Reportáž: Česká prezentace Playstation 3 - next-gen zas o něco blíž

Česká pobočka Sony uspořádala pro novináře prezentaci očekávané konzole Playstation 3 s možností ochutnat několik slibných titulů. My jsme pochopitelně nemohli chybět a vás ochudit o dojmy z představovaných hitů, jako jsou Motorstorm, Resistance či Lair.

V samotném hlavním sídle české pobočky Sony se včera konala pro novináře prezentace očekávané konzole PS3. Na místo se sjelo zhruba čtyřicet novinářů, ovšem z herních médií se jednalo pouze o minoritní část. Tomu odpovídala i náplň asi hodinové prezentace – jednalo se o jakési seznámení s konzolí PS3 a jejími možnostmi.

  
Andrej Dula představuje hlavní zbraně PS3 * Byla na dosah * Ivan Bradáč má úvodní slovo

Na úvod si vzal slovo Ivan Bradáč, obchodní ředitel divize Playstation pro Českou a Slovenskou republiku. Po krátkém proslovu strhl ze dvou stolů bílá plátna, pod kterými se ukrývaly už samotné konzole. Dost překvapilo jeho upozornění, že se jedná pouze o demonstrační kusy PS3, nikoliv „retail“ verze. To samé platilo i o všech  prezentovaných hrách, byly k dispozice pouze preview kódy, nikoliv prodejní kusy. U některých her, jako třeba Motorstorm či Lair se to dalo pochopit, protože zmiňované tituly ještě nevyšly, ale takový Genji či Resistance patří mezi launchové tituly v US. Ovšem až na fakt, že na konzoli nebyly aktivní všechny položky menu, se nejednalo o nikterak závažnou překážku.

   
Do hraní se každý hned zabral *  Jedna ze dvou skupinek u hraní * Pár konektorů a spousta větrání

Po Ivanu Bradáčovi převzal mikrofon Andrej Dula, marketingový manažer divize Playstation, který přítomné hned seznámil se dvěmi nejsilnějšími zbraněmi PS3 – chipem Cell a diskovou mechanikou Blu Ray. Jak už jsem zmiňoval, jednalo se o prezentaci mířenou na neherní novináře, takže jsme se žádných zásadních oznámení nedočkali. Další na řadu přišly informace o Sixaxis, nové generaci herního ovladače, který nahradí oblíbený Dualshock. Detekce pohybu, bezdrátová komunikace, výdrž zhruba třicet hodin na jedno nabití, které zabere zhruba dvě hodiny. Ovšem i během nabíjejícího procesu lze bez problému pokračovat ve hraní. Po vzoru GBA a GC půjde propojit PS3 s handheldem PSP. Možnosti? Stahování dat, hraní PSone her i využití ve hrách, třeba co by zpětného zrcátka v závodních hrách. Ale jak bylo zmiňováno záleží na samotných tvůrcích, jak dál této možnosti využijí.

  
Kdo nehrál, vše bedlivě sledoval * Větrací otvory jsou všude  * I na občerstvení došlo

Mluvilo se i možnostech připojení PS3 k internetu, ať už se jedná o Wi-Fi či klasický Ethernet. Nezapomnělo se ani na zpětnou kompatibilitu s hrami na PSone a PS2, díky čemuž získá PS3 opravdu obrovskou knihovnu herních titulů. Na své nové konzoli ovšem nemusíte pouze hrát, ale budete ji moci využívat co by multimediální domácí centrum. Prohlížení fotek, přehrávání filmů  a celé palety video (MPEG-1, MPEG-2 (PS / TS), H.264/MPEG-4 AVC, MPEG-4 SP) a audio formátů (ATRAC, AAC, MP3, WAV). K ukládání dat dle vaši libosti poslouží interní disk ve velikosti 20 či 60 giga – dle verze.

Pořádná televize pro pořádnou konzoli

Následovala menší odbočka, když slovo převzal Ivan Trachta, obchodní marketingový manažer divize Bravia TV. Ten zdůraznil, že brutální výkon PS3 využijete hlavně na kvalitních televizních obrazovkách, nejlépe Full HD. Neboli s rozlišením 1080p – 1920x1080. Po krátkém uvedení do světa specifikací HD Ready a Full HD a jejich razantním dopadu na herní zážitek se prezentace stočila zpět k PS. Andrej Dula se podrobněji rozpovídal o jednotlivých položkách v uživatelském menu, které si za vzor bere systém známý z PSP. Následovala shrnutí hlavních trumfů Sony v tvrdých bojích next-gen války a řeč přešla na dvě rozdílná balení PS3, jež budou u nás k dostání.

