Recenze: Zoo Tycoon 2 - Podruhé do ráje zvířat

Neuběhl ani měsíc od nedávno recenzované zoo-simulace Zoo Empire, a už se na nás řítí další porce zvířecí zábavy. Tentokrát se jedná o druhé pokračování úspěšného Zoo Tycoona, kterého se na celém světě prodalo přes čtyři miliony. Bude Zoo Tycoon 2 pokračovat v nastolených tradicích, nebo to naopak všechno zkazí? Odpověď se dozvíte v naší dnešní recenzi.

Typ hry: Strategie
Minimální konfigurace: P III 733 Mhz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P III 1 Ghz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Blue Fang (www.bluefang.com)
Distributor hry: Microsoft (www.microsoft.com)
Distribuce v ČR: Playman (www.playman.cz)

Bylo by vskutku překvapivé, kdybychom se pokračování slavné zvířecí strategie Zoo Tycoon dříve nebo později nedočkali. Distributorský kolos Microsoft moc dobře ví jakou perlu vlastní, a podle toho s ní také nakládá. Svědčí o tom i dva vydané datadisky Marine Mania a Dinosaur Digs, které sice přilákaly zájem několika dalších hráčů, bohužel se ale nejednalo o nic revolučního. Nebýt malé konkurence v podobě nepovedeného Wildlife Parku a lehce nadprůměrné 3D simulace Zoo Empire, měl by Zoo Tycoon podíl na trhu téměř stoprocentní. Zlom přichází až nyní. Blue Fang totiž konečně vydávají dlouho očekávaný Zoo Tycoon 2, který sebou přináší mnoho více či méně zásadních novinek, a všechny jmenované tituly (včetně svého předchůdce) s přehledem poráží.

Jedna z mnoha návštěvnických atrakcí * Svá zvířata můžete "propustit" do volné přírody * Podobných obchůdků nabízí Zoo Tycoon 2 opravdu mnoho

Zoo Tycoon podruhé, a ještě lépe!

Zoo Tycoon 2 nabízí hráči hned tři hratelné módy; Challenge (výzva), Freeform (volná hra) a Campaign (klasická kariéra). První dva jmenované jsou si velice podobné; zde se totiž nemusíte zabývat žádnými úkoly (pokud je sami nepřijmete) a do vlastní zoo se můžete pustit bez zbytečných omezení. Stačí nastavit velikost, počáteční částku financí a oblast, ve které chcete zahradu budovat. Mnohem zajímavější je samotná kariéra.

Opět se tu setkáme s mnoha různorodými úkoly, z nichž každý vám zabere zhruba hodinku čistého času, a co je důležité; křivka zábavnosti se stále pohybuje na vysokých hodnotách. Rozhodně si ale nemyslete, že by úkoly byly nějak přehnaně lehké. Mnohokrát nastane situace, že scénář nedokončíte pouze kvůli malým drobnostem, nebo v tom horším případě vše nestihnete do předem daného časového limitu. Na to už si ale hráči zvykli z jiných, podobně laděných titulů.

Otázkou zůstává, zdali má Zoo Tycoon 2 oproti svým předchůdcům vůbec co nabídnout. Odpověď zní jednoznačně kladně. Hra je doslova prošpikována nejrůznějšími detaily, zároveň ale vše běží pěkně plynule a bez problému. Možností je na výběr opravdu hodně, a asi nejvíce mě překvapila pestrá nabídka obchodů. Je jich totiž opravdu nebývalé množství a svým návštěvníkům můžete nabídnout například vskutku vytříbené jídelní hody. Vaši zákazníci si mohou pochutnat  zhruba na desítce specialit (nezapočítávám restaurace), mezi kterými se nachází např. špízy, strava pro vegetariány nebo dokonce suši. Pokud již máte dostatek naspořených peněz, můžete své návštěvníky potěšit třeba jízdou na ponících, zajímavou foto budkou (zákazník strčí hlavu do děravé kulisy a na fotce poté vypadá jako vyobrazené zvíře) nebo několika obchůdky se suvenýry. U každého obchodu navíc stojí prodavač, a celý nákupní proces je pečlivě zpracován - až tohle uvidíte na vlastní oči, budete doslova žasnout.

Leopardům stačí ke štěstí vážně málo * Ve speciálním pohledu můžete dělat vše, od vynášení košů... * ...až po mytí zvířat

Co je nového?

