Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered: raketou na Mars (recenze)

Před deseti lety se titulu zadařilo. Jak je na tom remaster?

Tak to netrvalo moc dlouho a máme tady další remaster k recenzi. Člověk si až začíná připadat jako u pásu ve výrobní společnosti a tyto projekty už bere tak nějak automaticky. Naštěstí nám ovšem tato skutečnost spíše nahrává a my tak můžeme o něco více prohlubovat nedávnou úvahu nad smyslem podobných projektů. Celý tento kruh pravděpodobně nelze uzavřít v nejbližších měsících, nicméně blížící se konec dekády by možná mohl poskytnou ucelený pohled na jednu velkou érou remasterů a remaků.

Remaster vesmírné střílečky přináší zejména grafické vylepšení

Tentokrát si na paškál bereme klasický remaster spočívající v nějakých těch grafických proměnách, omlazení a celkovému přizpůsobení současnému hernímu trhu, alespoň tedy po stránce technické. Mnozí si jistě rádi vzpomenou na téměř deset let starou sci-fi střílečku studia THQ Nordic s názvem Red Faction Guerrilla, tedy třetí díl v sérii. Ten představil život a osudy Aleca Masona na planetě Mars, někdy v blízké budoucnosti cca za 100 našich pozemských let. V celkovém kontextu herního průmyslu se jednalo o celkem zajímavou střílečku z pohledu třetí osoby. Hru charakterizoval otevřený svět na povrchu rudé planety a zejména výjimečný destrukční model, který hráčům umožňoval ničit cokoli a jakkoli.

Ať žije destrukce

Právě relativně věrně zpracovaný model destrukce tak posunul víceméně průměrnou hru s toporným ovládáním do oblasti her s visačkou zajímavé. Bohužel hra trpěla nepříliš zajímavou grafikou a průměrným, až nudným příběhem. Nyní, po téměř deseti letech se studio THQ Nordic odhodlalo ke kroku více než odvážnému a vypustilo do světa remasterovanou verzi s trefným názvem Re-Mars-tered. Bohužel ihned v úvodu musím konstatovat, že šlo o naprosto zbytečně investovanou energii do něčeho, co sice ve své době působilo vskutku průlomově, celkově však tak nějak úplně nefungovalo. Nikdy jsem nebyl této série zastáncem a bohužel ani remaster na tomto faktu moc nezmění.

I nyní hra dominuje zejména v oblasti destrukce okolí, která umí bavit, ale bohužel i rozesmát

Prostředí rudé planety sice samo o sobě už z podstaty nemůže působit nikterak živě, ale takové mrtvo si na kolonizovaném Marsu opravdu nepřejete. Svět je až nehezky prázdný a nezajímavý, prostředí celkově velice unylé a nepřirozené. Pohybovat se tak po povrchu není moc velká zábava. Srovnáme-li například se stařičkým Doomem, nelze se vyhnout přirovnání nebe a dudy. Pravda, remaster neměl nikterak vylepšovat původní základ hry, pouze zajistit transformaci do současné doby, každopádně transformovávat něco, co už tenkrát nebylo úplně konzistentní je možná ztráta času. Osobně bych si dokázal představit jako lepší variantu raději použít onen vychvalovaný model destrukce a veškerou energii investovat do nové značky, případně nového dílu.

Grafické vylepšení a celkový technický remaster bohužel automaticky neznamená zaručený úspěch, neboť to si mohou dovolit vývojáři pouze u několika málo titulů, které v rámci časové osy zestárly pouze po stránce technické. Red Faction Guerrilla bohužel i po mnoha grafických vylepšeních působí poněkud zastarale a křečovitě. Hlavním problémem je zejména toporné ovládání a naprosto otřesná střelba, která je, alespoň tedy na gamepadu, nejenže příšerně nudná, ale navíc dost nepohodlná. Akční pasáže nemají spád a v dnešní době frenetických akcí působí trestuhodně unylým dojmem.

Red Faction Guerrilla bohužel i po mnoha grafických vylepšeních působí poněkud zastarale a křečovitě.

To samé bohužel platí i o herní náplni jako takové. Samotné úkoly se v nejrůznějších variacích opakují stále dokola, což by samo o sobě nemusel být úplně špatně (viz Ghost Recon Wildlands), každopádně v kombinaci s nezajímavým prostředím a nepohodlným ovládáním jde o smrtící koktejl, který mohl fungovat před deseti lety, ne však v roce 2018, a to ani jako remaster.

To, že ovšem hra nefunguje jako celek neznamená, že jeho jednotliviny nutně selhávají. Již jsme naznačili dobrou práci v oblasti grafického vylepšení, což byl hlavní smysl celého remasteru. Hra přichází s nativní 4K podporou a velkým posunem v kvalitě textur, nasvícení či práci se stíny. Nebýt poněkud prázdnějšího herního světa, potenciál by byl skutečně velký. I tak se ovšem mnohdy dočkáme úchvatných scenérií. Tím nejklíčovějším je pro samotnou hru už zmiňovaný destrukční model, který hráči umožňuje ničit v reálném čase téměř vše v prostoru. Budovy, stožáry, barikády, ploty, věže, vozy, mosty, zkrátka vše, na co si vzpomenete. Používat můžete techniku, palné zbraně, výbušniny nebo klidně jen sekyru. Během destrukce libovolného objektu můžete pozorovat přirozené i nepřirozené proměny, odpadávání materiálu či výbuchy, a to až do samotného zřícení. Krása.

Tím nejklíčovějším je pro samotnou hru už zmiňovaný destrukční model

Někdy je to skutečně zábava, někdy naopak příšerná otrava. Ať tak či tak, v tomto ohledu hra sklízí velký obdiv i v dnešní době. Navíc, vezmeme-li v úvahu, že došlo také k vylepšení mnohých animací, které ovšem fungují tak napůl. Občas se stane, že odpadávání materiálů působí hodně komicky. To když například celá základna lehla popelem a po několika vteřinách vyletí nějaký její kus naprosto prazvláštně přímo na vás. Mimo nový grafický kabát, který vývojáři hře ušili, se můžete těšit také na všechna tři dostupná DLC.

Celkově hru sráží zastaralost a průměrná hratelnost

No a to je vlastně úplně vše. Asi jen málokdo by čekal něco revolučního či překvapujícího, každopádně smysl tohoto remasteru opravdu nechápu. Původní hra z roku 2009 měla své kouzlo a i přes několik chyb zaznamenala opravdu slušný komerční úspěch. Nápad s tak propracovaným modelem destrukce v té době nebyl zrovna samozřejmostí, navíc málokdy dotaženou do konce. THQ Nordic to ovšem tehdy dokázali a hráčům připravili jedinečný herní zážitek. Zážitek, který měl ve své době své vlastní místo a své vlastní jméno. Zážitek, který měl však zůstat pouze ve své době a neměl být exhumován. Re-Mars-tered edice je pro mě osobně velkým zklamáním, neboť v dnešní době hra ztrácí veškeré své původní kouzlo.

• Model destrukce okolí
  • Otevřený svět

• Nudné přestřelky
  • Celková zastaralost
  • Špatná hratelnost
5/10

Ať se na mě fanoušci série zlobí, jak chtějí, tohle se zkrátka příliš nepovedlo. Několik málo grafických vylepšení bohužel plnohodnotný přenos o deset let kupředu nezajistí. Tento projekt považuji za zbytečnou ztrátu času a nedoporučuji oněch osm stovek investovat. Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered není vyloženě špatnou hrou, v dnešní době však své místo najde velice těžko. Snad pomůže alespoň nostalgická stopa, nic velkého ovšem nepredikuji.