Reportáž: X06 v Barceloně – hráli jsme hity blízké budoucnosti

Konkurenti čekají na svou šanci, ale Microsoft se neleká: na letošní X06 předvedl řadu důvodů, proč bude jeho Xbox 360 i nadále silným hráčem v nastávajícím střetu nové generace herních konzolí. O dojmech z hraní Gears of War, shlédnutí atraktivních prezentací v čele s Fable 2, partnerství s Peterem Jacksonem a dalších novinkách je naše reportáž.

Život v Brně má své výhody. Zmíněné přesvědčení přesto jen těžko obhájíte v brzkých ranních hodinách, kdy se rychlou jízdou po D1 vydáváte vstříc ruzyňskému letišti. Microsoft věnoval letošní X06 krásné Barceloně a pro českou výpravu to znamenalo brzké ranní cestování na letiště, nasedání do letadla a nesmyslné přesedání v Miláně. Co naplat, jediná vráska na vizáži celé akce se alespoň projevila hned zpočátku: co se zbytku týče, Microsoftu se sluší zatleskat.

  

Tisková konference v celé své kráse: více než 500 hostů a jako zvláštní překvapené Peter Jackson osobně

Nejen za výběr místa, kdy nás Barcelona okouzlila atraktivní architekturou, živoucím centrem nebo dopravní špičkou, v níž by se průměrný český řidič strachoval o osud bočních zrcátek, ale také výběrem prostorů, v nichž se jednotlivé části akce odehrávaly. Program po příletu byl jasný. Nezbytné ubytování, letmá prohlídka města, osvěžující sprcha a klimatizovaným autobusem vstříc první části večera: oficiální tiskovce, na níž měl Microsoft odhalit novinky ze světa Xbox 360.

Peter Jackson a Microsoft, značka úspěchu

A nezklamal. Už na úvod vytáhl softwarový gigant eso: první trailer večer napověděl, že na Xbox 360 přichází starý dobrý Banjo a jeho dobrodružství. Nebyl to však konec všem odhalením večera. Microsoft potvrdil exkluzivitu řady titulů pro PC a Xbox 360 (v čele s Bioshock, jenž se pyšní bohatou přehlídkou ocenění za nejlepší hru toho a onoho), aby dal přítomným novinářům i obchodníkům ochutnat tituly, na něž v nadcházející bitvě sází. Nemohla chybět prezentace Gears of War (kterému jsem se na živo věnoval v nadcházejících hodinách) nebo nová ukázka Assassin´s Creed (odhalila další drobnosti, na kterých tvůrci od poslední prezentace zapracovali). Pro každého má Microsoft něco: pro nejmenší Viva Piňata, pro akčně pozitivní Halo 3 a zmiňované Gear of Wars, pro pamětníky sílící Xbox Live Arcade.

Ona podceňovaná sbírka zábavných hříček (ano, mluvím o Xbox Live Arcade) se za poslední měsíce rozrostla do obřích rozměrů a Microsoft si je vědom svého náskoku před konkurencí. Nestojí na místě, ale slibuje novinky a rozšíření. Už od čtvrteční noci nabídl ke stažení legendární Doom, do budoucna slibuje příchod nového dílu arkádového fotbalu Sensible Soccer, a záplava Xbox Live Arcade titulů se rozroste o řadu postarších, více či méně však legendárních titulů.

  

Lost Odyssey má přilákat japonské hráče k Xbox 360 * Peter prezentuje svoji vizi spojení filmového a herního světa * Na skok na večerní párty: chutné drinky pro začátek

Jakkoliv by tisková konference v těchto chvílích mohla působit dojmem "stavíme na ničem" (přece jen, Xbox Live Arcade není primárním argumentem pro pořízení konzole), další chvíle vyvedly všechny přítomné z omylu. Microsoft v průběhu večera odhalil nové pokračování Project Gotham Racing, aby jeho závěr uzavřel první ukázkou z Halo Wars: projektu realtime strategie z univerza Halo, na němž překvapivě pracují lidé z Ensemble Studios. Největší povyk si přesto vyžádala přítomnost předem neohlášeného hosta - na pódiu se objevil režisér Peter Jackson, aby zde ohlásil svoje partnerství s Microsoftem a Bungie. To dalo za vznik vývojářskému studiu Wingnut Interactive, které dá Peterovi prostor pro stvoření vlastního herního projektu, spojení filmového vyprávění a dostupných technologických možností dnešních her. Co bude výsledkem? Ani vzdáleně netušíme. Peter přesto prozradil, že svůj výtvor hodlá směřovat do světa střílečky Halo.

