Recenze: XIII Century - Smrt nebo vítězství – vedení boje ve 13. století

Všichni si z hodin dějepisu pamatujeme, jak to pro našeho krále Přemysla Otakara II. dopadlo neslavně v Bitvě na Moravském poli. Chcete si onu památnou událost připomenout na obrazovkách vašich monitorů? Máte jedinečnou možnost.
Recenze: XIII Century - Smrt nebo vítězství – vedení boje ve 13. století

Objednejte si na shop.doupe.cz
XIII Century: Smrt nebo Vítězství 
  • PC: 899,- Kč
  • Platforma: PC
    Typ hry: strategie
    Multiplayer: ano
    Minimální konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 3 GB na HDD
    Doporučená konfigurace: procesor 3,2 GHz, 2 GB RAM, 256MB grafická karta, 3 GB na HDD
    Testovací konfigurace: Core 2 Duo E6750 2.67 GHz, 2 GB RAM, Geforce 8800 GTS 320 MB
    Výrobce: Unicorn Games Studio
    Vydavatel: 1C (http://www.1c.ru/)
    Distributor v ČR: Cenega (
    http://www.cenega.cz/)
    Homepage:
    http://xiiicentury.1cpublishing.eu/

    Hra XIII Century - Smrt nebo vítězství od ukrajinských vývojářů se neřadí ke klasickým strategiím, kde se staráte o chod svého impéria, blahobyt obyvatelstva a sem tam si zabojujete. Hlavní, a zároveň jedinou, náplní jsou historické bitvy 13. století všeho druhu.

    Stejně jako v případě bitvy našeho krále s přízviskem „železný a zlatý“ by mělo třicet konfliktů obsažených ve hře vycházet ze skutečnosti. Všechny se staly určitého dne, za určitých povětrnostních podmínek a z určitého důvodu. Ten se dovíte jednak z popisu každé bitvy, ale také z krátké předmluvy vypravěče v úvodním filmečku. Historické věrnosti by měl odpovídat také terén a počet vojáků na bojišti. Jestli je to pravda se zeptejte historiků, naše dějepisné znalosti až tak podrobné nejsou.

      
    Strategické rozmístění * A do nich * Kteří jsou moji?

    Do rukou se vám v kampani postupně dostanou armády Angličanů, Francouzů, Rusů, Němců a Mongolů. Nutno podotknout, že se liší pouze kosmeticky. Po zdárném dokončení hlavního tažení odemknete dalších pět bonusových. Před samotným začátkem doporučuji projít podrobný tutoriál, jenž naučí základní ovládání a způsob vedení boje. Kromě souvislé kampaně se lze pustit i do klasické rychlé bitvy, kde si před bojem vyberete prostředí a vojsko, nechybí ani České království. 

    XIII Century ve všech taženích staví hráče do role slabších, kteří ale i přes svůj handicap v podobě početní nevýhody, počátečního obklíčení a špatné výchozí pozice zvítězí.Tedy měli by, pokud nechtějí zakysnout v první bitvě. Bez taktizování a různých lstí se však vítězství nedočkáte. Nejdůležitější je správné rozmístění oddílů před střetem obou armád. Střelce hezky poslat na nejvyšší kopeček, jízdu schovat někam do lesíku, aby útočníkům vpadla do zad, prostě obvyklá generálská rozhodnutí. S prostředím je nutno počítat a snažit se jej co nejvíce využít ve svůj prospěch. Lukostřelci mají na vyvýšených místech větší dostřel, v úžinách se špatně manévruje jízdě a bažiny značně zpomalují, Jan Žižka by mohl vyprávět. 

      
    Ve 13. století byly bitvy opravdu nepřehledné * Konečně * Koníčci si musí odpočinout

    Protože je velikost vojsk zpravidla obrovská, oceníte možnost hru zapauzovat a rozdat oddílům rozkazy zvlášť. Při přemisťování vojáků z jednoho konce mapy na druhý hojně využijete zrychlení času, při boji naopak jeho zpomalení. Autoři připravili spoustu možností, se kterými si lze vyhrát. Jako správný vojevůdce můžete zavelet k útoku, ústupu či udržení pozic. K tomu ještě volíte jednotlivé formace a způsob přemisťování (chůze, běh). Nastavení provádíte v pěkném a přehledném rozhraní, kterému snad kromě podobnosti tlačítek pro přepínání rychlosti vojáků a rychlosti hry nelze nic vytknout. Samozřejmě se můžete spolehnout i na klávesové zkratky, ale já dal přednost myšce.

    Umělá inteligence patří do průměru. Při prvním hraní překvapí a připomíná souboj s druhým hráčem v multiplayeru, ale to jen do té doby, než začnete stejnou bitvu znovu a narazíte na nepříjemnou skutečnost chování nepřítele je striktně naskriptováno. Po několikátém opakování tak přesně tušíte, co na vás chystá a jak zaútočí. Navíc si buďte jisti, že si každou potyčku kvůli nevyvážené obtížnosti minimálně jednou zopakujete. Ani umělá inteligence vašich svěřenců na tom není o poznání lépe. Několikrát se mi při útoku jízdy stalo, že se asi pět metrů před nepřítelem zastavili, ztratili tím nabranou rychlost, moment překvapení a až po několika vteřinách se znovu rozjeli.

