Reportáž: Invex/Digitex 2007 – další zklamání?

Rok se s rokem sešel a na brněnské výstaviště se znovu sjeli vystavovatelé z celého světa, aby milovníkům výpočetní techniky předvedli své novinky. A my jsme samozřejmě nemohli chybět.

Musím přiznat, že když jsem se dozvěděl, že budu na letošní Invex vyslán coby nositel doupěcí standarty, polilo mě horko. Tato brněnská výstava totiž rok od roku upadá, a představa byť jen půlky dne strávené na této akci mě ani trochu nelákala. Není divu, že se mi ono ráno nevstávalo nejlépe. Potemnělé nebe a občasné přeháňky mi na náladě rovněž nepřidaly, nehledě na to, že jsem v „šalině“ cestou na výstaviště uvízl na sedadle hned vedle postarší dámy s velice výrazným parfémem a bohužel před notně podroušeným mužem, kterého od zvracení odrazovala snad jen voňavka oné lady. Zhruba dvacetiminutová jízda se tak změnila v lítý souboj, z něhož nebylo úniku, a tak nezbývalo než se modlit, aby především má záda zůstala neposkvrněná. Vše se díky bohu obešlo bez karambolů a za několik málo minut jsem už stál před hlavní bránou pln nadějí a očekávání, že to třeba přece jen bude lepší než minule.

  

Jakmile jsem pronikl dovnitř areálu mé kroky neomylně směřovaly k pavilonu D, který pro tento rok poskytnul útočiště náhodným herním maniakům i progamerům (ostatně, jaký je v tom rozdíl?). Jako pokaždé se u vchodu do takzvané „Game Hall“ sešli nadšenci stolních her, kteří tak měli možnost otestovat svůj skill v karetní hře Magic: The Gathering, dokoupit si posily do balíku, nebo se zaměřit na zcela novou společenskou hru (v regálu samozřejmě nechyběl ani stolní Warcraft). Z této klidné oázy stoupalo několik schodů, po jejichž zdolání jste se ocitli přímo ve středu veškerého dění. Od samotného vchodu bylo dobře vidět po celém pavilonu, který díky bohu (a zároveň bohužel) zel prázdnotou. Jak návštěvnickou, tak vystavovatelskou.

I přesto si však návštěvníci mohli přijít na své, místo kousek od vchodu si totiž uzurpovalo japonské Nintendo, které na výstavu očividně přijelo propagovat svou hravou konzoli Wii. Pro nadšené zájemce totiž bylo připraveno osm konzolí (doufám, že jsem to spočítal správně), které dostaly za úkol představit potenciálním zájemcům nejen možnosti roztomilé herní platformy, ale taktéž širokou škálu příjemně fyzicky náročných her. U jednotlivých stanovišť jste si tak mohli vyzkoušet sportovně laděnou arkádu Mario & Sonic Olympic Games, akční adventuru Zack & Wiki: Quest for Barbaros Treasure, nebo „revolučního“ Maria s přízviskem Super Paper.

Kousek od Nintendo Wii se usadil drobounký stojan s handheldem Nintendo DS Lite, který, stejně jako kolega vedle, lákal nejen na netradiční ovládání, ale rovněž na vcelku zvučná jména. Veřejného předvádění nebyla totiž ušetřena vtipná gamesa Mario Party DS, jež mě vcelku mile překvapila. Pro ty z vás, kteří netuší, co si pod oním titulem představit, se pokusím alespoň nastínit základní myšlenku tak, jak jsem ji pochopil z chvilkového hraní. Do rukou se vám dostane jedna z populárních postaviček instalatérova světa, se kterou se postavíte na start rozsáhlé hrací plochy, až nápadně připomínající legendární Člověče, nezlob se. Spolu se svým avatarem pak házíte kostkou, postupujete herním plánem a soutěžíte s vašimi protivníky (jsou přítomni všechny oblíbené charaktery: Mario, Wario, Luigi, Yoshi i Princess Peach) v desítkách zábavných miniher. Jak jsem zmínil, hra mě vskutku nadchnula a měl jsem neodolatelné nutkání nenápadně vyrvat handheld ze stojanu a odnést si ho domů.

  

Japonský gigant samozřejmě nebyl jediným přítomným vystavovatelem, jen kousek od něj svůj impozantní chrám rozložila hardwarová společnost AMD, která se rozhodla pozvat všechny přítomné nejen na hry, ale rovněž na projekci čtvrtého Harryho Pottera či na sličné hostesky (jejichž fotky bohužel nemáme). Přímo naproti si pak svůj kousek místa ukradla společnost Logitech, jež jako každý rok představila svůj arzenál myší, repro soustav, joysticků - prostě téměř veškerého sortimentu, který si našel místo v jejím portfoliu. Pravda, tento stánek se netěšil příliš velké oblibě, nicméně bez nadsázky můžu potvrdit, že každý jeden z vás by si v přítomných regálech vybral svůj kousek.

