Reportáž: navštívili jsme papírové herní studio Amanita Design

Tady se začíná na papíře.

Po návštěvě populárního českého studia SCS Software míříme hned do dalšího, které se zaměřuje na úplně jiný herní žánr, a to 2D Point-and-click adventury. Obě studia však mají jednu věc společnou - originalitu a minimální konkurenci. Vše to začalo v roce 2003, kdy designér a grafik Jakub Dvorský dokončoval svoji školní práci, kterou je již trojdílný a slavný Samorost. Ten si díky velice specifickému výtvarnému stylu získal mnoho fanoušků. Téhož roku vzniká studio pod stejným názvem, jak ho známe dnes - Amanita Design

O rok později se studio postaralo o hru Rocketman pro webové stránky prestižní obuvní společnosti Nike. Tuto flashovou jednohubku, která obsahuje NBA hráče Vince Cartera a nové boty Nike, si můžete vyzkoušet na oficiálních stránkách Amanity. V roce 2005 vyšlo Samorostí pokračování, na kterém se podílel animátor Václav Blín, který se poté stal členem studia. O hudbu se postaral skladatel Tomáš Dvořák. Stejně jako v prvním díle je opět hrdinou malý bílý trpaslík, kterému mimozemšťané unesli psa a on se jej vydává zachránit.

IMG_20180308_161308.jpgIMG_20180308_161321.jpgIMG_20180308_161343.jpg

Dále následovala trojice miniher, a to The Quest for Rest pro americkou skupinu Polyphonic Spree, vzdělávací hra Questionaut pro rozhlasovou a televizní stanici BBC a nakonec abstraktní puzzle plošinovka Plachý trpaslík od Jaromíra Plachého. Všechny tyto minihry je opět možné si vyzkoušet na stránkách studia.

Pojďme se nyní vrhnout do bližších let, ve kterých studio začíná vydávat opravdu excelentní tituly a ve svém herním žánru si začíná budovat silné celosvětové jméno. V říjnu roku 2009 vyšlo dobrodružství robota Josefa ve hře Machinarium, která si drží pozici nejúspěšnějšího titulu tohoto studia. Zajímavostí této adventury je to, že hráč může používat pouze ty předměty, které jsou v dosahu hráčova avatara a není tak možná interakce s jakýmikoliv předměty v daném levelu.

IMG_20180308_151708.jpgIMG_20180308_151731.jpgIMG_20180308_151827.jpg

Machinarium bylo ve vývoji přes tři roky a financováno úsporami samotných vývojářů. Server DDWorld označil Machinarium jako 2. nejlepší hru roku 2009. Hra získala cenu Excellence in Visual Art Award na dvanáctém ročníku nezávislých her Annual Independent Games Festival. Dnes již můžeme říct, že se jednalo opravdu o trefu do černého a vám nemůžeme doporučit nic jiného, než naši dobovou recenzi hry.


Dalším počinem byla Botanicula od Jardy Plachého, o kterém jsme se zmiňovali o něco výše v rámci minihry Plachý trpaslík. Titul vyšel v roce 2012 a přinesl nám dobrodružství pěti přírodních tvorů, kteří se snaží zachránit poslední semínko svého domovského stromu před zlými bytostmi a parazity. O hudební podkres se postarala kapela DVA, která se studiem spolupracuje dodnes. Mezi úspěchy můžeme zmínit výhru na European Games Award 2012 v kategorii Nejlepší evropská adventura. Zisk prestižní ceny Red Carpet za nejlepší příběh a World Design. Na Anifilmu 2013 obdržela cenu Česká hra roku za umělecký přínos české herní tvorbě.


Odvětví adventur se začíná otřásat. Začíná rok 2016 a po dlouhých 11 letech přichází třetí pokračování Samorostu. V této sérii se tak jedná o první plnohodnotnou hru v HD grafice. Na kosmické výpravě se vydáváme prozkoumat devět planetek, na kterých poznáváme jejich divné obyvatele a hlavně rozlouskneme záhadu kouzelné flétny, která je pointou tohoto pokračování.

