Reportáž: TransISTor 2007 - session 3, Google Earth a další virtuální modely světa

Včera jsme vám přinesli první část reportáže z mezinárodní konference a workshopu TransISTor 2007, která se ve své třetí části zabývala tzv. vážnými hrami. V posledním dílu reportáže se podíváme na Google Earth, projekt Ultramundum, a zajímavý kreativní systém Arduino.
Reportáž: TransISTor 2007 - session 3, Google Earth a další virtuální modely světa

Zatímco první polovina TransISToru byla zejména ve znamení „serious games“, druhá část byla už více „kreativní“. V programu Google SketchUp jsme modelovali 3D budovy pro Google Earth, představili si zajímavé virtuální projekty organizace Ultramundum a experimentovali se zařízením jménem Arduino, což je v podstatě programovatelná destička s různými obvody. Zejména poslední bod byl obzvlášť zajímavý, a to už jen z toho důvodu, že řada participantů nikdy nic moc neprogramovala, natož aby sestavovali elektrické obvody. Ale k tomu později.

  
Stále všichni dávají pozor * Překvapená Aurelie Besson * Arduino v Praze!

Google Earth je známá aplikace, která uživateli umožní prohlížet si celou zeměkouli nebo nazoomovat až na úroveň ulic a prohlížet si jednotlivá auta na silnici (nutno ovšem podotknout, že zatímco třeba velká americká města mají množství detailů docela vysoké, nějaké městečko v Jižních Čechách na tom už tak slavně není – dokonce ani na Prahu není použito vysoké rozlišení). Přidaným bonusem Google Earth je možnost zobrazení 3D budov – komunita uživatelů totiž nelení a snaží se třetí rozměr opravdu využít, přičemž přidává nové a nové budovy. Některé jsou jen schematické (neotexturované krychle a kvádry), ale čas od času se objeví i detailní kousky.

Trojrozměrné modely se mohou vytvářet v různých programech (například v klasickém 3D Studiu MAX), ale nejjednodušším nástrojem je software Google SketchUp, který nám představili pánové Stephan Kyles a Ivan Klíma. Jedná se o jednoduchý 3D modelovací program speciálně upravený pro snadnou tvorbu budov do Google Earth. Původně se jednalo o samostatný produkt společnosti @Last Software, ale ta byla v roce 2006 odkoupena Googlem. V rámci odpoledního workshopu jsme si otestovali, jak SketchUp funguje, a zkoušeli jsme vytvořit nějaké budovy. Práce v programu je snadná, protože nástroje se chovají inteligentně a snaží se uživateli pomáhat (například se přichytávají k polovině úseček, s vysokou tolerancí tvoří kolmice či diagonály a podobně).

  
Stephan Kyles * Ivan Klíma Park * Aplikace Google Earth

Dalším velkým tématem bylo Ultramundum, což je nezisková organizace se sídlem v Itálii, zabývající se vývojem nových technologií a prací na projektech, které obvykle spočívají v digitalizací různých míst a oblastí. Prezentaci si připravil zástupce Ultramunda, pan Massimo Musso Grandi. Virtuální světy to nemají na internetu jednoduché. Základním problémem každé 3D vizualizace je najít správný poměr mezi kvalitou (která by měla být nejlépe fotorealistická) a rychlostí aplikace (zde je cílem obvykle prohlížení v reálném čase). Ultramundum se snaží o oboje – o vysokou kvalitu i relativní nenáročnost. Dobrým příkladem je 3D model náměstí San Carlo města Turín. Úroveň detailů byla velmi slušná a bylo by příjemné představit si takto vymodelovanou třeba Prahu nebo nejlépe hned celý svět – ale to je zatím nereálné.

Nicméně vůle by členům Ultramunda nechyběla – mezi dalšími projekty totiž můžeme najít kompletní model celého města Turín a dokonce i model planety Země a Marsu. Na projektech se teprve pracuje, nicméně každá další „úroveň“ má už podstatně méně detailů než ta předchozí (v modelu města už jsou budovy spíše jen schématické, a planeta je v podstatě jen ve fázi konceptu. Nad všemi projekty se vznáší otazník jednak ve formě financí, přičemž druhou věcí jsou technologické a „lidské“ možnosti. Zatímco detailní model náměstí zvládli v Ultramundu sami, na realizaci virtuální planety (4D Gea) by byla zapotřebí celá armáda grafiků, programátorů a několik let práce.

  
Massimo Musso Grandi * Náměstí San Carlo * 3D Turín

Organizace Ultramundum využívá ke své činnosti nově patentovanou technologii UltraPeg. Jedná se o komplexní řešení, které se zabývá ukládáním a zpřístupňováním trojrozměrných dat. Základním elementem je tzv. „tabula“, která může obsahovat buď nějaký 3D model nebo třeba zvuk, animaci a tak dále. Úložiště jednotlivých modelů a dalších prvků se nazývá „tabularium“ a z něj se data streamují přímo do počítačů uživatelů. Vše je velmi efektivní. Například: ve virtuální ulici je dvacet lamp. V databázi je uložený model lampy, ale v samotném 3D prostředí jsou jen data, kde má který objekt být. Aplikace si tak stáhne pouze ten jeden model lampy, a následně ho umístí na zmiňovaných dvacet míst. Díky této efektivitě nevyžadují ani relativně detailní prostředí přehnanou rychlost připojení. Systém rovněž využívá sdílení P2P (peer-to-peer) místo klasického centrálního úložiště dat. Čím více uživatelů aplikaci používá, tím rychlejší je průběžné načítání. Ultramundum se také velmi silně orientuje na bezplatné šíření výsledků své práce a blíží se tak myšlence open source (což je i důvod, proč nezformovali klasickou společnost, ale jen neziskovou organizaci).

