Command & Conquer: Renegade - o tomto titulu má dnes alespoň malé povědomí snad každý hráč real-time strategií. Je zajímavé, jak dvousmyslný je jeho název. Na jednu stranu může mít něco společného s hlavním hrdinou hry, na druhou může být vyjádřením odlišnosti od předchozích titulů série C&C. Vydejme se tedy na cestu spolu s tímto Renegátem.
Mnoho starších hráčů jistě s láskou vzpomíná na "krásnou" 2D grafiku prvního C&C, který byl roben zcela pomocí archaické technologie spritů (neboli jednotlivých obrázků jednotek/budov). Pravda, rozlišení 320x240 nebylo nic moc, ale přesto to byla výborná pářka, u které jsme se všichni náramně bavili dlouhé zimní večery (a někdo možná i jarní, letní a snad i ty podzimní). Později přišel C&C ve speciální edici, určené pro W95, která podporovala rozlišení 640x480, což hru opět o něco zkrášlilo. Samozřejmě, pořád to nebylo nic proti Tiberian Sunu, který jako první z této série začal využívat voxelové "3D krychličkové" technologie. Jenže i Tiberian Sun, i pozdější Red Alert 2, obě tyto hry byly stále pouze pseudo-3D, tj. viděny z "ptačígo pogledu", jak by řekli naši ruští bratři. Je tedy možná i tak trochu romantické, že první skutečně 3D hrou série C&C nebude real-time strategie, jak jsme byli až doposud zvyklí, nýbrž 3D akce (samozřejmě s nezbytnou špetkou strategie, bez níž se žádná dnešní 3D akce neobejde;). Nic se vak nebojte, vy, pravověrní příznivci C&C, celá takhle akce se totiž bude odehrávat ve stejných reáliích jako C&C i Tiberian Sun, opět se tedy tváří v tvář setkají Global Defense Initiative (GDI) a Bratrstvo NOD. Všechny jednotky i budovy budou stejné (nebo minimálně podobné) těm v RTS části série. Kardinálním rozdílem ale bude fakt, že tentokrát už nebudete kontrolovat hordy tanků a vojáků, leč zhostíte se role jednoho jediného vojáka.
 |  |
Rozhodnutí přesunout svět C&C do 3D prostředí bylo pro Westwood dlouhodobou nutností, a to jak díky všeobecné popularizaci tohoto světa mezi hráči, tak i jeho relativní propracovanosti. Výkonný producent C&C: Renegade Louis Castle vzpomíná na prvotní inspiraci vývojového týmu: "Čím víc jsme o tom přemýšleli, tím jasněji nám na mysli tanula postava Komanda. V C&C je to sice jenom shluk několika málo pixelů, který ale dokázal udělat obrovský dojem třeba svými kousavými hláškami... A čím víc jsme přemýšleli o Komandu, tím jasněji se krystalizovala myšlenka akční hry." A tak se Castle spolu se svým tvůrčím týmem vydal na dlouhou cestu vývoje hry, která dovolí hráčům pohlédnout na svět C&C z poněkud odlišné perspektivy.
Nick Parker, to je její hlavní hrdina. To je Komando. To je Havoc - jak zní jeho kódové jméno. Tuto jednotku, která jakoby zastupovala nějakého nesestřelitelného, nesmrtelného a všehoschopného Ramba, si jistě každý hráč vryl hluboko do paměti. Tenhle na obrazovce malý človíček měl k dispozici takřka nekonečné zásoby plastických žvýkaček Pedro C-4, kterými dokázal v několika málo sekundách zdemolovat jakoukoliv budovu či přístřešek, na který jste ukázali. A ještě si při tom pískal. Navíc jeho sniperka dokázala sejmout kteréhokoliv vojáka (nejlépe nepřátelského) na vzdálenost téměř tří čtvrtin obrazovky, což už je nějaká muška! Díky všem těmto svým přednostem se velmi, velmi rychle stal nejoblíbenější jednotkou celé hry. Westwood se později snažil pokračovat v jeho odkazu tím, že do Red Alerta přidal chtivou ruskou krásku Tanyu (která popravdě ve brífincích mezi misemi příliš rusky nevypadala - spíše mi připadala jako klasická "kozatá američanka";), která opět excelovala svými sarkastickými hláškami, a v Tiberian Sunovi se objevil tajemný Ghost Stalker. Pro skutečné fandy C&C bylo ale Komando nenahraditelné. A ačkoliv Renegade ho představí v úplně novém prostředí, není pochyb, že si opět najde své staré přívržence, a to zdaleka nejen díky svému šílenému, neustále opakovanému pokřiku "I gotta present for ya!" ("Mam pro tebe dárek, voe!":).
