Resident Evil 7: Biohazard – psychopatická rodina (recenze)

vytisknout velikost písma
Japonci nám svůj talent ve tvorbě hororových her dokázali již v roce 1996, kdy vyšel první Resident Evil. Báli jsme se i v sedmém díle s podtitulem Biohazard?

Když se recenzuje další díl dlouholeté série, očekává se, že se toho ujme odvěký fanoušek, který hrál nejlépe každý díl. Na Doupěti se to řeší jinak a moderně, jelikož jsem navíc za poslední roky odehrál několik hororových titulů, hrdě jsem se vrhl do recenzování.

Tím narážím na to, že vám bohužel nemohu sedmý díl porovnat s předchozími. Úplný zelenáč sice nejsem, hrál jsem například první díl či Revelations pro Nintendo 3DS, za hlubšího fanouška se však bohužel nemohu považovat. Překvapivě to nakonec vůbec nevadí, protože nový Resident Evil je svým provedením mnohem blíže ke hrám jako je Outlast nebo Alien: Isolation.

Zvláštní rodinné vztahy

Outlast řekl bych sedí přirovnáním asi nejvíce. Ve hře se vydáte do opuštěného strašidelného domu, který obývá psychopatická rodina s vražednými sklony. Z jejich domu se ozývají časté výkřiky bolesti a návštěvy už nevycházejí, ideální sousedi to tedy nejsou. Povahově jsou docela podobní milým nepřátelům v Outlast, kteří vás už v prvních minutách přesvědčí o tom, že chodit do té budovy opravdu nebyl dobrý nápad.

resident_evil_6.pngKaždá rodina je jiná, tato velmi ráda vraždí

Pocitově vám to dochází vlastně ještě před tím, než do budovy vůbec vejdete a to díky úžasnému provedení hry. Po stránce grafiky se sice může hře Resident Evil 7 vysmát jakýkoli novější větší titul, důležité faktory jsou však propracovány do detailu. Například hra světla a stínu je prvotřídní. Neustále se ohlížím, kde co je a bojím se každého kroku. Zejména zvuk na mě udělal dojem. Aniž byste někoho zahlédli, tak cítíte, že po domě někdo chodí – všude nějaký šramot či nějaké vrzání.

 

Po stránce grafiky se sice může hře Resident Evil 7 vysmát jakýkoli novější větší titul, důležité faktory jsou však propracovány do detailu.

 

Díky tomu vás hra nutí cítit strach z každé další místnosti, z toho, zda tam na vás něco nečíhá. Já jsem testoval Xbox One verzi, ale věřím, že na PS VR musí být zážitek naprosto ohromující. Až ke konci hry se váš strach razantně mění, vzhledem k tomu, že celá hra dostane zcela jiný nádech. Postupně se zvětší arzenál vašich zbraní a místo hororu bude Resident Evil 7 spíše střílečkou z první osoby, u které vás nepřátelé neděsí, protože už zkrátka nejsou dostatečnou hrozbou. Zdůrazňuji, že napoprvé můžete hrát maximálně na normální obtížnost.

resident_evil_1.pngresident_evil_2.pngresident_evil_3.pngJiž od samotného začátku je vám jasné, že něco není v pořádku

Na vymizení strachu si ale počkáte opravdu hodně dlouho. Na hře je pochvalné, že příběh je velmi chytlavý. Z počáteční snahy o přežití se vyklube záhada, která je dále rozvíjena a nenechte se našimi screenshoty zmást – strašidelné sídlo není jedinou lokací hry, jen jsme vás našimi obrázky nechtěli připravit o překvapení. Při touze o poznání nakonec přemůžete i ty nejhorší pasáže, než z vás hra udělá neohrožené lovce duchů.

Trefa do černého!

Hlavní rozdíl od již zmiňovaného Outlast spočívá v tom, že v Resident Evil 7 své nepřátele zabíjíte. Místo skrývání se a plížení musíte mít dobrou mušku a hlavně umět hospodařit s náboji. Málo surovin, to je pravý problém při hraní a s ním se musíte umět popasovat. Herní systém řekl bych není v porovnání s jinými tituly až tak úžasný, ale ta atmosféra a pocit, že váš nepřítel je něco víc, něco nepřirozeného, dává hře šťávu.

resident_evil_4.pngresident_evil_10.pngresident_evil_8.pngresident_evil_9.pngDesign úrovní je skutečně působivý

Nutno zmínit, že ve hře funguje systém craftění založený na tom, že máte chem fluid a ještě nějaký jiný předmět, v případě výroby léčiv herb. Funguje to příjemně a snadno. Jednoduše přejdete v inventáři do možnosti něco kombinovat a máte-li všechny suroviny, kliknete na to, co chcete vytvořit. Jediné, co na tom celém vadí, je inventář.

