Reportáž z evropského turnaje Cyberathlete Professional League

Pokud nemáte představu co to CPL je, tak mi dovolte, abych tento výraz objasnil. Pod tímto názvem se skrývá série nejprestižnějších turnajů v počítačových hrách – především Quake 3 Areně a Half-Life. Většina z nich se koná v USA, ale některé i v Evropě. V prosinci proběhl jeden v německém Kolíně nad Rýnem. My jsme byli samozřejmě u toho…
Reportáž z evropského turnaje Cyberathlete Professional League
Jeden ze série CPL (Cyberathlete Professional League) turnajů se konal v německém Kolíně nad Rýnem. Tento prestižní turnaj (skoro největší v Evropě) se konal v termínu 8. - 10. 12. 2000 a jeho přesný název byl MPlayer-Europe CPL. Turnaj byl rozdělen do 3 častí – Quake3 1vs1 tournament, Female Quake3 1vs1 tournament a HL: Counter-Strike. Dotace jednotlivých turnajů byly následující: Quake 3 (sponzor – MPlayer-Europe) - 25 000 euro, Quake3 Female tourney (sponzor – Flying horse) - 2000 euro, HL:CS (sponzor – Razer), z čehož jednoznačně plyne, že Quake3 je nejuznávanější, profesionální a nejlépe dotovaná hra vůbec. Tito sponzoři samozřejmě nebyli jediní, ale své produkty zde měla zastoupena například i dobře známá firma Logitech.

Turnaj CPL měl místa pro 336 lidí, díky velké popularitě bylo ovšem zaregistrováno přes 500 hráčů, což už je obrovská kupa masa. V jednotlivých turnajích byla situace následující:

  • 128 registrovaných Q3 hráčů + 64 tzv. auto-berthed hráčů (výherci různých turnajů)
  • 32 registrovaných Counter-Strike týmů po 4 hráčích = 128 CS hráčů
  • 16 Q3 hráček, kterých se nakonec stejně dostavilo podstatně méně
Nyní se mrkneme podrobněji na Quake 3 Arenu, protože právě tohoto turnaje jsem se zúčastnil i já.

Jako na každém jiném turnaji byla i zde dopředu stanovená pravidla. Zde je přehled těch zásadních a nejzajímavějších:

Game Mode: Tournament

Mapy: Q3Tourney2, Q3Tourney4, Ztn3DM1 (opravdu zajímavost, jelikož tato mapa je první custom mapou, která se na CPL hrála)

Další pravidla: Timelimit 15, Forced Respawn 10, Sudden Death Overtime, No Power-ups.

Na oficiální zápasy si každý hráč mohl donést: myš, klávesnici, sluchátka a config, který měl být vždy zkontrolován, ale vůbec se tak nedělo.

A teď už k samotné české výpravy, tedy spíše dvěma výpravám, které jely.

1.auto - SP|Gamer (já), SP|Polon a Rex[DfA]

2.auto - nRTeether, Rhapsody a Dan

Samotného turnaje (Quake 3) jsem se zúčastnil však pouze já, Polon a Teether. Ostatní zde byli jako diváci a starali se o jakýsi online coverage turnaje pro všechny v ČR. Samozřejmě, že kdo chtěl trénovat mimo oficiální zápasy, tak si musel, jak už to tak bývá, dovézt svůj vlastní počítač nebo patřit mezi ty VIP osoby jako např. Fatality (nejlepší hráč Q3A na světě), protože těm byl PC většinou zapůjčen ;-).

Registrační poplatek činil 25 euro (na naše to vyšlo asi 1000,-) a pro diváky 10euro (400,-).

Trénink, alespoň tedy pro mě, byl náročný a nemohl jsem se mu plně věnovat, jelikož je tu období maturity a navíc hrát s botem pořád dokola je přece jen nudné. Navíc jsem celkem hodně dlouho ladil svůj config, především kvůli tomu, že jsem dřív používal picmip 7 a nyní jsem musel vzhledem k pravidlům přejít k picmipu 5 a nižšímu. Nakonec jsem se ustálil na picmipu 5, jelikož je teda nejbližší 7 (vysvětlení těchto výrazů naleznete v článku Nastavení konfiguračních souborů Q3A a v druhém dílu).

