Recenze: Yoshi´s Island DS - když je hraní radost a zábava

Je pozdě večer. Na čtení vybrané knihy chybí energie, na sledování televize chuť, na hraní velkého titulu pozornost. Na nočním stolu se nenápadně povaluje zářivě bílé DS Lite, vedle něj Yoshi´s Island DS. Následující hodiny? Ve znamení nenáročného, téměř odpočinkového zážitku, a dost možná také jedné z nejlepších DSkových her vůbec.

Platforma: Nintendo DS
Ukládání pozice na kazetu: Ano
Výrobce: Artoon
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (
Cena: 1 499 Kč

Možná vám změť barviček dole napovídá nehezké věci o autorově zdravém rozumu. Nebudu sám hodnotit vlastní duševní stav, ale odsoudit Yoshi´s Island DS jen kvůli (pro mnohé) infantilnímu vzezření by bylo krátkozraké. Důvod, proč lidé milují Nintendo DS a proč platforma ve světě na hlavu poráží „dospělejší" PSP, se skrývá právě ve hrách jako Yoshi´s Island. Mnozí je rádi škatulkují mezi dětské hry, které plnohodnotným titulům nesahají ani podkotníky. Zkuste odložit předsudky a nahlédnout pod povrch. Například prostřednictvím dnešní recenze.

Variabilnější než Mario?

Není příliš her, které bych dokázal hrát za každé situace: ve stavu stoprocentního soustředění i po náročném dni, v autobuse, v práci při chvilkách oddechu nebo i s vlastní přítelkyní, kterou bych u počítače neudržel ani lepidlem na dřevo. Yoshi´s Island měl být po letošním New Super Mario Bros. dalším závdavkem kvalitní plošinovky pro Nintendo DS, ale chudší bratříček slavného Maria svůj vzor v lecčem překonává. Kacířské tvrzení se pokusím v nadcházející odstavcích obhájit.

Hlavním bod a síla hry se ukrývá pod obecným pojmem variabilní hratelnost. Tam, kde Mario svou rozmanitostí a vrozenou jednoduchostí vládne skákačkám všech platforem, byl tentokrát těsně, ale přece poražen. Yoshi´s Island kombinací miminek v hlavních rolí získává ojedinělou vlastnost, která se příznivě odráží v herní náplni. A nejde přitom jen o rozličnost herních hrdinů, ale i dávkování nápadů a mnohé další.

Rozdílů si přitom všimnete na první pohled – zatímco ovládání Maria sedlo do ruky i nehráčům během několika chvil, Yoshi se jeví o poznání komplikovaněji. Už proto, že kromě obyčejného skákání využívá také střelby vajíčky (o ní později), a především jedinečnosti každého z miminek. Baby Mario vyniká rychlostí a sílou (dokáže rychlým pohybem prorazit slabší zeď), Peach vytahuje z kabelky deštníček a schopnost vznášet se nad víry vzduchu – právě tihle dva s vámi stráví nejvíce času. Spolehnout se ale můžete i na jejich kolegy. Donkey Kong sází na mohutné paže a schopnost šplhat se po liánách, šibal Wario v ruce ukrývá magnet, kterým přitahuje pohyblivé plošiny i penízky, Baby Bowser si opět zahrává s ohněm a ledem.

Jednotlivé lokace jsou upraveny tak, aby využily roztodivných předností každé z postavičky. Na předem určených místech můžete mezi jednotlivými hrdiny jednoduše přepínat. Často je to nezbytné k dokončení mise, jindy využijete výměny miminka pouze pro získání četných bonusů. Ke stoprocentnímu dokončení každého levelu musíte vysbírat všechny penízky, sluníčka a další předměty – a vězte, že v silné většině případů vám takový úkol zabere dlouhé minuty zkoumání a procházení jednotlivých lokací. Od toho se pak přímo odvíjí také herní doba. Budete-li se snažit vyzobat každý z bonusů daného levelu, připravte se na hodiny další zábavy, ale také četnější umírání.

Je libo vejce na tvrdo?

Jako vždy, i Yoshi nabízí řadu miniher o herní životy, v nichž si vyzkoušíte jednoduché pexeso nebo zahrajete na automatu, abyste řadu životů obdržely za vynikající hodnocení dokončené mise a podobně. K tomu všemu tvůrci dovedně spojují vše již známé, počínaje změnou prostředí a herních prvků, přes střídání interiérů i venkovních lokací, a konče misemi, v nichž jste vpřed nekompromisně hnáni posunujícím se obrazem. Nechybí rozliční bossové, na něž narazíte dvakrát v každém z pěti herních světů (ve čtvrté a následně osmé misi). Využita byla i dvojice displejů konzole, které se zde spojují v jeden velký – a prostor druhé obrazovky je šikovně využit pro rozšíření herní plochy. Více než kdy dříve vás v Yoshi´s Island DS potrápí létající objekty, nutnost jejich sestřelování a mnohé další. Problém s sebou přináší pouze prostor mezi jednotlivými obrazovkami, v němž se často ztratí objekty, vlastního hrdinu ztratíte na několik okamžiků z dohledu a podobně.

