Rok 2020 bude nejen jubilejně kulatý, ale také doslova nabitý herními novinkami a generačními skoky. Na co se těší redakce především?
Vojtěch Matušinský
E3 a informace o Halo a nových konzolích
Rok co rok je pro mě nejhlavnější herní událostí rozhodně E3. Je to velký herní svátek, který sice pro herního novináře znamená několik bezesných nocí... ale stojí to za to! Sejdou se tam nejdůležitější novinky roku a navíc se ukáží úžasné nové trailery.
Každá E3 je pro mě zajímavá něčím novým a tato bude obzvláště výjimečná. Můžeme počítat s tím, že se naplno ukáží Xbox Series X a PS5. Následně se představí hry, které na ně vyjdou. Za mě je zajímavé rozhodně Halo Infinite, Deathloop a snad se ukáže nový Fable, na který čekám už dlouho.
Většina her na nové konzole se však vůbec neukázala. A je hrozně vzrušující si představovat, co všechno by vývojáři mohli ukázat. Spekulace se množí už teď... no uvidíme.
Gamescom a doplněk
Důležitý je pro mě také Gamescom. Je to takový menší bratr E3. Je tam méně informací, konference tam v podstatě nejsou, ale novinky se tam vždy ukáží. Gamescom je pro nás důležitý hlavně v tom, že doplní informace o hrách, které se ukázaly na E3 a navíc si je můžeme vyzkoušet.
Gamescom je největší herní akcí v Evropě a tento rok bych ho nerad osobně vynechal. Bude zde rozhodně co vyzkoušet. Pokud se to podaří, bude to pro vás znamenat slušný přísun článků a pro mě další fantastický zážitek.
DOOM Eternal a potoky krve
Od té doby, co píšu o hrách, jsem mnohem vybíravější. Obecně vkus člověka se změní. V podstatě nemám možnost se do hry dlouhodobě ponořit a radši proto hraji něco prostějšího a přímočařejšího. V tomhle mě láká chystaný DOOM Eternal. Old-school klasika, kde budu prolévat potoky démoní krve.
Hlavně předchozí DOOM se prostě povedl. Byl svižný a s vynikající atmosférou. A nový se tváří tak, že bude prostě... lepší. Ve všem. A navíc víc old-school s novými zbraněmi a naprosto ujetými druhy démonů. Pokud chce člověk trochu vypnout, DOOM se tváří jako ideální volba.
Watch Dogs Legion a akční důchodci
Pro mě asi vítěz letošní E3. Watch Dogs Legion si ukouslo překvapivě velké sousto. Vedete povstání proti autoritativní vládě v Londýně a můžete hrát úplně za každého, od vojáků po důchodce. A každý má jinou osobnost a jiné schopnosti. Je to skoro neuvěřitelné, ale dle slov vývojářů to funguje.
Co nová postava, to nové úkoly, nový herní styl, nové hlášky. Zdá se to jako bezedná studnice zábavy. Pak si k tomu připočtěte zajímavý svět, silnou atmosféru, možnost hackovat. Pokud Watch Dogs Legion splní alespoň polovinu slibů, bude to paráda.
Marvel's Avengers a superhrdinský nářez
Na herní Avengers čekám už velmi dlouho. Sice jsem komiksům nikdy moc nepropadl, ale na kreslených superhrdinckých seriálech jsem částečně vyrůstal a filmy z MCU se mi hrozně líbily. Přitom Marvel byl herně dost nepokrytý. Až na Spider-Mana od Insomniacu vycházely jen malé tituly, které nestály moc za řeč.
Marvel's Avengers nejsou z MCU, spíš z jistého Crystal Dynamics Universe, ale líbí se mi to. Možnost zahrát si za Hulka, Iron-Mana, Black Widow a Captain America, přičemž každý má trochu jiný herní styl. Navíc hra bude podporovat multiplayer a hrdinové budou přibývat zdarma.
Jako uvidíme. Hra je hodně kritizovaná za to, že to není MCU. Tvoří ho ale autoři nového Tomb Raidera, kteří své práci perfektně rozumí. A já jim nejen dávám šanci, ale jejich projektu upřímně věřím a těším se na něj.
