Recenze: Zoo Tycoon 2 DS – hra se zuby a drápy

Velké klece plné veselých zvířátek, která se spokojeně páří a hopsají. Taková idylka, že to skoro vypadá, jako by šlo dát do jednoho výběhu lva s antilopou a ti by si jen vzájemně vybírali blechy. K takto ideální ZOO však vede dlouhá cesta.
Objednejte si na shop.doupe.cz
  Zoo Tycoon 2 DS
  • NDS: 1 199 Kč
  • Platforma: NDS
    Typ hry: budovatelská strategie
    Multiplayer: ano, pro 2 lidi
    Výrobce: Blue Fang Games (
    Vydavatel: THQ (
    Distributor v ČR: Conquest entertainment (

Zdá se, jako by bylo NDS přímo stavěno pro budovatelské strategie. Dotykovému displayi stačí pár ikonek pro výběr té správné budovy, cesty či stromu a pak už jenom ťuk sem, ťuk tam a máme tady lunapark – tedy zoologickou zahradu. „Opravdu je to tak jednoduché?“ ptám se, když zjišťuji, že se mi do ZOO nahrnula necelá stovka lidí a já ještě pořádně nezačal stavět. Dát dvacet dolarů za to, aby se podívali na jeden jediný výběh? To mi přijde kapku přitažené za vlasy. No co, jejich problém, moje peníze.

Jak je vidno, na spokojená zvířata se chodí lidi dívat rádi a dá se na nich dokonce narýžovat spousta peněz. Ve hře však ani tak pěkná sumička, jako je sto tisíc dolarů, nejde zpronevěřit, takže konání výprodeje velbloudů nemá moc velký smysl – stejně budete muset výběh zaplnit něčím jiným.

Stavíme, rodíme, smrdíme

Jenže postavit velkou klec nestačí, lvi jsou nějací nevrlí a tráva jim moc nevoní. Takže popadněte stylus a upravte okolí pro rozmazlená zvířata. Pěkně po jednom čtverečku přeměnit podloží z trávy na savanu, do toho rozlít trochu vody (taky po čtverečku), vysázet stromy, pohodit pár kamenů, zajistit nějaké to obydlí a speciální lví kámen na vyhřívání. Potom k sobě stačí hodit samici a samce, načež se ani nenadějete a už vám po výběhu běhá malá šelmička, která se dá krásně odprodat. Nebo se s ní taky můžete mazlit, záleží na tom, jestli máte radši zelené papírky nebo chlupaté a nebezpečné zvíře.

Otevřít a zavřít * Vlček * Lvíček

V reálu by vás asi za prodávání roztomilých, malých koček asi lidé a jejich rodiče nenáviděli – naopak zebry za dalším plotem by se s největší pravděpodobností dobře bavily – ovšem zde to všichni berou tak nějak s klidem. Zmizlo nám dítě, no a co, uděláme si další! A skutečně za dalších pět minut po výběhu probíhá další malý lev. Pokud ještě navíc vypustíte zvíře do volné přírody, zvýší to hodnocení vaší zoologické zahrady, což přitáhne více lidí a odemkne nové věci ke zkoumání.

Vynalézání je nedílnou součástí každého tycoonu a nejinak je tomu zde. Bohužel nejste omezeni jen penězi ale i ratingem. Znamená to, že až když máte ZOO ohodnocenou třemi hvězdičkami, můžete začít objevovat, jak chovat lvy nebo šedé vlky. Dobrá, byl bych ochoten akceptovat, že pro vzácnější zvířata musíte mít dobře vyškolený personál, ale proč musím vynalézat kompostárnu, abych mohl prodávat velbloudí trus? Je na to snad neznámá technologie, za kterou musím zaplatit dvacet tisíc dolarů?

Náš návštěvník, náš dobrodinec

Mikromanagement se nevyhýbá ani jednotlivým návštěvníkům – pokud chcete všestranně výbornou zahradu je nutné postavit rychlé občerstvení, stánek s pitím, toalety, sem tam lavičku a piknikový stolek. Pak už můžete jen doufat, že si nevděční lidé koupí dost na to, aby obchůdky neprodělávaly. Přilepšit si také můžete postavením schránek na milodary, do nichž lidé rozplývající se nad roztomilými potvůrkami přihazují jeden dolar za druhým.

Pokud již máte dostatečně prestižní ZOO a patřičný počet diplomů v laboratoři, nemusíte se strachovat sedřít návštěvníky z kůže hned u vstupu – poplatek za lístek se dokonce zvedá hned po pěti dolarech. Samozřejmě to nesmíte přehnat, jinak vám budou cestičky kolem výběhů opuštěné a zaprášené. A to přeci nechcete, nebo snad ano?