Pokud se miminka mění, jejich "osedlaný oř" zůstává. Dinosaur Yoshi není nelidové, přesto má v žaludku míchačku, která většinu nepřátel přetaví v puntíkované, zelené vejce. Stačí nepřítele mrštným jazykem (tlačítko Y) chytnout, abyste jej následně zmáčknutím šipky dolů „přetavili" v užitečné vejce. Po ruce jich můžete mít až šest, když je tlačítkem A využíváte k sestřelování dalších objektů. Zaměřování přitom probíhá jednoduchým režimem: trajektorie střely se plynule pohybuje a na hráči leží pouze zodpovědnost za správné načasování.

Drobností, které dotvářejí v pravdě komplexní zážitek, jsou další desítky. Mluvit můžeme o umírání, toliko nepopulárním konci našeho dobrodružství. Tam, kde jste byli v New Super Mario Bros. omezeni pouze několikerým kontaktem s nepřáteli, zde hlavní hrdina upustí jedno z dítek, jež musí v časovém limitu opět zachytit do svých pařátů. Zpravidla je hráči věnováno štědrých 10 sekund, jejichž počet je dále zvyšování dosažením chekpointu nebo sbíráním malých hvězdiček. Existují situace, kdy umřete bez ohledu na zásobu vteřinek (kontakt s lávou, spadnutí do propasti), obecně ale znamená upuštění miminek snadno vyřešitelný problém, který nepřímo snižuje obtížnost hry. Pokud se budete soustředit pouze na herní děj a v každém z levelu nekompromisně postupovat všem, není Yoshi´s Island DS obtížnou hrou. Stačí se však porozhlédnout po bonusových předmětech a výzva je na světě.

Hráč je ten, kdo rozhoduje

Pustit se do hodnocení herní doby je v případě skákaček přinejmenším nešťastné, mohu-li ale soudit dle vlastních zkušeností a zážitků, je Yoshi (i po započítání všech bonusů) o několik hodin kratší záležitostí než New Mario Super Bros., se kterým jej předcházející řádky přímo srovnávaly. Ve prospěch „posledního" Maria hovoří i řazení misí, v nichž nemusí být nezvládnutí jediného levelu konečnou a hráči je povětšino i nadále umožněno postupovat vpřed. Yoshi je ale nemilosrdný, mise jdou jedna za druhou a zásek je trestán přísně – i já uvíznul na dobrý den a půl, hře spílal, abych nakonec objevil hloupé přehlédnutí (jak už to v podobných případech bývá).

• Veselé prostředí i náplň hry
  • Variabilní hratelnost
  • Krásná grafika
  • Pět miminek, pět způsobů hraní
  • Délka hry při sbírání bonusů
  • Chybí multiplayer
  • Vyšší obtížnost pro začátečníky
  • Prostor mezi jednotlivými displeji

Mario navíc schovává v rukávu také další přednost – jednoduchost, s níž okouzlí každého bez rozdílu. Zatímco základy ovládání New Super Mario Bros. zvládne během několika chvil i typický „nehráč", vniknutí do Yoshiho světa vyžaduje o poznání více trpělivosti a odhodlání. Logika věci ale napovídá, že tomu ani jinak být nemůže – střílení vejci, využívání schopností jednotlivých nepřátel, pravidelné ničení létajících objektů, všechno to v sobě skrývá o poznání vyšší nároky, než na jaké jsme u legendárního Maria zvyklí.

A to je také moje doporučení hráčům. Mario je a zůstane legendou, New Super Mario Bros. pak jednou z nejlepších her, které pro Nintendo DS vyšly – s poznámkou, že je vhodný i začátečníkům ve světě ručních konzolí. Yoshi´s Island nemíří tak vysoko, je zacílen především na fanoušky, kteří ocení originální grafické vzezření (a že vypadá lákavě!), přežijí místy otravný hudební doprovod, a dokáží se poprat s vyššími nároky, které titul na obyčejného hráče klade. Odměnou je však zážitek na dlouhé dny, kdy máte o zábavě před spaním jasno. Na kolik večerů vám vystačí, už pak záleží pouze na vás.

Zvuk: 8/10

Yoshi´s Island v sobě spojuje nejlepší nápady a prvky hopsaček – a všechny zájemce láká příslibem dlouhých hodin zábavy. Škoda jen, že té se dostane jen trpělivějším hráčům, kteří překousnou náročnější ovládání i obtížnost.

Celkové hodnocení: 8,5/10