Martin Havel
Cyberpunk 2077
Kdo se na Cyberpunk netěší? Je to prostě jeden z největších herních okamžiků příštího roku a rozhodně se nedá ho do tohoto seznamu nezařadit. Ať už máme na mysli propracované příběhové RPG, ve kterém budeme mít obrovské možnosti, Keanu Reevese nebo nádhernou grafiku, vypadá tom, že Cyberpunk bude jedním z mála adeptů na hru roku i v konkurenci fantasticky vypadajícího pokračování The Last of Us.
Byl to ostatně i jeden z důvodů proč jsem letos investoval do nového stroje, na kterém bude Cyberpunk moci předvést opravdu všechno, co dokáže. Očekávám, že u něj strávím velkou část závěru jara.
E3
E3 je každý rok velkou herní událostí. Tou největší v herním světě a v příštím roce tomu nebude jinak. Naopak bude ještě větší, velkolepější a především nám ukáže, jakým směrem se počítačové hry budou ubírat v dalších letech. Čeká nás totiž výstava, která bude předcházet příchodu nové generace konzolí a očekávám tak hromadu parádních projektů, které obohatí první dva až tři roky životního cyklu Playstationu 5 a Xboxu Series X.
Pro mě osobně je navíc E3 něčím výjimečným z toho hlediska, že je to naprosto unikátní věc ve světě zábavního průmyslu. Tolik oznámení, ukázek a předváděček prostě jinde na světě nenajdete a já se moc těším na to, že po loňském slabším ročníku se letos vývojáři ze všech koutů světa snad pořádně vytáhnou. Zbožným přáním by bylo oznámení pokračování God of War, které je mojí nejoblíbenější sérií už od roku 2005, ale moc s tím nepočítám. Přece jenom první díl severské části série vyšel teprve minulý rok a kvalita prostě potřebuje svůj čas.
Project Awakening
Že by konečně? Na podzim minulého roku Cygames zveřejnili první trailer i s pár herními záběry a ten vypadal úchvatně. Řeč je o hře, která tou dobou nesla název Project Awakening a jejíž demoverze se letos v září stala předmětem spekulací. Zatím jsme se jí bohužel nedočkali a já tak netrpělivě doufám v jakékoliv informace o tomto RPG s masivními nepřáteli a vybroušenou grafikou.
Původně se mluvilo o vydání v letošním roce. To už asi padá, tak se budu těšit na ten příští. A doufat, že se tentokrát už hru podaří opravdu pustit mezi hráče. Klidně třeba jako launch titul pro PS5, i když se mluvilo o tom, že by mělo jít o exkluzivitu pro čtyřku.
Zahájení nové etapy konzolových válek
Nástup nové generace představuje pro hlavní konzolové hráče na trhu také to, že se vracejí na startovní čáru a rozdíly vytvořené PS4 a Xboxem One se mažou. Xbox za poslední rok a něco nabral pod svá křídla hromadu zajímavých vývojářských studií, která zřejmě nabídnou své hry až pro další generaci a bude nesmírně zajímavé sledovat, s čím přijdou.
Stejně tak i to, jak bude Sony reagovat a jestli se podaří udržet jeho náskok na poli exkluzivních titulů. Očekávám na úvodní období opravdu nelítostnou bitvu, ve které oba tábory vyrukují do boje s něčím nečekaným a zajímavým. Snad se nemýlím a budeme svědky něčeho, co posune průmysl zase o kousek dále
Nioh 2
Pokračování nekompromisní samurajské akce Nioh se už nemohu dočkat. Je to podle mě jedna z mála her, které se po vydání Dark Souls dokázaly připojit do žánru soulslike a přitom vystoupit ze stínu děl studia FromSoftware. Nové funkce, ještě tužší bossové a brutální obtížnost. První ohlasy na hru jsou velmi spokojené a očekává se, že půjde o další svátek pro fanoušky častého umírání a her, které vás potrestají za každou chybičku.
Já mezi ně rozhodně patřím a Nioh zase patří na vrchol svého žánru. Jeho vylepšení o editovatelnou postavu, nové schopnosti a další inovace mě nadchlo a už teď mi čekání na nový díl drásá nervy tak, jako to bude dělat hra samotná, až na jaře vyjde.
Martin Nahodil
Vampire The Masquerade: Bloodlines 2
Tématika vampírů je v herním průmyslu využívaná trestuhodně málo. Značka World of Darkness sice měla úspěch, ale od vydání Vampire The Masquerade Redemption a Bloodlines už je to pěkných pár let. První zmíněné patří celkově k mým nejoblíbenějším RPG hrám vůbec, takže se ani není čemu divit, že Bloodlines 2 patří mezi mé nejvyhlíženější kousky příštího roku.
