Reportáž: navštívili jsme papírové herní studio Amanita Design

Tady se začíná na papíře.

Po návštěvě populárního českého studia SCS Software míříme hned do dalšího, které se zaměřuje na úplně jiný herní žánr, a to 2D Point-and-click adventury. Obě studia však mají jednu věc společnou - originalitu a minimální konkurenci. Vše to začalo v roce 2003, kdy designér a grafik Jakub Dvorský dokončoval svoji školní práci, kterou je již trojdílný a slavný Samorost. Ten si díky velice specifickému výtvarnému stylu získal mnoho fanoušků. Téhož roku vzniká studio pod stejným názvem, jak ho známe dnes - Amanita Design

O rok později se studio postaralo o hru Rocketman pro webové stránky prestižní obuvní společnosti Nike. Tuto flashovou jednohubku, která obsahuje NBA hráče Vince Cartera a nové boty Nike, si můžete vyzkoušet na oficiálních stránkách Amanity. V roce 2005 vyšlo Samorostí pokračování, na kterém se podílel animátor Václav Blín, který se poté stal členem studia. O hudbu se postaral skladatel Tomáš Dvořák. Stejně jako v prvním díle je opět hrdinou malý bílý trpaslík, kterému mimozemšťané unesli psa a on se jej vydává zachránit.

IMG_20180308_161308.jpgIMG_20180308_161321.jpgIMG_20180308_161343.jpg

Dále následovala trojice miniher, a to The Quest for Rest pro americkou skupinu Polyphonic Spree, vzdělávací hra Questionaut pro rozhlasovou a televizní stanici BBC a nakonec abstraktní puzzle plošinovka Plachý trpaslík od Jaromíra Plachého. Všechny tyto minihry je opět možné si vyzkoušet na stránkách studia.

Pojďme se nyní vrhnout do bližších let, ve kterých studio začíná vydávat opravdu excelentní tituly a ve svém herním žánru si začíná budovat silné celosvětové jméno. V říjnu roku 2009 vyšlo dobrodružství robota Josefa ve hře Machinarium, která si drží pozici nejúspěšnějšího titulu tohoto studia. Zajímavostí této adventury je to, že hráč může používat pouze ty předměty, které jsou v dosahu hráčova avatara a není tak možná interakce s jakýmikoliv předměty v daném levelu.

IMG_20180308_151708.jpgIMG_20180308_151731.jpgIMG_20180308_151827.jpg

Machinarium bylo ve vývoji přes tři roky a financováno úsporami samotných vývojářů. Server DDWorld označil Machinarium jako 2. nejlepší hru roku 2009. Hra získala cenu Excellence in Visual Art Award na dvanáctém ročníku nezávislých her Annual Independent Games Festival. Dnes již můžeme říct, že se jednalo opravdu o trefu do černého a vám nemůžeme doporučit nic jiného, než naši dobovou recenzi hry.

Dalším počinem byla Botanicula od Jardy Plachého, o kterém jsme se zmiňovali o něco výše v rámci minihry Plachý trpaslík. Titul vyšel v roce 2012 a přinesl nám dobrodružství pěti přírodních tvorů, kteří se snaží zachránit poslední semínko svého domovského stromu před zlými bytostmi a parazity. O hudební podkres se postarala kapela DVA, která se studiem spolupracuje dodnes. Mezi úspěchy můžeme zmínit výhru na European Games Award 2012 v kategorii Nejlepší evropská adventura. Zisk prestižní ceny Red Carpet za nejlepší příběh a World Design. Na Anifilmu 2013 obdržela cenu Česká hra roku za umělecký přínos české herní tvorbě.

Odvětví adventur se začíná otřásat. Začíná rok 2016 a po dlouhých 11 letech přichází třetí pokračování Samorostu. V této sérii se tak jedná o první plnohodnotnou hru v HD grafice. Na kosmické výpravě se vydáváme prozkoumat devět planetek, na kterých poznáváme jejich divné obyvatele a hlavně rozlouskneme záhadu kouzelné flétny, která je pointou tohoto pokračování.

