Okolo Třeboně pasou se tam koně.
V rámci Anifilmu, což je festival animovaných filmů jsme o víkendu 5. a 6 května navštívili GameDay v Třeboni. Do tohoto malebného jihočeského města obklopeného rybníky jsem dorazil už v pátek 4. května, abych se účastnil prvotních přednášek a večerního zahájení. Po příjezdu na místní nádraží jsem zamířil hned na náměstí, kde bylo pohledem jasné, že se zde nekoná jednodenní akce, ale opravdový několikadenní festival, ale nebudu odbočovat.

Po akreditaci a základním rozkoukání jsem hned zamířil do Schwarzenberského sálu, ve kterém se konaly všechny přednášky v rámci akce GameDay. V 19:00 zde měl přednášku audio designer Rob Carr, který dělal ve studiu Rockstar Game. Se zvukem pracuje více než 15 let. Podílel se například na vývoji her Max Payne 3, L.A. Noire a nebo na očekávaném Red Dead Redemption 2. Povídání se neslo v duchu toho, že jeho práce a celkově audiovizuální stránka není jen o "buch, břink a prásk". V rámci jeho prezentace nám ukázal například nahrávání zvuku deště. Pokud si myslíte, že se prostě počká na to, až bude pršet, tak jste na omylu. Pustí se sprcha, která prakticky zní úplně stejně a nebo se na pánvičku dá šťavnaté maso a ejhle, ono to při smažení zní podobně.
Po této informacemi nabyté a vtipné přednášce jsem se šel ubytovat a zamířil na večerní zahájení v místní restauraci Beseda. Po úvodním proslovu koordinátorky Miroslavy Janičatové se večer nesl v duchu chutného občerstvení a příjemného poklábosení s vývojáři a kolegy z branže. Kolem 23 hodiny jsme se rozešli do místních hospůdek, kde na nás dýchala ta úžasná atmosféra snad jednoho z nejhezčích měst v republice. Pokud pojedete někdy do Třeboně, tak rozhodně zamiřte do Krčmy u Kellyho, která se nese ve středověkém duchu a ochutnat zde můžete pivní speciály, avšak žádné dlouhé ponocování se nekonalo, protože byl přede mnou programem nacpaný sobotní den.
Po úvodním proslovu koordinátorky Miroslavy Janičatové se večer nesl v duchu chutného občerstvení a příjemného poklábosení s vývojáři a kolegy z branže.
Jako první jsem po ránu zašel opět do Besedy, jelikož se zde po oba víkendové dny konalo Indie expo, kde nezávislí vývojáři prezentovali své herní projekty, jako například na Game Developers Session, avšak v menším počtu. V 11:00 se však konala přednáška od kluků ze studia Warhorse a nebyla o ničem jiném než hitu Kingdom Come: Deliverance, kterou pojmenovali KCD - estetika hry a 3000 duší. První se ujal slova art director Mikuláš Podprocký, aby nám popovídal o tom, jak dochovaná historická fakta ovlivnila vizuální design herních elementů. Druhou část převzal Michal Hoz, který v tomto českém skvostu oblékl tisíce postav. Ukázal nám proces prvotního konceptu až po finální/živoucí charaktery. Například práce s vlasy nebyla vůbec jednoduchá při motion capture, a tak se vlasy po celou dobu vývoje stále měnily.



Po této příjemně vyčerpávající přednášce nadešel čas na vydatný oběd, ale nebudu vám tu dělat chutě, i když do fotogalerie jsem si to neodpustil nepřidat. Ve 13:00 si vzal v sálu slovo designér Jakub Dvorský ze studia Amanita Design, které stojí za tituly jako Samorost, Machinarium, a nebo nedávno vydané hry Chuchel. Studio jsme teď na jaře navštívili a udělali z něj reportáž. Nicméně Jakub nás svou prezentací společně s puštěnými trailery seznámil s nejzajímavějšími nezávislými hrami uplynulého roku, které byly nominovány do mezinárodní soutěže na Anifilmu. Také nás ale seznámil s tituly, které ještě nevyšly, ale vypadají velice nadějně.
Odpoledne se konaly ještě další dvě přednášky, avšak nejde stihnout vše a já zamířil do Besedy, abych si prohlédl nadějné projekty, nafotil pro vás Expo a některé z nich si i samozřejmě vyzkoušel. Jako první jsem šel ke stolu, kde byl Pavel Jiří Strnad ze svým RPG titulem LostHero, které vystavoval i na GDS 2017 a udělali jsme s ním o jeho projektu rozhovor. Hra se za ten necelý půl rok o pořádný kus posunula, a to hlavně ve vylepšení soubojového systému. Jednou větou - Zraje nám tu opravdu další pecka z českých luhů a hájů.
Dalším lákavým projektem, který mi neunikl byl Alpha Wolf od českého studia Sever Game Studio. Jedná se o mobilní arkádovou hru s RPG prvky. Jak už název napovídá, hlavní postavou je zde vlk. Na výpravu se už nyní můžete vydat, jelikož hra se nachází v předběžném přístupu na Google Play. Mimo Pavla Strnada jsem také prohodil pár slov s kluky ze studia Mouse Memories, se kterými jsem se seznámil na GDS 2017. Pracují na velice zajímavé a dovolím si říct i originální hře Westurn. Jedná se o rychlou tahovou multiplayerovou hru, zasazenou na Divoký západ, kde hráči budují svůj gang a soutěží s gangy jiných hráčů. V budoucnu plánujeme s kluky udělat rozhovor, když už se nám to úplně nepovedlo na GDSku z důvodu poškození videoformátu.
S příchodem podvečeru přišel na řadu ve festivalovém stanu v nedalekém zámeckém parku turnaj v nedávno vydaném a velice úspěšném VR titulu Beat Saber, na který jsem se přišel mrknout. Zasoutěžit si zde mohl kdokoliv, ale já k tomu bohužel nedostal, jelikož mě čas tížil a já se musel jít připravit na večerní slavnostní zakončení festivalu.
To se konalo v kongresovém a kulturním centru Roháč. Osobně za sebe musím říct, že jsem si to užil, i když se nepohybuji v dějství okolo animovaných filmů, vyhlašování vítězů v jednotlivých kategoriích bylo přesto skvělé. Soutěžily také herní tituly, a to v mezinárodní soutěži nezávislých počítačových her. Vítězem se stal GNOG, což je logický titul s virtuálními hračkami. Ve druhé kategorii "nejlepší dětská hra" vyhrál Chuchel od Amanity. Studio takřka v kompletním složení bylo přítomno a šlo si tedy pro svou cenu rovnou na pódium. Slova se ujal tvůrce Jára Plachý, který pobavil snad ze všech oceněných publikum nejvíce.



