvatelstva a sem tam si zabojujete. Hlavní, a zároveň jedinou, náplní jsou historické bitvy 13. století všeho druhu.

    Stejně jako v případě bitvy našeho krále s přízviskem „železný a zlatý“ by mělo třicet konfliktů obsažených ve hře vycházet ze skutečnosti. Všechny se staly určitého dne, za určitých povětrnostních podmínek a z určitého důvodu. Ten se dovíte jednak z popisu každé bitvy, ale také z krátké předmluvy vypravěče v úvodním filmečku. Historické věrnosti by měl odpovídat také terén a počet vojáků na bojišti. Jestli je to pravda se zeptejte historiků, naše dějepisné znalosti až tak podrobné nejsou.

      
    Strategické rozmístění * A do nich * Kteří jsou moji?

    Do rukou se vám v kampani postupně dostanou armády Angličanů, Francouzů, Rusů, Němců a Mongolů. Nutno podotknout, že se liší pouze kosmeticky. Po zdárném dokončení hlavního tažení odemknete dalších pět bonusových. Před samotným začátkem doporučuji projít podrobný tutoriál, jenž naučí základní ovládání a způsob vedení boje. Kromě souvislé kampaně se lze pustit i do klasické rychlé bitvy, kde si před bojem vyberete prostředí a vojsko, nechybí ani České království. 

    XIII Century ve všech taženích staví hráče do role slabších, kteří ale i přes svůj handicap v podobě početní nevýhody, počátečního obklíčení a špatné výchozí pozice zvítězí.Tedy měli by, pokud nechtějí zakysnout v první bitvě. Bez taktizování a různých lstí se však vítězství nedočkáte. Nejdůležitější je správné rozmístění oddílů před střetem obou armád. Střelce hezky poslat na nejvyšší kopeček, jízdu schovat někam do lesíku, aby útočníkům vpadla do zad, prostě obvyklá generálská rozhodnutí. S prostředím je nutno počítat a snažit se jej co nejvíce využít ve svůj prospěch. Lukostřelci mají na vyvýšených místech větší dostřel, v úžinách se špatně manévruje jízdě a bažiny značně zpomalují, Jan Žižka by mohl vyprávět. 

      
    Ve 13. století byly bitvy opravdu nepřehledné * Konečně * Koníčci si musí odpočinout

    Protože je velikost vojsk zpravidla obrovská, oceníte možnost hru zapauzovat a rozdat oddílům rozkazy zvlášť. Při přemisťování vojáků z jednoho konce mapy na druhý hojně využijete zrychlení času, při boji naopak jeho zpomalení. Autoři připravili spoustu možností, se kterými si lze vyhrát. Jako správný vojevůdce můžete zavelet k útoku, ústupu či udržení pozic. K tomu ještě volíte jednotlivé formace a způsob přemisťování (chůze, běh). Nastavení provádíte v pěkném a přehledném rozhraní, kterému snad kromě podobnosti tlačítek pro přepínání rychlosti vojáků a rychlosti hry nelze nic vytknout. Samozřejmě se můžete spolehnout i na klávesové zkratky, ale já dal přednost myšce.

    Umělá inteligence patří do průměru. Při prvním hraní překvapí a připomíná souboj s druhým hráčem v multiplayeru, ale to jen do té doby, než začnete stejnou bitvu znovu a narazíte na nepříjemnou skutečnost chování nepřítele je striktně naskriptováno. Po několikátém opakování tak přesně tušíte, co na vás chystá a jak zaútočí. Navíc si buďte jisti, že si každou potyčku kvůli nevyvážené obtížnosti minimálně jednou zopakujete. Ani umělá inteligence vašich svěřenců na tom není o poznání lépe. Několikrát se mi při útoku jízdy stalo, že se asi pět metrů před nepřítelem zastavili, ztratili tím nabranou rychlost, moment překvapení a až po několika vteřinách se znovu rozjeli.

      
    Moravské pole * Tady má někdo rád modrou až moc * Neradujte se, nepřátel je daleko více

    Během bojů si musíte dávat pozor na indikátory morálky a únavy. Necháte-li vojáky sprintovat přes půl mapy, moc dobrým výkonem se vám neodvděčí, brnění přeci jenom pár desítek kilogramů váží. Stojíte-li proti několikanásobné přesile, odrazí se to logicky i na morálce jednotlivých oddílů. Po obklíčení dokonce dojde na zbabělý úprk z bitevního pole. Nejvíce negativně působí na morálku salva šípů. Stačí do vojáků párkrát vystřelit a už peláší pryč. Díky tomu jsou v XIII Century hlavní páteří armády právě lukostřelci  v jiných hrách až ti poslední, co by mohli rozhodnout bitvu. Jako v každé strategii počítejte s klasickým pravidlem „kámen, nůžky, papír“, kdy každá jednotka platí na jinou. Není to rozhodně na škodu, vždyť i v reálu by pěšáci ozbrojeni meči proti kopytům koní neměli moc šancí.

