Red Faction – metla na ID Software

S doomovkami se nám na PS2 roztrhl pytel. Zatímco byl představen fenomenální Quake III, nejzásadnější titul nás teprve čeká. Red Faction se v internetovém hlasování o nejlepší 3D akci postavil na první místo. Právě před Quaka III a též vynikajícího Half Lifa. Ani se nedivím. Proč? Protože originálních 3déček je zatraceně málo. A Red Faction si zadělává na pozici, jakou měl před několika lety Doom a o pár let později Half Life.
Tým Volition (mimo jiné autor také-revoluční hry Descent) má za sebou jednu z největších zkušeností s programováním na PS2. Spolu se Sony se podílel na odstranění pomluv, které pochybovaly o možnostech anti-alliasingu v náruči PS2, tím že ho jako první uskutečnil. Jejich prvním dílem je zdařilé rpg Summoner, které bylo v USA na trh uvedeno paralelně s novou konzolí. Snad jako jediná dosahovala herní propracovaností na vyšší mety, než například Tekken Tag Tournament. Druhá hra, kterou nám Volition představuje, nese název Red Faction. Jak název jemně napovídá, dějem je hra zasazena do budoucnosti kolonizování Marsu. Ale proč by měla hra, zasazená do fiktivních těžebních dolů na Marsu, vzbuzovat větší zájem než giganti jako Half Life, Quake III a Soldier Of Fortune a šlapat na paty kultovního Dooma?

Red FactionRed Faction

Doom byl první. Tento cejch mu nikdo nesejme. Quake byl první kompletně (až na oblohu a obzor) trojrozměrný. Potvory, předměty, dveře a podporoval vyšší rozlišení. Ale byl to opět Doom. Dlouhá chvíle ticha. Záblesk inovace v Unrealovi, malá přestávka a prásk ho: Half Life. První velká změna v téměř opotřebovaném žánru stříleček z vlastního pohledu. Promyšlený a vskutku logický scénář, režie, skvěle načasovaná intermezza, různě inteligentní nepřátele (od primitivních potvůrek až po dynamické vládní jednotky) a v neposlední řadě atmosféra. Ještě by jsme mezi velké tituly mohli vtěsnat Soldier Of Fortune s jeho propracovanou anatomií lidských těl. Zbývá tu vůbec místo pro Red Faction?

Místa si RF vynutil víc než dost.

Hráčská veřejnost si již nějakou dobu přála mít možnost devastovat prostředí, ve kterém se akce odehrává. Chtěla mít možnost živějšího a reálnějšího kontaktu s okolím ve hře. Je vcelku udivující, že tento nápad nepřinesl jako první Idsoft, který byl vždy o krok před konkurencí (až na ránu od Unrealu a Alien vs Predator). Převratný revoluční nástroj od Volition nese název: Geometric Modification Engine. Stojí tu dům? Proč bych ho nesundal – nelíbil se mi. Není problém odstranit most, dveře, budovu. Výčet ničitelných a "měnitelných" položek nekončí pouze u zdí; vzpomeňte si, že až do teď byla zeď nebo dveře absolutní ochranou. Potřebujete odklonit tok žhavé lávy? Zkuste zahradit původní koryto a odvést tok jiným směrem. Slibuje se dokonce kolaps celého komplexu pokud narušíte jeho statiku; no představte si to, ještě můžete, za chvíli to bude realitou. První potenciální hřebíček do rakve starým 3D akcím.

Red FactionRed Faction

Každé "převratná" akčňárna se chlubí originálním arzenálem zbraní. Red Faction tento trend slepě následuje. Výčet arzenálu obsahuje tyto klasické zbraně: 12mm pistole, obdoba pipe bomby, jakýsi omračovací klacík, možná spíš elektrický obušek, brokovnice, dva typy ostřelovacích pušek – lehká a těžší, raketomet, rail gun, granáty, plamenomet (velice efektní na lidech), samopal a rotační kulomet, plus obrovská ZBRAŇ, která vyřeší tak půl obrazovky. Každá zbraň má, jak je již zvykem, dva módy střelby. Nicméně mezi klasikou se vyskytuje jedna, která tu ještě nikdy nebyla: Rail gun. No, zbraň stejného názvu je ve Quakovi, ale u jména končí veškerá podobnost a také legrace. Tato zbraň je zajímavá především svou velice nepříjemnou vlastností: dokáže procházet skrz jakýkoliv materiál. Dřevo, kov, beton nic jí nečiní problém. V kombinaci s infračerveným zaměřovačem je její vlastník nejmocnějším válečníkem na bojišti. Jakmile se někdo chvilku zdrží u zdi a zahřeje ji, sřelec jej spatří, zamíří a hotovo. Zbude jen mrtvola v křečích. Druhý potenciální hřebíček, pokud myslíte na hru ve dvou hráčích.

A máme tu poslední eso. Bojové dopravní prostředky. Red Faction dokonale kombinuje boj muže proti muži. Red Faction nabízí pět odlišných vozítek umožňují boj na zemi, ve vzduchu a pod vodou. K dispozici budou pojízdný vrták (vzpomínáte na scény v Total Recall), vznášedlo/stíhačka, ponorka, transportér a jeep. Je docela zábavné pozorovat vojáky, kteří na vaši přítomnost v několikatunovém vrtajícím monstru reagují nesmyslnou střelbou nebo panickým, většinou stejně beznadějným útěkem (čvacht!). Možnost kombinovaných bojů mezi lidmi a stroji tu ještě nebyla a je to proto další smrtelná rána pro konkurenci.

Red FactionRed Faction

Po technické stránce se Red Faction nepochybně zdařil. Krom vysoké technické kvality dosahuje RF neuvěřitelné propracovanosti v animaci. Vojáci uskakují, skrývají se za zdi, útočí zpoza rohu… Dokonalost v destrukční činnosti se podepsala i na tak primitivním efektu, jakým je rozbité okno, které se rozpadá na stovky jednotlivých střípků. Exploze se valí chodbou podobně jako v trikovém filmu a není prkenně modelovaná, jak tomu bylo (opět) až do teď.

Co dodat závěrem? Pro PS2 je nachystán mód pro dva hráče. Engine byl uzamknut na rychlosti 30 snímků za sekundu, ale hra je podle filmečků plynulá. Pokud se Volition nerozhodne všechno pokazit, tak se máme na co těšit. Red Faction je na nejlepší cestě stát se měřítkem mezi 3D akčními hrami a do mrtvolně neměnného žánru vnést nádech inovace, originality a života. Datum vydání: 22. květen 2001.

Diskuze (3) Další článek: Inner Worlds – vlčí žena a její dobrodružství

Témata článku: , , , , , ,