Z tohoto univerza aktuálně vzniká více her. Už v minulosti se několikrát mluvilo o tom, že se World of Darkness v herní podobě objeví znovu, ale nikdy to nevypadalo tak nadějně, jako nyní. Ještě do konce roku vychází příběhovka Coteries of New York. Příští rok to pak vedle Bloodlines bude ještě akce Werewolf: The Apocalypse – Earthblood. Vydavatelství White Wolf to tedy hodlá pořádně rozjet.
Jen mám trochu obavy z kvality nadcházejících titulů. Ani na jednom z nich nedělají žádná věhlasná studia. Samozřejmě to hned nemusí znamenat, že to bude průšvih, ale obavy jsou rozhodně na místě vzhledem k předchozí tvorbě studií jako je Hardsuit Labs nebo Cyanide SA.
Každopádně i kdyby hratelnost měla své chyby, Vampire The Masquerade pro mě bylo vždy především o příběhu. Zahrát si za nově přeměněného jedince, který jen o chlup unikne smrti, nezní vůbec špatně a když se do toho zapojí bohaté lore tohoto univerza, tak z toho může vzniknout velmi kvalitní herní zážitek.
Yakuza: Like a Dragon
Sérii Yakuza jsem ještě nedávno docela ignoroval. S průchodem Judgmentu, což je spin-off této série, jsem na ni ale docela změnil názor. Je opravdu škoda, že na našem trhu nikdy nebyla tak protlačovaná, jako některé konkurenční tituly, protože díky svým kvalitám by si to rozhodně zasloužila.
Sedmý díl s podtitulem Like a Dragon přinese spoustu nových věcí. Z hlediska příběhu to bude další kapitola s novým hlavním hrdinou. Také se vzdálíme z domovské čtvrti Kamuročo, takže se budeme pohybovat v neokoukaných kulisách.
Tou nejzásadnější změnou si ale bezesporu projde soubojový systém. Zatímco v předchozích dílech jste konfrontace s nepřáteli řešili zběsilým mačkáním tlačítek, tak v Like a Dragon se míra akce o něco zklidní. Studio Ryu Ga Gotoku totiž přichází s boji na tahy, jako je můžete znát z klasických JRPG. I když to zprvu nemusí jít dohromady, tak ze zveřejněných záběrů to nevypadá vůbec zle.
Cyberpunk 2077
Může tady snad chybět novinka od CD Projektu RED? Nejen herní série Zaklínač patří k mým nejoblíbenějším z tohoto žánru a Cyberpunk se doufám zařadí hned vedle. Kvůli mým osobním preferencím ale Zaklínače nemá šanci přeskočit, protože fantasy pro mě bude vždy výše než sci-fi.
Už je to docela dlouho, co jsme se dozvěděli o vývoji tohoto titulu a v posledních měsících probíhá docela silná mediální masáž. Mimo trailerů a obrázků to jsou rozhovory s vývojáři a krom nadšených ovací se objevují i obavy. Už u třetího Zaklínače mířily stížnosti směrem k tomu, že v ukázkách vypadala hra mnohem lépe než finální produkt. CD Projekt se ale proti tomu tvrdě ohrazuje s tím, že Cyberpunk rozhodně nebude stejný případ.
Vzhledem k tomu, že se v průběhu příštího roku dočkáme i nové generace konzolí, tak nepochybuji o tom, že se ve vylepšené verzi Cyberpunk objeví právě i na nových platformách. Vývojáři každopádně už v minulosti ukázali, že si umí pohrát s technologiemi, takže nepochybuji, že jejich novinka bude vypadat dobře i na aktuální generaci.
I když má CD Projekt na příští rok přichystané vydání velkého titulu, tak by ještě téhož roku mělo dojít na oznámení dalšího velkého projektu. Vzhledem k tomu, že by měl vyjít v roce 2021, by bylo docela na čase a jsem velmi zvědav, co to bude tentokrát. Vůbec bych se nezlobil, kdybychom se opět podívali do světa Zaklínače. Přeci jen už v minulosti padlo, že Geraltův příběh je sice uzavřen, ale to neznamená, že se do jeho světa nemohou tvůrci zase vrátit.
