Reportáž z akce GDS 2017: přednášky, hry a párty aneb jaké to bylo

Chcete se pustit do vývoje her? Máte rozpracovaný titul? Pokud ano, tak tato konference je povinností, která vám otevře bránu do světa herního vývoje.

Rok se s rokem sešel a ke konci roku se opět do Prahy sjeli herní vývojáři, aby představili své rozpracované tituly a po dobu dvou dnů předávali své zkušenosti prostřednictvím přednášek. A Doupě u toho opět nemohlo chybět. Pro ty, kteří o této akci slyší poprvé, tak se jedná je každoročně pořádanou konferenci jak osobností, tak začínajících vývojářů videoherního průmyslu konající se v Praze. Setkávají se zde vývojáři ze střední Evropy, především tedy z České a Slovenské republiky. První ročník proběhl již v roce 2003 a my se ve dnech 17. a 18. listopadu 2017 dočkali již 15. ročníku.

Letošní ročník zakořenil opět v Národním domě na Vinohradech jako v loňském roce a není se čemu divit, jelikož dům se nachází hned vedle stanice metra a vnitřní prostory novorenesanční budovy jsou prostě překrásné. Konference opět začínala v pátek a končila druhý den v sobotu. Benefitem také bylo, že na zmíněný pátek připadal svátek Dne boje za svobodu a demokracii.

V dopoledních hodinách jsme se tedy všichni postupně akreditovali a zamířili do hlavního sálu, který byl letos pojmenován SCS Software Main Hall​, kde jako již tradičně Pavel Barák celou konferenci zahájil. V loňském roce jsem se převážně zaměřil na samotné přednášky, ale letos jsem to zkusil vzít z jiného soudku a vrhl se hlavně mezi vývojáře a jejich vystavované tituly. Avšak ne všechen čas jsem věnoval jim. Pojďme si tedy některé přednášky představit.

Nezapomeňte také shlédnout naše video z GDS 2017.

Hutná dávka informací

Hned po zahájeni konference se v hlavním sálu konala jedna z nejočekávanějších přednášek, které se ujal Jonathana Blow ze studia Thekla, Inc. Tento návrhář a programátor se podílel na skvostném titulu The Witness nebo méně známém Braid.

První přednáška, které jsem se však aktivně účastnil byla od Patrika Sadloně, návrháře z pražského studia SCS Software, které vytváří celosvětově úspěšné tituly Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator 2. Zaměřena byla na vytváření světů v těchto simulátorech. Ve zkratce jde primárně o komplexní silniční systém, který je páteří hratelnosti v těchto hrách, a proto mu je věnována velká pozornost. Zadáním designérů jsou často komplikované dálniční křižovatky tvořené z desítek odboček, přípojek, či menších intersekcí. Přednáška demonstrovala, jak přenést do hry co nejreálnější silniční síť pomocí sofistikovaně tvořených asetú.

Zadáním designérů jsou často komplikované dálniční křižovatky tvořené z desítek odboček, přípojek, či menších intersekcí.

Po obědě jsem se vydal do Code Room, ve které jako v minulém roce měla přednášku Kancelář Kreativní Evropy, které se ujmula Daniela Staníková. Tato nezávislá evropská producentská společnost podporuje evropskou kinematografii a audiovizuální průmysl, avšak od roku 2014 také vyšla vstříc i herní scéně. Mezi kritéria k přijetí žádosti patří například alespoň dvouleté fungování herního studia, také se musí jednat o hru, která má příběh a vypráví jej po dobu celé hry. Nicméně požadavků je mnohem více, takže pokud by vás tato společnost zaujala, stačí se podívat zde.

Ve stejné místnosti hned následovně měl přednášku Lukáš Válka ze studia Bohemia Interactive nazvanou Bounty program - Rozsah, implementace, přihlášení a jak napsat ticket. Všichni je dobře známe, hackeři a jejich aimboty a nebo prostě klasické bugy. Všechny nás samozřejmě štvou, a to se v titulech tohoto legendárního českého studia snaží řešit. Pokud máte po večerech volné chvíle a tituly jako Arma 3, DayZ, Project Argo máte rádi a chcete jim pomoct od těchto nešvarů, tak není nic lehčího než napsat na email - tomas.matousek@bistudio.com a po domluvě se stát třeba herním testerem.

Jak jsem se zmiňoval výše, přednášky pro mě letos nebyly úplnou prioritou, avšak těchto pár, kterých jsem se zúčastnil, stálo za to. V sobotu úřadovalo v hlavním sále zkušené duo vývojářů ze studia Warhorse, pracujícím na titulu Kingdom Come: Deliverance. Slovo si nejprve vzal Viktor Bocan a po obědové pauze český vývojářský král Daniel Vávra. Nicméně pokud vás zajímá, jaké přednášky a koho si šlo na GDS 2017 poslechnout, stačí se podívat na tento rozpis programu

V terénu mezi vývojáři

Pojďme to vzít doslova odspodu až na vrch. V prvním patře, kde jsme se na začátku konference akreditovali, byla jedna menší místnost, ve které šlo vyzkoušet rovnou dva tituly. Prvním z nich byla hra Theatre VR, která každému umožní stát se hercem. Vybereme si hru, roli a pak odříkáváme dialog, pohybujeme se kolem jeviště a činíme gesta, zatímco ostatní postavy jsou řízeny počítačem. Theatre VR je prostě zážitkem, který si s přáteli opravdu užijete a mimo jiné také vyhrál letošní cenu GDS Indie Expo (na druhém místě se umístila hra Driftland: The Magic Revival od studia Star Drifters, třetí příčka poté patřila titulu Sinus).