Chválíme výběr slečen i jídla

Tisková konference však byla jen předzvěstí dalšího dění, které provázelo nadcházejí večer i příští den. Večerní párty dala přítomným šanci odpočinout si po cestě a především pobavit se v rozličných "levelech" několikapatrového domu, jež byl akci zasvěcen. Kromě mnoha druhů jídla a hudby v jednotlivých patrech bylo to nejvyšší věnováno hrám a jejich hratelným ukázkám. Po prvním odzkoušení Gears of War ve společnosti českých kolegů z konkurenčních periodik následovalo pokoukání na konzolové Call of Duty 3, odzkoušení první nextgenové taktické týmové akce Rainbow Six Vegas, nebo zápolení s FIFA 07, která ve verzi pro Xbox 360 zaznamenává řadu výrazných změn. Přesto si prvně jmenovaná hra vyhradila místo večerního hitu: v soubojích dvou týmů o čtyřech hráčích získávala náboj, kterému nešlo odolat. Narozdíl od mnoha jiných stříleček ale tvůrci přispěchali s mnoha drobnostmi, jako je situace v případě, že spoluhráč zemře: po omezenou dobu je možné ho oživit, nebo jej může nepřítel rozdrcením lebky takříkajíc dorazit. Gears of War navící nabízí možnost dobré taktické spolupráce týmu: pamatovat si musíte zejména fakt, že přímá přestřelka zde znamená smrt a základem je dobré krytí. 

  

Tady se večerní párty konala: obyčejný dům skrýval neobyčejné zázemí * Někdo oslavoval, jiný se bavil hraním - každému dle jeho gusta * Venku se pilo, jedlo a svorně diskutovalo - tématem byly pochopitelně hry

Abychom však oddělili nepodstatné od důležitého a moje reportáž se jen nezvrhla ve výčet prezentovaných her (jejich nabídka byla široká a pestrá), chválíme nejen do puntíku splněné heslo, podle nějž Microsoft "myslel na vše", ale také méně podstatné detaily, které by však bylo hřích opomenout. Jak pochoutky na večerní tabuli, tak výběr atraktivních hostesek snesl nejpřísnější měřítka. Hnidopich by jen těžko hledal detaily, které příjemnému večeru vytknout.

Naštěstí pro Microsoft (či spíše pro herní novináře) proběhl druhý den ve stejném tempu, duchu i kvalitě. Zatímco úvodní den směřovali pořadatelé k ohlášení novinek, ten druhý měl novinářům poskytnout šanci na vlastní kůži se seznámit s očekávanými hity. A Microsoft se činil. V hratelné podobě nechyběly na 180 konzolích žádné klíčové tituly. Splněním menšího snu byla přítomnost The Darkness, projektu, jež jsem v zářijovém čísle Doupěte označil za největší překvapení letošní Games Convention. Času bylo málo, přesto letmé dojmy prozradily mnohé: ambice The Darkness mohou být naplněny, Splinter Cell Double Agent je opět hezčí a nápaditější než kdy dřív (příští díl se navíc objeví exkluzivně pro Xbox 360!), Pro Evolution Soccer 6 nevzdává souboj s "revoluční" FIFA 07 a Tony Hawk Project 8 znovu způsobí náhlé rozmnožení "skejťáků". Popsat dojmy z dalších her by vydalo na množství samostatných článků, z nichž první jsme vám již nabídli v předchozích dnech (viz samostatná boxík).

Dále můžete najít na Doupěti:

První dojmy:
X06: Alan Wake - okamžiky hrůzy poprvé na živo
X06: Fable 2 - kouzelný svět ožívá

Aktuality:
X06 Galerie: RPG Mass Effect
HALO Wars: Ovládněte bitevní pole
Klasika na Xbox Live
Peter Jackson bude tvořit hry
Nové hry pro Xbox 360 - Halo a další

Někdy stačí pouhá slova

To pravé, dalo by se říci ořechové, však slibovaly teprve prezentace her z účast nejpovolanějších - samotných vývojářů. Přestože původně nabitý a přesně rozdělený kalendář "obdaroval" českou výpravu jen omezeným počtem schůzek, díky ochotě pořadatelů se takříkajíc dostalo na všechny. Ať už šlo o Alan Wake, Mass Effect nebo Fable 2, ve všech případech bylo příjemné poslechnout si vizi tvůrců, stojících za projektem. Čas od času člověk vycítil slabiny a odnesl si pocit zklamání (od Mass Effect jsem si sliboval víc), ale ohromení přesto převažuje: zvláště najdou-li se lidé typu Petera Molyneuxe, který zvládl prezentaci Fable 2 bez grafických podkladů či jediného obrázku ze hry - a přesto nadchnul všechny přítomné. Nevěříte? Znovu vás odkazuji na naše první dojmy ze hry, sami se navíc budete moci přesvědčit z videoprezentace, kterou na své DVD příloze nabídne říjnové číslo papírového Doupěte.

Barcelona byla pro Microsoft šťastné místo: podařilo se mu přesvědčit přítomné o víru událostí, který provází Xbox 360 i rok po uvedení na trh. Dokázal, že sliby o jeho aktivitě na konzolovém poli nebyly přehnané, ale stejně tak zklamal minimálním prostorem, jež věnoval hrám pro Windows a projektu Games for Windows vůbec. Bez ohledu na mnohé výtky, které jsou navíc kosmetického rázu, mi X06 předvedla nejatraktivnější herní show posledních let: a na rozdíl od dnes již pozměněné E3 člověku nepocuchala nervy.

Váš názor Další článek: Galerie: Zoufalé manželky míří na PC

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,