 
Prezentace byla v angličtině

Evropská cena pro verzi s 20 GB diskem zní 499 euro, pro verzi se 60 GB diskem si připlatíte o sto euro víc – 599. Dražší verze kromě většího disku nabízí ještě čtečku základních paměťových karet (Compactflash, SD, Memory Stick Duo) a připojitelnost pomocí Wi-Fi. Otázkou zůstává, zda má smysl utrácet za dražší verzi. Pokud se bez čteček a Wi-Fi obejdete, větší diskovou kapacitu dosáhnete jednoduchou výměnou disku. Narozdíl od konkurenčního Xboxu 360 lze k PS3 připojit klasický 2,5“ SATA disk.

Šikulové na internetu připojili bez problémů i standardní 3,5“ disk, který je o proti notebookovým diskům na nižší cenové hladině. Ovšem v ten okamžik si musíte zvyknout na fakt, že se do vnitřního prostoru na disk nevejde a budete jej muset mít položený mimo. S tím souvisí i nemožnost následně postavit konzoli vertikálně. A ještě jeden zásadní problém – za jakékoliv problémy s novým diskem nenese Sony žádnou zodpovědnost. Jako variantu vyberete, záleží na vás. Ovšem Ivan Bradáč si myslí, že prodeje budou rozděleny zhruba 80 % ku 20 % ve prospěch verzí s větším diskem.

Jak nezapomněli zmínit ani na prezentaci, hlavní slovo budou mít nakonec hry. Po předvedení trochu neaktuálního seznamu launch her pro US došlo k ukázce intra hry Motorstorm a ujištění, že tuto hru, stejně jako ještě několik dalších, budeme mít možnost si vyzkoušet. Předtím ovšem nechyběl prostor vyhrazený zvídavým otázkám. Takřka okamžitě zazněla ta hlavní, zda se skutečně dočkáme v březnu a zda bude pro českou republiku dostatek přístrojů. Ivan Bradáč se k otázce postavil realisticky, když prohlásil, že má za sebou už tři starty prodejů herních zařízení a vždy byl přístrojů nedostatek. Pokud tedy vyrazíte v březnu do obchodu za účelem koupě nové PS3, s největší pravděpodobností  odejdete s prázdnou.

  
Andrej Dula odpovídá na všetečné otázky * Menu jako PSP * Resistance upoutala pozornost

Další otázka se věnovala lokalizacím her a uživatelského rozhraní. Zatímco v oblasti her byla reakce spíše zdrženlivější, co se týče překladu položek menu, je vše na lepší cestě. Ještě zpátky je hrám, podle Ivana Bradáče je těžké plně lokalizovat hru, když vychází zhruba v 70 zemích. Navíc podle předchozích zkušeností se lokalizace na prodejích výrazně neodrážejí. Potěší však fakt, že online služba bude plně přístupná od prvního dne prodejů. Což u konkurenčního Xboxu 360 a Wii je stále problém.

Pestrá nabídka

A teď už konečně k dojmům ze hraní. K dispozici byla pestrá nabídka titulů, jako Genji, F1: Championship Edition, Ridge Racer 7, ale kraloval trojlístek Resistance, Lair a Motorstorm, o nichž se podrobněji rozepíšu později. Co se týče Sixaxis, jedná se o velmi lehký ovladač, což je díky absenci vibrací pochopitelné. Ovládací prvky se dočkaly jen minoritních vylepšení – za největší se dají považovat přepracovaná tlačítka R2 a L2, které mají nyní větší zdvih a celkově se přibližují triggerům z Xboxu 360. Nevím, zda se jednalo o ryze můj pocit, ale též se mi zdál plast těla ovladače hrubší, než u klasického Dualshocku. Detekce pohybů přišla největšího využití v Lair, kde nakláněním měníte let draka. Chtělo to chvilku na procvičení, ale následně se jednalo ukázalo divoké křižování oblaky jako velmi osvěžující zážitek. Osobně se už nemůžu dočkat nového dílu série Ace Combat – ovládat let stíhačky nakláněním ovladače dodá hře nový náboj.

