Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing

O odborné konferenci TransISTor2007, konkrétně o její první části, už byla na Doupěti řeč. Ve dnech 3. až 6. července se konal její druhý cyklus. Místem konání byly tentokrát Karlovy Vary a hlavním tématem bylo propojení herních technologií a filmových přístupů. V tomto článku se podíváme zejména na mocap neboli motion capturing.
Reportáž: TransISTor 2007 – session 2, motion capturing
Seznam kapitol
  1. Motion capturing pod mikroskopem
  2. Náplň konference, propojení technologií

Jak už jsme si říkali posledně, TransISTor2007 je akce zaměřená především na hry a herní technologie. V dopolední „konferenční“ části jsou obvykle připraveny přednášky a prezentace, zatímco odpoledne probíhají praktické workshopy. Hlavním organizátorem TransISToru je organizace CIANT, a dalšími partnery FAMU, společnost Visual Connections a také Studia nových médií (na FF UK).

Protože se Karlovy Vary počátkem července točí zejména kolem Mezinárodního Filmového Festivalu (letos byl již 42. ročník), tak se filmům věnovala i druhá session TransISToru. Tedy ani ne tak filmům, jako spíše filmových technologiím. Počítačové hry a filmový průmysl se totiž vzájemně dost ovlivňuji a navzájem si vypůjčují různé postupy i technologie. Jak se prokázalo, tak je toto soužití výhodné pro obě strany.

  
Hotel Thermal v Karlových Varech * F jako Filmový (festival) * Část konferenční místnosti

Motion capturing je jednou z takových technologií. Zaznamenávání pohybu se nejprve objevilo ve filmech, ale byly to až hry, které tuto technologii rozšířily a zpopularizovaly. V současnosti se jedná o prvek téměř nezbytný jak ve hrách, tak v trikových sekvencích ve filmech. Ať už se jde o prostou chůzi, akrobatické pohyby či bojovou choreografii, motion capturing je ideální cesta, jak všechny možné i nemožné pohyby přenést do počítače, aniž by bylo potřeba všechno zdlouhavě animovat ručně.

Úvodní prezentaci si připravil Jan Buriánek (Visual Connections), který se věnoval historii mocapu a možnostem jeho využití. Ten se totiž neomezuje pouze na filmy a hry, ale své uplatnění najde i mezi vědci, ve zdravotnictví, reklamě, na hudební scéně apod. Co se filmů týče, typickým příkladem je animovaný film Polar Express, ve kterém Tom Hanks ztvárnil díky této technologii hned několik postav (od malého hlavního hrdiny a výpravčího až po Santu Clause). Mezi další známé snímky patří kupříkladu Matrix, Star Wars či Piráti z Karibiku.

  
Ing. Jan Buriánek * Scéna z filmu Polární Expres * Davy Jones s posádkou - vše je CGI

Existuje několik druhů motion capturingu. V první řadě máme mocap mechanický, který připomíná oblek Borgů ze Star Treku a není zrovna ideální na nošení. Jednak něco váží, a jednak omezuje v pohybu. O něco příjemnější variantou je mocap elektromagnetický, který může mít více podob – od starších systémů, které musely být propojeny kabely, až po současné varianty, v nichž jsou jednotlivé vysílače (tzv. „kaptory“) bezdrátové. Patrně nejrozšířenější (a většinou i nejnákladnější) variantou je mocap optický. Tam odpadají kabely i senzory a herci na sobě mají jen malé kuličky z reflexního materiálu. Scénu snímá veliké množství kamer, které zachycují světlo odrážené kuličkami (kterým se říká „markery“). Takové kamery snímají jen ve stupních šedé (což bohatě stačí), ale zato v extrémních rychlostech (i několika tisíc snímků za sekundu).

Budoucnost mocapu vypadá příznivě. Jedná se o hojně využívanou technologii, a tak se tyto systémy průběžně vyvíjejí. U optických systému se zvyšuje rozlišení a rychlost kamer, u magnetických a mechanických mocapů přesnost a usnadňuje se kalibrace (která musí probíhat před každým záznamem, aby se uložila výchozí pozice senzorů). U všech systémů se také optimalizuje následná filtrace a „čištění“ dat. Technika není neomylná, a tak si program často jednotlivé markery poplete (zejména při složitých pohybech či při přítomnosti více herců najednou) a po chvíli se 3D postavičky občas rozsypou. Dalším příznivým trendem jsou jednodušší systémy přístupné téměř všem – od kamery EyeToy u konzole Sony Playstation, až po mocap integrovaný v systému Windows Vista.

  
Mechanický mocap Gypsy5 * Ukázka reflexních markerů * Převod dat na animaci potvůrky

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
Tipy na nejlepší gaučovky: k čemu sednout s partou přátel

Tipy na nejlepší gaučovky: k čemu sedn…

Parta kamarádů, velký gauč, jedna obrazovka. Mysleli jste si, že gaučový multiplayer už je mrtvý? Kde že. Stačí dobře hledat a my jsme to udělali za vás.

21.  7.  2018 | | 2 N/A