Nová generace konzolí
Mezi největší události příštího roku bezesporu patří příchod nové generace konzolí. Tu aktuální jsem si prošel s PlayStationem a vypadá to, že to bude pokračovat i u té další, ale nebudeme tu psát pouze o konzoli od Sony. Opravdu se totiž těším na další souboj Xboxu a PlayStationu, jak se mezi sebou budou předbíhat. Kdo z nich bude mít jaké schopnosti a která společnost si nakonec uzme první příčku na konzolovém trhu. A Nintendo bude jako obvykle pozorovat z dálky a pojede si to svoje.
Před vydáním PlayStationu 4 a Xboxu One to bylo dosti rozporuplné. Každý se spoléhal na něco jiného, a nakonec z toho nejlépe vyšlo Sony. Obě konzole nadcházející generace podle dostupných informací ale vypadají velmi podobně. Budou mít podporu vysokého rozlišení, ray-tracingu a stejně tak i SSD, což zajistí rychlé načítání dat.
Microsoft se každopádně nijak netají tím, že stále chce více a více investovat do cloudových technologií. To byl každopádně jejich plán už u Xboxu One, ale jak dnes dobře víme, moc se jim s ním nezadařilo. Sony sice má svoje PlayStation Now, ale místo cloudu se v tomto kontextu zmiňovala spíše virtuální realita.
Ať už to bude jakkoliv, první vlna prodejů bude dle mého záležet na launch titulech. Až s postupem času ale jako vždy uvidíme, která z konzolí se tentokrát dostane na vrchol. PlayStation vypadá, že opět vsadí na přístup, který jim fungoval i v minulosti. Xbox by na to naopak chtěl jít zase trochu jinak. Moje preference každopádně opět míří k PlayStationu jako u aktuální generace.
Ghost of Tsushima
Už je to pár let, co se nám poprvé představil Ghost of Tsushima v plné parádě. Zaujal na první pohled nejen díky nádherné grafice, ale také zasazením. Mám velmi rád Japonsko a historii s ním spojenou. Když na takovém projektu navíc pracuje studio jako je Sucker Punch, tak dokáže zaujmout docela jednoduše.
Před pár dny se nám navíc potvrdilo datum vydání, které zní léto 2020. Spolu s The Last of Us: Part 2 tedy půjde o neuvěřitelně našlapané léto, jelikož vydání obou titulů bude dělat jen pár měsíců.
Mark Cerny v jednom z rozhovorů mluvil o zpětné kompatibilitě a vylepšování her pro novou generaci, podobně jako to funguje s hrami třeba na Xbox One X. Ghost of Tsushima by tak nakonec mohl být i ukázkou toho, jak to celé bude fungovat. Stejně jako většina velkých titulů příštího roku se pravděpodobně i duch dostane na obě generace.
Ladislav Novák
Nové konzole a jejich možnosti
Rok 2019 nabídl mnoho zajímavých momentů/událostí a jistě v žádném případě nemůžeme žehrat na neplodné období. Je však nutné si připustit, že je již téměř u konce, a proto můžeme své zraky směle obrátit k nadcházející herní sezoně. Zdá se navíc, že ta bude minimálně stejně tak nabitá, jako ta letošní.
Jsem konzolový hráč, vlastním jak PS4 tak konkurenční Xbox, proto jistě není žádným tajemstvím, že příchod nové generace těchto zařízení řadím mezi ty nejočekávanější události pro rok 2020. Jelikož nejsem naprostý ignorant, vnímám pochopitelně tento krok jako nezbytný. Ne snad z marketingového hlediska, ale čistě z hlediska výkonu. V poslední době totiž nelze popřít výrazné zaostávání za PC konkurencí, která byla v roce 2019 z hlediska výkonu skutečně markantní.
Neustále se zde totiž bavíme o propadech snímkování, dlouhých načítacích obrazovkách či ne tak detailní grafice. Ano, i já tuto skutečnost vnímám čím dál jasněji a letošní herní rok jen potvrdil, že je skutečně nutné udělat další krok vpřed. Zároveň se ovšem objevují stále nové možnosti, díky kterým bude nastávající generace konzolí skutečně silným konkurentem pro klasické herní počítače. Stále totiž zastávám názor, že služby a servis, které doprovází hraní na Xboxu či PS jsou na opravdu vysoké úrovni. Je pravda, že zatím toho nevíme příliš a nemůžeme tak být nikterak konkrétní, z dostupných informací je však zřejmé, že se skutečně máme na co těšit. Jsem si na 100% jistý, že nová generace herních konzolí bude opravdu špičkovou záležitostí a již nyní se nemůžu dočkat.