  

Oproti tomu místem, kde se stála fronta po celou dobu co jsem byl přítomen, byl stánek pro mě neznámé firmy, jež nabízela energetické nápoje. V rámci zvýšení atraktivnosti si však nechala do svého zaplaceného prostoru nainstalovat trenažéry, které vám umožnili prohánět se po silnicích v nadupaných bourácích a užívat si při tom maximální míry realističnosti. Žel bohu, jaký to závodní simulátor byl na oněch mašinkách k dispozici, jsem se nedozvěděl, neboť jsem po celou dobu chodil po okolních vystavovatelích v naději, že až se po chvíli vrátím, fronta zcela zmizí. Opak byl pravdou.

  

Zamyslím-li se zpětně nad celou výstavou, docházím k jedinému závěru. Tím pravděpodobně nejlákavějším na celém Invexu (bráno z pohledu hráče) bylo asi hratelné demo věčně odkládané akce Crysis, které bylo poháněno maximálně našlapaným počítačem od bůhví jaké firmy. Avšak nechápejte mě zle, ne že bych byl natolik líný podívat se, jenže celý stánek (včetně herních stanic) byl sice stylově umístěný do vojenského stanu, ale ten nepropouštěl ani krapet světla, díky čemuž byli všichni návštěvníci odkázání na bezhlavé šmátrání ve tmě, které, věřte mi, nebylo vždy příjemné. I přesto ale musím podotknout, že mi ty chvíle strachu stály za to. Titul očividně běhal na nejvyšších detailech, což mu náramně svědčilo, a nám přihlížejícím, potažmo hrajícím, tak zprostředkovával vynikající zážitek, který ještě umocňovalo skvělé zpracování lokací, stejně jako umělá inteligenci protivníků. Zkrátka se zdá, že otravné odklady hře jenom prospěly, a pokud se nic nepokazí (což by nemělo, vydání je naplánováno na 16. listopadu) na naše monitory by se v polovině příštího měsíce mohla dostat velice kvalitní FPS.

Ač mě to samotného udivuje, musím poukázat na fakt, že jsme téměř na konci. Ještě mi zbývá dodat, že si letošní Invex nenechala ujít ani společnost Electronic Arts, která si dala zbudovat neméně nápaditý stánek hned vedle AMD, a v zásadě tím vyčerpám posledního letos se objevivšího vystavovatele. Nutno však podotknout, že gigant, jakým EA bezesporu je, tvoří nádhernou tečku za celou procházkou. Zvláště přihlédneme-li k zástupu titulů, jejichž hratelné verze byly pro veřejnost zpřístupněny – The Simpsons Game, FIFA 08, NHL 08, Need for Speed Pro Street a samozřejmě Crysis. Akce, která sice spadá pod křídla jmenovaného velikána, avšak zasloužila si vlastní stánek i odstavec.

Nakonec tak ještě dodám, že si čestné místo v Déčku vydobylo i rozlehlé pódium, na kterém se každoročně odehrává pro většinu návštěvníků Game Hall to nejzajímavější: přenosy jednotlivých zápasů Mistrovství ČR v počítačových hrách, a samozřejmě soutěže o hodnotné ceny. I přesto, že jsem letošní výstavu navštívil hned v první, novinářský den, pod zmiňovaným pódiem stála vcelku rozlehlá a především hlučná skupina hráčů do patnácti let. Pomineme-li tuto malou nepříjemnost (bez urážky), myslím, že mohu Invex 2007 hodnotit v rámci možností kladně. Ano, stále se zmenšuje a vystavovatelů ubývá, ale i s tím málem, co mu bylo letošní rok dáno k dispozici, dokázal zapůsobit. K dobru mu nutno přičíst, že připravil i program pro doprovod herních nadšenců, který tak mohl strávit několik příjemných chvil u britského sitcomu The IT Crowd (vřele doporučuji), stánku Pevnosti, či online herní televize PG24 nebo nakupováním. Jako vždy byly totiž k prodeji nabídnuty kvanta a kvanta her za vcelku směšné částky a tentokrát i herní textil (pokud tam byl i minulý rok, já ho nezaregistroval).

Diskuze (15) Další článek: Galerie: Brütal Legend

Témata článku: , , , , , , , , ,