Reportáž: navštívili jsme papírové herní studio Amanita Design

Tady se začíná na papíře.

Po návštěvě populárního českého studia SCS Software míříme hned do dalšího, které se zaměřuje na úplně jiný herní žánr, a to 2D Point-and-click adventury. Obě studia však mají jednu věc společnou - originalitu a minimální konkurenci. Vše to začalo v roce 2003, kdy designér a grafik Jakub Dvorský dokončoval svoji školní práci, kterou je již trojdílný a slavný Samorost. Ten si díky velice specifickému výtvarnému stylu získal mnoho fanoušků. Téhož roku vzniká studio pod stejným názvem, jak ho známe dnes - Amanita Design

O rok později se studio postaralo o hru Rocketman pro webové stránky prestižní obuvní společnosti Nike. Tuto flashovou jednohubku, která obsahuje NBA hráče Vince Cartera a nové boty Nike, si můžete vyzkoušet na oficiálních stránkách Amanity. V roce 2005 vyšlo Samorostí pokračování, na kterém se podílel animátor Václav Blín, který se poté stal členem studia. O hudbu se postaral skladatel Tomáš Dvořák. Stejně jako v prvním díle je opět hrdinou malý bílý trpaslík, kterému mimozemšťané unesli psa a on se jej vydává zachránit.

IMG_20180308_161308.jpgIMG_20180308_161321.jpgIMG_20180308_161343.jpg

Dále následovala trojice miniher, a to The Quest for Rest pro americkou skupinu Polyphonic Spree, vzdělávací hra Questionaut pro rozhlasovou a televizní stanici BBC a nakonec abstraktní puzzle plošinovka Plachý trpaslík od Jaromíra Plachého. Všechny tyto minihry je opět možné si vyzkoušet na stránkách studia.

Pojďme se nyní vrhnout do bližších let, ve kterých studio začíná vydávat opravdu excelentní tituly a ve svém herním žánru si začíná budovat silné celosvětové jméno. V říjnu roku 2009 vyšlo dobrodružství robota Josefa ve hře Machinarium, která si drží pozici nejúspěšnějšího titulu tohoto studia. Zajímavostí této adventury je to, že hráč může používat pouze ty předměty, které jsou v dosahu hráčova avatara a není tak možná interakce s jakýmikoliv předměty v daném levelu.

IMG_20180308_151708.jpgIMG_20180308_151731.jpgIMG_20180308_151827.jpg

Machinarium bylo ve vývoji přes tři roky a financováno úsporami samotných vývojářů. Server DDWorld označil Machinarium jako 2. nejlepší hru roku 2009. Hra získala cenu Excellence in Visual Art Award na dvanáctém ročníku nezávislých her Annual Independent Games Festival. Dnes již můžeme říct, že se jednalo opravdu o trefu do černého a vám nemůžeme doporučit nic jiného, než naši dobovou recenzi hry.

Recenze: Machinarium – pára, roboti a Čapek

Recenze: Machinarium – pára, roboti a Čapek

Dalším počinem byla Botanicula od Jardy Plachého, o kterém jsme se zmiňovali o něco výše v rámci minihry Plachý trpaslík. Titul vyšel v roce 2012 a přinesl nám dobrodružství pěti přírodních tvorů, kteří se snaží zachránit poslední semínko svého domovského stromu před zlými bytostmi a parazity. O hudební podkres se postarala kapela DVA, která se studiem spolupracuje dodnes. Mezi úspěchy můžeme zmínit výhru na European Games Award 2012 v kategorii Nejlepší evropská adventura. Zisk prestižní ceny Red Carpet za nejlepší příběh a World Design. Na Anifilmu 2013 obdržela cenu Česká hra roku za umělecký přínos české herní tvorbě.

Botanicula – čistá herní radost (recenze)

Botanicula – čistá herní radost (recenze)

Odvětví adventur se začíná otřásat. Začíná rok 2016 a po dlouhých 11 letech přichází třetí pokračování Samorostu. V této sérii se tak jedná o první plnohodnotnou hru v HD grafice. Na kosmické výpravě se vydáváme prozkoumat devět planetek, na kterých poznáváme jejich divné obyvatele a hlavně rozlouskneme záhadu kouzelné flétny, která je pointou tohoto pokračování.

Portál Killscreen označuje Samorost 3 za nejlepší adventuru posledních několika let. Recenzent portálu Destructoid píše, že se možná jedná o nejkrásnější klikací adventuru, jakou kdy hrál. Vrcholem je poté domovské ocenění Česká hra roku 2016. Samorost 3 se jednoznačně stává nejúspěšnějších titulem série a prozatím druhou nejlepší hrou studia hned po Machinariu.

Jak vidíte, historie studia je skvostná. Ačkoliv nedělají vysoko rozpočtové AAA tituly, ve svých vizuálně a výtvarně pojatých adventurách jsou naprostou špičkou. Na co sáhnou, to udělají výborně. Vše to začíná na papíře a hlavně se dělá srdcem a láskou, což už v dnešní době je takřka vymřelý druh tvorby, jelikož každého zajímá především zisk.

IMG_20180308_151844.jpgIMG_20180308_151849.jpgIMG_20180308_161257.jpg

Nyní si pojďme ve zkratce popsat trojici videí, které jsme pro vás ze studia natočili.

Jako první tu máme prohlídku samotného studia, která nás provede srdcem těchto adventurních mistrů.

V prvním rozhovoru si popovídáme s Lukášem Kunce o jejich nejnovějších titulu Chuchel. Na koho tato nová adventura cílí? Jaká je příběhová linka, herní doba, či plánuje se pokračování?

Druhý rozhovor je směřován na samotné studio a kdo pověřenější by nám o tom mohl povídat, než samotný zakladatel Jakub Dvorský. Ptát se budeme na vznik a historii studia, úspěchy, vize do budoucna a nebo třeba na to, jak vznikl název Amanita Design, či co by Jakub jako zkušený herní vývojář doporučil začínajícím vývojářům. To vše a mnohem víc v tomto videu.

Závěrem bych řekl, že studia Amanita Design bychom si jako herní publikum a vlastenci měli velmi vážit, jelikož co vytváří dělají velmi dobře a ve svém oboru, a hlavně herním žánru, jsou špičkou, která naší české herní scéně rozhodně nedělá ostudu. My Amanita Design přejeme zdravý růst a spoustu dalších úspěšných let a her, jako tomu bylo do teď.

 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

22.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióznějšího RPG dneška

Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióz…

Největší herní svátek roku sice už pomalu končí, ale pro nás je to teprve začátek. Postupně vám přineseme informace o valné většině představených her. Přednost mají samozřejmě ty větší tituly, a proto se dnes podíváme na Cyberpunk 2077 od CD Projekt RED.

16.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzurovanou, účelnou nahotu

Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzur…

Tvůrci Cyberpunku 2077 potvrdili, že v jejich hře bude mimo jiné i nahota, kterou do ní umístili z dobrých důvodů a její cenzurování by uškodilo tomu, co chtějí sdělit.

18.  6.  2018 | | 9 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |
E3: Assassin

E3: Assassin's Creed Odyssey bude mít …

Ubisoft se po oznámení nového Assassin's Creed Odyssey s ničím moc nepáral a hráčům předhodil rovnou pět různých edic, z nichž nejdražší bude stát 240 euro.

12.  6.  2018 | | 9 N/A