Cesta byla asi to nejhorší co bylo, jelikož jsme se do poměrně malého auta (Ford Fiesta) museli namačkat celkem 4 osoby + 2 počítače a pár tašek. Na pátek jsem byl ze školy uvolněný, i přesto jsme však museli vyjet ve čtvrtek asi v 17.00 abychom na místo dorazili včas, tj. asi v pátek ve 12.00. Největší obavou na naší cestě měl být přechod přes hranice, právě kvůli všemu tomu hardwaru, co jsme převáželi. Nejednou se totiž stalo, že celníci dělali problémy a přes hranice vás buď nepustili a nezbývalo vám než vyhledat jiný hraniční přechod, nebo jste jim museli složit nějakou zálohu, kterou vám při přechodu nazpět opět vrátili. My jsme se obávali obou dvou možností a pro jistotu jsme si předem vypracovali nějaká potvrzení o legální koupi, výrobní čísla jsme měli vytisknutá na papíře apod., prostě jsme byli připraveni na nejhorší. Když jsme se dodrkotali k hranicím, byly asi 2 v noci a my se nestačili divit vlastním očím, jelikož jsme pouze ukázali pasy, to bylo asi tak na 30 sekund a to bylo vše. Náš vykulený řidič se ještě pro jistotu zeptal, jestli to je jako vše a když nám to bylo potvrzeno, v momentě nás nebylo ;-). Po pár kilometrech nás však zastihla jiná nehoda - porouchaly se nám světla, což uprostřed noci někde na dálnici není zrovna nejpříjemnější věc. Nakonec se to asi tak po půl hodině podařilo dát dohromady a tak jsme v klidu pokračovali v jízdě. Postupně jsme s přestávkami dojeli až do samotného Kolína nad Rýnem, a to byl začátek našeho bloudění. Začalo to tím, že jsme pozdě odbočili při vjezdu do centra a tak jsme se trochu motali, než jsme našli náš navigační bod Severin´s Brücke. Našli, se vlastně nedá říct, jelikož jsme ho pouze viděli ;-)). Dostat se na něj bylo nad naše síly a tak jsme si udělali hodinovou projížďku po Kolíně. Nakonec jsem se musel zeptat nějaké mladé slečny na cestu. Začal jsem na ni německy, ale asi tak po druhém slově jsem se zasekl a tak jsem spustil angličtinu, s kterou už to bylo v pohodě ;-). Když jsme se po všech těch útrapách dostali na ulici, kde "měla" stát budova CPL, byli jsme neskutečně šťastní. To se však teprve začínala projevovat podle mně špatná navigace ze strany organizátorů, jelikož dle jejich slov měl být na levé straně velký nápis CPL, kam jsme měli směřovat. Dokonce jsme měli cíl na mapě vyznačený, ale bohužel. Ulice byla alespoň 4 km dlouhá a nápis nikde. Jezdili jsme sem a tam a nikde nic. Najednou jsem pěkný kus od silnice uviděl jakousi "frontu na banány", přičemž jsme vzápětí zjistili, že je to ono tížené místo konání. Asi se 2 hodinovým zpožděním, jsme se dostali na místo a naštěstí jsme zjistili, že registrace se táhne hodně pomalu. Stoupli jsme si tedy do fronty a asi tak 40 minut si počkali, což jsem teda na tak prestižním turnaji nečekal. Kousek před vchodem se mi konečně podařilo nalézt onen tížený nápis CPL, který jste měli vidět ze silnice vzdálené asi 100 metrů. Měl rozměry asi tak 30*30 cm, takže nevím co to mělo znamenat. Při registraci jsem obdržel kartičku s přezdívkou na krk a 2 samolepky, jednu na case a druhou na monitor. U vchodu důkladně hlídala ochranka, aby se nikdo nedostal bez placení dovnitř, takže pokud jste neměli kartičku na krku, tak jste měli smůlu i když jste byli třeba Lakerman, což se teda doopravdy stalo - vše viděl Teether ;-)).

