Reportáž: Games Convention 2005 – evropská E3

USA má svou E3, Česká republika Invex a Německo Games Convention. A letošní GC se opravdu vyvedla - nejen, že bohatě překonala náš Invex, ale v mnohém pokořila i sammotnou E3. Nabídla hratelné verze NFS: MW, NHL 06, FIFU 06, PES 5, ukázky z Unreal Tournament 2007 a mnoho dalšího. A my byli u toho.

Co to je E3 ví asi každý hráč. Kdy a kde se koná, co na ní který vývojář představí... Nicméně o tom, že i Evropa má svou vlastní E3, ví již výrazně méně lidí. A při tom se Games Convention, jak se tento herní veletrh jmenuje, odehrává jen kousek od českých hranic; v německém veletržním městě Leipzig (či Lipsko, je-li libo).

 

Moderní výstaviště v Lipsku, místo konání Games Convention

Nicméně cesta z Brna až do Lipska nějakou tu hodinu vezme, přeci jen české dálnice nejsou návykům získaným u závodních her příliš nakloněny. I přes to ale uběhla poměrně rychle – alespoň mě. Protože zatímco jiní (Kamil Gric z papírového Doupěte jmenovitě) řídili, já si vesele chrupkal. Ne že by mu to nevadilo, ale výmluvě „nemám řidičák, neřídím“ se jen těžko oponuje.

  

Tak takhle jsme bydleli...

Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky

Letošní GC byl pro mnohé významnější událostí než E3. Proč? Inu, tak trochu za to může komerce, Sony a Microsoft. Letošní E3 totiž byla veletrhem next-gen konzolí – jen tak nějak bez těch konzolí. Jístě, byl představen design. Byly tam k vidění. Ale jak se ukázalo, uvnitř konzolových krabic nebylo nic jiného, než „obyčejné“ Apple počítače. Naopak v Lipsku byl k vidění plně funkční Xbox 360; Sony si ale PS3 prozatím schovalo na Tokio Games Show a na GC se věnovalo především propagaci handhledu PSP. Podobně se zachovalo i konkurenční i Nintendo, které se zaměřilo na NDS.

  

Sony a prezentace PSP * PSP PSP PSP anebo Sony má půl pavilónu * Game Boy Micro, jedna z novinek Nintenda

Dalším podstatným rozdílem byly přítomné hry. Mnoho klíčových titulů – za jiné jmenujme NHL 06, FIFU 06, PES 5, NFS: MW... – které byly na E3 prezentovány pouze formou videí, si v Lipsku bylo možné normálně na živo odzkoušet a zahrát. A věřte, že opravdu bylo z čeho vybírat.

Oba veletrhy se od sebe liší i přístupem. E3 se zaměřuje především na novináře, čemuž odpovídá i forma prezentací přítomných titulů. Veřejnost sice má přístup, nicméně vstupenka stojí neuvěřitelných 500 dolarů. GC se oproti tomu zaměřuje přímo na cílové zákazníky, takže na místo dlouhých konferencí a předváděček za zavřenými dveřmi se zde vystavovatelé zaměřili zejména na již zmíněné prezentace formou hratelných verzí.

 

Naše výprava: Já a Jin z Tekkenu 4 * Kamil Gric (šéfredaktor papírového Doupěte) a SpiderMan

Poslední odlišnost byla spíše kosmetického rázu, ale o to více si jí člověk všiml: Hostesky. Ať si kdo chce co chce říká, Němky prostě byly o hodně hezčí než Američanky.

Všechny výše zmíněné aspekty měli za následek jediné: Zatímco E3 navštívilo zhruba 80 000 lidí, GC bezmála 130 000. Z toho jen v pátek 54 000.

Jak se vystavuje v Lipsku

Čtyři pavilony Lipského výstaviště byly striktně rozděleny mezi jednotlivé žánry a zaměření. Největší z nich, pavilon 3, patřil největším z vystavovatelů – tedy především Sony, Nintendu, EA, Eidosu a několika dalším gigantům, kteří si zaplatili opravdu velké plochy pro své prezentace. Zbytek vydavatelů byl v pavilonu 5, kde jste mohli narazit na Midway, Konami... A na Microsoft, jehož prezentace byla tak rozlehlá, že by se vedle ostatních vystavovatelů do „trojky“ prostě nevešla.