Poslední část TransISToru jsme strávili s dvojicí Thomas Gläser a Matthias Rösele, kteří hovořili o systému Arduino. Jedná se o open-source výpočetní platformu založenou na jednoduché i/o (input/output) destičce. Systém podporuje všechny platformy (Windows, Macintosh, Linux) a umožňuje celou řadu zajímavých experimentů. Je vhodný pro umělce, designery, techniky, programátory nebo jednoduše pro kutily, kteří si rádi hrají a vrtají se v technice. Systém Arduino se skládá ze dvou částí, hardwaru a softwaru. Hardware spočívá v základní destičce a celé řadě různých doplňkových dílů (jako jsou tranzistory, rezistory, senzory, diody, kapacitory a další podivnosti); software je pak možné stáhnout třeba zde. Vytvořený program lze pomocí USB kabelu nahrát do destičky, která podle něj reaguje. Nejjednodušší skript může spočívat třeba v tom, že jen pravidelně bliká dioda. Složitější programování ovšem umožní zřeba generování zvuku v závislosti na teplotě či množství světla. Se zvukem se vůbec dá dělat plno věcí, protože Arduino lze propojit i se systémem Max/MSP, o kterém jsem psal posledně.

  
4D Gea * Thomas Gläser a Matthias Rösele * Arduino a tzv. "bread-board"

Základní filozofie Arduina spočívá v experimentování. Zájemcům doporučuji zejména stránky s příklady a tutorialy, kde najdou vše potřebné. Jinak základní set stojí cca 30€, takže se opravdu nejedná o nic cenově nedostupného. Pánové Gläser a Rösele nám také ukázali některé příklady projektů vytvořených s pomocí Arduina a rozhodně se nejednalo jen o pouhé blikání diody (což byla věc, kde jsem skončil já). Kupříkladu v projektu Collabolla ovládají dva hráči pacmana pomocí nafukovacích gumových míčů. Každý hráč kontroluje jen dva směry, a tak spolu musí oba spolupracovat. V projektu Binary Bridge dokázalo Arduino detekovat chůzi lidí pomocí pohybových senzorů a následně ovládat reflektory, které osvětlovaly most různými barevnými světly. Projekt Virtual Graffiti Wall zase spočíval ve virtuálním „sprejování“ na plátno. Ve „spreji“ byl umístěn senzor, jehož poloha byla snímána, a následně se na plátno před něj promítala stopa příslušný barvy. Velmi zajímavým projektem byl také „Google Walk“, o něž si povíme dále.

Nyní bych rád zmínil přednášku Milana Guštara, který hovořil o multimediálních, kinetických a interaktivních systémech. Stručně řečeno, multimediální systémy se snaží stimulovat různé smysly, přičemž zrak a sluch je nejčastější. Příkladem mohou být různé audiovizuální projekty a performance. Kinetické systémy pracují s pohybem či změnou stavu. Příkladem jsou všelijaké elektromechanické a robotické stroje. Interaktivní systémy reagují na diváka nebo na vnější vlivy obecně. Na základě těchto vjemů pak mohou kupříkladu generovat nějaké vizualizace nebo jinou zpětnou vazbu. Další část přednášky už byla relativně silně technicky orientovaná a pan Guštar se věnoval například signálům a veličinám, charakteristikám řídících systémů, komunikačním standardům atd. Přednáška nebyla původně v plánu, ale nakonec vytvořila příjemný teoretický můstek mezi praktickým workshopem o Arduinu a zmiňovanou ukázkou Google Walk.

 
Dráty, čudlíky a přepínače * Milan Guštar

Tak tedy: Google Walk je zajímavý projekt kombinující známý Google Earth a schopnosti kouzelné krabičky Arduino. S pomocí vhodného programu je možné Arduino propojit s počítačem a pěticí senzorů na podlaze (čtyři šipky a středový bod). Google Earth je pak přes počítač (a projektor) promítán na zem, kde už stojí uživatel, který se pouhým šlapáním na šipky libovolně pohybuje a může ovládat i přiblížení (viz ukázky na YouTube). Pocit, když člověk v podstatě stojí na Zemi a během chvilky se přesune a nazoomuje na libovolné místo, je úžasný a záhy se dostavuje božský komplex podobně jako v případě hry Black & White (ovšem na rozdíl od hry se také za chvilku začíná trochu točit hlava, protože na takový druh interakce a navigace není uživatel zvyklý).

Tato praktická ukázka byla zároveň i posledním bodem letošního ročníku konference TransISTor. Celkem se jednalo o 12 dnů plných přednášek i praktických workshopů z oblasti her a herních technologií a také řady dalších oborů od filmového průmyslu až po uměleckou sféru. Bylo to zábavné, zajímavé i poučné, a nezbývá než se těšit na rok 2008, kdy se bude pravděpodobně konat další setkání.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

24.  4.  2018 | | 239 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A