Kartička, kterou jsme museli nosit stále na krku, každý měl samozřejmě svoji :) U vchodu právě probíhá registrace, jinak velice pečlivě střežen ochrankou.

Budova uvnitř vypadala vcelku honosně, tak jak bylo ukázáno na obrázcích, ovšem na tom, že jsme ji nemohli najít se také podílel její venkovní vzhled.

Pohled na ještě nevybavené přízemí. Tak takovouhle řadu jsme si museli vystát i my :(.

Byl to totiž nějaký starý přístavní sklad, zvenku to fakt vypadalo jako nepoužitelné depo, prostě hrůza, zato uvnitř, jak už jsem zmínil to byla lambada. Budova měla celkem 3 patra a to hodně rozsáhlá. V přízemí vystavovaly nejrůznější firmy a také zde bylo pár veřejnosti přístupných počítačů (vybavené Boomslangama), na kterých jste si mohli s klidem zahrát.

Tak takto vypadaly obří obrazovky v přízemí. Tak takto vypadaly obří obrazovky v přízemí.

Hlavně se zde nacházela 2 obří plátna, na kterých se promítaly zápasy Quake3 a HL:CS turnaje a také zde bylo bistro a bar. Do druhého patra jsme s počítači byli dopraveni pěkně výtahem, akorát když se mě ten, co obsluhoval výtah zeptal poprvé, zda chci do battledome, či do byoc a ještě jsem ani jedno neviděl, tak jsem byl trošku zmatený ;-). V prvním patře se teda nacházel battledome, což bylo patro, ve kterém se hráli oficiální zápasy, kde se nacházeli pořadatelé, byly zde vyvěšeny výsledky a také zde probíhalo rozlosování.

První patro a battledome - jak skvostný pohled na 19 Tak a tady už se hraje, takže kdo tu nemá co dělat, pěkně za bedny.

Také se zde nacházela veškerá většina VIP hráčů, kteří zde měli zajištěné počítače. Přesunul jsem se teda do patra druhého, kde již bylo správné pařanské doupě všech hráčů, co měli vlastní počítače.

Tak to je pohled na megaparty a smažící lidi. Tam někde daleko vzadu jsem seděl i já :-). Místní CS klan si svou základnu v battledomu pěkně vyzdobil.

Nedočkavě jsem se s Polonem přemístil do zadní části místnosti, v blízkosti Schroet Komanda a druhé české výpravy. Na stolech již bylo všechno pečlivě přichystáno, huby běžely na plné obrátky, na stole již měl každý přichystanou IP adresu a tak nic nebránilo začít s tréninkem.

Her, kam se bylo možné připojit mi běželo tak 20, takže neexistoval problém, že byste si nezahráli. Už jsem byl po dlouhé 12 hodinové cestě vyčerpaný a nevyspaní a tak se mi již okolo 20 hodiny začaly klížit oči. Zanedlouho poté proběhlo rozlosování tzv. "newbie" kola, ve kterém nemuselo, resp. nesmělo hrát 64 nasazených hráčů, jako např. Fatality, Polosatiy atd... Nebyly zde špatní hráči a tak toto kolo záleželo na losu. Podle pravidel turnaje se oba hráči museli dostavit v předem určený čas k zápasu do 15 minut. Pokud se 1 z nich nedostavil, postup měl náležet druhému, takže sem čekal dobrou organizaci bez žádných časových prodlev.

A teď k tomu, jak si vedli naši hráči v "newbie" round:

SP|Polon vs [np*Cosmo] 26:2 - v mapě q3tourney4...

