Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing

O odborné konferenci TransISTor2007, konkrétně o její první části, už byla na Doupěti řeč. Ve dnech 3. až 6. července se konal její druhý cyklus. Místem konání byly tentokrát Karlovy Vary a hlavním tématem bylo propojení herních technologií a filmových přístupů. V tomto článku se podíváme zejména na mocap neboli motion capturing.
Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing
Seznam kapitol
  1. Motion capturing pod mikroskopem
  2. Náplň konference, propojení technologií

Jak už jsme si říkali posledně, TransISTor2007 je akce zaměřená především na hry a herní technologie. V dopolední „konferenční“ části jsou obvykle připraveny přednášky a prezentace, zatímco odpoledne probíhají praktické workshopy. Hlavním organizátorem TransISToru je organizace CIANT, a dalšími partnery FAMU, společnost Visual Connections a také Studia nových médií (na FF UK).

Protože se Karlovy Vary počátkem července točí zejména kolem Mezinárodního Filmového Festivalu (letos byl již 42. ročník), tak se filmům věnovala i druhá session TransISToru. Tedy ani ne tak filmům, jako spíše filmových technologiím. Počítačové hry a filmový průmysl se totiž vzájemně dost ovlivňuji a navzájem si vypůjčují různé postupy i technologie. Jak se prokázalo, tak je toto soužití výhodné pro obě strany.

  
Hotel Thermal v Karlových Varech * F jako Filmový (festival) * Část konferenční místnosti

Motion capturing je jednou z takových technologií. Zaznamenávání pohybu se nejprve objevilo ve filmech, ale byly to až hry, které tuto technologii rozšířily a zpopularizovaly. V současnosti se jedná o prvek téměř nezbytný jak ve hrách, tak v trikových sekvencích ve filmech. Ať už se jde o prostou chůzi, akrobatické pohyby či bojovou choreografii, motion capturing je ideální cesta, jak všechny možné i nemožné pohyby přenést do počítače, aniž by bylo potřeba všechno zdlouhavě animovat ručně.

Úvodní prezentaci si připravil Jan Buriánek (Visual Connections), který se věnoval historii mocapu a možnostem jeho využití. Ten se totiž neomezuje pouze na filmy a hry, ale své uplatnění najde i mezi vědci, ve zdravotnictví, reklamě, na hudební scéně apod. Co se filmů týče, typickým příkladem je animovaný film Polar Express, ve kterém Tom Hanks ztvárnil díky této technologii hned několik postav (od malého hlavního hrdiny a výpravčího až po Santu Clause). Mezi další známé snímky patří kupříkladu Matrix, Star Wars či Piráti z Karibiku.

  
Ing. Jan Buriánek * Scéna z filmu Polární Expres * Davy Jones s posádkou - vše je CGI

Existuje několik druhů motion capturingu. V první řadě máme mocap mechanický, který připomíná oblek Borgů ze Star Treku a není zrovna ideální na nošení. Jednak něco váží, a jednak omezuje v pohybu. O něco příjemnější variantou je mocap elektromagnetický, který může mít více podob – od starších systémů, které musely být propojeny kabely, až po současné varianty, v nichž jsou jednotlivé vysílače (tzv. „kaptory“) bezdrátové. Patrně nejrozšířenější (a většinou i nejnákladnější) variantou je mocap optický. Tam odpadají kabely i senzory a herci na sobě mají jen malé kuličky z reflexního materiálu. Scénu snímá veliké množství kamer, které zachycují světlo odrážené kuličkami (kterým se říká „markery“). Takové kamery snímají jen ve stupních šedé (což bohatě stačí), ale zato v extrémních rychlostech (i několika tisíc snímků za sekundu).

Budoucnost mocapu vypadá příznivě. Jedná se o hojně využívanou technologii, a tak se tyto systémy průběžně vyvíjejí. U optických systému se zvyšuje rozlišení a rychlost kamer, u magnetických a mechanických mocapů přesnost a usnadňuje se kalibrace (která musí probíhat před každým záznamem, aby se uložila výchozí pozice senzorů). U všech systémů se také optimalizuje následná filtrace a „čištění“ dat. Technika není neomylná, a tak si program často jednotlivé markery poplete (zejména při složitých pohybech či při přítomnosti více herců najednou) a po chvíli se 3D postavičky občas rozsypou. Dalším příznivým trendem jsou jednodušší systémy přístupné téměř všem – od kamery EyeToy u konzole Sony Playstation, až po mocap integrovaný v systému Windows Vista.

  
Mechanický mocap Gypsy5 * Ukázka reflexních markerů * Převod dat na animaci potvůrky

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

dnes | | 8 N/A
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A