Portál Killscreen označuje Samorost 3 za nejlepší adventuru posledních několika let. Recenzent portálu Destructoid píše, že se možná jedná o nejkrásnější klikací adventuru, jakou kdy hrál. Vrcholem je poté domovské ocenění Česká hra roku 2016. Samorost 3 se jednoznačně stává nejúspěšnějších titulem série a prozatím druhou nejlepší hrou studia hned po Machinariu.

Jak vidíte, historie studia je skvostná. Ačkoliv nedělají vysoko rozpočtové AAA tituly, ve svých vizuálně a výtvarně pojatých adventurách jsou naprostou špičkou. Na co sáhnou, to udělají výborně. Vše to začíná na papíře a hlavně se dělá srdcem a láskou, což už v dnešní době je takřka vymřelý druh tvorby, jelikož každého zajímá především zisk.

IMG_20180308_151844.jpgIMG_20180308_151849.jpgIMG_20180308_161257.jpg

Nyní si pojďme ve zkratce popsat trojici videí, které jsme pro vás ze studia natočili.

Jako první tu máme prohlídku samotného studia, která nás provede srdcem těchto adventurních mistrů.

V prvním rozhovoru si popovídáme s Lukášem Kunce o jejich nejnovějších titulu Chuchel. Na koho tato nová adventura cílí? Jaká je příběhová linka, herní doba, či plánuje se pokračování?

Druhý rozhovor je směřován na samotné studio a kdo pověřenější by nám o tom mohl povídat, než samotný zakladatel Jakub Dvorský. Ptát se budeme na vznik a historii studia, úspěchy, vize do budoucna a nebo třeba na to, jak vznikl název Amanita Design, či co by Jakub jako zkušený herní vývojář doporučil začínajícím vývojářům. To vše a mnohem víc v tomto videu.

Závěrem bych řekl, že studia Amanita Design bychom si jako herní publikum a vlastenci měli velmi vážit, jelikož co vytváří dělají velmi dobře a ve svém oboru, a hlavně herním žánru, jsou špičkou, která naší české herní scéně rozhodně nedělá ostudu. My Amanita Design přejeme zdravý růst a spoustu dalších úspěšných let a her, jako tomu bylo do teď.

 

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Duty, Mafii a další legendy

Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Dut…

Období po roce 2000 bylo výborné pro nadšence do her. Vznikla celá řada ikonických her, které definovaly, jak hry vypadají v dnešní době.

15.  1.  2022 | |23 N/A
Martin Nahodil
Téma
Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Na sociálních sítích se v posledních měsících rozjel trend s menší hrou Wordle, která stále nabírá na popularitě. Přidáte se?

17.  1.  2022 | |6 N/A
Martin Nahodil
Logické
Největší videoherní obchod historie! Microsoft kupuje Activision Blizzard za 68,7 mld. dolarů

Největší videoherní obchod historie! Microsoft kup…

Tak tohle asi nikdo nečekal… Call of Duty, Diablo, Warcraft nebo Candy Crash Saga budou brzy patřit Microsoftu

18.  1.  2022 | |44 N/A
Lukáš Václavík
Activision BlizzardMicrosoft
Hry zadarmo, nebo se slevou: zpětná kompatibilita na Xboxu a Relicta zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: zpětná kompatibilita …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  1.  2022 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutra…

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

16.  1.  2022 | |108 N/A
Michal MaliarovMartin NahodilVojtěch Matušinský
TémaFree-to-play
Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity pro PS5 a Galactic Civilizations III zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity p…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

14.  1.  2022 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsíčně získáte až deset her pro PC

Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsí…

Více než sto her ročně za cenu ani ne dvou AAA titulů…

13.  1.  2022 | |11 N/A
Lukáš Václavík
Humble Bundle
Vybrali jsme nejlepší mobilní hry, které si teď můžete zahrát. Většina je zdarma

Vybrali jsme nejlepší mobilní hry, které si teď mů…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

24.  1.  2022 | |8 N/A
Ladislav Novák
TémaMobily