Komentář Polona: "NP byl celkem směšný klan, který seděl za námi, takže ještě než jsem šel hrát naostro, zahrál jsem si s ním zápas v training hall, tudíž jsem věděl že vítězství nebude problém. Když však došlo na zápas naostro a ozval se zvuk FIGHT, nějak se mi začaly třepat ruce a můj rail se stal nepoužitelným. Navíc jsem měl velké problémy s configem, jelikož jsem celou hru místo modelu keela viděl model tankajr. Navíc mi nějak šuměl zvuk a tak jsem byl odkázán pouze na raketomet. Hrál jsem mizerně, ale soupeř byl ještě mizernější :-) a tak nebyl problém dotáhnout zápas k tomuto výsledku.

SP|Gamer vs Ra1d: kontumačně vyhrál SP|Gamer

Komentář Gamera: "Když jsem došel k zápasu, měl jsem 2 různé pocity. Na jednu stranu mě uspokojovalo to, že to není nikdo známý, ale zase na stranu druhou to ve mně vyvolávalo obavy a tak jsem byl celkem roztřepaný. Zapojil jsem své vybavení do PC, přičemž jsem ještě šel obtěžovat organizátory, kde mají ps2rate. Když jsem měl vše připraveno, soupeř byl pořád nikde, ale zbývalo mu ještě 10 minut. Mezitím jsem jim otestoval výkonnost počítačů apod. Tuším, že to byly Athlony 1 GHz a 19" monitory.. v mém configu to házelo timedemo 200 fps, takže jsem byl maximálně spokojený. Soupeř stále nikde a tak jsem se připojil do nějaké hry abych se alespoň trochu rozehrál. Ve hře byl nějaký Ace, později jsem zjistil, že se jednalo o ocr|Ace. Na 19" se mi hrálo úplně skvěle a navíc šlo o trénink, takže jsem se trefoval dobře i s railgunem. Hra byla napínavá, když se za stavu 9:8 pro mě Ace odpojil. Dodalo mi to sebevědomí a tak jsem se těšil až si zahraji s Ra1dem. Ten se však už vůbec neukázal a tak jsem vyhrál kontumačně... taky dobře.

nr|Teether vs Fichte 16:21 – v mapě q3tourney4...

Ještě ten den mělo proběhnout další kolo - čili teď již oficiální 1. kolo 128 hráčů i se samotnými celebritami. To už však byla asi 1 hodina ráno a já už pomalu nic neviděl. Poté co proběhlo rozlosování jsem se dozvěděl s kým a v kolik hraji. Já dostal unR|Luuukeho (24. nasazeného) a Polon sk|Kilu (22. nasazeného). Byly jsme úplně šťastní :-))) A tady je právě to, co se mi nelíbilo na organizaci turnaje. Hráči byli přidělení podle pavouka sestaveného organizátory, což není zrovna nejférovější, protože přede mnou bylo třeba plno horších hráčů. Ale s tím už se nedalo nic dělat a tak jsem se musel v pozdní hodinu, stejně jako Polon dostavit k zápasu s Luukem. To bylo asi 1.45 a já už byl na čas na svém místě. Opět jsem čekal na svého soupeře, ale ten nikde. Když už čas soupeři vypršel, šel jsem za kamarády - Rhapsodym a Polonem a chvíli jsem se s nimi o tom bavil. Pak jsme zašli za organizátory a ti říkali, že mám počkat, že dojde. Chvíli jsme se bavili na téma protekce, ale věděl jsem, že se má prohra nevyhnutelně blíží. No to už jsem čekal asi půl hoďky, když se onen slavný Luke ukázal. Tentokráte jsem měl problémy s myší a tak mě posadili k jinému PC. Tam mi to šlo v pohodě. Nejlépe jsem uměl mapu q3tourney4 a tak jsem se na výběru s Lukem shodl. To jsem ale neměl dělat, protože to nedopadlo dobře :-). Když jsme dali oba ready a hra začala, začala se mi třepat ruka (tradičně), ale nebylo to zas tak strašné. Měl jsem menší problémy stejně jako Teether se sound compression a tak se špatně rozpoznávalo kolik že to ten soupeř má života. V pozdní hodinu už mi to vůbec nemyslelo a tak jsem dělal spoustu chyb, největší asi v tom, že jsem nepoužíval dorážecí zbraně a snažil se Lukeho pořád trefovat s railgunem. Na začátku jsem mu sice uštědřil pár tref z railu, ale Luke měl štíty a při prvním fragu už jsem se nedokázal vrátit zpět do hry.