Vývojáři se z nějakého důvodu rozhodli, že se musíte naučit hospodařit s věcmi. K dispozici tedy dostanete jen malý inventář s tím, že nadbytečné věci budete ukládat do truhly. Truhly se nachází u místa, kde svou hru ukládáte. Je to ale blbost, poněvadž mnoho věcí z inventáře neodstraníte.

 

Hlavní rozdíl od již zmiňovaného Outlast spočívá v tom, že v Resident Evil 7 své nepřátele zabíjíte.

 

Zbraně, náboje, léčiva, klíče – to vše zabírá v inventáři místo a pro postup jsou nezbytné. Ve výsledku tedy běháte ke truhle a zpátky a zbytečně to celý prožitek ze hry kazí. Můžete si sice inventář rozšířit pomocí batohů, ale společně s rozšířením prostoru dostanete další zbraně, které prostor zabírají.

Vracení se ve hře je jinak na běžném pořádku. Mnohdy se vracíte do předchozích lokací, abyste vyřešili různé hádanky a mohli postoupit dál. Tento systém je na rozdíl od truhly docela příjemný a lokace jsou využity na maximum. Občas se kvůli tomu ve hře na chvíli zadrhnete, ale jsem rád, že hra není jen o bezhlavém střílení a nakonec si i krapet potrápíte svůj mozek.

resident_evil_11.pngresident_evil_5.pngresident_evil_7.pngHra světla a stínu dodává každé lokaci výjimečné kouzlo

Pro vyřešení některých záhad vám pomohou videokazety. Jedná se o záznam někoho, kdo byl v budově před vámi a neskončil moc dobře. Na tato videa se pouze nedíváte, ale hrajete je v kůži někoho jiného. A je to opravdu fajn, všechny kamerové záznamy mě bavily.

Ze strašpytla terminátor

Z Resident Evil 7 mám nakonec pocit, že jsem ušel nějakou cestu. Hra se postupně vážně změnila. Zatímco na začátku disponujete malou pistolkou, časem máte po ruce brokovnici, samopal i granátomet. Utkáte se s několika bossy, zabijete desítky nepřátel a máte pocit, že jste do historie celé rodiny, ale i celkového hororového epicentra pronikly.

resident_evil_12.pngresident_evil_13.pngresident_evil_14.pngresident_evil_15.png S lepšími zbraněmi budete časem silnější, než vaši nepřátelé

A to je na hře asi to nejkrásnější. Ten pocit, že prožíváte něco velkého. Hra sice má potenciál na to, abyste si ji zahráli ještě jednou, mohu vám dokonce prozradit, že zde je více než jeden konec. Tu pravou atmosféru však zažijete jen napoprvé a herní systém není tak zábavný, aby vás přinutil se do hry vrátit.

Ve výsledku je Resident Evil 7: Biohazard skvělý horor vhodný pro fanoušky i začátečníky. Má pár zbytečných chybek, ale jeho zahrání vůbec nelituji, a to jsem si myslel, že mě hra příliš nechytne.

Hodnocení: 4/5

Klady

- skvělá atmosféra

- zajímavý příběh

- kamerové záznamy

- logické hádanky

Zápory

- horší grafika

- nepříliš chytlavá hratelnost

- velmi omezený inventář

Vynikající horor, který trpí několika chybami, ale v důležitých věcech boduje. V Resident Evil 7 zažijete dlouhý příběh, který vám dá uvěřit, že jste skutečně něco prožili a na hru budete rádi vzpomínat.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 herních klenotů, které jsme hrávali na přelomu 80. a 90. let

10 herních klenotů, které jsme hrávali…

Díky neustálému vývoji v oblasti herních PC a konzolí jsme si zvykli na neustálé rozmazlování a hodně realistickou grafiku. Je třeba si ale uvědomit, že tomu tak rozhodně nebylo vždy. Dnešní příspěvek má tak hned dvě poselství.

včera | | 22 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A