Reportáž: GC04 – hráli jsme budoucí trháky

Minulý týden byl malý svátek pro všechny herní novináře z naší i okolních zemí – v Německu probíhal největší evropský herní veletrh Game Convention 2004. Které z připravovaných her nás zaujaly nejvíc a proč, to se můžete dočíst právě teď a tady. Asi nikoho nepřekvapí, že bude řeč především o Metal Gear Solid 3: Snake Eater.
Reportáž: GC04 – hráli jsme budoucí trháky

Stejně jako loni jsme vyrazili na letošní veletrh počítačových her Games Convention v německém Lipsku. Vzhledem k tomu, že zbývající trojice podobných veletrhů se odehrává v Anglii, USA a Japonsku, šlo pochopitelně o nejjednodušší a nejpříjemnější způsob, jak se mezi očekávané hry podívat, navíc je veletrh přístupný široké veřejnosti, takže pro našince jde vskutku o jedinečnou příležitost (a nemyslete si, že jde „jen o větší Invex“, GC má mnohem lepší úroveň, je celá o hrách, atrakcí a především her tam naleznete nesrovnatelně více). Zpáteční jízdenka autobusem z Prahy stojí něco přes dva tisíce korun a jízda autem zabere pár hodin (nervování okolo rozkopaných hranic a v nesmyslně komplikovaném systému silnic v Drážďanech dokáže nicméně potrápit), celodenní vstupné na veletrh letos činilo 10 euro.

Výprava Doupěte na letošní GC: Martin Zavřel, Jan Schnaiderhons a Lenka Vlková

Redakce Doupěte, poněkud ochromená končícími letními prázdninami, se na GC04 vydala ve složení já, Honza Schneiderhons a Lenka Vlková (tato dvojice redaktorů Doupěte je na internetu známá jako Squall a Rinoa, jedni z nejstarších členů komunity fanoušků Final Fantasy a navzdory prázdninám si na GC04 udělali čas především kvůli koncertu herní hudby, kterým byl veletrh zahájen). Za dopravu a špičkovou němčinu vděčíme čtvrtému z naší výpravy, mému kolegovi Lukáši Codrovi, kterému se podařilo úspěšně vyhnout všem fotografiím pro reportáž a zůstal tak věrný své pracovní pozici z Level TV (muž za oponou, neviditelný muž, muž v pozadí... :-)).

Lipské výstaviště je zajímavé začleněním mnoha vodních nádrží

Jak jste se již mohli dočíst v reportážích jinde, veletrh byl letos ještě větší než loni (230 vystavovatelů, 55.000 metrů čtverečních) a měl jsem také dojem, že je na něm mnohem více lidí (chtělo to letos ostřejší lokty a viditelnější novinářskou průkazku:-)). Je až zarážející, jak rychle si GC buduje dobrou pověst a úspěch, jde přece teprve o třetí ročník. Nezbývá než doufat, že se zbaví své největší nemoci (prakticky vše od letáků a tiskových materiálů před show až po vystavované hry je v němčině), má šanci přitahovat v budoucnosti opravdu všechny důležité vývojáře a vydavatele z celého světa (oč se očividně pořadatelé zuřivě snaží) i se všemi jejich hrami. Na letošním ročníku si nicméně bylo možné zahrát některé z těch nejočekávanějších a právě o trojici, se kterou jsem strávil nejvíce času, bude zbytek tohoto článku.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Kdo jednou prošel příběhem některé z první dvojice MGS a porozuměl mu (nezaměňovat s „uměl si přeložit dialogy“), pravděpodobně na ten zážitek nikdy nezapomněl a hltá každičký střípek informací, které autor Hideo Kojima upouští způsobem, jaký mu celý zbytek vývojářského světa tiše závidí (několik ocenění za nejlepší trailer na hru, schopnost vždy ukázat všechna lákadla hry, aniž by prozradil jakýkoliv detail příběhu... ). Stejně tak i já jsem dosud hltal zhruba desítku videí, tuny screenshotů a informací, ale nakonec jsem si ověřil tradiční pravidlo, že se nic nevyrovná skutečnému zážitku.