Takže výsledek je zde: SP|Gamer vs unr|Luuuke 4:26.

Polon byl před svým zápasem také značně nervózní a tak si i zapomněl disketu se svým cfg. Více už z jeho úst: "Opět jsem měl problémy s cfg, poněvadž jsem tu disketu ztratil a tak jsem konfiguraci musel patlat provizorně na místě :-). Chtěl hrát t2, já t4. Los byl na mé straně a tak jsme se začali picat. Začal jsem prohrávat asi 4:0, pak se mi podařilo ho párkrát fragnout. Mezi tím jsem byl maximálně v klidu a na mé hře to bylo znát. A pak se mi podařilo asi v 7. minutě vést 8:6 a to byla ta chyba. Jakmile jsem viděl, že nad tak skvělým hráčem vedu, zpanikařil jsem a začal jsem se třepat. Btw, asi si to počítadlo zalepím :)). A od té doby, ač odcházel Kila z přestřelek s kuňkajícím hlasem, jsem ho nefragnul. To je tak asi vše, podali jsme si ruce a já šel na WC (v originále řečeno trochu jinak – pozn. slušně vychovaný šotek :). Jen jsem chtěl ještě upozornit na to, že jsem hrál s cfg udělaným narychlo a zapomněl jsem na spoustu příkazů."Takže výsledek je zde: SP|Polon vs sk|Kila 8:32.

A tak skončilo putování celé české výpravy v Quake 3 turnaji.Byl jsem rád, že to mám za sebou a tak jsem šel spát. Ve třetím patře už bylo hotové doupě - na zemi asi přes sto spacáků.

Tak to je 3. patro aneb noclehárna. A to už je výhled z 3. patra na řeku Rýn a celý Kolín.

V sobotu jsem se vzbudil asi až ve 14.00, jelikož jsem nebyl tlačen turnajem. Celý den jsem hrál už jen tak z legrace a také jsem mnoho stahoval po síti. Byl jsem překvapen, že se to vůbec nesetkalo se špatnou odezvou, ale není se co divit – nebylo to poznat a nebyl jsem sám. Takže alespoň jeden dík organizátorům - síť byla opravdu kvalitní. Hrál jsem taky s sk|Ramsesem, se kterým jsem prohrál zhruba 30:15 v t4, čili jsem byl vcelku spokojený. Turnaj v Q3 pokračoval dál a takovým jediným větším překvapením bylo putování Gondora pavoukem, který nejprve porazil mého soupeře Lukeho, poté All*Doomra a nakonec All*Nutcase, až ho vyřadil All*Lakerman :). Jinak si nadále vedli dobře favorité jako např. Fatality, Polosatyi, Power, Zyz, Slinger a Treble.

Velice kvalitní zápas, který jsem sledoval na obří obrazovce s hřmoucí atmosférou byl NeoK vs Lakerman. Byl to hodně napínavý mač v mapě ZTN3DM1, který skončil rozdílem pouhého fragu - 8:9.

Pozdě večer proběhly zápasy čtvrtfinále a do semifinále se tak dostal Polosatyi, Fatality, Sl1nger a Lakerman, což bylo zcela dle mého typu.

Náš odchod z akce byl naplánován zhruba na 10 hodin a tak jsme začali pomalu balit své vybavení. Když jsme sešli do přízemí, viděli jsme, že právě probíhá rozehrávka mezi Fatalitym a Polosatyim v q3tourney2. Stálo to za to a tak jsme se usadili na židličky a dívali se na obří plátno. Také jsme si chtěli ještě zahrát na Boomslangách, ty už však někdo ztopil a tak nám zbyli akorát tak oči pro pláč. To už ale začal zápas Fata vs Polo a musím říct, že to bylo ještě napínavější než NeoK vs Lakerman. Fatalitymu při první přestřelce zbylo 1 procento a Polo si přepnul na gauntlet, jelikož to nevěděl a byl v blízkosti Fatalityho. Ten však zkušeně uhýbal a ještě Polosatyiho zabil. Myslím, že díky tomu právě Polo prohrál celý zápas, jelikož to skončilo 5:4 pro Fatu.