Cyberpunk 2077
Mimo samotné herní konzole nás ovšem čeká i pořádná porce slibně vypadajících her. Asi tím nejočekávanějším titulem bude Cyberpunk 2077 vývojářského týmu CD Projekt Red. Informace, které byly do současnosti uvedené sice nejsou úplné, nemám však nejmenší důvod pochybovat o tom, že tenhle projekt bude skutečně velkolepý. Z dostupných videí je zřejmé, že se můžeme těšit na výtečný příběh v hodně atraktivním kyberpunkovém prostředí. Vezmeme-li v úvahu, že za hrou stojí vývojářský tým, který stvořil herní adaptaci Zaklínače, je celkem pochopitelné, že jde o nejočekávanější hru dosluhující generace konzolí.
Už je to ohraná písnička, která dost možná ztrácí vzhledem ke kontextu reálné obrysy, nicméně milovníci hokeje již dlouhou dobu netrpělivě očekávají dlouho diskutovaný přesun NHL od EA do nového enginu Frostbite. Pravdou je, že oficiálně vlastně nikdy nic moc potvrzené nebylo, každopádně logický krok by to byl již možná dva roky zpět. Nikdy jsme se ovšem nedočkali, a tak je bohužel jediný hokejový simulátor na trhu neustále tou samou hrou, pouze s aktualizovanými soupiskami. Bohužel, je málo pravděpodobné, že by se přece jen tak stalo s koncem současné generace konzolí, jako zbožné přání pro rok 2020 se ovšem odvážím zařadit.
Cloudové hraní je budoucnost
Rok 2019 konečně přinesl spuštění dlouho diskutované technologie streamování her v podobě Google Stadia. Bohužel přijetí hráčské komunity zatím rozhodně není takové, jaké by vývojáři očekávali, což není vlastně překvapením. Dálkové streamování her je teprve v plenkách a technologie s sebou nese mnoho velkých problémů, což se potvrdilo již při samotném spuštění. I přesto, nebo spíše právě proto, netrpělivě vyhlížím rok 2020, kdy dojde k plnohodnotné expanzi a snad i postupnému vyladění celého projektu budoucnosti. Navíc, Google Stadia nebude jedinou službou nabízející podobné možnosti. Čím dál častěji se hovoří například o vlastním projektu Amazonu. Tomuto způsobu hraní do budoucna plně důvěřuji a celá tato filozofie mi je více než sympatická. Plnohodnotné a spolehlivé fungování sice odhaduji někdy na rok 2023 a dále, očekávám ovšem postupný progres, který jistě započne již příští rok.
Již přes dva roky pokukuji po projektu Visage vývojářského týmu Sad Square Studio, který odstartoval na Kickstarteru koncem roku 2015. Z cílových 35 tisíc dolarů dokázali vývojáři do dnešního dne získat více než 120 tisíc, což je rozhodně skvělý výsledek. Bohužel vydání téhle hororové akce nápadně připomínající dnes již legendární P.T. je stále v nedohlednu. Nejprve bylo plánováno na rok 2019, nyní na rok 2020. Dobrou zprávou však je předběžný přístup, který byl uvolněn v letošním roce. Titul vypadá opravdu hodně atmosféricky, a i samotní hráči hovoří o slušném zážitku. Věřím, že rok 2020 nám již konečně přinese plnou hru a zároveň doufám, že P.T. už nebude jen nedostižným vzorem.
Závěrem ještě doplňuji několik dalších her, které si jistě nenechám ujít a již nyní poznamenávám do nového kalendáře. Tak předně jde o pokračování PS exkluzivity The Last Of Us: Part II od Naughty Dogs, dále pokračování povedeného hardcore RPG ve stylu Dark Souls - Lords Of The Fallen 2, graficky nadupanou brutalitu Ghost Of Tsushima, nostalgickou Oddworld: Soulstorm, krví nasáklé Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 či z trailerů ohromující Microsoft Flight Simulator. Trochu nejistý jsem si s titulem Marvel´s Avangers, který prozatím působí jako velká neznámá. Buď půjde o naprostý hit nebo naopak propadák roku. Jak vše dopadne se dozvíme již příští rok.
A na co se nejvíce těšíte vy? Podělte se s námi v diskuzi pod článkem!
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně