Reportáž: Česká hra roku 2017 ve znamení Attentatu a Mashinek

Jak dopadl 8. ročník předávání českých herních oscarů?

Ve středu 23. května se v pražského Divadle Bez zábradlí odehrál již 8. ročník ankety Česká hra roku a my u toho samozřejmě nesměli chybět. Toto ocenění je každoročně udělováno sdružením České hry. Tituly které se do hlasování dostanou, musí být vydané v předchozím kalendářním roku, avšak dle určitých kategorií nezáleží, zda jsou plnohodnotně vydané, či v předběžném přístupu. Do roku 2016 se vyhlašovaní vždy konalo na festivalu Anifilm, jehož součástí je GameDay, ze kterého jsme vám poskytli reportáž včera. Od loňského roku se však osamostatnilo a zakotvilo v Praze. Dost historie a pojďme se zaměřit na letošní ročník. 

Ceremoniál odstartovalo ve 20:00 moderátorské duo Bára Šichanová (Rádio Wave) a Lukáš Grygar (Rádio 1, Games.cz, Level). Kategorií v letošním ročníku bylo celkem devět a her v loňském roce u nás vzniklo bezmála čtyřicet. Nebylo tedy na co čekat.

DSC_3687.JPG

Největší herní nadějí společně s Nejlepším herním designem vyhrály Mashinky od Honzy Zeleného. Tento duchovní nástupce Transport Tycoonu, ve kterém je vašim úkolem vytvořit prosperující železniční impérium, si za tu krátkou dobu získal mnoho fanoušků o čem svědčí i to, že se Honza začne Mashinkám věnovat na plný úvazek od června. Titulu se již prodalo několik desítek tisíc.

Nejlepší vizuální stránku si vybojovala hra Under Leaves od pražského studia Circus Atos. V této barevné schovávačce ze světa zvířat se vydáte do lesů, džunglí, pod mořskou hladinu, abyste našli například kaštany pro prasata, a nebo housenky pro krokodýla. Studio je aktuálně čtyřčlenné. Zmínit mohu například Michala Berlingera, který pracuje pro Amanitu Design, která si v loňském roce odnesla několik výher včetně České hry roku za Samorost 3

Přejděme na ocenění za Nejlepší audio. Zvuky a hudba jsou nedílnou součástí her, které nás dokážou pohltit a díky nim nám daný titul utkví v paměti na dlouhá léta, ne-li navždy. V této kategorii zvítězil Blue Effect od DIVR Labs. Hra vás coby aspirující vesmírné žoldáky plně vtáhne do děsivého a tajemného sci-fi světa.

Cenu za Největší technologický přínos si odnesli vývojáři z brněnského studia Madfinger Games za mobilní RPG střílečku Shadowgun Legends. Studio je složeno z borců, kteří pracovali na peckách jako Vietcong, Mafia nebo Hidden & Dangerous. Tím pádem je jasné, že svoji trofej získali zaslouženě a vám nemůžeme doporučit nic lepšího, než si hru vyzkoušet na vlastní pěst.

shadowgun_legends.jpg

U mobilních her ještě chvíli zůstaneme, jelikož přejdeme na ocenění za Nejlepší mobilní hru. Výhercem se stalo studio About Fun s jejich hrou WarFriends. Jedná se o "cover-based" střílečku z pohledu třetí osoby. Hráč se ujímá vojáka, který se může pohybovat mezi jednotlivými úkryty na mapě, přičemž jeho cílem je zabít nepřátelského vojáka, pokud hraje multiplayer. Ve hře pro jednoho hráče musí zabít určitý počet nepřátel. K tomu může využít poměrně rozsáhlý arzenál zbraní, který zahrnuje pušky, sniperky, brokovnice, či raketomety. Zbitím nepřítele získá energii, kterou lze využít ke koupi posil, či lepšího vybavení. Titul získal v loňském roce ocenění za Největší naději a dnes můžeme vidět, že to nebyla náhoda.

Pojďme přejít k poslednímu vítězi. Máme za sebou jen 6 kategorii, říkáte si? Máte pravdu, ale titul, který vám hned oznámím, vyhrál rovnou tři kategorie, včetně té hlavní - České hry roku. Jedná se o Attentat 1942 od Univerzity Karlovy a Akademie věd. Hra vypráví příběhy z období nacistické okupace Československa z pohledu lidí, kteří okupaci zažili.

Hra je založena na filmových rozhovorech, interaktivních komiksech a autentických záběrech. Mluvíte se svědky okupace, prožíváte jejich vzpomínky a odhalujete tajemství vaší rodiny. Osobně jsem tušil a pevně věřil, že tato vzdělávací adventura vyhraje, jelikož mi přirostla k srdci, a to nejen z důvodu, že se o dějiny 20. století zajím, ale i díky recenzi, kterou jsem pro vás o této hře napsal. Pohlcující atmosféra, děj, který je odvíjen od vašich rozhodnutí, díky čemuž má závěr hry několik druhů. Jedná se o národní historický skvost, který by žádný vlastenec neměl vynechat.

 

Mluvíte se svědky okupace, prožíváte jejich vzpomínky a odhalujete tajemství vaší rodiny.

 

Jednotlivá ocenění předávali významné osobnosti video herního průmyslu v České republice, jako výkonný ředitel SCS Software Pavel Šebor, předseda sdružení České hry Pavel Barak a nebo Jan Ilavský ze studia Hyperbolic Magnetism, které stojí za úspěšnými tituly jako Chameleon Run, či nedávno vydaným VR titulem Beat Saber.

Mimo těchto devíti kategorií se uskutečnila ještě jedna významná událost, a to vstup do síně slávy, který se konal druhým ročníkem. Do této síně se navždy zapisují osobnosti, které pro český průmysl udělali obrovský kus práce a jejich jména by se proto neměla nikdy zapomenout. K Tomáši RylekoviMiroslavu Fídlerovi a Františku Fukovi se letos přidal Martin Klíma, který je autorem Dračího doupěte a spoluzakladatelem společností Altar Interactive a Warhorse Studios. 

bandicam 2018-05-26 01-24-14-312.jpg

Rozhodně se nezapomeňte podívat na naše video z tohoto vyhlášení, kde mimo předávání některých ocení uvidíte i celý vstup Martina Klímy do Síně slávy. Celkově předávní cen Česká hra roku trvalo takřka přesně hodinu a poté se přemístilo do místní restaurace v divadle a Joystic baru, ve kterých se gratulovalo vítězům, slavilo, povídalo, no a víte jak... Jednalo se tedy o skvělý večer, který nám připomněl význam pořekadla Zlaté české ručičky. A jaký bude příští ročník?

Jelikož nám od začátku roku vyšly už opravdové tři hity, a to Kingdom Come: Deliverance, Chuchel a Beat Saber, tak nejde očekávat nic jiného, než možná nejnadupanější ročník ze všech, protože těmito hrami to letos ještě rozhodně nekončí. Nezapomeňte se mimo videa také mrknout na fotogalerii z celé akce, včetně předávání cen a následujícího programu. 

 
 
 
 
Diskuze (1) Další článek: V Battlefieldu 5 budou dvě měny, mikrotransakce však tlačit nebudou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,