Dvojka byla určena hrám pro děti a buďme upřímní – byl to prostor, kde se dobrovolně nezdržoval nikdo, kdo nemusel. Poslední pavilon, čtyřka, byl určen progamingu, online hrám a navíc tam byly i motokáry. Zajímavá skladba, ne? :-)

A jak vypadaly ty nej nej prezentace? EA se blýskla pavilonem, v jehož středu bylo obrovské kruhové (a otočné) podium, kde se každou chvíli konaly nějaké soutěže, debaty s vývojáři a podobné veselosti. Po stranách pak bylo 5 místností, z nichž každá prezentovala nějaký z klíčových titulů z produkce EA.

  

Stánek EA

Další pěkný stánek měl Ubisoft, který představoval zejména King Konga, ale například i nového Prince nebo třeba Far Cry Instincts a nové Heroes of Might and Magic. Zaujal nás ani ne tak celkovým designem jako spíš faktem, že každá část byla stylově upravena podle hry, kterou prezentovala.

  

Jednotlivé části stánku Ubisoftu: King Kong * Heroes of Might and Magic * Prince of Persia

Nicméně jasným vítězem se v našich očích stal Microsoft. Jeho obří stánek byl upravený do podoby parku, v jehož středu se nacházel malý stadion. V parku byly pískem sypané cestičky, kolem kterých stály řady laviček a před každou z nich se nacházela obří LCD obrazovka s nějakou hrou z produkce společnosti - a dva ovladače. Na stadionu pak probíhaly veřejné prezentace Xboxu 360 a her. Celý stánek působil krásně klidným a uvolněným dojmem a chvílemi bylo možné potkat lidi, kteří jej opravdu používali jako místo odpočinku.

 

Microsoft a jeho stánek - park

Kde to žije, tam jsme my

Show, představení, rozhovory s vývojáři, rozhazování triček nebo rovnou her... A spousta krásných hostesek. To vše patří k lákadlům, jimiž se snažili vystavovatelé přitáhnout hráče ke svým stánkům. I zde bylo zajímavé sledovat, jakou taktiku kdo zvolil a jak byla účinná.

Například EA se spoléhala čistě na to, co prezentuje a na samotnou formu nijak moc nedbala. I přes to se na pouhý vstup do jejího stánku čekaly dlouhé fronty.

Za asi nejefektnější prezentaci považuji utajování traileru na film Doom, kdy jen komplikace spojené se vstupem by vydaly na kratší povídání (a také vydaly – v našem včera uveřejněném článku). Otázku jen zůstává, zda výsledek stál za tu námahu.

Vstup do míst, kde mají Doom

Naopak za největší zklamání považuji Hideo Kojimu a jeho „debatu s fanoušky“ na stánku Konami. Poté, co moderátor vyhecoval diváky na maximum, takže několik minut skandovali „Hideo! Hideo" Hideo! ...“, slavný tvůrce série Metal Gear přišel na pódium, kde pobyl necelých deset minut, během nichž zodpověděl zhruba čtyři otázky a neřekl jedinou novou či zajímavou informaci. Poté následovalo podepisování, kdy se před jeho stolek naměstnalo na 500 nadšenců. O zhruba 50 podpisů později ale Hideo prohlásil, že je unavený – a odešel. I přes to se ale většina přihlížejících tvářila spokojeně. Vypadalo to, že pouhá jeho přítomnost na veletrhu jim bohatě stačila...

  

Hideo Kojima a jeho fanoušci

Samozřejmě nesmím zapomenout ani na přidružený koncert herní huby. GC je jediná přílěžitost, kdy se něco takového v Evropě koná; a letos se jednalo již o třetí ročník. O úspěchu těch předchozích svědčí fakt, že vstupenky byly vyprodány již několik měsíců předem a sehnat místa bylo prakticky nemožné, pokud nejste opravdu celebrita.

Výsledkem naší návštěvy Lipska byla spousta zážitků, zajímavých materiálů a velký spánkový deficit. Nicméně pokud máte možnost si příští rok na GC zajet, vřele vám to doporučuji. Kvalita veletrhu je rok od roku vyšší, není to zas tak daleko od hranic a buďme upřímní – Invex je jen slabý odvar toho, co vám může Leipzig nabídnout. Už jen ta atmosféra stojí za to...

Hosteskty z GC:

  

LA Rush * Hitman a Lara * Prezentace GT Legends

  

Yina a Riku z Final Fantasy X * Kočky z onlinové Final Fantasy XI

  

EverQuest * Ragnarok Online * Hmm... Nějaká hra z Egypta, co by to mohlo být?

Diskuze (1) Další článek: Onlinegames přináší sportovní zprávy

Témata článku: , , , , , , , , ,