 |  |
Jedním z nejzajímavějších aspektů celé hry by měl být fakt, že si, stejně jako mnoho dalších her dnešní doby, vypůjčí prvky z několika nejrůznějších herních žánrů. Samozřejmě že převažovat bude akce, bez kteréžto by celý C&C ani nemohl existovat. Jenže jak jsem již řekl, bude zde i ona malá špetka strategických elementů. Hráč tedy v roli Komanda bude mít možnost se rozhodnout, zda danou misi projde stylem "co uvidím, to zničím, a pak to prostě proběhnu" nebo "hmmm, tohle by se dalo obejít... a tady bych je mohl vlákat do pasti". Louis Castle k tomu dodává: "Jistě, jsou zde některé taktické elementy, které všechny tak nějak vyplívají z daných reálií tohoto světa. Například pokud přerušíte přívod energie do základny Bratrstva, přestanou fungovat Obelisky. Nebo pokud třeba vyhodíte do povětří všechny nepřátelské protiletadlové rakety, budete si moct zavolat vzdušnou podporu." A jelikož se v zákonitostech hry od svých předchůdců Renegade v ničem neliší, bude opět možné dohrát každou misi několika způsoby, danými "pohledem na věc", který si ten který hráč vybere. Tj. někdo se brutálně prostřílí, jiný se lstivě, jako liška, ukryje a vyčká času.
Jako Havoc se podíváte do nejrůznějších koutů světa, ve kterých budou vládnout nejrůznorodější prostředí. Celkem by jich mělo být něco kolem jedenácti.
Ještě před rokem se zdálo, že Renegade bude shlížen ze 3rd person perspektivy. Dnes už je však jasné, že tomu tak nebude. Tvůrci se totiž rozhodli přenést ho do klasického first-person pohledu. Odůvodňují to tím, že 3rd person pohled není dostatečně přesný pro skutečnou střílečku. First-person prostě nabízí lepší orientaci, ovládání i lepší a detailnější vnímání hráčova okolí. Renegade se tak bude moci postavit do řady vedle her jako Duke Nukem Forever, Return to Castle Wolfenstein či Medal of Honor: Allied Assault, kteréžto slibují obdobný zážitek. Kdo zvítězí, to je zatím ještě velice předčasné byť i jen odhadovat. Všechny mají vyjít tento rok, takže zas tolik se nenačekáme.
Engine, který Renegade využívá, je samozřejmě proprietární. Taková ohromná společnost jako Westwood by si přeci nějaké licencování nemohla dovolit, což?
 |  |
Příběh je skutečná klasika, která je už dnes v jistém smyslu prostě nutností. Klasický žánr se zřejmě prostě zasluhuje klasickou zápletku. Všichni jistě vědí, že Bratrstvo NOD se chystá ovládnout svět, a to zejména díky podivné látce zvané Tiberium, kterážto jest zřejmě mimozemského původu. Proti NOD stojí GDI, Globální Obranná Iniciativa, která se plány charismatického Kanea, podiv(uhod)né to osoby, stojící v čele Bratrstva, snaží překazit. Tyto plány spočívají ve využití Tiberia pro vytvoření nového typu superčlověka-bojovníka, v jehož žilách již nebude kolovat krev, ale jakýsi tiberiový substrakt. Realizace těchto fantastických konstrukcí se zdá být v nedohlednu až do té doby, než se Kaneovi podaří unést Dr. Ignatia Mobia, největšího znalce Tiberia na celém širém světě, slavného fyzika, chemika a genetika (vskutku všestranný člověk). GDI samozřejmě musí zasáhnout, a tak povolává svého nejlepšího muže, muže č. 1, muže jménem Nick "Havoc" Parker. Vás. (ach, to je tak dramatické!;) Jak se budete se svým Parkerem prolétat klubkem intrik, klamů a podvodů, zjistíte, že všechny byly zosnovány jediným člověk. A kdo jiný by to mohl být, než samotný Kane. A přestože by se ve hře neměl vůbec objevit, jeho přítomnost budete prý cítit na každém kroku.
