Reportáž: Games Convention Leipzig 2006

Obrovská show rozprostírající se v pěti rozlehlých halách, ve kterých měli hráči možnost vyzkoušet si ty nejočekávanější pecky letošního roku s příjemným předstihem a ještě přitom shlédnout desítky krásných slečen. Zkrátka klasické Games Convention v Lipsku. Byli jsme tam, a tak vám přinášíme ještě teplé dojmy.
Reportáž: Games Convention Leipzig 2006

Lepší než E3. I takovými slovy jsem byl připraven na svou první cestu na Games Convention v Lipsku. Na člověka, který byl dosud seznámen pouze s brněnským Invexem může Lipský veletrh působit všelijak. Šok, nadšení, údiv a nakonec i zklamání z toho, že se nachází v jiné zemi. Tak taková je Games Convention Leipzig.

Výstava, která je považována za druhou největší na světě je pro našince příjemná z mnoha důvodů; doprava z Prahy trvá zhruba čtyři hodiny, vstupenka pro běžného návštěvníka vyjde na necelých třista korun, pivo není zase tak strašné a navíc zde potkáte spousty česky mluvících návštěvníků. Jako jednodenní osvěžení konce prázdnin skvělá záležitost.

• Termín: 24. až 27. srpna 2006
  • Den pro tisk a pro odborné návštěvníky: 23. srpna 2006
  • Počet vystavovatelů: 290
  • Výstavní plocha: 85 000 m2
  • Očekávaný počet návštěvníků: 150 000
  • Vstupenky: jednodenní = 7 euro, permanentní = 25 euro

Jedno velké WOW

Za brány výstaviště se já osobně dostávám krátce po desáté. Ještě před vstupem do první z hal mě čeká proces označkování barevným proužkem (zelený pro skupinu nad dvanáct let, modrý pro šestnáctileté a červený pro dospěláky), podle kterého byly rozděleny i jednotlivé prezentace – červeným proužkem byl například označen stánek s Unreal Tournament 2007, ačkoliv ve hře samotné jsem nezaregistroval ani kapičku krve. Pravidla jsou ovšem jasná a ten kdo červeným proužkem nedisponoval, měl u některých prezentací zkrátka smůlu.

Mezinadpis odstavce je však trefný. Vstupuji do první z hal a za několik okamžiků už nasávám atmosféru veletrhu jako takového. Jako první shlížím prezentaci jakéhosi německého antiviru, který více než samotným softwarem oslňuje dvěma vozy značky Porsche a zhruba desítkou hostesek „oblečených“ pouze do krajkového spodního prádla. Aktuální nálada: skvělá!

Co vše bylo k vidění?

V prvním pavilonu se nacházejí ale i mnohem zajímavější věci. Kupříkladu obrovská prezentace konzole Xbox 360, která díky lavičkám, stromkům a všelijaké další vegetaci působila velice příjemně a spousta návštěvníků zde nabírala energii do dalších hodin. O pár metrů dál stojí stánek Blizzardu věnovaný datadisku World of Warcraft, jenž je neustále v obležení hráčů. Všude kolem jsou stojany (minimálně třicet jich bylo) se Sony PSP a kupodivu není ani jeden volný. Konečně už vím, jak vypadá ráj hráče počítačových her.

Narváno bylo ale i u ostatních stánků v jiných pavilonech. Největší ohlas měl podle očekávání stánek Electronic Arts, který zabíral značnou část jednoho z pavilonů – návštěvníky lákal především na ukázky z NFS: Carbon a zejména pak na rozhovory se známými osobnostmi. Na kulatém podiu se tak několikrát za den ocitl i Will Wright, který představil své dítko Spore a poté rozdal několik podpisů.

Activison lákal návštěvníky na U-rampu přímo uprostřed pavilónu, Rockstar netradičním pojetím ping-pongu (klasický stůl na stolní tenis, jen místo síťky byla televize), Ubisoft zase představil „živého“ Sama Fischera. Stánek Sony pak zabral snad polovinu jednoho z pavilonů – Sony PSP na každém kroku, desítky konzolí PS2, salónky pro Eye Toy. O největší rozruch se ale postaralo představení konzole Play Station 3, jež byla po celou dobu uzavřena v průhledném plastovém boxu. Dostat se až k ní a vyfotit jí byl téměř nadlidský výkon.

Ani milovníci progamingu ale nebyli o nic ochuzeni. Asi největším překvapením byly zápasy ve Warcraft 3, které byly pojaty formou kinosálu (na plátně běžela aktuální hra, na malém podiu před ním se odehrával zápas samotný a naproti tomu všemu byla sedadla plná hráčů).

Nejen hry

Pro unavené či v horším případě znuděné návštěvníky (spočítali byste je ale pouze na prstech válečného invalidy, který neumí zacházet s granátem) byl připraven bohatý doprovodný program. Motokáry, koncerty, pláž s několika volejbalovými hřišti nebo spousta míst určených k relaxaci – tady všude jste mohli nabírat poztrácenou energii. Postaráno bylo i o ty nejmenší; jeden z pavilonů byl věnován pouze dětem, které zde byly díky hrám a soutěžím ve svém živlu.

Krutá pravda

Nejhorší na celém Games Convention Leipzig 2006 byl fakt, že to celé se odehrávalo v jiné zemi. Poté, co vyjdete z pavilonů si ihned vzpomenete na domácí Invex a rázem zesmutníte. Tak jako v Lipsku to v Brně totiž vypadat bude nejspíš až za hodně dlouho. Games Convention je jedna velká show, která potěší jak zarytého hráče počítačových her, tak i člověka, který o hrách nikdy předtím neslyšel. Pokud budete mít příští rok čas a peníze, dlouho neváhejte.

Nejzajímavější hry v Lipsku

Metro 2033

Jedna z mála her, která byla v Lipsku teprve ohlášena. Projekt pocházející z Ukrajiny byl prezentován pouze na jednom notebooku, dostat se až ke hraní tudíž nebylo nejlehčí. Hra samotná se odehrává v prostředí rozsáhlého metra, které je jedinou možností pro přežívání živých bytostí po atomové válce. Prezentovaná část se pyšnila především krásnou grafikou, zato však vcelku chudým prostředím. Výsledný dojem byl i přesto perfektní.

Spore

Spore představoval samotný Will Wright a i když místo hry samotné prezentoval spíše její tvorbu (divili by jste se, jak je např. výroba příšerky jednoduchá), očekávání titul nezklamal. Podle všeho by se mělo jednat o originální hříčku, jež by neměla trpět Simsáckým syndromem „nudy po prvním odehraném týdnu“.

Joint Task Force

Nejlépe vypadající RTS v Lipsku. Takovým označením by se dala představit strategie Joint Task Force (za zmínku pochopitelně stojí i Command & Conquer 3: Tiberium Wars), u jejíž prezentace bylo neustále plno. Pomineme-li chudší příběh, následuje už jen to dobré – promyšlený systém hry a krásná grafika. Na dotaz jednoho z novinářů, zdali JTF není vlastně jen „Battlefield z ptačí perspektivy“ odpověděli vývojáři kladně, což kupodivu nikomu z přítomných nevadilo. Spíše naopak.

Stalker: Shadow of Chernobyl

Vývojáři pracující na Stalkerovi svůj slib o představení hry veřejnosti sice splnili, nicméně se svou prezentací ani zdaleka neoslnili. V Lipsku byl k dispozici multiplayer s jedním módem, který hráči nabídl pouze lehce nadprůměrnou grafiku, bugy na každém kroku a hlavně nefunkčnost některých prvku. Bohužel jednoznačné zklamání.