Resident Evil – recenze filmu

Filmová verze kultovního survival hororu má už svoji zámořskou premiéru za sebou, avšak v naší krásné zemi si budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat. Jen málo z nás má to štěstí, že již film shlédnulo. Pokud chcete vědět, jak filmový Resident Evil naplnil mé naděje a očekávání, pokračujte ve čtení. A nezapomeňte – miřte jim na hlavu.
Resident Evil – recenze filmu

Režie: Paul Anderson
Scénář: Paul Anderson
Hlavní role: Milla Jovovich, Michelle Rodriguez, Eric Mabius

Když se konzole PlayStation objevila na našem trhu, připravil jsem si peníze (získané prodejem Saturnu) a šel se podívat do obchodu, zda už mají nějakou hru, kvůli které by stálo za to se financí zase zbavit. Když mi prodavač pustil filmové intro z Resident Evila (následované neméně filmovou animací v engine hry), usmál jsem se na něj a pravil: „Ano, tohle je to, pro co jsem si dnes přišel.“ Věděl jsem, že nebudu klidně spát, dokud neodhalím tajemství toho domu v Racconských lesích. Jiná věc je, že mi peníze nevyšly na paměťovou kartu a tak jsem se pokaždé dostal někam, kde mne někdo (něco) překvapil a musel jsem hrát znovu všechny ty hodiny od začátku. Nostalgie je krásná věc. Vsadím se, že je mezi vámi mnoho těch, kdo mají podobné vzpomínky a ve své době slintali nad recenzí na stránkách Levelu. Vlastně se divím, že mezi doménami Doupěte nemáme také jednu věnovanou této legendární sérii Biohazard – Resident Evil. Tyto hry se vyznačují klasickou atmosférou, kterou definoval filmový tvůrce George A. Romero svými filmy o živých mrtvých. Nedílnou součástí jsou také typické hi-tech laboratoře všemocné nadnárodní korporace Umbrella, nebo klasicky nesmyslné mutace monster, jejichž jména zní třeba Tyrant, Nemesis nebo Licker. Nesmí chybět ani svůdně oblečená hlavní hrdinka a v první i poslední řadě samozřejmě dostatečně pestrá kolekce zombií, nádherně se plazících okolo a vydávajících všechny ty vzrušující zvuky. Otázka zní, zda se všechno tohle dá smysluplně převést do filmu, aniž by se v kině nudili lidé, kteří o hrách nic nevědí.

Ještě hlouběji v minulosti jsem patřil k nadšeným fanouškům jiné herní série, zvané Mortal Kombat. Jedinečný styl těchto bojových her mi připadal dokonale nepřeveditelný do filmové podoby a přece vzniknul film, jeden z prvních podle videohry, který dokonale uspokojil všechny opravdové fanoušky a pobavil i mnoho dalších. Stejný tvůrce, který tenkrát stál za Mortal Kombatem, nám nyní naservíroval i Resident Evil a když nic jiného, přinejmenším musíte filmu uznat přísnost, s jakou se drží své předlohy (člověk by řekl, že tvůrčí tým filmu byl donucen od rána do večera hrát všechny stejnojmenné hry), aniž by přitom vykrádal příběh nebo konkrétní scény z her.

Resident Evil film   Resident Evil film

Resident Evil film   Resident Evil film

Když jsem se poprvé dozvěděl osu filmového příběhu, zděsil jsem se. Počítač v laboratoři Umbrelly se zbláznil a vypustil mezi lidi T-Virus? Připadalo mi to jako nesmyslná zápletka z 80-tých let. Jenže film je naštěstí mnohem smysluplnější. V jeho úvodu se skutečně zdánlivě zblázní hlavní počítač v nepopsatelně obrovské podzemní laboratoři Umbrelly (cesta do jejího nitra od brány na povrchu – maskované jako staré venkovské sídlo – trvá rychlovlakem hezkých pár minut, což je dokonalá inspirace hrami). Dojde k úniku viru mezi stovky zaměstnanců, kteří jsou následně počítačem (odůvodněně přezdívaným Rudá královna) uzamčeni a brutálně povražděni v rozlehlém podzemním komplexu. Následuje klasické klišé, známé z filmu Vetřelci Jamese Camerona: po zuby ozbrojený (malý, ale velmi účinný) tým speciálních jednotek vnikne do komplexu a hledá odpovědi na otázku, proč se jeho obyvatelé odmlčeli. Jak tým postupuje do nitra gigantických laboratoří, začíná mu být jasné, že všichni místní obyvatelé jsou mrtví – což jim nebrání v tom, aby chodili okolo a snažili se ukousnout si kousek čerstvého masa.