Narozdíl od v podstatě všech předchozích C&C her bude příběh této hry vyprávěn pomocí animací, využívajících samotného herního 3D-enginu, nikoliv předrenderovaných animací. Havoc se tak během nejrůznějších událostí setká s mnoha NPC, včetně takových jako jsou generál Raveshaw, chladnokrevná to hlava špionáže Bratrstva, Mendoza, neúprosný zabiják a Havocův protějšek u Bratrstva, Adam Locke, velitel vojsk GDI či Sakura, tajuplná špionka. Některé z těchto postav se budou snažit Havoca zabít, jiné mu budou v jeho obtížných misích pomáhat, třeba i jen přísunem důležitých informací.
Jelikož se Renegade již strmě blíží dokončení (měl by vyjít v polovině června tohoto roku), objevil se v několika zahraničních internetových magazínech i popis některých misí, který se vám zde pokusím ve stručnosti shrnout.
Jedna z misí se např. bude odehrávat na ostrově Bratrstva, který se právě nachází uprostřed invaze vojsk GDI. Vás, tedy Havoca, "vyparašutistují" (prostě vyhodí z letadla) přibližně 50 metrů od pláže. Z tohoto bodu budete mít dokonalý přehled o probíhajících bojích: protiletadlová obrana Bratrstva pálí po přilétajících transportních helikoptérách GDI, zatímco lodě Iniciativy decimují tyto obranné pozice soustředěnou palbou. Vojáci NODu zmateně pobíhají sem a tam a nechávají se střílet doslova jako divá zvěř.
Velice zajímavě vypadá možnost "ovládat" spřátelené GDI vojáky. Prostě k nim přijdete, udělíte jim rozkaz, a oni ho splní. Něco podobného má jen tak mimochodem být i v Commandos 2.
 |  |
Jiná mise se zase bude odehrávat v podhorské vesničce jakési nejmenované východoevropské země. Právě během brífinku k této misi bude poodhaleno roucho tajemství nad Parkerovou minulostí. Původně byl Havoc členem elitní skupiny vojáků zvané Mrtvá šestka - "mrtvá" proto, že oficiálně všichni její příslušníci zahynuli v boji. Z neznámých důvodů odešel Havoc z Mrtvé šestky o několik let dříve než jeho kolegyně známá pouze jako Sakura. Ta si ovšem po svém odchodu nevybrala GDI, nýbrž NOD, a tak bude mít Havoc mnoho příležitostí se s ní znovu setkat, tentokrát však již pouze v boji. Ale zpět k úkolu této mise. Ten bude spočívat ve vysvobození dalšího bývalého člena Mrtvé šestky, jménem Deadeye, který je uvězněn v pasti nepřátelské palby poblíž okraje města. Projít touhle misí už nebude zdaleka tak snadné, jelikož městské prostředí, četná okna, zdi, střechy, a další objekty, poskytují nepřátelským vojákům mnoho míst k úkrytu. Právě v této misi se ukáží některé další zajímavé technologické detaily ohledně celého C&C: Renegade. Tak například respawnování (znovuobjevování) zabitých vojáků. Stejně jako je tomu u většiny dnešních akčních her, i Renegade bude mít nekonečný počet nepřátel na jednu misi. Jakmile nějakého vojáka zabijete, bude jen otázkou času, kdy se objeví znovu. Samozřejmě, že se jen tak nezhmotní uprostřed ulice, tyto respawny budou provedeny velice realisticky, např. pravidelnými výsadky helikoptérami.
Nepřátelská pěchota bude rozdělena do několika specifických tříd a hodností. Hodnosti budou čtyři: poddůstojníci, důstojníci, speciální jednotky a bossové. každá z těchto hodností pak nabídne ještě šest různých tříd: kulometník, bazooker, granátník, inženýr, plamenometník a mutant (Šmoula křížený s Potvorou?:). Samozřejmě platí, že čím vyšší hodnost dané třídy, tím lepší schopností toho kterého vojáka. Mezi tyto schopnosti patří například to, že dokáže zachytit vaše kroky na určitou vzdálenost, či zavolat na své spolubojovníky (opět na určitou vzdálenost).
