Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing

O odborné konferenci TransISTor2007, konkrétně o její první části, už byla na Doupěti řeč. Ve dnech 3. až 6. července se konal její druhý cyklus. Místem konání byly tentokrát Karlovy Vary a hlavním tématem bylo propojení herních technologií a filmových přístupů. V tomto článku se podíváme zejména na mocap neboli motion capturing.
Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing
Seznam kapitol
  1. Motion capturing pod mikroskopem
  2. Náplň konference, propojení technologií

Jak už jsme si říkali posledně, TransISTor2007 je akce zaměřená především na hry a herní technologie. V dopolední „konferenční“ části jsou obvykle připraveny přednášky a prezentace, zatímco odpoledne probíhají praktické workshopy. Hlavním organizátorem TransISToru je organizace CIANT, a dalšími partnery FAMU, společnost Visual Connections a také Studia nových médií (na FF UK).

Protože se Karlovy Vary počátkem července točí zejména kolem Mezinárodního Filmového Festivalu (letos byl již 42. ročník), tak se filmům věnovala i druhá session TransISToru. Tedy ani ne tak filmům, jako spíše filmových technologiím. Počítačové hry a filmový průmysl se totiž vzájemně dost ovlivňuji a navzájem si vypůjčují různé postupy i technologie. Jak se prokázalo, tak je toto soužití výhodné pro obě strany.

  
Hotel Thermal v Karlových Varech * F jako Filmový (festival) * Část konferenční místnosti

Motion capturing je jednou z takových technologií. Zaznamenávání pohybu se nejprve objevilo ve filmech, ale byly to až hry, které tuto technologii rozšířily a zpopularizovaly. V současnosti se jedná o prvek téměř nezbytný jak ve hrách, tak v trikových sekvencích ve filmech. Ať už se jde o prostou chůzi, akrobatické pohyby či bojovou choreografii, motion capturing je ideální cesta, jak všechny možné i nemožné pohyby přenést do počítače, aniž by bylo potřeba všechno zdlouhavě animovat ručně.

Úvodní prezentaci si připravil Jan Buriánek (Visual Connections), který se věnoval historii mocapu a možnostem jeho využití. Ten se totiž neomezuje pouze na filmy a hry, ale své uplatnění najde i mezi vědci, ve zdravotnictví, reklamě, na hudební scéně apod. Co se filmů týče, typickým příkladem je animovaný film Polar Express, ve kterém Tom Hanks ztvárnil díky této technologii hned několik postav (od malého hlavního hrdiny a výpravčího až po Santu Clause). Mezi další známé snímky patří kupříkladu Matrix, Star Wars či Piráti z Karibiku.

  
Ing. Jan Buriánek * Scéna z filmu Polární Expres * Davy Jones s posádkou - vše je CGI

Existuje několik druhů motion capturingu. V první řadě máme mocap mechanický, který připomíná oblek Borgů ze Star Treku a není zrovna ideální na nošení. Jednak něco váží, a jednak omezuje v pohybu. O něco příjemnější variantou je mocap elektromagnetický, který může mít více podob – od starších systémů, které musely být propojeny kabely, až po současné varianty, v nichž jsou jednotlivé vysílače (tzv. „kaptory“) bezdrátové. Patrně nejrozšířenější (a většinou i nejnákladnější) variantou je mocap optický. Tam odpadají kabely i senzory a herci na sobě mají jen malé kuličky z reflexního materiálu. Scénu snímá veliké množství kamer, které zachycují světlo odrážené kuličkami (kterým se říká „markery“). Takové kamery snímají jen ve stupních šedé (což bohatě stačí), ale zato v extrémních rychlostech (i několika tisíc snímků za sekundu).

Budoucnost mocapu vypadá příznivě. Jedná se o hojně využívanou technologii, a tak se tyto systémy průběžně vyvíjejí. U optických systému se zvyšuje rozlišení a rychlost kamer, u magnetických a mechanických mocapů přesnost a usnadňuje se kalibrace (která musí probíhat před každým záznamem, aby se uložila výchozí pozice senzorů). U všech systémů se také optimalizuje následná filtrace a „čištění“ dat. Technika není neomylná, a tak si program často jednotlivé markery poplete (zejména při složitých pohybech či při přítomnosti více herců najednou) a po chvíli se 3D postavičky občas rozsypou. Dalším příznivým trendem jsou jednodušší systémy přístupné téměř všem – od kamery EyeToy u konzole Sony Playstation, až po mocap integrovaný v systému Windows Vista.

  
Mechanický mocap Gypsy5 * Ukázka reflexních markerů * Převod dat na animaci potvůrky

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

včera | | 211 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A