O pár kroků dál na nás čekalo studio SCS Software se svým 4D Motion Seatem. Prostě sednete do křesla, ujmete se volantu a před vámi jsou 3 monitory, na kterých hrajete ETS 2/ATS. Tohle by chtěl doma určitě každý fanoušek těchto simulátorů, jelikož je to prostě pecka! Křeslo se hýbe podle toho, jak ve hře řídíte, takže každou zatáčku nebo rychlé sešlápnutí brzdy prostě ucítíte. Jednou větou: je to prostě skvostná technologie, která realismus posouvá o velký krok vpřed.

4D Motion Seat je pecka!

Je načase vyjít pár kroků výše a kouknout do druhého patra, kde se nacházely oba sály pro přednášky společně s prvním Indie Expo sálem, ve kterém bylo možno vyzkoušet Mafii 3 od Hangar 13 Games, Sandboxový Ylands od Bohemky, který za pár dnů vychází (a to přesněji 6. prosince). Amanita Design nám umožnila vyzkoušet jejich další umělecky nádhernou adventuru Chuchel. Samozřejmostí byl také Kingdom Come: Deliverance od Warhorse studia.

Rád bych se určitě zmínil o tycoonu Project Hospital od studia Oxymoron Games, který se zaměřuje na propracovanou simulaci lékařského prostředí. Vybudovat tedy budeme moci vlastní nemocnici od úplných základů, ať už jde o ordinace, nebo vybavení v podobě umístění stolu, lůžka, rentgenu... Na titulu pracují zkušení borci, kteří se podíleli na vývoji her jako Mafia II a III, Euro Truck Simulatoru 2 a nebo Quantum Break, takže o kvalitu by rozhodně nouze být neměla. Po celosvětově úspěšném Theme Hospital, který vyšel na konci minulého tisíciletí, by se tak tento titul mohl stát jeho duchovním nástupcem.

Vybudovat v Project Hospital budeme moci vlastní nemocnici od úplných základů

Dále jsem si zazávodil ve hře Go Rally, prozkoumal útroby arkádového RPG Lost Hero a na tabletu vyzkoušel tahovku WesTurn. Pro milovníky naší historie tam byl na ukázku také nedávno vyšlý titul Attentat 1942, který vypráví příběhy z období nacistické okupace Československa z pohledu lidí, kteří okupaci zažili. Hra je založena na filmových rozhovorech, interaktivních komiksech a autentických záběrech.

Recenzi této hry z dílny Karlovy Univerzity můžete očekávat v průběhu následujících několika dnů. V neposlední řadě zmíním akční VR titul Beat Saber, kde v rytmu hudby rozsekáváte létající kostky dvěma světelnými meči, nicméně mrkněte na to sami, určitě to stojí za to. V tomto sále se také našlo místo pro 3D tiskárnu, kterou jsme si mohli prohlédnout za plného běhu a podívat se na vytvořené věci, jako třeba figurku hlavního hrdiny Cartmana z oblíbeného seriálu South Park

Po projití jídelnou na nás čekala poslední místnost letošního GDS, a to Indie Expo sál 2. V něm už se nenacházelo tolik vývojářů, ale přesto zde šlo najít zajímavé projekty. Matematicko-Fyzikální Fakulta Univerzity Karlovy prostřednictvím virtuální reality předváděla své projekty, které se velice těžko převádějí to textové podoby, protože to prostě musíte vyzkoušet na vlastní pěst. Například stavba vlastního raketoplánu nebo let oním raketoplánem do vesmírů je prostě fantastický zážitek.

Poté jsem se zastavil za Jakubem Pilařem, abych vyzkoušel jeho 3D point and click adventuru Subseqented. V kůži hlavní hrdinky Lensen Vicky - genetičky zaměstnané ve výzkumném středisku musíte podstoupit dlouhou a náročnou cestu vedoucí k záchraně vašeho bratra, posledního žijícího člena vaší rodiny, a jak jsem mohl vyzkoušet na vlastní pěst, tak velkou pomůckou budou banány, ale to si nechám pro video rozhovor, který jsem si s tímto vývojářem a několika dalšími pro náš portál vytvořil. Nalákat vás můžu například na rozhovor s Petrem Nagym, zakladatelem studia Games Farm, které v letošním roce vydalo úspěšnou diablovku Vikings: Wolves of Midgard.

Občerstvení bylo perfektně připraveno. Na další fotce připravuji rozhovor s Petrem Nagym zakladatem studia Games Farm.

Shrnutí

Každým rokem se jedná o více a více kvalitní vývojářskou herní konferenci, ať už jde o samotné přednášející osoby, jak z českých tak zahraničních zemí a jejich prezentace, Indie expozici, občerstvení, umístění a rozhodně nechci vynechat afterparty, na kterých se člověk seznámí se samotnými tituly. Získá mnoho nových přátel, kontaktů a užije si fajn atmosféru. Letošní ročník byl prostě parádní a opět patří velké poděkování Pavlu Barákovi za nelehkou organizaci této akce. Mě nezbývá nic jiného než doufat, že za rok opět na tuto konferenci vyrazím. Brzy se na Doupěti můžete těšit na četné rozhovory s vývojáři a představení očekávaných herních projektů.

Diskuze (1) Další článek: Playstation přichází se speciální nabídkou oblíbených herních titulů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,