Recenze: Zdarma: Aquadelic - jeden z vítězů Becher Game 2005

Becher Game 2005 včerejším dnem skončila a my vám obratem přinášíme hru, která si odnesla prvenství v kategorii simulátorů. Můžete se přesvědčit, že zlaté české ručičky zkrátka umí, i když z toho pro ně nekouká žádný výdělek. Aquadelic je výborná závodní hra s motorovými čluny ve špičkovém technickém zpracování. Hurá na ni!

Typ hry: Závodní
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Pentium II 700MHz, 64MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 1GHz, 128MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: Pentium 4 1.6GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Hammerware Factory & Al!eN
Vydavatel: Hammerware Factory & Al!eN

Slyšeli jste někdy o hře Yaga!? Pokud ne, tak věřte, že se máme ještě na co těšit. Aquadelic je totiž titul určený do soutěže Becherovka Game 2005 (a mimochodem také vyhrál - v kategorii simulátorů) a je to jen slabý odvar toho, co vše by nás v původním titulu mělo teprve čekat. Zprvu, když byla Yaga! oznámena, nevypadala nijak příliš valně a vlastně jsem si ji ani nevšiml, načež jsem spatřil tento jakýsi její odvar. Jednoduše řečeno, byl jsem překvapen. Tento titul zkrátka se vší úctou ukazuje, že hranice freeware her se neustále posunují dále a dále, a není tomu ani tak dlouho, kdy jsme mohli vidět hry téže kvality na poli komerční scény. Byl jsem ochromen zejména technickým a grafickým zpracováním, jímž dílko disponuje, nemluvě o zábavě nejen pro jednoho hráče.

Plnou parou vpřed!

Námět není ani tolik neobvyklý, jako spíše tak častý. Většinou se ve hrách předhání auta a jiné výdobytky moderní civilizace, zato po lodích se slehla zem. Kde nic tu nic, nápadů je mnoho, ale ty lodě prostě nejsou. Po dlouhé době je tu alespoň něco, co nás zachrání ze spárů silnic, rozehřátých pneumatik a vůně spáleného benzínu a co nás dostane do zavodněných krajin. Ano dámy a pánové, lodě čekají pouze na vás!

Napřed dojedu, pak se sjedu * To fakt není vodní trabant!  * Vidíte čtyři obrázky v jednom? Opilci!

Zmiňovat se o celém smyslu hry snad ani nemá cenu. Na výběr je několik herních variant. Takže, máte-li chuť se jen tak prohnat s motorovým člunem po vodách, stačí si jen navolit možnost volné jízdy. Je to dobrá věc zejména pro začátečníky, kteří si tak beztrestně mohou zazávodit po celém rybníku a okoukat, kde co vlastně je. A když na vás přijde chuť, můžete si zablbnout třeba na speciálních malých nájezdových rampách, které jsou v průběhu celé tratě rozmístěny.

Pakliže zvolíte možnost si hned zahrát, hra vás ušetří jakéhokoliv nastavování tratě a tudíž se budete moci ihned vrhnout na samotný závod. Tato možnost mi však v Aquadelic přijde poněkud zbytečná, jelikož volně nastavitelných parametrů je zatím poměrně poskromnu a tudíž i to málo hráč bez větších problémů jistě vydrží. Nastavit si lze totiž v další možné variantě počet kol, který je třeba ujet, vaši loď, počet protivníků a popřípadě také časový limit (k tomu se dostanu později). Na výběr je celkem ze čtyř lodí, přičemž každá z nich nedisponuje pouze jiným vzhledem, ale také i jinými vlastnostmi. Pokud vám přijde první ovládaná loď poněkud těžkopádná zejména v zatáčení, vězte, že malý motorový nafukovací člun je přesný opak toho prvního. Ze začátku je však volně přístupná pouze jedna. Další se odemknout až v případě, že se vám podaří nějaký ten závod uhrát na prvním místě, a to jest věc vcelku obtížná.  Poslední, v pořadí již čtvrtá, herní varianta spočívá v časovém limitu, za který je třeba ujet jedno kolo, jinak budete muset začít úplně od začátku.

