Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing

O odborné konferenci TransISTor2007, konkrétně o její první části, už byla na Doupěti řeč. Ve dnech 3. až 6. července se konal její druhý cyklus. Místem konání byly tentokrát Karlovy Vary a hlavním tématem bylo propojení herních technologií a filmových přístupů. V tomto článku se podíváme zejména na mocap neboli motion capturing.
Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing
Seznam kapitol
  1. Motion capturing pod mikroskopem
  2. Náplň konference, propojení technologií

Jak už jsme si říkali posledně, TransISTor2007 je akce zaměřená především na hry a herní technologie. V dopolední „konferenční“ části jsou obvykle připraveny přednášky a prezentace, zatímco odpoledne probíhají praktické workshopy. Hlavním organizátorem TransISToru je organizace CIANT, a dalšími partnery FAMU, společnost Visual Connections a také Studia nových médií (na FF UK).

Protože se Karlovy Vary počátkem července točí zejména kolem Mezinárodního Filmového Festivalu (letos byl již 42. ročník), tak se filmům věnovala i druhá session TransISToru. Tedy ani ne tak filmům, jako spíše filmových technologiím. Počítačové hry a filmový průmysl se totiž vzájemně dost ovlivňuji a navzájem si vypůjčují různé postupy i technologie. Jak se prokázalo, tak je toto soužití výhodné pro obě strany.

  
Hotel Thermal v Karlových Varech * F jako Filmový (festival) * Část konferenční místnosti

Motion capturing je jednou z takových technologií. Zaznamenávání pohybu se nejprve objevilo ve filmech, ale byly to až hry, které tuto technologii rozšířily a zpopularizovaly. V současnosti se jedná o prvek téměř nezbytný jak ve hrách, tak v trikových sekvencích ve filmech. Ať už se jde o prostou chůzi, akrobatické pohyby či bojovou choreografii, motion capturing je ideální cesta, jak všechny možné i nemožné pohyby přenést do počítače, aniž by bylo potřeba všechno zdlouhavě animovat ručně.

Úvodní prezentaci si připravil Jan Buriánek (Visual Connections), který se věnoval historii mocapu a možnostem jeho využití. Ten se totiž neomezuje pouze na filmy a hry, ale své uplatnění najde i mezi vědci, ve zdravotnictví, reklamě, na hudební scéně apod. Co se filmů týče, typickým příkladem je animovaný film Polar Express, ve kterém Tom Hanks ztvárnil díky této technologii hned několik postav (od malého hlavního hrdiny a výpravčího až po Santu Clause). Mezi další známé snímky patří kupříkladu Matrix, Star Wars či Piráti z Karibiku.

  
Ing. Jan Buriánek * Scéna z filmu Polární Expres * Davy Jones s posádkou - vše je CGI

Existuje několik druhů motion capturingu. V první řadě máme mocap mechanický, který připomíná oblek Borgů ze Star Treku a není zrovna ideální na nošení. Jednak něco váží, a jednak omezuje v pohybu. O něco příjemnější variantou je mocap elektromagnetický, který může mít více podob – od starších systémů, které musely být propojeny kabely, až po současné varianty, v nichž jsou jednotlivé vysílače (tzv. „kaptory“) bezdrátové. Patrně nejrozšířenější (a většinou i nejnákladnější) variantou je mocap optický. Tam odpadají kabely i senzory a herci na sobě mají jen malé kuličky z reflexního materiálu. Scénu snímá veliké množství kamer, které zachycují světlo odrážené kuličkami (kterým se říká „markery“). Takové kamery snímají jen ve stupních šedé (což bohatě stačí), ale zato v extrémních rychlostech (i několika tisíc snímků za sekundu).

Budoucnost mocapu vypadá příznivě. Jedná se o hojně využívanou technologii, a tak se tyto systémy průběžně vyvíjejí. U optických systému se zvyšuje rozlišení a rychlost kamer, u magnetických a mechanických mocapů přesnost a usnadňuje se kalibrace (která musí probíhat před každým záznamem, aby se uložila výchozí pozice senzorů). U všech systémů se také optimalizuje následná filtrace a „čištění“ dat. Technika není neomylná, a tak si program často jednotlivé markery poplete (zejména při složitých pohybech či při přítomnosti více herců najednou) a po chvíli se 3D postavičky občas rozsypou. Dalším příznivým trendem jsou jednodušší systémy přístupné téměř všem – od kamery EyeToy u konzole Sony Playstation, až po mocap integrovaný v systému Windows Vista.

  
Mechanický mocap Gypsy5 * Ukázka reflexních markerů * Převod dat na animaci potvůrky

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „fotografují“ úchvatné snímky

Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „f…

Stále více her začíná nativně využívat foto režimy a my se tak můžeme dívat na umělecká díla hodná našich obrazovek.

8.  1.  2020 | | 5 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Plus a Sundered zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Pl…

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

10.  1.  2020 |
V Assassin

V Assassin's Creed Ragnarok procestujete Evropu, p…

Další díl populární série začíná unikat na internet stále více a oficiální odhalení už je víceméně na spadnutí.

11.  1.  2020 | | 5 N/A
Playstation 5 by měl umět spustit hry ze všech starších generací konzole

Playstation 5 by měl umět spustit hry ze všech sta…

Sony podle všeho nasypalo spoustu zdrojů do tzv. Remastering Enginu, který spojí všechny generace do jedné.

4.  1.  2020 | | 7 N/A
Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Recenze

Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Rece…

Masivní MMORPG Black Desert konečně dorazilo na mobilní telefony a vypadá to na hodně slušnou zábavu.

13.  1.  2020 | | 3 N/A