Posléze se program přemístil do společenského sálu v Besedě, kde pro nás bylo připraveno bohaté občerstvení. Na náměstí se jako každý večer také promítal některý z animovaných filmů na plátně, což mělo svou specifikou až romantickou atmosféru. Já se rozhodl jít do festivalového stanu, ve kterém měla vystoupení hudební skupina Cold Cold Nights.
Nadešlo nedělní ráno a s ním i poslední den v Třeboni. To, že se jednalo o závěrečný den festivalu Anifilm bylo patrné už na náměstí, ze kterého zmizely stánky se suvenýry a pochutinami. Počasí po celou dobu více než přálo, a proto nebylo nic lepšího než v 11 hodin zamířit do zámeckého parku na posezení v kruhu nazvaném Meet the Geeks. Moderování se ujal Pavel Dobrovský z Games.cz. Vývojáři a my herní pisálci si tak zde mohli vyměnit své názory a debatovat o různých myšlenkách a věcech, které měli na jazyku.
Po oběde jsem se vydal opět do Besedy, abych si ještě vyzkoušel nějaké ty zajímavé tituly. Velice mě zaujal Volcanoids, což je steampunková survival hra, kde hráči staví a využívají mohutné drillshipy, aby přežili vulkanické erupce vyvolané nepřátelskou rasou robotů. S vývojáři jsem vyměnil kontakty a na tento specifický titul se v blízké době zaměříme v samostatném článku.
Vizuálně mě potěšila nová hra od FiolaSoft studia, kterou asi není nutno představovat, jelikož po slovech Blackhole a herní pořad Indian jste v obraze. Bohužel však o této hře zatím nemůžu mluvit, protože její oficiální odhalení je naplánováno na Game Access, který se koná příští víkend na brněnském výstavišti. Co jsem si osobně hodně přál vyzkoušet byl Beat Saber a připravovaný Someday You'll Return od brněnského studia CBE Software, ale stihnout holt nejde vše, tak třeba příště. V prvním patře Besedy se zároveň konala VR Zone od Alza.cz, kde si bylo možno vyzkoušet různorodé hry, jako například Job Simulator, který vás zanese do světa robotů, kteří převzali veškerou lidskou práci a vy si budete moci vyzkoušet, jaké to je pracovat. Zahrát si zde bylo možné také s kamarády FIFU.



Ve 13:30 jsem si zašel poslechnout Honzu Zeleného, který stojí za vynikajícími Mashinkami, jež jsou od podzimu dostupné na Steamu v předběžném přístupu. Spíše než o přednášku se jednalo o autorské hraní. Nejzajímavější pasáží byl nově vydaný editor map, ve kterém si doslova vymodelujete svět dle našich představ. Hned po Honzovi převzal v Schwarzenberském sálu slovo Jindřich Skeldal, aby nám oznámil, že každý můžeme být hercem, a to díky jeho originálnímu projektu TheatreVR. Přenést divadelní herectví do hry není žádná legrace. Převážná část práce se točí okolo Motion Capture, což není úplně jednoduché, protože při akci je nutné posouvat senzory, či se častokrát může překrývat zvuk, avšak to úsilí za to stojí. Přeci jen si vyzkoušet, jaké to je stát na divadelním jevišti a hrát před publikem.
Touto přednáškou dospěl GameDay ke svému konci. Samozřejmě přednášek bylo více, ale jak už jsem zmiňoval výše, stihnout vše nebylo možné. GameDay bych tedy shrnul asi takto. Jedná se o skvělou akci pod záštitou Anifilmu, která je plná odborných přednášek se zkušenými vývojáři. Indie Expo nám zase představilo mnoho zajímavých herních titulů od nezávislých vývojářů, kteří mě opět ujistili, že v naší malé zemi máme hromadu šikovných rukou. Na závěr bych chtěl moc poděkovat Miroslavě Janičatové, že mě na GameDay v rámci Anifilmu pozvala. Pokud chcete příští rok strávit příjemný víkend v Třeboni a pohybujete se v této branži, či vás jen zajímá, tak vám to mohu jednoznačně doporučit.