Dejte vařit čtyři kávy a připravte se na probdělou noc

Náplň celé hry není jinak vůbec špatná. Disponuje poměrně různorodými herními variantami, zato by to ale ještě něco přeci chtělo. Ano, hru více hráčů! Tím totiž Aquadelic také disponuje a přidává poslední kousek do pomyslné mozaiky. Sice je vcelku škoda, že není možno tuto hru hrát po síti, pakliže dáváte přednost hraní na jednom počítači, jistě budete příjemně překvapeni. Na jednom takovém stroji můžou být celkem čtyři hráči. Měl jsem sice trošku strach z toho, jak si v tomto nelehkém boji povede můj nepříliš silný hardware, ale po kratší době se ukázalo, že moje starosti byly zbytečné. Hra si na rozdíl od jiných freeware dílek, se kterými jsem měl také tu čest a které byly v nezměrně horší kvalitě, vede výborně, a tak si ji bude moci mnoho hráčů zahrát i na slabších strojích.

Stříkááám... vodou za lodí * Voda se leskne, ptáčči zpívají... * Fajn, kámo. Schválně; kdo má tvrdší kocábku!

Možná si však říkáte, že je to sice hezké a ještě lépe se to píše, ale ta hratelnost přeci může být úplně mizerná, a to zejména díky fyzikálnímu modelu. Ano, grafika sice neznamená vše, avšak věc, o které bych mohl říci, že byla opravdu zvládnuta na jedničku, je kolizní a vlastně tak i fyzikální model. Dalo by se říci, že na poměry volně šiřitelé scény je to věc snad i nevídaná. Loď se totiž při plavbě a zatáčení krásně nahýbá a celkově působí opravdu, jakoby na té vodě byla. Ovšem možné je i vyjet z vody ven na pevninu, a to pak to s tou lodí také trochu zadrkotá. Celkově je zkrátka fyzikální model plavidel překvapující a osobně jsem jeho propracovanost v takových měřítkách vůbec nečekal.

Každá hra má svoji achillovu patu

Mám-li být také upřímný, jsou zde věci, které mě zklamaly a v konečném hodnocení vcelku zbytečně ubírají body. Mám na mysli zejména počet herních prostředí, ve kterých lze závodit. Tedy, abych uvedl věci na pravou míru, na výběr není vůbec žádná jiná trať či prostředí, a tak vám nezbyde nic jiného, než neustále dokola hrát jednu a tu samou závodní trasu, třeba až do zblbnutí. Škoda, že není k výběru alespoň jedna či dvě další. Neváhal bych poté ani minutu hře doslova a do písmene udělit devadesátkové hodnocení, které by si jinak se vší úctou zasloužila. S takovou si budou hold muset hráči počkat na jeho neustále připravovaného bratříčka a kdo ví, zda-li vůbec bude freeware. Dále pak mi chyběla možnost navolit si nějaký jiný úhel kamery. Hezky by například působilo, kdyby bylo možné ovládat motorový člun přímo z jeho paluby, nicméně tohle je poměrně drobnost oproti padavosti hry, která zde bohužel je a občas také zazlobí.

• Česká hra od českých tvůrců
  • Je úplně zadarmo!
  • Graficky na velmi slušné úrovni
  • Adrenalin vám bude stříkat z uší
  • Pouze jedna trať
  • Absence nastavení kamery
  • Je možné, že pokračování už nebude zdarma

Jinak vypečené dílko disponuje vydařenou hudbou, která hezky dokresluje atmosféru a oproti jiným titulům mi netrhala uši. Zkrátka, nebýt pár „zbytečností“, mohli bychom s takovou mít pod rukama doslova zlatý poklad. Aguadelic vám ale jinak vřele doporučuji a mohu vám zaručit, že o zábavu budete mít přinejmenším na pár hodin postaráno! Jo hold, kdo umí, ten umí…

Grafika: 9.5/10
Hudba: 8.5/10

Výtečné dílko po stránce technického a grafického zpracování, které jinak trochu zbytečně strhávají jeho možnosti, zejména po stránce výběru tratí. Její kvality dokazuje i umístění v letošním ročníku soutěže Becherovka Game 2005, odkud si titul odnesl první místo v kategorii simulátorů. Každopádně vřele doporučuji. Zábava je věc k nezaplacení, a tou dnešní hra nepochybně disponuje!

Celkové hodnocení: 8.5/10

(Výše hodnocení zapadá do světa freeware her, proto nečekejte, že nabízený titul je lepší než například Half-Life 2 či Doom 3. V něčem však tyto hry přeci jen předhaní - v konečné ceně, kterou za ně zaplatíte.)

!HRU SI MŮŽETE ZCELA ZDARMA STÁHNOUT ZDE (10.2MB)!

Žánr: Závodní | sportovní simulátor
Výrobce: Hammerwar | Webové stránky hry