Reportáž: navštívili jsme papírové herní studio Amanita Design

Tady se začíná na papíře.

Po návštěvě populárního českého studia SCS Software míříme hned do dalšího, které se zaměřuje na úplně jiný herní žánr, a to 2D Point-and-click adventury. Obě studia však mají jednu věc společnou - originalitu a minimální konkurenci. Vše to začalo v roce 2003, kdy designér a grafik Jakub Dvorský dokončoval svoji školní práci, kterou je již trojdílný a slavný Samorost. Ten si díky velice specifickému výtvarnému stylu získal mnoho fanoušků. Téhož roku vzniká studio pod stejným názvem, jak ho známe dnes - Amanita Design

O rok později se studio postaralo o hru Rocketman pro webové stránky prestižní obuvní společnosti Nike. Tuto flashovou jednohubku, která obsahuje NBA hráče Vince Cartera a nové boty Nike, si můžete vyzkoušet na oficiálních stránkách Amanity. V roce 2005 vyšlo Samorostí pokračování, na kterém se podílel animátor Václav Blín, který se poté stal členem studia. O hudbu se postaral skladatel Tomáš Dvořák. Stejně jako v prvním díle je opět hrdinou malý bílý trpaslík, kterému mimozemšťané unesli psa a on se jej vydává zachránit.

IMG_20180308_161308.jpgIMG_20180308_161321.jpgIMG_20180308_161343.jpg

Dále následovala trojice miniher, a to The Quest for Rest pro americkou skupinu Polyphonic Spree, vzdělávací hra Questionaut pro rozhlasovou a televizní stanici BBC a nakonec abstraktní puzzle plošinovka Plachý trpaslík od Jaromíra Plachého. Všechny tyto minihry je opět možné si vyzkoušet na stránkách studia.

Pojďme se nyní vrhnout do bližších let, ve kterých studio začíná vydávat opravdu excelentní tituly a ve svém herním žánru si začíná budovat silné celosvětové jméno. V říjnu roku 2009 vyšlo dobrodružství robota Josefa ve hře Machinarium, která si drží pozici nejúspěšnějšího titulu tohoto studia. Zajímavostí této adventury je to, že hráč může používat pouze ty předměty, které jsou v dosahu hráčova avatara a není tak možná interakce s jakýmikoliv předměty v daném levelu.

IMG_20180308_151708.jpgIMG_20180308_151731.jpgIMG_20180308_151827.jpg

Machinarium bylo ve vývoji přes tři roky a financováno úsporami samotných vývojářů. Server DDWorld označil Machinarium jako 2. nejlepší hru roku 2009. Hra získala cenu Excellence in Visual Art Award na dvanáctém ročníku nezávislých her Annual Independent Games Festival. Dnes již můžeme říct, že se jednalo opravdu o trefu do černého a vám nemůžeme doporučit nic jiného, než naši dobovou recenzi hry.

Recenze: Machinarium – pára, roboti a Čapek

Recenze: Machinarium – pára, roboti a Čapek

Dalším počinem byla Botanicula od Jardy Plachého, o kterém jsme se zmiňovali o něco výše v rámci minihry Plachý trpaslík. Titul vyšel v roce 2012 a přinesl nám dobrodružství pěti přírodních tvorů, kteří se snaží zachránit poslední semínko svého domovského stromu před zlými bytostmi a parazity. O hudební podkres se postarala kapela DVA, která se studiem spolupracuje dodnes. Mezi úspěchy můžeme zmínit výhru na European Games Award 2012 v kategorii Nejlepší evropská adventura. Zisk prestižní ceny Red Carpet za nejlepší příběh a World Design. Na Anifilmu 2013 obdržela cenu Česká hra roku za umělecký přínos české herní tvorbě.

Botanicula – čistá herní radost (recenze)

Botanicula – čistá herní radost (recenze)

Odvětví adventur se začíná otřásat. Začíná rok 2016 a po dlouhých 11 letech přichází třetí pokračování Samorostu. V této sérii se tak jedná o první plnohodnotnou hru v HD grafice. Na kosmické výpravě se vydáváme prozkoumat devět planetek, na kterých poznáváme jejich divné obyvatele a hlavně rozlouskneme záhadu kouzelné flétny, která je pointou tohoto pokračování.

Portál Killscreen označuje Samorost 3 za nejlepší adventuru posledních několika let. Recenzent portálu Destructoid píše, že se možná jedná o nejkrásnější klikací adventuru, jakou kdy hrál. Vrcholem je poté domovské ocenění Česká hra roku 2016. Samorost 3 se jednoznačně stává nejúspěšnějších titulem série a prozatím druhou nejlepší hrou studia hned po Machinariu.

Jak vidíte, historie studia je skvostná. Ačkoliv nedělají vysoko rozpočtové AAA tituly, ve svých vizuálně a výtvarně pojatých adventurách jsou naprostou špičkou. Na co sáhnou, to udělají výborně. Vše to začíná na papíře a hlavně se dělá srdcem a láskou, což už v dnešní době je takřka vymřelý druh tvorby, jelikož každého zajímá především zisk.

IMG_20180308_151844.jpgIMG_20180308_151849.jpgIMG_20180308_161257.jpg

Nyní si pojďme ve zkratce popsat trojici videí, které jsme pro vás ze studia natočili.

Jako první tu máme prohlídku samotného studia, která nás provede srdcem těchto adventurních mistrů.

V prvním rozhovoru si popovídáme s Lukášem Kunce o jejich nejnovějších titulu Chuchel. Na koho tato nová adventura cílí? Jaká je příběhová linka, herní doba, či plánuje se pokračování?

Druhý rozhovor je směřován na samotné studio a kdo pověřenější by nám o tom mohl povídat, než samotný zakladatel Jakub Dvorský. Ptát se budeme na vznik a historii studia, úspěchy, vize do budoucna a nebo třeba na to, jak vznikl název Amanita Design, či co by Jakub jako zkušený herní vývojář doporučil začínajícím vývojářům. To vše a mnohem víc v tomto videu.

Závěrem bych řekl, že studia Amanita Design bychom si jako herní publikum a vlastenci měli velmi vážit, jelikož co vytváří dělají velmi dobře a ve svém oboru, a hlavně herním žánru, jsou špičkou, která naší české herní scéně rozhodně nedělá ostudu. My Amanita Design přejeme zdravý růst a spoustu dalších úspěšných let a her, jako tomu bylo do teď.

 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

včera | | 213 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A