K zametání cest, provázení návštěvníků, pečování o zvířata a secvičování delfínů na obří show si musíte najmout lidi. Ti samozřejmě musí dostávat nějaký plat, ale kromě posledních dvou zmíněných funkcí jsem si nevšiml žádného většího účinku dalších zaměstnanců. Asi se prostě někde zašili na kafíčko a spoléhali na to, že návštěvníci park nezaneřádí – osobně jsem neviděl po celou hru ani kelímek, což nejspíš znamená, že nepřítomnost odpadkových košů v areálu až tak moc nevadila.

Život ošetřovatele

Ve všech reklamních materiálech vyzdvihovaným prvkem je možnost se sám starat o jednotlivá zvířata. To je zpracováno formou jednoduchých miniher, v nichž se jedná hlavně o rychlost – například seřazujete obrázky podle vzoru (to při léčení nemocného zvířete), házíte zvířeti do tlamy správný typ jídla, anebo ho kupříkladu hladíte. Hlazení mimochodem připomíná spíše něco jako akupunkturu, neboť spočívá v klepání na určité místa na těle.

Upřímně řečeno, pochybuji, že má tento soubor miniher něco společného se skutečnou prácí ošetřovatele a mnohem radši bych se díval na to, jak musím jednotlivá zvířata diagnostikovat a zjistit, co jim je, popřípadě je přímo nutit polykat prášky. Stejně tak mytí zvířete či jeho krmení by mohlo být zpracováno mnohem lépe. Nedá se nic dělat, přestože tuto část hry hodnotím kladně, neboť se jí není nutno zaobírat, nemohu si pomoci a musím zakřičet, že mohla být daleko propracovanější. Snad příště, nyní se jedná jen o milý a nenápadný doplněk.

Pro zpříjemnění a zjednodušení hry (a menší namáhání vaší paměti) slouží i jakési informační boxy, které se zpřístupní po klepnutí na zvíře – ty ukazují potřeby a jejich naplnění obdobně jako v The Sims. V případě zájmu lze kliknout i na bublinu s otazníkem. Pokud zmáčknete toto tlačítko, objeví se přehledná tabulka toho, co má zvíře rádo (jaký biotop – povrch, stromy, kameny, ale také obydlí a hračky.) Tyto informace jistě využijete během výstavby výběhu. Jediné, co trošku zamrzí, je to, že povětšinou se ve skutečnosti nejdřív uzpůsobuje výběh a pak až umisťuje zvíře a ne naopak.

Manager, ten tvrdý chleba má

Jakkoliv občasné chyby zamrzí, celkový dojem ze hry je více než dobrý. Pohodová atmosféra při volném stavění si zahrady je fajn, námitky bych měl snad jen k tomu, že mi občas připadalo, jako by se hra hrála sama. Úkoly v kampani taktéž nejsou na špatné úrovni – jediné, co mi trošičku vadilo byla až přílišná jednoduchost a občas zcela necitlivě vložený šibeniční limit. Co naopak musím pochválit je odemykání bonusových věcí při plnění jednotlivých misí v kampani.

Plameňák * Tolik hvězdiček * Jak smutně kouká

Drobnou výtku bych měl i k ovládání, které, jakkoliv se jeví ideální, trpí nepochopitelnými neduhy – příkladem budiž nutnost měnit podloží ve výbězích po jednom čtverečku či nemožnost postavit klec s jiným tvarem než je obdélník nebo čtverec. Naopak, u bourání oceňuji fakt, že si můžete označit více stromů/cest/kamenů najednou a zbořit je jedním cvaknutím.

Grafické zpracování jde ruku v ruce s ovládáním – vypadá naprosto nádherně a stylově, ovšem jedna drobná chyba trošku kazí dojem – voda se chová jako každý jiný povrch a břehy nejsou nijak brány v potaz. Je to prostě jen textura natažená na čtverci, kde byla předtím tráva. Hudební a zvuková kulisa potom pokračuje v zaběhnutých kolejích handheldových her. Nenadchne a ani neurazí, v nejhorším se dá úplně vypnout.

• Přenesení hry na NDS
    • Mód ošetřovatele
    • Zábavná simulace zahrady
    • Jednotlivé biotopy
    • Repetetivnost
    • Mušky v ovládání
    • Jednoduchost

Celkově tak mohu Zoo Tycoon 2 s jistými výhradami doporučit. Jedná se o příjemnou budovatelskou strategii, která trpí jak vadami žánru (repetetivnost, občas se hraje sama), tak některými soukromými problémy. Co trošku víc zamrzí, je nemožnost udělat si safari – hodit do stejného výběhu různé typy zvířat prostě není možné. Přesto jsem se u hraní bavil a nenacházím vážnější překážky pro udělení nadprůměrného hodnocení.

Zvuky: 5/10

Milá a zábavná hra pro hračičky, které baví hýčkat si svůj park a starat se o zvířata. V podstatě ideální budovatelská strategie pro NDS, která by však mohla mít lepší ovládání a trochu vyšší obtížnost.

Diskuze (2) Další článek: PC verze Devil May Cry se dočkáme již v létě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,