Obchody to ale samozřejmě teprve všechno začíná, nejdůležitějším prvkem každé zoo jsou pochopitelně zvířata. Zoo Tycoon 2 nabízí přesně třicítku druhů od těch obyčejných až po ty nejvzácnější kousky, na které budete šetřit pořádně dlouho. K dispozici je ještě několik pavilonů s menším zvířectvem (hmyz, hadi atp.), které si konečně můžete díky speciálnímu pohledu sami prohlédnout, o tom ale až za chvíli.

Přepychově působí možnost odchovávání vzácných druhů zvířat za účelem následného převozu do divoké přírody - i toto je zde možné! Širokou nabídku nabízí také zařizování výběhu, na výběr je i mnoho hraček, stromů a různých dalších doplňků, které udělají vaše miláčky šťastnějšími. Zajímavé je, že výběhy můžete zařizovat i do šikmých směrů, což je rozhodně skvělý nápad. Vaše zoo už totiž nemusí být celá pouze z obdélníkových tvarů - nejen, že to vypadá lépe, ale hlavně tím ušetříte spousty místa.

Názorná ukázka Zoopedie * Zoo se nám pomalu ale jistě plní platícími zákazníky * Díky možnosti stavění výběhů šikmě lze ušetřit mnohem více místa

Teď už ale k tomu, co jsem předeslal v předchozím odstavci. Podobně jako v Zoo Empire si i zde můžete projít vlastní zoo očima návštěvníka, a pokochat se tím, co jste vybudovali. Tím to ale překvapivě nekončí. Na rozdíl od zmiňované konkurence totiž máte možnost zoo nejen pozorovat, ale také se o ni interaktivní formou starat. V praxi to působí asi tak, že když narazíte třeba na plný odpadkový koš, máte možnost ho jednoduše sami vynést. Dále můžete zvířatům doplňovat vodu a potravu, umýt je pokud jsou špinavá nebo uklidit nepořádek kolem výběhu. Novinkou je také možnost focení a následné ukládání nejzajímavějších fotek do vlastního alba.

• Mnoho scénářů
  • Dlouhá hratelnost
  • Výběr zvířat
  • Informativní hodnota
  • Příjemná grafika
  • Průměrné zpracování zvuků
  • Absence lokalizace
  • Čekali jsme ještě více

Skvělá grafika na závěr

Upřít Zoo Tycoonu podstatnou informativní hodnotu by bylo stejně nedobré jako sebrat malému dítěti lízátko. O každém zvířeti se tu v tzv. Zoopedii dozvíte plno informací například o jeho výskytu, životních podmínkách nebo délce života. Nutno podotknout, že narozdíl od Zoo Empire, se vaše zvířata chovají dostatečně inteligentně. Pamatujete na frustrující zážitky s hynoucími zvířaty jen proto, že si nedokázali dojít několik metrů pro vodu? S tím se tady nemáte šanci setkat, pokud mají zvířata nějakou akutní potřebu, neváhají si pro tekutinu klidně běžet (pokud vlastníte velký výběh). Tento problém tedy naštěstí odpadá, a s něčím závažnějším jsem se po celou dobu hraní prozatím nesetkal - vše běží krásně a plynule, tak jak má.

Technické zpracování se od doby prvního dílu výrazně změnilo, což se nejvíce podepsalo především na grafice. Příjemnou pseudo 3D grafiku, nahradilo kompletní trojrozměrné zpracování, a výsledek je více než dobrý. Zvířata i lidé jsou zpracovány do malých detailů a jejich celková vizáž se vám bude zdát určitě lepší než v Zoo Empire. Navíc panáci mezi sebou neprocházejí jako duchové, a krásně se obcházejí - jev u třetího RollerCoastera takřka neviditelný. Textury jsou kvalitní a celkově titul vypadá více opravdově, atmosféra zoo na vás dýchá jako byste byly její součástí. Hudba a zvuky se tentokrát povedly jen veskrze nadprůměrně. Hudebních melodií je k dispozici jen několik a ozvučení mi moc věrohodné nepřipadalo - bohužel mu chybí potřebná jiskra.

Novinkou je možnost focení * Gorilí svačinka * Výběr polohy zoo - jsou jich tu mraky!

Jinak je ale vše v pořádku. Zoo Tycoon 2 mě velice překvapil svým nepopíratelným smyslem pro detail, několika zásadními novinkami a příjemnou grafikou, na kterou se prostě budete dívat s nadšením. Pokud jste měli v plánu zakoupit si Zoo Empire, pořádně situaci promyslete. Zoo Tycoon 2 vám přinese mnohem větší porci zábavy, lepší technické zpracování a podstatně delší a informativně hodnotnější hratelnost. Tak proč ještě váháte?

Zvuky: 6/10

Výborná oddychová hra jako dělaná na dlouhé zimní večery. Určitě neprohloupíte.