Reportáž: Rande s vývojáři na Game Developers Session 2016

Jak se vydařil již 14. ročník této úspěšné konference?

Game Developers Session je každoročně pořádaná konference jak osobností, tak začínajících vývojářů videoherního průmyslu konající se v Praze. Setkávají se zde vývojáři ze střední Evropy, především tedy z České a Slovenské republiky. První ročník proběhl již v roce 2003 a my se ve dnech 4. a 5. listopadu 2016 dočkali již 14. ročníku.

Dobrodružství jménem GDS

Pro portál Doupě.cz píši aktuálně rok, ale bylo to hodně přerušované. Začínal jsem na novinkách. Na jaře se dostal k prvním recenzím a o víkendu jsem se za náš portál vydal na tuto skvělou a pro mě fascinující akci. Bohužel kvůli časovým možnostem jen v sobotu, ale i tak to stálo zato.

V pátek se konaly zajímavé přednášky jako This War of Mine - 2 Years After the Release (11 bit studios), How to Deliver a Truck Model (SCS Software), Chameleon Run - Behind the Curtain (Hyperbolic Magnetism) a mnoho dalších. Ale k té sobotě.

1.JPG2.JPG3.JPG
Game Developers Session se koná každý rok v Praze

Konference se konala v Národním domě na Vinohradech, což bylo velice příjemné, protože dům se nachází hned vedle stanice metra a tak to nikdo nemusel těžkopádně hledat. Vešel jsem tedy dovnitř, pokochal se krásou této neorenesanční budovy, v prvním patře si vyzvedl svoji visačku, odložil bundu do šatny a vyrazil do druhého patra ve kterém se samotná konference konala.

Nálož zajímavých přednášek

Jako první přednášku jsem si vybral Business Guide to Steam Self-publishing, aneb jak vydat hru na Steam bez vydavatele od Ivana Trančíka (Cellense). Vidět byly různé grafy, jak se vydávání postupem roků vyvíjí nebo jak ho můžou ovlivňovat free víkendy na Steamu.

V 11 hodin o patro níže v Code Room mě potom čekala půlhodinová přednáška od Pavlíny Kalanderové ze společnosti Kreativní Evropa. Ta podporuje evropskou kinematografii a audiovizuální průmysl, ale od roku 2014 také podporují herní scénu. Pokud máte alespoň rok nějaké studio, firmu a hledáte finance pro započatí vašeho herního projektu, může být Kreativní Evropa právě vaší volbou.

IMG_0691.JPG
Národní dům na Vinohradech poskytl krásné prostory

O půl 12 se měla v této místnosti konat poslední přednáška od Jakuba Kylouška a to na téma Financování herního průmyslu od společnosti OPPIK, ale bohužel pan Kyloušek v týdnu onemocněl a nemohl se proto zúčastnit.

Po obědové pauze následovaly přednášky Designing Darkest Dungeon (Red Hook Games), Panel Discussion - Virtual Reality, kterých jsem se ale nezúčastnil a zamířil do dvou expo sálu, ve kterých byly různá herní studia předvádějící své tituly.

Expo sál

Jako první jsem zamířil ke stánku SCS Software a vyzkoušel si Euro Truck Simulator 2 ve VR. Základem byly brýle HTC Vive a Xbox ovladač. Musím říct, že mě titul příjemně překvapil. Dále jsem navštívil stánek Martina Mastného a jeho projektu Novus Inceptio.

Poté jsem navštívil stánek prezentující titul Mashinky, který mě také velice zaujal. Jedná se o strategickou hru od Jana Zeleného. Cílem je vytvořit vlastní dopravní impérium na procedurálně generované mapě. Jedná se o unikátní kombinací realistické grafiky v kombinaci s režimem izometrické stavební a deskové hry.

5.JPG6.JPGIMG_0629.JPG
V expo sálu byla spousta věcí k vyzkoušení

Vyzkoušel jsem si také titul Time Lapsus, za kterým stojí studentský tým z Matfyz. Jedná se o velice krásnou a humornou adventuru, v níž jako hráč cestujete časem. Tento tým také stojí za tituly Patternopolis, Before the Law nebo asi nejznámějším Československem 38 – 89.

Zapomenout nakonec nemohu na prezentovaný titulu Hobo Tough Life aneb simulátor bezdomovce. Zdá se vám to bláznivé? Možná ano, ale rozhodně je to zajímavé. Touláte se pražskými ulicemi. Je vám zima a snažíte se zapálit sud, nebo dokonce prohrabáváte špinavé popelnice, nic příjemného.

Druhý sál byl především v duch Bohemia Interactive. Vyzkoušet jste si zde mohli tituly jako DayZ, Arma III, Take On Mars nebo hry Ylands a Project Argo, které se od minulého týden nacházejí v Bohemia Incubatoru.

IMG_0634.JPGIMG_0635.JPGIMG_0637.JPG
Každý si přišel na své

Osobně jsem si vyzkoušel titul Take on Mars. V tomto vesmírném simulátoru prozkoumáváte kamenitý terén a pouštní pustinu planety Mars. Hra se nachází na Steamu v předběžném přístupu za 20 euro.

Várva válel

Ve 14 hodin začala přednáška Viktora Bocana (Warhorse Studios) o RPG systémech a jak je udělat. Nejvíce to ukazoval na jejich titul, který snad příští rok konečně vyjde a to Kingdom Come: Deliverance. Jedním z poslední slidů této přednášky byly velice zajímavé citáty o RPG žánru. 

 

„Diablo mi nikdo nechce vydat, RPG jsou prý mrtvý žánr“ (David Brevik, 1994)

 

Ve stejném sále potom následovala další přednáška Warhorse Studia, které se ujal přímo náš český vývojářský král Daniel Vávra. Jeho přenáška se jmenovala How We Were Shooting the Film Kingdom Come.

Dle všeho to nebylo vůbec jednoduché. Například když byl casting na herce, přišlo tam 30 lidí vypadajících jako „Justin Bieber“, což není úplně středověký vzhled. Nebo když prý na začátku a konci každého motion capture (snímání pohybu) musíte vždy udělat takzvané téčko (rozpažení rukou), tak už toho po dni, kdy to musíme udělat 300krát, máte opravdu dost.

I YouTuber přišel

V 17 hodin jsem se přesunul do AW Graph Lecture Hall, kde se konala panelová diskuze na téma Média. Této diskuze se ujal Pavel Dobrovský (Games.cz), který pozval Martina Bacha (Level), Petra Poláška (Games.cz) Jiřího Rýdla (Warhorse Studios) a Jiřího Krále (Youtuber). Zde se diskutovalo o mediálních změnách a přístupu k nim samotným. Jak to vše ovlivnil YouTube a rozdělil to převážně na dvě věkové skupiny.

Nastala 18 hodina a tím také poslední půlhodina GDS 2016. Všichni jsme se sešli do největšího sálu k slavnostnímu zakončení a udílení Indie Expo Hall. Výhercem se stal výše zmiňovaný titul Mashinky.

Hlavní pořadatel Pavel Barák vyzval na pódium všechny, kteří se podíleli na organizaci této akce a my jim děkovně potleskali. A byl konec.

Slovo závěrem

Musím říct, že svoji první účast na této akci jsem si velice užil. Mnoho zajímavých přednášek, herních studií včetně jejich titulů a hlavně samotných účastníků. GDS možná není nejlevnější akce (2000 lístek pro dospělé, 1600 pro studenty), ale pokud jde o kvalitu obsahu, tak ten je velice nadprůměrný.

Váš názor Další článek: Call of Duty: IW vypadá na PS4 Pro úchvatně, podívejte se na trailer

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,