    Rozmístění vojska na strategické pozice zabere několik minut a bitva i přes možnost zrychlení času také není dobojována za chvíli. Jestliže máte problémy a nepodaří se nepřítele rychle rozdrtit, přichází pocit beznaděje a vzteku. Na celém titulu se podepsala nezkušenost autorů, velikost studia a malý rozpočet. Viditelné je to hlavně na audiovizuálním zpracování. Z klasického pohledu na bojiště z ptačí perspektivy se dá hovořit o průměru, při bližším pohledu na jednotky už tak slavné není. Stejně fádně vypadá okolní prostředí, na nějaké odlesky od hladiny, detailní déšť a jiné speciální efekty můžete rovnou zapomenout. Grafika ale není všechno a u takovéto hry už tuplem ne. To však neplatí pro technické chyby. Optimalizace dopadla příšerně, při průměrném grafickém zpracování jsem byl hodně nemile překvapen neplynulostí. Na mé celkem obstojné sestavě docházelo na nejvyšší detaily k poklesu FPS až na hranici patnácti, což je sakra málo.

      
    Parný den, šli jsme si zaplavat * Chudák Přemysl * Bůh s námi

    Skvělými zvuky se hra pyšnit nemůže, nějakého kvalitního řinčení mečů, svištění šípů, šplouchání vody a dusání vojáků se nedočkáte, nebo spíše si jich jako v mém případě vůbec nevšimnete. Hudba hraje dosti na pozadí, je monotónní a po pár hodinách hraní začne nudit. Namluvení vypravěče patří do průměru a výkřiky jednotlivých oddílů se opakují na můj vkus moc často.

    Světlé stránky hry
    • Skutečné bitvy 13. století
    • Vedení boje a taktizování
    Temné stránky hry
    • Audiovizuální zpracování
    • Umělá inteligence
    • Stereotyp

    Sečteno a podrženo, nabídnout hráčům historické bitvy byl dobrý nápad, škoda jen, že byl zazděn špatným zpracováním a naskriptovanou umělou inteligencí. Po několika hodinách válčení přestává bavit a nic hráče nenutí pokračovat dále. Bitvy jsou stejně na jedno brdo a nejen díky obtížnosti u nich delší dobu vydrží snad jen zarytí stratégové a hráči s velikou dávkou trpělivosti. Pro hru mluví česká lokalizace, neangličtináři dostali jedinečnou příležitost přiučit se dějepisu, proti je vysoká cena. Za 899 Kč bych čekal rozhodně více.

    Grafika: 5/10
    Hudba: 6/10
    Zvuky: 5/10
    Hratelnost: 7/10

    Spíše než hrou se z XIII Century - Smrt nebo vítězství stala pomůcka pro hodiny dějepisu. Kromě skutečných bitev a jejich způsobu vedení a taktice ve 13. století nenabízí nic a do průměru ji sráží spousta chyb a nedodělků.

    Celkové hodnocení: 6/10

    Diskuze (3) Další článek: Nový týden: ve znamení GTA

    Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



    Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

    Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

    **Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

    Petr Urban
    InstagramFacebookSociální sítě
    Netopýry by před smrtícím nebezpečím větrných elektráren mohly chránit drony

    Netopýry by před smrtícím nebezpečím větrných elektráren mohly chránit drony

    ** Větrné turbíny každoročně zabijí na celém světě miliony netopýrů a ptáků ** Zatím bylo jedinou prevencí masakru těchto živočichů vypnutí větrných elektráren v době tahů ** Využití dronů se speciální aparaturou slibuje ochranu zvířat při nepřetržitém provozu turbín

    Jaroslav Petr
    Větrná energieZvířataDrony
    U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

    U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

    ** Na internetu se objevily snímky něčeho, co by mohla být vzducholoď určená k dlouhodobým letům ve velkých výškách ** Tento objekt se pohyboval v blízkosti západního pobřeží filipínského ostrova Luzon ** Vzhledem k okolnostem by mohlo jít o moderní čínskou vojenskou vzducholoď

    Stanislav Mihulka
    VzducholoďVojenství
    Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

    Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

    ** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

    Lukáš Václavík
    PředplatnéNetflixSpotify
    Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

    Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

    ** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

    Stanislav Mihulka
    KolonizaceMěsícO2
    Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

    Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

    ** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

    Stanislav Mihulka
    Astronomie

    Aktuality

    9:13 | Star Wars Jedi: Survivor nakonec vyjde až 28. dubna. Studio Respawn nestíhá vývoj a potřebuje dalších šest týdnů na dokončení. 
    31. ledna | Český hit American Truck Simulator se v budoucnu rozšíří o mapu Kansasu. Ještě před tím ale přijde DLC se státem Oklahoma 
    30. ledna | Ovladač PlayStation 5 DualSense Edge se objevuje v nabídkách českých e-shopů. Doporučená cena je 5990 Kč. Skladem bude v průběhu února či března 
    28. ledna | Příběhová linka Hogwarts Legacy je na 40 hodin, dokončení včetně všech vedlejších aktivit zabere přes 100 hodin. Hra vychází 10. února 2023 

    Únorový Computer

    Aktuální číslo časopisu Computer

    Jak surfovat anonymně

    Test přenosných projektorů

    Kompletní srovnání DDR4 a DDR5

    Jak vyčistit počítač od špíny a prachu