Atrakce, jaké na Invexu nenajdete

MGS3 byl k dispozici na působivém stánku Konami, který se mi líbil provedením víc, než třeba otočná plošina Electronic Arts nebo stylové maringotky Activisionu. Konami mělo velký kruhový stánek, jehož pět cípů tvořily samostatné „pokoje“, vyzdobené v duchu konkrétního hernímu trháku. Místnost MGS3 byla plná vojenského vybavení a potažená maskovací sítí, díky čemuž její zvláštní osvětlení splývalo s většinou herních obrazovek. Ano, MGS3 se odehrává především v džungli a maskování je jedním z nejvýraznějších prvků, inovujících původní koncept hry.

Atrakce, jaké na Invexu najdete (někdy i hezčí:-))

Maskování (založené na možnosti si „přepínat“ ve hře různé maskovací obleky a vojenské zabarvení obličeje, podobně jako když převlékáte postavičku do jiného brnění a vybavení v RPG) využívá podobného ukazatele jako indikátor světla/tmy ve Splinter Cell - čím lépe jste maskováni v daném prostředí, tím vyšší číslo ukazatele a menší šance že vás nepřátelé odhalí a ustřílejí (číslo se mění také v závislosti na dalších faktorech).

Zahrajte si v džungli na hrdinu v džungli... ehhh?!

Přežití v divoké přírodě je ale mnohem komplexnější než naučit se splynout s trávou, stromy, bahnem, skalami a sněhem. Musíte si také dokázat ulovit potravu a to zdravou pro vaše tělo, jinak v džungli nepřežijete (jak zaznělo v ukázce příjemně pohrdavým tónem: „Tohle není žádné město. Tohle není žádné Vice City! Tohle je džungle!!“). Celý koncept i atmosféra hry výrazně připomíná knihu/film Rambo 1 (člen elitních vojenských jednotek je donucen se sám ukrývat v lesích a ubránit se nespočetnému počtu lovců), což rozhodně není na škodu a kromě výrazně originální atmosféry v rámci stealth-survival her to nabízí také solidní nadčasový příběh boje muže proti přírodě a jejím predátorům.

Nebýt tlačenice, mohl to být jeden z klidných, příjemně temných stánků (MGS3)

Při hraní trial verze hry na GC04 mne nejdřív příjemně překvapil fakt, že NIKDO z desítek hráčů okolo mne „neodmáčknul“ (nepřerušil) žádnou z filmových animací hry (Kojima je příslovečně proslulý citem pro filmový střih a dramatický efekt, což zabírá naprosto spolehlivě), následně jsem si z dvouhodinového hraní odnesl překvapující pocit, že je možné se pohybovat skutečně členitým prostředím džungle a přitom dodržovat přehlednost i snadnost ovládání z „koridorové“ verze předchozích dílů. MGS3 se tedy hraje vyloženě stejně dobře jako předchozí díly, nabízí ale zcela nové prostředí a dostatečně originální prvky, o mimořádně odvážném příběhu ve dvou časových rovinách ani nemluvě.

 

MGS3: podívejte se na video z GC04!

(19 MB, wmv)

 

 

Silent Hill 4

Další trhák přichází „překvapivě“ opět z Japonska (Doom 3 se třeba na veletrhu také hodně hrál, ale o tom už snad nemá smysl dál psát a takové GTA: San Andreas si ještě veřejnost zahrát nemohla). O SH4 jsme již na Doupěti psali, nicméně moje setkání s kompletní anglickou verzí hry byl také příjemně překvapující zážitek, o který se s vámi prostě musím alespoň ve zkratce podělit.

V minulých letech jsem byl velkým fanouškem trilogie SH, od prvního dílu mne totálně pohltila nesrovnatelná fantazie a zvrácenost tvůrců a jejich schopnost vyděsit i znechutit člověka způsoby, jaké jsem nikde neviděl. Navíc v srdci každého dílu série tepal velmi silný podtext o lidských vztazích, hodnotách a síle i smyslu víry v cokoliv. Monumentálním závěrečným dílem (SH3) mi ale připadala trilogie naprosto logicky uzavřená a navíc jsem se u něj již místy nudil, což je nejsilnější znamení, že je čas dotyčnou kaši přestat nastavovat. Proto jsem měl z další hry velké obavy, říkal jsem si, že je sice super další dokonalá hudba a fascinující postavy, lokace i dialogy v daném stylu, ale hrát to už bude docela nuda.