      
    Moravské pole * Tady má někdo rád modrou až moc * Neradujte se, nepřátel je daleko více

    Během bojů si musíte dávat pozor na indikátory morálky a únavy. Necháte-li vojáky sprintovat přes půl mapy, moc dobrým výkonem se vám neodvděčí, brnění přeci jenom pár desítek kilogramů váží. Stojíte-li proti několikanásobné přesile, odrazí se to logicky i na morálce jednotlivých oddílů. Po obklíčení dokonce dojde na zbabělý úprk z bitevního pole. Nejvíce negativně působí na morálku salva šípů. Stačí do vojáků párkrát vystřelit a už peláší pryč. Díky tomu jsou v XIII Century hlavní páteří armády právě lukostřelci  v jiných hrách až ti poslední, co by mohli rozhodnout bitvu. Jako v každé strategii počítejte s klasickým pravidlem „kámen, nůžky, papír“, kdy každá jednotka platí na jinou. Není to rozhodně na škodu, vždyť i v reálu by pěšáci ozbrojeni meči proti kopytům koní neměli moc šancí.

    Rozmístění vojska na strategické pozice zabere několik minut a bitva i přes možnost zrychlení času také není dobojována za chvíli. Jestliže máte problémy a nepodaří se nepřítele rychle rozdrtit, přichází pocit beznaděje a vzteku. Na celém titulu se podepsala nezkušenost autorů, velikost studia a malý rozpočet. Viditelné je to hlavně na audiovizuálním zpracování. Z klasického pohledu na bojiště z ptačí perspektivy se dá hovořit o průměru, při bližším pohledu na jednotky už tak slavné není. Stejně fádně vypadá okolní prostředí, na nějaké odlesky od hladiny, detailní déšť a jiné speciální efekty můžete rovnou zapomenout. Grafika ale není všechno a u takovéto hry už tuplem ne. To však neplatí pro technické chyby. Optimalizace dopadla příšerně, při průměrném grafickém zpracování jsem byl hodně nemile překvapen neplynulostí. Na mé celkem obstojné sestavě docházelo na nejvyšší detaily k poklesu FPS až na hranici patnácti, což je sakra málo.

      
    Parný den, šli jsme si zaplavat * Chudák Přemysl * Bůh s námi

    Skvělými zvuky se hra pyšnit nemůže, nějakého kvalitního řinčení mečů, svištění šípů, šplouchání vody a dusání vojáků se nedočkáte, nebo spíše si jich jako v mém případě vůbec nevšimnete. Hudba hraje dosti na pozadí, je monotónní a po pár hodinách hraní začne nudit. Namluvení vypravěče patří do průměru a výkřiky jednotlivých oddílů se opakují na můj vkus moc často.

    Světlé stránky hry
    • Skutečné bitvy 13. století
    • Vedení boje a taktizování
    Temné stránky hry
    • Audiovizuální zpracování
    • Umělá inteligence
    • Stereotyp

    Sečteno a podrženo, nabídnout hráčům historické bitvy byl dobrý nápad, škoda jen, že byl zazděn špatným zpracováním a naskriptovanou umělou inteligencí. Po několika hodinách válčení přestává bavit a nic hráče nenutí pokračovat dále. Bitvy jsou stejně na jedno brdo a nejen díky obtížnosti u nich delší dobu vydrží snad jen zarytí stratégové a hráči s velikou dávkou trpělivosti. Pro hru mluví česká lokalizace, neangličtináři dostali jedinečnou příležitost přiučit se dějepisu, proti je vysoká cena. Za 899 Kč bych čekal rozhodně více.

    Grafika: 5/10
    Hudba: 6/10
    Zvuky: 5/10
    Hratelnost: 7/10

    Spíše než hrou se z XIII Century - Smrt nebo vítězství stala pomůcka pro hodiny dějepisu. Kromě skutečných bitev a jejich způsobu vedení a taktice ve 13. století nenabízí nic a do průměru ji sráží spousta chyb a nedodělků.

    Celkové hodnocení: 6/10

    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

    Herní projekt AQP City: když chcete GT…

    Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

    dnes |
    8 největších herních zklamání roku 2017

    8 největších herních zklamání roku 201…

    Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

    9.  1.  2018 | | 9 N/A
    10 největších herních překvapení roku 2017

    10 největších herních překvapení roku …

    Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

    11.  1.  2018 | | 3 N/A
    Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

    Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

    Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

    včera |
    Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

    Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

    Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

    8.  1.  2018 | | 3 N/A
    Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

    Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

    Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

    6.  1.  2018 |
    DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

    DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

    Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

    12.  1.  2018 | | 4 N/A
    6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

    6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

    Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

    10.  1.  2018 |