Přiznejme si, že zápletka není příliš originální, nicméně je řemeslně provedená (s mnoha provokujícími tajemstvími, která udržují napětí a nepředvídatelnost příběhu) a na rozdíl od takového Tomb Raidera dává smysl. Pochopitelně, že síla filmového RE spočívá v něčem jiném, než je příběh sám. Je to vizuální a zvuková stránka věci. Hudbu dostal na starosti svérázný Marilyn Manson a proto ve filmu prakticky nenajdete klasickou „strašidelnou“ hudbu ve smyslu kvílejících smyčců. Místo toho vám do bubínků buší elektrická kytara a bubny, velmi tvrdě a stylově. Koupil jsem si CD s hudbou k filmu (to se již prodává i u nás) před jeho shlédnutím a byl jsem z něj značně rozčarovaný – copak něco takového může hrát u filmu? Odpověď zní ano. Až RE uvidíte, bude vám – stejně jako všem ostatním, s kým jsem o tom mluvil – připadat, že jiný hudební styl tam prostě ani nemohl být. Možná je o tím, že tak brutální scény, jako zde, prostě musí mít brutální hudbu. Až uvidíte člověka zaživa rozkrájeného na malé čtverečky nebo bitvu tří lidí proti stovce zombií na vzdálenost půl metru, pak pochopíte, o čem mluvím. Upřímně si nedovedu představit, že by byl film přístupný pro děti. Velmi povedená je pak ústřední melodie filmu, která zazní během titulků a závěrečné scény, ta melodie se mi dokonale vkradla pod kůži.

Vizuální stránka věci je lehce rozporuplná. Na jednu stranu je zde několik rekvizit, které zavání béčkovými filmy pro videokazety (přičemž film sám rozhodně patří mezi „áčkové“ hollywoodské trháky), na stranu druhou make-up zombií a krvavé efekty patří k těm nejpodařenějším, jaké můžete v současnosti vidět. Své dělá také představitelka hlavní role, Milla Jovovichová, která už v Pátém elementu a Johance z Arku předvedla, že jestli něco umí, pak to je zahrát zoufalství a strach. Její kolísající hlas, zhrublý hysterickým křikem, patří k základním stavebním kamenům atmosféry filmu. Zároveň mám ale dojem, že některé tvrdší akční scény (vyběhnutí po stěně zakončené výkopem ala Matrix) jí příliš nesedí. Přesto zosobňuje právě takovou křehkou (a tudíž dokonale kontrastující vůči většině nemrtvých) a krásnou (tady o kontrastu nemá smysl psát) ženu, která prostě nemůže na takovém místě zemřít.

Resident Evil film   Resident Evil film

Resident Evil film   Resident Evil film

Mezi dalšími postavami jistě zaujme její protipól, M. Rodrigézová, která jako by z oka vypadla klasické postavě Vasquezové ze zmíněných Vetřelců. Její hrubost a tvrdost jde ruku v ruce s jejím nakažením se virem, který ji mění v cosi dokonale nelidského. Působivá je také postava Rudé královny, která má podobu (kromě všudypřítomného hlasu z komunikátorů na zdích) hologramu rudé barvy ve tvaru malé holčičky (ne, není to žádná Sherry z RE2, počkejte, až ji uslyšíte říkat „všichni tady zemřete“).

Nejsmutnějším neúspěchem filmu je postava hlavní nestvůry, která překvapivě není Tyrant, ale Licker (řadová, i když roztomilá potvůrka z RE2, která vám na dálku jazykem ustřelí hlavu). Nejen po přeměně v G-Virus (také z RE2, zdá se, že tvůrci jej stejně jako já považují za nejlepší díl série) působí hlavní stvůra příliš počítačově, stejně jako třeba Král škorpión ve filmu Návrat Mumie. Osobně bych byl mnohem raději, kdyby pro tentokrát nepřáteli zůstali jen zombie, protože nepřirozený Licker výrazně snižuje napětí i atmosféru filmu, stejně jako celkový dojem z jeho technického provedení.

Kromě těchto základních rekvizit film nabízí poměrně dlouhé a napínavé intro, během kterého hrdinové bloudí vyvražděnou základnou a divák pořád ne a ne se dočkat prvního útoku zombií (který je pak o to efektnější). Také se mimořádně povedla scéna zahrnující útok nemrtvých psů (oblíbených obětí z her) a najdete zde i zmíněné vykrádání Matrixe (kulka, letící rozčeřeným vzduchem), které mi však připadá vhodné a přirozené.

Důležité je, že na rozdíl od poslední „velevýpravné“ a nahypované herně-filmové premiéry (Tomb Raider) působí Resident Evil dojmem mnohem povedenějšího filmu, který disponuje slušným příběhem a rozhodně jde i o napínavou a smysluplnou podívanou pro lidi, nedotčené hrami. Zároveň film naplňuje většinu očekávání fanoušků a tak si nedovedu představit, že by mohl propadnout, až se k nám v létě dostane. Na druhou stranu ovšem není příliš mnoho lidí, kteří chodí do kina na brutální horory, takže uvidíme. Osobně bych byl velice rád, kdybychom se v budoucnu dočkali pokračování, které by alespoň udrželo kvalitu svého předchůdce.

Kamera: 8/10
Zvuky: 10/10

Jedna dobrá rada pro sledování filmu Resident Evil: vypněte mozek a nechte ty hladové zombie, ať si na něm pochutnají.