Kachličky, pavouci, švábi, špinavé záchodové mísy a špinavá okna, díry do zdi, cákance krve... romantický stánek pro romantickou hru

Nebyla. Ani v nejmenším. Mimo drobnosti, že stánek s SH4 byl kromě cedulí s přísným zákazem vstupu pod 18 let vyzdoben umělými (- doufám) šváby, cákanci krve, špinavými záchodovými mísami a okny, samotná hra na mne dýchla atmosférou tak inovovanou, až jsem měl chuť si zkazit zážitek dohráním přímo na veletrhu místo doma, potmě a sám. Jednak je zde mnohem šedivější design celé hry a prostředí (dříve to byly spíš divoké barvy hniloby - hnědá, zelená, rudá), který dýchá poněkud realističtějším dojmem, pak přítomnost většího množství tmy (Doom 3 má také okamžiky, kdy je úplná tma, ale tady je takový okamžik BEZ baterky!) a také nová symbolika (kruhy a díry do jiných dimenzí silně připomínají film Kruh a to je dobře, létající zombie či zombie odlepující se ze slizkých stěn také nikdo dosud nestvořil).

A příběh je tradičně hodně jiný, silně dýchá novou osobností nového hlavního hrdiny (SH1 - jako zoufalý a odhodlaný otec zachraňujete dceru, SH2 - zoufalý manžel upadá do nekonečné deprese ze smrti ženy, SH3 - zoufalá dívka dospívá objevováním nejhorších stránek života). Věřte mi, že SH4 se svým novým pojetím a nápady (nekonečné filmové pasáže za okny bytu, FPS pohled v „reálném světě“...) upoutá všechny fanoušky série, kteří si nechtěli kazit zážitek „nastavovanou kaší“.

S.T.A.L.K.E.R.

Netrpělivě očekávaná hra, vyvíjená na Ukrajině, se opět zpozdí - tentokrát až do příštího roku. Podle neoficiálních zdrojů je za tím vydavatel (THQ), který po zakoupení práv na Stalkera rozhodl o změně žánru (z „klasické FPS akce“ na „RPG akci v duchu Morrowindu“ - byla to přece nej hra roku) a nyní chce již předělanou hru změnit zpět na akci (reakce na úspěch Dooma 3 a HL2). Také z tohoto důvodu nebyl na veletrhu k dispozici žádný singleplayer (tedy ani akce, ani RPG a dokonce ani žádný hybrid:-)). Poměrně slušně odladěný multiplayer ale umožnil udělat si dobrý obrázek o hratelnosti a technickém zpracování hry.

Chcete mít Stalkera doma? Napište THQ ať nezlobí autory...

Stalker vypadá na pohled výborně. Metoda autorů zpracovávat metr po metru herní prostředí přesně podle skutečnosti a okolí Černobylu se vyplatila a lze prohlásit, že žádná hra (včetně dosud zveřejněného z HL2) nenabízí takhle propracované realistické prostředí: předměty se často nepovalují esteticky, ale nahodile jako ve skutečném světě a detaily jako kusy štěrku v prasklinách asfaltové silnice nebo určité traverzy na určitém (logickém) místě zástavby ve vás probudí dojem, že někdo reinkarnoval do hry centimetr po centimetru to staré opuštěné sídliště, kde jste si jako děti hráli na schovávanou.

Ke správnému výletu patří suvenýry aneb proč se také vyplatí zajet na GC04

Nechme ale stranou perfekcionalistické zpracování prostředí a povězme si, že multiplayer se výborně hrál (zatímco honičky v urbanistickém prostředí připomínaly Counter Strike, vybavování postavičky před bojem v „RPG“ obrazovce připomínalo třeba Hidden And Dangerous 2) a díky zajímavým zbraním i lokacím jsem u něj strávil téměř dvě hodiny. Nezbývá ale než přenechat názor na profesionálních hráčích, až se jim hra dostane do rukou a modlit se, aby singleplayer také za něco stál a nebyl poznamenaný hloupým měněním žánru tam a zpět...

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

včera |
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A