To už jsme se ale museli spakovat a hrrrr domů. Cesta byla opravdu dlouhá a tak to byla celkem hrůza.

Zde jsou tedy konečné výsledky jednotlivých turnajů:Quake 3 Arena – 1. místo Fatality – 7000 euro; 2. místo Polosatiy – 4000 euro; 3. místo Lakerman – 3000 euro.Quake 3 Arena: Female tourney – 1. místo FecsX – 1000 euro; 2. místo dizzy kitiara 500 euro; 3. místo QGz|Twiggy – 250 euro.Half-Life: Counter-Strike – 1. místo Clan Z – 2500 euro; 2. místo SoA – 2000 euro, 3. místo mTw-pca – 1500 euro.

Tak to je PC Fatalityho... jeho tygřík a taky jeho 0,5*0,5m podložka :))). To je zase PC Polosatyiho, pozorně si všimněte jeho myši - zn. MITSUMI :).
Fatality v plném soustředění, za ním sk|Kane. Hrající Power… všimněte si stylu hraní – klávesnice na kolenách, stejně jako Polosatyi... aneb RUSKÁ škola :)).
Zajímavé odkazy:

Pavouk a dema: http://www.mplayer-europe-cpl.com/frames.phtml?id=1

Nováčci: http://www.xsreality.com/?action=features&feature_id=95&category_id=6&page=3

Interview s Fatalitym: http://www.xsreality.com/?action=features&feature_id=95&category_id=6&page=10

Interview s Gordonem: http://www.xsreality.com/?action=features&feature_id=95&category_id=6&page=9

Interview s Treblem:

http://www.xsreality.com/?action=features&feature_id=95&category_id=6&page=2

Všechny páteční fotky: http://www.xsreality.com/?action=gallery&gallery_id=27&page=1

Všechny sobotní fotky: http://www.xsreality.com/?action=gallery&gallery_id=28&page=1

Coverage z XSReality: http://www.xsreality.com/?action=features&feature_id=95&category_id=6&page=1

Teetrova dema: http://www.progamers.cz/column_show.asp?col_id=39

SP|Gamerova (moje) dema: http://files.host.sk/cpleu/demos.zip.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Red Dead Redemption 2: zážitek nové generace (recenze)

Red Dead Redemption 2: zážitek nové ge…

Je vůbec nutné uvádět jednu z nejočekávanějších her letošního roku?

1.  11.  2018 | | 20 N/A
Nejlepší hry pro PC, které si teď můžete zahrát nebo přát k Vánocům

Nejlepší hry pro PC, které si teď může…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

10.  11.  2018 | | 2 N/A
Hráči vyrazili na Divoký západ, nafotili nádherné snímky z herního hitu

Hráči vyrazili na Divoký západ, nafoti…

Red Dead Redemption 2 je stejně jako každá hra Rockstaru jako stvořená pro típání krásných pohlednic.

2.  11.  2018 |
Legendární WarCraft 3 se vrací. Byla oznámena předělávka Reforged

Legendární WarCraft 3 se vrací. Byla o…

Čtvrtý díl se bohužel nechystá, fanoušci Warcraftu ale dostali pěkný dárek od Blizzardu.

3.  11.  2018 | | 24 N/A
Sid Meier

Sid Meier's Civilization: Nový úsvit -…

Jednou z očekávaných deskoherních novinek letošního podzimu byla bezpochyby nová Civilizace s přídomkem Nový úsvit. Jak se nástupce dnes už legendární Sid Meier´s Civilization povedl?Prozradíme vám, že v konkurenci strategických her se rozhodně neztratí, ale více už v naší recenzi.

4.  11.  2018 | | 1 N/A