Dalším vylepšením týkajícím se pěchoty bude "modelování poškození". Modely postav budou mít totiž 12 - 16 tzv. "hit - zones" neboli zón zásahu, podle kterých bude určováno chování po zásahu vaší kulkou (ale nejen vaší). Takže například pokud někoho trefíte do ramene, upadne nazad, zatímco střela do břicha ho přinutí pořádně se přehnout.
Je samozřejmé, že se nebudete probíjet levely pouze vlastními pěstmi. Westwoodi pro nás připravili množství zbraní a vehiklů, které budeme moci při našich "toulkách misemi" hojně využívat. Většina z nich jest přesnou replikou těch z prvního C&C. Obzvláště zajímavé mají být vehikly, kteréžto budou využívat skutečně velice robustní fyzikální systém, který dokonale odráží fyziku skutečného světa.
Zbraně
Bojový nůž - Tahle zbraň myslím nepotřebuje nijak sáhodlouze popisovat. Představte si prostě klasický rambo-nůž a je to...
Pistol - Ráže 9mm. Tuhle hračku budete jako Havoc využívat asi nejčastěji. Ačkoliv není nějak extrémně účinná, její výhodou je téměř neomezená zásoba nábojů. Taktéž může být vybavena tlumičem.
M16 - Útočná puška. Nejlepší přítel vojáka, aby tak řekl. Spolehlivá, ačkoliv poněkud hlučnější. Můžete přepínat mezi dvěma módy střelby - plně automatický a dávkový.
M203 - Útočná puška s granátometem. Můžete ji přepínat mezi plně- či poloautomatickou. Výborná na obrněné cíle, stejně jako na pěšáky.
Sniperka - Ona je to, co proslavilo Komando v prvním C&C, co ho postavilo vně masu ostatních vojáků. Samozřejmě nechybí zooming, navíc lze s její pomocí odposlouchávat vzdálený hovor (!!).
Raketomet - Stejný raketomet, který využívali raketometníci v C&C. Nejlepší využití pro něj jest destrukce obranných ležení či pohybujících se strojů. Rakety jsou částečně tepelně naváděné, a tudíž je lze výborně využít proti NODským helikoptérám.
Tiberiová zbraň - Zcela nová "pistolka", která v původním C&C, pokud si dobře vzpomínám, nikdá nebyla. Je to experimentální zbraň, rychle za sebou pálící koule tiberiového "bahna", čímž způsobuje těžké popáleniny.
C-4 - Kdo by neznal tohoto přítele všech teroristů, vrahů a zabijáků. Opět se výborně hodí pro odstraňování opevnění, stojících strojů, apod. Dokonce je možné odpálit jich několik najednou na různých místech.
Stroje
Jelikož o strojích v C&C: Renegade na Doupěti již vyšel jeden samostatný článek, vypíšu zde pouze krátký stručný přehled:
Harvester - Stará známá herka vycucávající tiberium z povrchu zemského.
Průzkumný bike - Extrémně rychlá, avšak slaboučká jednotka NODu.
Bugina - Ačkoliv je o něco pomalejší než průzkumný bike, je víc obrněná a proto výborná pro náhlé přepady/náhlé útěky z/do nepřátelských základen.
Humvee - Silně obrněná verze Buginy, mohou v ní jet dva lidé - jeden řídí, a druhý kosí vše co se hýbe kulometným kanónem M60.
Medium Tank - Klasická jednotka z C&C, není o čem mluvit.
Tank Mamut - Tohle monstrum bylo nejlepším tankem v celém C&C - jeho dvě 80mm děla už dokážou nadělat nějakou tu paseku...
Plamenometný tank - Zákeřná a krutá jednotka NODů. Jak se dá očekávat, extrémně účinná na pěchotu, méně již na obrněné vozy či tanky. Jakmile tenhle stroj exploduje, není radno postávat v blízkosti...
Orka - Asi nejlepší vzdušná jednotka celé hry, výborný stroj od konstruktérů z GDI.
Inu, máme to za sebou, nezbývá než, jak už jest zvykem, uvést nějaké ty odkazy a odkázky, které vám pomohou v případném pídění se po dalších informacích či aktuálních novinkách.
Dobré weby
Oficiální stránky:
http://westwood.ea.com/games/ccuniverse/renegade/.
Zahraniční fan-sites: http://www.cncrenegade.com/, http://renegade.rtsfan.com/, http://connect.to/CnC, http://renegade.realts.com/, http://renegade.cnc.net.nz/, http://zone.wwnation.com/.