  
Na jídlo teď není čas, PS3 má přednost * F1: Championship Edition * Nabídka her na vyzkoušení

Konečně se dostáváme k tomu, co většinu z vás zajímá nejvíce – grafická stránka hry. Po pravdě, původní nadšení trochu opadlo. Většina z prezentovaných titulů vypadala výborně, ovšem nejednalo by o nic, co už nepředvedl Xbox 360. A podle mého názoru žádná z her nepokořila kvalitou Gears of War. Otázkou je, jak tomu bude v budoucnu, ovšem v tento okamžik musím říct, že rozdíly jsou minimální a spíše ve prospěch Xboxu 360. Srovnání na prestižních zahraničních stránkách jako Gamespot či Gametrailers ukazují, že se nejedná pouze o ojedinělé případy. Vývojáři mají před sebou v PS3 pro rozlousknutí těžký oříšek, což naznačují i v EA, když tvrdí, že v současné době z něj dokáží dostat asi 20% výkonu. Nechci nijak předbíhat a prorokovat, ale tentokrát bude konzolová půda opravdu horká a na kterou stranu se posunou misky vah záleží na exkluzivních titulech na danou platformu. A PS3 má pěkných pár trumfů v rukávech, takže se máme na co těšit.

Lair

Z mého pohledu nejatraktivnější prezentovaná hra. Fantasy svět jako řemen, plný draků a dalších fantaskních stvoření. Vyzkoušet se dala pouze preview verze se dvěma levely, které o hře neprozradily moc podrobností. Na druhou stranu se jednalo i o titul, který dal nejlépe vyniknout ovládání pomocí naklánění Sixaxis. Létání díky tomu dostalo novou dimenzi, dráček se na povel řítil jako dravec na cíle pod sebou, přistál na zemi a pobíhal mezi davy vyděšených vojáků, které si užily poslední barbecue v jejich životě. Došlo i na divoké letecké bitky s ostatními draky, kdy s trochou dovednosti nebyl problém přeskočit na protivníkovu poletuchu, shodit „pilota“ ze sedla a zasadit drakovi smrtelnou ránu.

 

Na Lair bylo velmi patrné, že se jedná pouze o rozpracovanou verzi. Detekce kolizí ještě nefungovala, jak měla, umělá inteligence protivníků by mohla být též trochu dravější a celkově se najde povícero drsných plošek k vybroušení. Na druhou stranu koncept vypadá více než životaschopně, grafika až na pár bugů úžasná a detailní. Pokud tvůrci přimíchají správně epický příběh a nezakopnou nějak v hratelnosti, máme tu nejslibnější hru z první vlny.

  

Resistence: The Fall of Man

Nový projekt Insomniac Games si vysloužil ostruhy už v USA a musím uznat, že po právu. Svižná hratelnost s důrazem na všude přítomnou akci dokáže přilepit pozornost k obrazovkám s takovou silou, že vás od ovladače pomalu budou pomalu muset odtrhávat páčidlem. Resistence vsází stejně jako Call of Duty na lineární postup úrovněmi, přičemž co chvíli narazíte na prvek, který dodává spoustu energie do žil. Jako příklad mohu uvést jízdu v tanku.

 

Resistence ovšem dokáže uchvátit na první pohled originálním a nápaditým zpracováním zbraní a protivníků. Ale co bych se zbytečně rozepisoval, více se můžete dočíst v našem nedávném preview.

  

Motorstorm

Je to Burnout, není to Burnout? Motorstorm svým dynamickým pojetím závodů plným karambolů a srážek a akčním střihem poněkud připomíná megahit od Criterionu. Jenže má v zásobě pěkných pár trumfů. Za prvé se jedná o celou řádku různých vozítek, vymodelovaných do posledního detailů. Kromě různých bugin a terénních vozů dojde i na čtyřkolky, motorky atd.

 

Navíc veškeré závodní tratě vás protáhnou rozlehlou pouští plnou překážek, boulí, nerovností, odletujícího kamení a tak dál – žádná jízda po uhlazených asfaltkách. Motorstorm se dá ovládat klasicky analogovými páčkami, ale i nakláněním ovládače, ale druhý zmiňovaný způsob mi zrovna moc „nesedl“. Na druhou stranu nehodlám soudit předčasně, u závodění jsem nepobyl dostatečně dlouhou dobu, zájem o hraní byl enormní. Co ovšem musím vytknout, jsou neskutečně dlouhé nahrávací časy. Grafická stránka ale podle toho vypadá, sice nedosahuje kvalit traileru, avšak dokáže ohromit.

  

Diskuze (18) Další článek: V Německu do vězení za hraní násilných her?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,