Portál Killscreen označuje Samorost 3 za nejlepší adventuru posledních několika let. Recenzent portálu Destructoid píše, že se možná jedná o nejkrásnější klikací adventuru, jakou kdy hrál. Vrcholem je poté domovské ocenění Česká hra roku 2016. Samorost 3 se jednoznačně stává nejúspěšnějších titulem série a prozatím druhou nejlepší hrou studia hned po Machinariu.

Jak vidíte, historie studia je skvostná. Ačkoliv nedělají vysoko rozpočtové AAA tituly, ve svých vizuálně a výtvarně pojatých adventurách jsou naprostou špičkou. Na co sáhnou, to udělají výborně. Vše to začíná na papíře a hlavně se dělá srdcem a láskou, což už v dnešní době je takřka vymřelý druh tvorby, jelikož každého zajímá především zisk.

IMG_20180308_151844.jpgIMG_20180308_151849.jpgIMG_20180308_161257.jpg

Nyní si pojďme ve zkratce popsat trojici videí, které jsme pro vás ze studia natočili.

Jako první tu máme prohlídku samotného studia, která nás provede srdcem těchto adventurních mistrů.

V prvním rozhovoru si popovídáme s Lukášem Kunce o jejich nejnovějších titulu Chuchel. Na koho tato nová adventura cílí? Jaká je příběhová linka, herní doba, či plánuje se pokračování?

Druhý rozhovor je směřován na samotné studio a kdo pověřenější by nám o tom mohl povídat, než samotný zakladatel Jakub Dvorský. Ptát se budeme na vznik a historii studia, úspěchy, vize do budoucna a nebo třeba na to, jak vznikl název Amanita Design, či co by Jakub jako zkušený herní vývojář doporučil začínajícím vývojářům. To vše a mnohem víc v tomto videu.

Závěrem bych řekl, že studia Amanita Design bychom si jako herní publikum a vlastenci měli velmi vážit, jelikož co vytváří dělají velmi dobře a ve svém oboru, a hlavně herním žánru, jsou špičkou, která naší české herní scéně rozhodně nedělá ostudu. My Amanita Design přejeme zdravý růst a spoustu dalších úspěšných let a her, jako tomu bylo do teď.

 
Váš názor Další článek: GTA 5 je nejvýdělečnějším produktem zábavního průmyslu na světě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Dětský kočárek budoucnosti má elektromotor a něco jako autopilota
Karel Kilián
DětiRodičovstvíUmělá inteligence
Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Telefon jako kapesní skener v klubech. Vědci přišli se snadnou metodou pro detekci drog v nápojích

Telefon jako kapesní skener v klubech. Vědci přišli se snadnou metodou pro detekci drog v nápojích

** Drogy nasypané do nápojů jsou stále velkým problémem ** Jejich odhalení a dokázání je časově i technicky velmi náročné ** K detekci GHB v nápoji nově poslouží jakýkoliv smartphone

Martin Chroust
StudieDrogySmartphony
U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

** Na internetu se objevily snímky něčeho, co by mohla být vzducholoď určená k dlouhodobým letům ve velkých výškách ** Tento objekt se pohyboval v blízkosti západního pobřeží filipínského ostrova Luzon ** Vzhledem k okolnostem by mohlo jít o moderní čínskou vojenskou vzducholoď

Stanislav Mihulka
VzducholoďVojenství

Aktuality

8:33 | Série Uncharted končí, alespoň tedy v režii studia Naughty Dog. Potvrdil to kreativní ředitel Neil Druckman. Pokračování The Last of Us ale nevylučuje 👉 
26. ledna | Do Disney Dreamlight Valley letos dorazí Simba z Lvího krále, sněhulák Olaf z Ledového království a Mirabel z animáku Encanto 
26. ledna | Microsoft zveřejnil, které hry se v příštích týdnech dostanou do Xbox Game Pass: Hi-Fi Rush, GoldenEye 007, Age of Empires II… Čtyři hry z něj ale na konci ledna vypadnou. 
25. ledna | Příběhovka Life is Strange 2 se podívá na Nintendo Switch. Už 2. února si budeme moci projít příběh dvojice bratrů, kteří se musí postarat sami o sebe. 

Únorový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak surfovat anonymně

Test přenosných projektorů

Kompletní srovnání DDR4 a DDR5

Jak vyčistit počítač od špíny a prachu